Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb vraag, ik merk dat veel jongeren actief bezig zijn in bepaalde forums. Sommige mensen besteden heel hun aandacht daar aan.

Mijn vraag: krijgen ze betaald hiervoor? Is er een commissie?

Misschien klinkt het een domme vraag, maar ik heb zelf hierover weinig kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Veelal is het vrijwilligerswerk. Op Tweakers zijn de moderators vrijwilliger, maar heeft ook mensen in dienst (devvers, advertentiewerk etc).

Waarom wil je dit weten? Als je hoopt hier een beroep van te maken, dan ga je teleurgesteld worden, of heb je iets heel speciaals te bieden? :)

(ik ben trouwens al heel lang geen jongere meer... ;) )

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 22-08-2015 01:44 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat gambieter al zegt. Veel vrijwilligerswerk op forums.
Tweakers is een uitzondering, waar een hobby projectje van 15-20 jaar geleden zo hard uit de klauwen liep dat er nu een aantal vaste werknemers zijn.
Echter, het leger aan Moderators e.d. zijn vrijwilligers.

Zo geld het voor wel meer grote forums. Ergens jaren geleden begonnen als een leuke hobby van een vriendengroepje en nu een gigantische website met ladingen actieve gebruikers.

Probleem als zoiets uit de klauwen loopt, je je hobby projectje niet meer kan betalen. Hosting en dataverkeer kost geld.
Dus dan moet je inkomsten zien te regelen, bijvoorbeeld met advertentiemateriaal.
En als dat stabiel genoeg inkomen oplevert, huur je daar van betaalde krachten in en kan je je vrijwilligers met de kerst een leuk presentje geven.

Edit:
Andersom kan ook. Als je je even beperkt tot de IT sector, dan zie je regelmatig hardware fabrikanten een forum neer zetten.
Daar zijn de beheerders, moderators e.d. wel vaker betaalde krachten. Dat zijn dan regelmatig de mensen die op de support afdeling werken en op het forum vragen beantwoorden en de gebruikers in het gareel houden.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 22-08-2015 01:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb nooit direct geld gekregen voor wat ik hier doe/post (lol wie zou mij nou willen betalen voor mijn getroll :+ ), en ik ken eigenlijk geen mensen die professioneel posten hier zonder dat kenbaar te maken.
De professionele posters zijn:

- bedrijfsaccounts (doh)
- een paar crewleden, maar dat zijn niet de moderators

Posten voor geld is dus niet heel reëel.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 22-08-2015 01:59 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Boudewijn schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 01:59:
Ik heb nooit direct geld gekregen voor wat ik hier doe/post (lol wie zou mij nou willen betalen voor mijn getroll :+ ), en ik ken eigenlijk geen mensen die professioneel posten hier zonder dat kenbaar te maken.
De professionele posters zijn:

- bedrijfsaccounts (doh)
- een paar crewleden, maar dat zijn niet de moderators

Posten voor geld is dus niet heel reëel.
Reviews posten kan wel voor geld.
Dat wordt niet gewaardeerd op de meeste plekken, tenzij het je eigen website is of je toestemming hebt.

Er zijn best fabrikanten die je een stuk hardware doneren in ruil voor een review. In die gevallen mag je het gereviewde item houden.
Betaling in natura. En dat kan je dan weer omzetten in cash door het te verkopen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar dat zijn geen forumposts hier :).
Eerder frontpage dingen, en daar zit tweakers zelf al op.

Ik zou het overigens wel ethisch vinden als mensen die op bijvoorbeeld hun tweakblogs reviews plaatsen het melden als ze de spullen voor niks krijgen, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Voor mij (ook geen jongere meer) is het een hobby. Naast GoT-moderator ben ik ook nog eindredacteur voor een andere site, ook onbetaald. Ik doe dat omdat ik het leuk vind en om kennis te delen. Leuke bijkomstigheid is dat ik veel mensen leer kennen, ik heb er vriendschappen aan overgehouden maar ook een groot zakelijk netwerk.

Ik heb in het verleden ook betaald werk gedaan voor websites (redactioneel) maar daar ben ik mee gestopt. Hoewel vrijwilligerswerk zeker ook verplichtingen met zich meebrengt, zijn die bij betaald werk nog iets groter. Dat was niet te combineren met mijn 'normale' werk.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aha, thanks voor de reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 17:15

bonyuri

Investigator!

