hdd geeft geest na partition magic?

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik heb een WD CAVIA ;) van 30G in mijn systeem zitten. Partities als volgt:
C:, FAT32, 8G -> EXT2FS, 4G -> D:, FAT32, 18G (de rest dus). Windows en Linux worden geboot door de NT-boot loader die een overblijfsel is van een NT-installatie op het EXT2FS gedeelte.
Nu startte ik vanmiddag Partition Magic die vrolijk melde dat de puntje, puntje entry in de FAT van genoemde schijf verwees naar de puntje puntje etc. Partition Magic can easily fix this problem for you . . . Zo gezegd zo gedaan. Echter nu boot mijn systeempje niet meer :( Ik krijg nog wel mijn NT-boot menuutje, maar als ik daar kies voor W98 of linux, krijg ik een knipperende cursor in beeld, en blijft mijn hdd-lichtje tot in lengte der dagen (denk ik) branden.
Het ECHTE VREEMDE is echter, dat 'ie niet meer boot van flop, cdrom (en/of) hdd?!?!?. Er gebeurt het volgende: Met een boot-flop (w98se). Lichtje op floppy gaat aan, hoorbaar activiteit, dan gaat lichtje hdd aan (nog geen melding gehad van starten windows 98). Lichtje van floppy gaat uit, lichtje van hdd blijft aan. Hetzelfde doet zich voor bij booten van cd-rom.
Nu heb ik de hdd als slave in een ander systeem gehangen, en daarvan weigert nu de master te booten onder vertoon van dezelfde symptomen als floppy en cdrom, hmmmzzz. Als ik de hdd als master in dat systeem hang, krijg ik de melding 'Kan NTLDR niet vinden', dus niet mijn NT boot menu.

Iemand enig idee, want ikzelf ben kinda at a loss here . . .

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 22:20

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Riekt naar virus... Maar ik zou zo niet weten hoe je die HD zou kunnen benaderen om te kijken wat er loos is.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26
Je schijf wordt nog wel gewoon gedetecteerd door de BIOS en geïnitialiseerd bij aanzetten ?

• wizl
Ja, autodetecten in BIOS gaat gewoon goed in beide pc's. In de originele pc krijg ik dus ook nog het NT bootmenu te zien. Hij maakt verder ook geen rare geluiden ofzo . .

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Vreemd, ik heb dit ook es gehad met een win/linux schijf, die na zo'n melding van Pmagic verneukt was, ik kon alleen via de linux cd (suse) de schijf herpartitioneren.
Win/dos/pqresque/whatever deed echt niks meer, bij de linux cd leek het alsof m'n schijf iets van 68 partities had! (waarvan de meeste iets van 6 mb groot waren!)
Allemaal moeten verwijderen, daarna nieuwe erop gezet, toen kon ik hem gewoon gebruiken...

• wizl
ga wel ff. proberen met mijn rh 7.1 cd's

• wizl
Wordt nix, fdisk meldt -> "out of free resources", dit zou inhouden dat er idd. meer als 16 partities zijn :?. Ergste is dat de schijf stampvol sources en mp3's staat. Iemand een idee hoe ik deze schijf toch zou kunnen benaderen. Het verste kom ik toch nu toe met linux. Dat boot tenminste. De w9x systemen blijven allemaal hangen bij het booten van het OS . . .

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op maandag 18 juni 2001 21:56 schreef wizl het volgende:
...door de NT-boot loader die een overblijfsel is van een NT-installatie op het EXT2FS gedeelte.
Dat is ook interessant zeg. Kwist niet dat je nt op ext2fs kon installeren.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• wizl
No flame intended I guess? Moet ik dat nog gaan uitleggen . . .

Verwijderd

Misschien nog een keer als slav ein de andere PC, maar dan geen actieve partities meer hebben op die WD.

• wizl
Probleem is nog steeds. Hoe benader ik de schijf, zodat ik de actieve partitie kan disabelen?

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-04 07:54
Fuck PQ dat heb ik dus ook 2 keer gehad. ALLES WEG !!! Man dat was irritant. Ik kan je echt maar een raad geven gebruik het niet. Ik was alles kwijt, onherstelbaar.

[extra info mode]
(jah ik heb het nog wel eens gedaan en toen ging het wel goed, maar ik vind het echt een link proggie. Waarom risico lopen om alles kwijt te raken ?? EERST BACKUP MAKEN, altijd !!! Als je niet precies doet wattie wil dan is het OVER !! DWZ met rebooten enzo, en vooral door laten draaien als je denkt dattie gestopt is.) [/extra info mode]

• Knightwolf
"F*ck PowerQuest" ??
Ik heb met PartitionMagic nooit enig probleempje gehad, en ik ga ook nooit echt aan partities lopen kloten als een schijf of partitie hardtikke vol data staat. Gewoon om de reden dat dat veeel te lang gaat duren, dan moetie al die data gaan verplaatsen of zo.

