Raspberry pi wifi werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo,

Ik heb een usb wifi dongle aangeschaft voor mijn raspberry pi maar kan geen verbinding krijgen.
Ik heb een ubee EVW3200 modem van ziggo.
Nu had ik ook nog een netgear WGT 624 router liggen waarmee ik ook probeer met wifi verbinding te krijgen. Maar helaas nog niet gelukt.
Ik weet ook niet zo gauw waarmee ik op google moet zoeken voor dit probleem.
Weet iemand misschien een oplossing hiervoor ?

Thanks

De output van lsusb is:
lsusb
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 006: ID 0e8f:0020 GreenAsia Inc. USB to PS/2 Adapter
Bus 001 Device 004: ID 148f:5370 Ralink Technology, Corp. RT5370 Wireless Adapter
Bus 001 Device 005: ID 046d:c05a Logitech, Inc. Optical Mouse M90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat heb je nog meer gedaan? We zien de stick (dat is de RaLink RT5370), maar het zegt nog niets of de juiste driver wordt geladen, eventuele firmware nodig is, of het überhaupt wireless netwerken ziet, etc. Doe dus even wat meer moeite, want zoals 't er nu staat, kunnen we er niets mee.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Dat is juist het probleem, ik weet niet waarop ik moet zoeken in google.
Oh drivers had ik nog niet aan gedacht als ook firmware.
Maar ik ga er toch vanuit dat Windows 8.1 automatisch die wifi dongle moet herkennen ?
En in ubuntu heb ik wifi radar geinstalleerd maar ik zie die wifi dongle er ook niet bij zitten.
Wat zou ik nog meer kunnen doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat Windows 8.1 niet op een Rasp Pi draait, een compleet ander OS is en geen enkele correlatie is wat er bij de systemen wel en niet werkt? Want dan ken ik er ook nog wel een paar onder de noemer 'daar werkt het wel'.

Elke distro heb je op je Pi draaien? Raspian (Debian voor de Pi), Ubuntu of een andere smaak? Ik raad je aan om even wat meer te gaan lezen over Linux, hoe je wireless gebruikt (zoals scannen naar SSIDs op de command line) en dan hier terug komt met je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Ik heb deze software draaien op de Pi: http://www.dexterindustries.com/GoPiGo/sdcard/
En ik moet zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met wifi.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Lijkt erop dat de drivers goed geladen worden, nu nog de configuratie. Die distro op je Pi lijkt een debian achtige (apt-get), hier een handleiding hoe je wifi op je raspberry aan de babbel moet krijgen. Kijk naar stap 4 en verder:

http://www.modmypi.com/bl...70-wifi-dongle-on-raspian

Gegoogled op ralink rt5370 raspberry pi, eerste hit: https://www.google.nl/sea...d=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nielsl: lsusb is toch puur een enumeration van de aangesloten devices die slechts melden welk merk en type ze zijn?
Volgens mij moet je juist checken of de correcte module is geladen dmv lsmod. Zoals je links aangeven :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Thanks for the reply

Maar die link is voor Noobs en ik heb een aangepaste Wheezy.
Ik ben ook de hele dag aan het googlen geweest en tot nu toe lijkt er geen oplossing voor te vinden.
En met sudo ifup --force wlan0 levert ook niks op

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

verbatim schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:31:
Thanks for the reply

Maar die link is voor Noobs en ik heb een aangepaste Wheezy.
Ik ben ook de hele dag aan het googlen geweest en tot nu toe lijkt er geen oplossing voor te vinden.

Thanks
Nee, die is voor Raspbian.
De eerste alinea zegt alleen maar dat het voor Raspbian is en dat je het makkelijkste NOOBS kan gebruiken om Raspbian te installeren als je dat nog niet gedaan hebt ;)

Wheezy is een release van Debian, en Raspbian is de ARM Raspberry build. Dus die tutorial moet prima voor jouw situatie werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nielsl schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:23:
Lijkt erop dat de drivers goed geladen worden, nu nog de configuratie.
Waar haal jij uit de minimale informatie van de TS dat de driver goed geladen is? Als ik een nieuw apparaat wat nog geen Linux driver heeft (maar wel bekend is in de lsusb database) aansluit, zal die het ook echt niet doen, terwijl de uitvoer van lsusb prima laat zien wat het is.

Puur het feit al dat de TS moeite heeft om met z'n wifi te werken geeft al aan dat er nog wat meer nodig is. Dit kan driver zijn, maar kan ook heel wat anders zijn.
verbatim schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:31:
Wat verwachtte je dat er zou gebeuren bij het uitvoeren van dat commando?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
nielsl schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:23:
Lijkt erop dat de drivers goed geladen worden, nu nog de configuratie. Die distro op je Pi lijkt een debian achtige (apt-get), hier een handleiding hoe je wifi op je raspberry aan de babbel moet krijgen. Kijk naar stap 4 en verder:

http://www.modmypi.com/bl...70-wifi-dongle-on-raspian

Gegoogled op ralink rt5370 raspberry pi, eerste hit: https://www.google.nl/sea...d=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8
Ik heb de gegevens van mijn ziggo ingevuld en nu heb ik inderdaad een ip met ifconfig.
Alleen browsen en pingen vanaf een andere machine lukt nog niet.
Ook probeer ik met de wpa_gui adapter en network in te stellen maar dan krijg ik de foutmelding failed to enable network in wpa_supplicant configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Ik heb die documentatie nog even bekeken en ik krijg net als iemand anders in het forum deze foutmelding:
sudo wpa_cli status
Failed to connect to wpa_supplicant - wpa_ctrl_open: No such file or directory

Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
verbatim schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:16:
Ik heb die documentatie nog even bekeken en ik krijg net als iemand anders in het forum deze foutmelding:
sudo wpa_cli status
Failed to connect to wpa_supplicant - wpa_ctrl_open: No such file or directory

Iemand een idee ?
Op een foutmelding kun je tenminste Googlen. Neem die suggesties even door maar laat het wel even weten als je eruit bent, dan help je wellicht nog iemand die dit ook zoekt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Ik ben er uit heb het programma wicd network manager gebruikt.

Bedankt voor de reply's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
McKaamos schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:30:
Nielsl: lsusb is toch puur een enumeration van de aangesloten devices die slechts melden welk merk en type ze zijn?
Volgens mij moet je juist checken of de correcte module is geladen dmv lsmod. Zoals je links aangeven :)
yes, goeie toevoeging, volledig overheen gelezen :), doet niks af aan het feit dat TS hier veel over had kunnen googlen en een heel stuk verder kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nielsl schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:51:
[...]

yes, goeie toevoeging, volledig overheen gelezen :), doet niks af aan het feit dat TS hier veel over had kunnen googlen en een heel stuk verder kunnen komen.
Maar de TS heeft ook aangegeven nooit eerder iets met wifi te hebben gedaan, en met Linux ook redelijk nieuw is. Dus zo vreemd is het allemaal nou ook weer niet, je moet toch ergens beginnen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Hero of Time schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:57:
[...]

Maar de TS heeft ook aangegeven nooit eerder iets met wifi te hebben gedaan, en met Linux ook redelijk nieuw is. Dus zo vreemd is het allemaal nou ook weer niet, je moet toch ergens beginnen? ;)
Dat is dan ook weer zo!
Pagina: 1