Sommige mensen gaan heel de zaterdag/zondag vissen/voetballen/wielrennen/etc
Vaak krijgen ze daar ook niet voor betaald, dus je moet het als een hobby zien denk ik :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 13:26
En sommige mensen posten tijdens hun normale werk. Ook een soort betaald forummen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 01:43:
Veelal is het vrijwilligerswerk. Op Tweakers zijn de moderators vrijwilliger, maar heeft ook mensen in dienst (devvers, advertentiewerk etc).
Wat trouwens veel zegt over Tweakers. Van een 'hobby' site naar een extreem commerciele website gegaan, maar van moderators wordt nog steeds verwacht dat ze het gewoon gratis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 09:37

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Als tweakers extreem commercieel zou zijn dan had ik door fabrikanten gesponsoorde reviews verwacht, elke pagina afgeladen met zoveel reclame als je maar kan laten zien tegen zulke lage lage kosten dat je 100% inventory gebruikt, veel meer reclame op het forum, een zo'n klein mogelijke redactie waarbij je fabrikanten delen van het nieuws en reviews laat schrijven en een drive om zoveel mogelijk winst te genereren ondanks wat dat met je community doet. Laat staat dat er iets ontwikkeld word waar je niet direct geld mee zou kunnen verdienen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:51:
[...]

Wat trouwens veel zegt over Tweakers. Van een 'hobby' site naar een extreem commerciele website gegaan, maar van moderators wordt nog steeds verwacht dat ze het gewoon gratis doen.
Hoezo extreem commercieel? Ja vroeger toen henk er nog was (en de paarse layout, en hlpdsk), en de VNU nog niet was alles beter... maar zo heel commercieel vind ik tweakers niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 22-08-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo te zien snap je het concept community niet, noch het concept achter vrijwilligerswerk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken het concept best wel. Maar een commerciële site die gratis mods gebruikt hanteert een vrij egoïstisch business model.

Het grootste deel van jullie 'nieuws' is trouwens heel vaak een copy/paste van dingen die elders al >24u te lezen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

De enige mensen die vaak wel betaald krijgen voor werken op forums zijn community managers. Op Tweakers is dat zeef (profiel). Hele grote sites hebben soms meerdere community managers. Vaak zijn het er maar 1. Als community manager doe je natuurlijk nog veel meer dan alleen forums bijhouden. Lees hier wat dat is.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Zodra Tweakers gaat betalen voor modwerk kap ik ermee. Ik doe het omdat ik het leuk vind. Als ik een tweede baan wilde, dan had ik een tweede baan gezocht. Ik weet dat veel van mijn collega's er net zo over denken. Aan waardering vanuit het management ontbreekt het ook totaal niet. Het valt dus best mee met die evil corporate schemes vanuit de zakkenvullers op kantoor die totaal niet begaan zijn met hun vrijwilligers. Of is dat niet wat je wil suggereren?
Zeror schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:18:
De enige mensen die vaak wel betaald krijgen voor werken op forums zijn community managers. Op Tweakers is dat zeef (profiel). Hele grote sites hebben soms meerdere community managers. Vaak zijn het er maar 1. Als community manager doe je natuurlijk nog veel meer dan alleen forums bijhouden. Lees hier wat dat is.
Ik heb van zeef af en toe het idee dat hij zichzelf gekloond heeft. Die doet echt alles tegelijk en levert daarbij altijd topwerk af. :P

[ Voor 28% gewijzigd door NMe op 23-08-2015 04:27 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:09:
Ik ken het concept best wel. Maar een commerciële site die gratis mods gebruikt hanteert een vrij egoïstisch business model.
[knip]
Zoals Gambieter al zei, dan snap je vrijwilligerswerk niet. Die paar mensen die betaald worden om een toko te runnen en voor de rest op vrijwilligers draait zie je bijna overal. Concertpodia bv. Dan kan je denken dat dat oneerlijk is, maar zonder die vrijwilligers was het niet mogelijk geweest om het geheel rendabel te maken.
Vaak krijg je er indirect iets voor terug als vrijwilliger, maar dat moet niet de motivatie zijn om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 14:11
Webcare is tegenwoordig wel een groot ding onder bedrijven. Bedrijven met een professionele communicatie-afdeling hebben tegenwoordig ook iemand in dienst die fora en social media afstruint naar ontevreden klanten.

Forums zelf worden wel weer gerund door vrijwilligers. Zelf heb ik dit ook jaren gedaan voor een groot muziek-forum. Alleen al de 'divine-powers' zorgen ervoor dat het de moeite waard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:09:
Ik ben het er inderdaad mee eens dat het een bijzonder business model is. Het bedrijf verdient geld doordat er mensen gratis werken. Als deze normaal betaald zouden worden, zou het binnen korte tijd zijn afgelopen.

