• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik heb mijn laptop dus tot 2 maal upgegrade.
Er zat een Pentium B960 in, deze is later vervangen door een i3 23xx. Nu had ik een i7 2720qm op de kop getikt voor €35, en deze erin gezet. Echter redt de koeling dit niet. Tijdens het kijken van een filmpje staat deze al op 70-80 graden.
Iemand een idee hoe ik de koeling van mijn laptop kan verbeteren?

Nu zit er een metalen plaat vanaf ventilator blok, naar de CPU, die gaat vervolgens door naar de GPU op het moederbord. (zowel CPU en GPU dus op dezelfde koeler).

Tips zijn welkom.

Mvg.
Mirno

我的名字是Mirno

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

B960: TDP 36W
i3 2330m: TDP 35W
i7 2720qm: TDP 45W

Je hebt dus welgeteld 9W extra om af te voeren. Maximaal. Maar volgens mij is er meer aan de hand - laptop CPUs schalen erg aggressief terug als ze niet vol vermogen hoeven te draaien. Daarom dat laptops met i7 doorgaans een langer batterijduur hebben dan met i5 of i3: hoewel CPU meer kan verbruiken zit het korter aan z'n max waardoor het overall minder verbruikt en dus koeler is.

En "een filmpje" klinkt niet direct als vol vermogen. Dit klinkt als ofwel fout afgestelde sw/fw (geforceerd te hoge clocks cq geen support voor volle power management) danwel veel slechtere koelprestaties dan je stock zou verwachten, bijvoorbeeld doordat heatsink niet goed contact maakt met CPU na upgrade.

Paar dingen dus om uit te zoeken:
- wat voor laptop hebben we het hier over? Met welke CPUs is hij origineel geleverd? Is er volle support voor de 2720qm? Het gaat hier vooral over de "TBT 2.0 / Turbo Boost technology 2.0", dat is qua feature enige wat wel op de 2720qm zit en niet op de b960.
- wat heb je exact gedaan met de heatsink bij vervanging CPU? Schoongemaakt en nieuwe thermal compound erop, of iets anders?

Oslik blyat! Oslik!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:15:
B960: TDP 36W
i3 2330m: TDP 35W
i7 2720qm: TDP 45W

Je hebt dus welgeteld 9W extra om af te voeren. Maximaal. Maar volgens mij is er meer aan de hand - laptop CPUs schalen erg aggressief terug als ze niet vol vermogen hoeven te draaien. Daarom dat laptops met i7 doorgaans een langer batterijduur hebben dan met i5 of i3: hoewel CPU meer kan verbruiken zit het korter aan z'n max waardoor het overall minder verbruikt en dus koeler is.

En "een filmpje" klinkt niet direct als vol vermogen. Dit klinkt als ofwel fout afgestelde sw/fw (geforceerd te hoge clocks cq geen support voor volle power management) danwel veel slechtere koelprestaties dan je stock zou verwachten, bijvoorbeeld doordat heatsink niet goed contact maakt met CPU na upgrade.

Paar dingen dus om uit te zoeken:
- wat voor laptop hebben we het hier over? Met welke CPUs is hij origineel geleverd? Is er volle support voor de 2720qm? Het gaat hier vooral over de "TBT 2.0 / Turbo Boost technology 2.0", dat is qua feature enige wat wel op de 2720qm zit en niet op de b960.
- wat heb je exact gedaan met de heatsink bij vervanging CPU? Schoongemaakt en nieuwe thermal compound erop, of iets anders?
Heb alles goed schoongemaakt en nieuwe koelpasta erop gedaan.
Ik heb ook gelijk windows opnieuw geinstalleerd. Hiervoor had ik Intel burn test gedraaid en bleef de CPU onder belasting zo'n 70 graden.
Heb hem nu op energiebesparing waarbij hij zichzelf terugklokt naar 0,7GHz. Wat toch nog snelheidsverlies met zich meebrengt.
Goed dat je het zegt, nog niet naar TBT 2.0 gekeken.
Had wel verwacht dat die warmer zou worden dan met de i3. Maar dit is wel erg bizar.

我的名字是Mirno

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

70 graden tijdens de Intel Burn Test is gewoon prima. Echter tijdens een filmpje kijken niet. Wat voor loadpercentage geeft het kijken van een video?

www.ping-win.nl

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Dit was na de windows installatie. Ik denk dat energiebeheer ook op hoog stond. Maximale gebruik klokfrequentie 2,2GHz.
Nadat ik deze op energie besparend zette ging dit terug naar 0,7GHz.
Echter verklaat dit het verschil voor en na de windows installatie niet.
Intel burntest voor de instalatie was koeler dan het kijken van een filmpje..?
Misschien was hij tijdens de burntest ook wel op stroom besparend, waardoor die geen max. overklok had?

Mvg.
Mirno

我的名字是Mirno

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-02 22:04

Trygve

Redacteur
Je hebt dus de gehele koeler er afgehaald, maar heb je toen zowel de CPU als de GPU schoongemaakt en allebei van nieuwe koelpasta voorzien? Heb je degelijke koelpasta gebruikt? En de juiste hoeveelheid toegepast? En zit de koeler bij zowel de CPU als de GPU weer goed vast?

Begint de fan ook hard en luidruchtig te draaien zodra de CPU warm wordt? Misschien is die thermal control verkeerd afgesteld, en draait de fan de hele tijd op minimale snelheid.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
r100 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:37:
Je hebt dus de gehele koeler er afgehaald, maar heb je toen zowel de CPU als de GPU schoongemaakt en allebei van nieuwe koelpasta voorzien? Heb je degelijke koelpasta gebruikt? En de juiste hoeveelheid toegepast? En zit de koeler bij zowel de CPU als de GPU weer goed vast?

Begint de fan ook hard en luidruchtig te draaien zodra de CPU warm wordt? Misschien is die thermal control verkeerd afgesteld, en draait de fan de hele tijd op minimale snelheid.
Ja klopt,
Ik heb de koelpasta van mijn Noctua D-14 koeler gebruikt, die leek mij goed. Heb zo minimaal mogelijk gebruikt, in het centrum een klein puntje koelpasta neergelegd.
Fan begint niet hard te draaien, maar aan de zijkant is wel duidelijk de warmte te merken.
Bios biedt voor de rest nagenoeg geen instel mogelijkheden.

我的名字是Mirno

Pagina: 1