Ik zorg er gewoon voor dat m'n schijf of partities waar ik mee wil kloten 100% LEEG zijn, door gewoon de data ergens anders neer te pleuren (als er al data op staat) en na het partitioneren terug te zetten. Ook met bergen van 14 Giegs of zo is deze methode nog sneller :)
En als het fout lijkt te zijn gegaan.... boeie, staat toch geen data op 8-) die staat immers al ergens anders. Dan kun je net zo lang kloten tot het weer werkt, desnoods met Fdisk en alle partities wipen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer anders Ranish Partition Manager.

Maar je zei dat je niet kon booten van flop, bedoel je hiermee dat zelfs een simpele DOS bootdisk (dus alleen io.sys msdos.sys en command.com erop) niet meer helpt?

• wizl
yupz, hij boot zelfs niet meer van een simpele (windows)-boot flop. Een linux flop, of cd-rom daarentegen gaat prima, duzzz. Ik vermoed dat 'ie tijdens het booten van windhoos flop toch iets op de hdd probeert (vreemd toch). Met linux kom ik er dus wel door, maar daar kan ik weer niet fdisken :'(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is pas $h*t!

En zonder de harddisk erin, kun je wel booten vanaf flop? Anders lijkt het verdacht op een gemeen virusje ofzo...

Kun je niet op een ander systeem een hotswap doen of zoiets? Lijkt me wel erg riskant, maar ik weet verder geen andere oplossing... Anderen misschien wel :?

Verwijderd

Oh nog nooit problemen gehad met partitioneren. Maar in Fdisk proberen.

• Knightwolf
Op dinsdag 19 juni 2001 16:38 schreef ChicaneBT het volgende:
Oh nog nooit problemen gehad met partitioneren. Maar in Fdisk proberen.
Dohh... |:( als je het topic helemaal leest zie je dat-ie met geen mogelijkheid in een Windows-operated omgeving kan booten met die schijf in het systeem...

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Bestaan er geen equivalenten van Norton Disk Editor voor Linux dan? Misschien dat je het daarmee kan proberen. Je weet zelf hoe de FAT-layout eruit moet zien dus met een disk-editor (de eerdere gesuggereerde Ranish is ook zo'n editor) zou je de oorspronkelijke situatie moeten kunnen herstellen.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Misschien dat je een oudere versie van Dos wel kan booten? Versie 6.22 ofzo.

Is een wild guess hoor maar misschien dat voor een oudere Dos-versie de disk situatie zo absurd is dat'ie daar niet eens op checkt.

• wizl
Enige flop die nog wilde starten was een dos 6.2 (thnx Niep :) ). De bijbehorende fdisk liet alleen maar rotzooi zien, ranish wilde al niet eens opstarten, en PM meldde dat er partities op de schijf stonden die gebaseerd waren op een andere geometrie dan de werkelijke . . .
Ik heb maar de conlusie getrokken dat de schijf gewoon tot op het bit verne*kt is en zojuist met de fdisk van dos 6.2 alle partities verwijderd. Kan nu ook weer gewoon booten van win98 flop. Blijf ik alleen zitten met de vgl. vraag:

Waarom is een w98 boot flop afhankelijk van de master hdd (daar lijkt het tenminste op), en starten een linux-distro en een dos 6.2 flop wel gewoon?

Tech-support bij Western Digital had ook geen idee (maar ja, dat was 1e-lijns :P )

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat komt omdat de 98 bootflop een ramdisk aanmaakt en dus moet weten welke stationsletter eraan toegewezen moet worden (commando is "device ramdisk.sys schijfgrootte schijfletter" ofzoiets). Dan checkt ie welke letters al bestaan en welke niet om zo de eerstvolgende letter aan ramdisk te toewijzen. Bij een vage harddisk is het dus lastig om naar lettertjes te zoeken...

Anyway, ik had je toch al eerder gevraagd of een simpele DOS bootflop (io.sys msdos.sys en command.com) wel werkte of niet. Maar een 98 bootflop bevat een gewijzigde msdos.sys en nog meer bestanden waaronder autoexec.bat en config.sys :?

• wizl
Sorry mijn fout misschien :) maar met een w98 bootflop bedoel ik gewoon een onder w98se aangemaakte format a: /q/u/s
Daar komt geen ramdisk bij kijken. Die EBD van win98 heb ik niet eens geprobeerd. Blijft overeind, wat doet de w98 command.com op mijn harde schijf, wat de dos 6.2 (en wellicht eerder) command niet doet?

• Knightwolf
Op woensdag 20 juni 2001 12:13 schreef wizl het volgende:
Sorry mijn fout misschien :) maar met een w98 bootflop bedoel ik gewoon een onder w98se aangemaakte format a: /q/u/s
Daar komt geen ramdisk bij kijken. Die EBD van win98 heb ik niet eens geprobeerd. Blijft overeind, wat doet de w98 command.com op mijn harde schijf, wat de dos 6.2 (en wellicht eerder) command niet doet?
Precies, ik heb wel originele Win98 bootdisks, maar ik heb ook bootdisks speciaal voor een bepaald proggie (Zoals AMSET, voor Maxtor) en daar kan ik ook altijd van booten, staan geen Config.sys en Autoexec.bat op en alleen Command.com Io.sys en Msdos.sys :) en verder de proggie-files.

Zoiets had je ook kenne proberen. :o
Pagina: 1