Maar zoals hierboven is gemeld doen de vrijwilligers het werk graag, dus schijnt dit model goed te kunnen werken. Zolang er vrijwilligers zijn die het forum netjes houden en de bezoekers daardoor terug blijven komen, hoeft er ook niets aan het model aangepast te worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:18
Ik krijg 0.25 euro/woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 01:38:
Dag allemaal,

Ik heb vraag, ik merk dat veel jongeren actief bezig zijn in bepaalde forums. Sommige mensen besteden heel hun aandacht daar aan.

Mijn vraag: krijgen ze betaald hiervoor? Is er een commissie?

Misschien klinkt het een domme vraag, maar ik heb zelf hierover weinig kennis.
Jawel hoor, die zijn er wel. Als je pro-Putin posts wil gaan maken, dan kan je dat gerust full-time doen. Ook Israël zit geloof ik wel in die business.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

offtopic:
Dan had je beter 'nul komma vijf en twintig' kunnen schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Onbekend schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:46:
[...]

Ik ben het er inderdaad mee eens dat het een bijzonder business model is. Het bedrijf verdient geld doordat er mensen gratis werken. Als deze normaal betaald zouden worden, zou het binnen korte tijd zijn afgelopen.

Maar zoals hierboven is gemeld doen de vrijwilligers het werk graag, dus schijnt dit model goed te kunnen werken. Zolang er vrijwilligers zijn die het forum netjes houden en de bezoekers daardoor terug blijven komen, hoeft er ook niets aan het model aangepast te worden.
Het is voornamelijk dat je een forum zonder extreem veel reclame nooit rendabel gaat krijgen met betaalde mods. Extreem veel reclame zou heel veel mensen afschrikken. Zonder de vrijwillige crew zou je dus nooit de community hebben die er nu bestaat.

Overigens doe ik mijn modwerk ook niet in eerste instantie voor Tweakers, maar voor de community. Ik ben 10 jaar als 'normale' user door het leven gegaan hier en behalve techsupport heb ik ook nog wel eens dikke lol in de HK en wat frustratie van me af kunnen schrijven in de meer besloten fora. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Onbekend schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:46:
Het forum levert geen geld op, hoor, maar draagt bij aan de community. Natuurlijk waardeert Tweakers het werk van de vrijwilligers en ik kan je verzekeren dat dit echt wel tot uiting wordt gebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

gambieter schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:15:
[...]

Het forum levert geen geld op, hoor, maar draagt bij aan de community. Natuurlijk waardeert Tweakers het werk van de vrijwilligers en ik kan je verzekeren dat dit echt wel tot uiting wordt gebracht :)
MoaM FTW *O*
geek: MoaM XI: Bier, bitterballen en bumpervoetbal

[ Voor 16% gewijzigd door Kixtart op 24-08-2015 16:26 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kees schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:23:
Als tweakers extreem commercieel zou zijn dan had ik door fabrikanten gesponsoorde reviews verwacht, elke pagina afgeladen met zoveel reclame als je maar kan laten zien tegen zulke lage lage kosten dat je 100% inventory gebruikt, veel meer reclame op het forum, een zo'n klein mogelijke redactie waarbij je fabrikanten delen van het nieuws en reviews laat schrijven en een drive om zoveel mogelijk winst te genereren ondanks wat dat met je community doet. Laat staat dat er iets ontwikkeld word waar je niet direct geld mee zou kunnen verdienen.
Zoiets als dit? :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C0Mc9Yc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik wacht nog op de eerste UK-editie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

"Zoiets als dit" is iets minder dan een half jaar eerder ook gedaan en werd juist heel goed ontvangen door de community. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:58:
[...]

"Zoiets als dit" is iets minder dan een half jaar eerder ook gedaan en werd juist heel goed ontvangen door de community. :)
Goed ontvangen ? Als ik me niet vergis is er een vrij omvangrijke discussie/rel over ontstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tenzij ik een goeie rel gemist heb (:+) denk ik dat je je vergist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:39:
[...]

Zoals Gambieter al zei, dan snap je vrijwilligerswerk niet. Die paar mensen die betaald worden om een toko te runnen en voor de rest op vrijwilligers draait zie je bijna overal. Concertpodia bv. Dan kan je denken dat dat oneerlijk is, maar zonder die vrijwilligers was het niet mogelijk geweest om het geheel rendabel te maken.
Vaak krijg je er indirect iets voor terug als vrijwilliger, maar dat moet niet de motivatie zijn om het te doen.
Er zijn blijbaar veel mensen die het dus normaal vinden ? Ik ben zelf 20 jaar geleden jaren OP geweest op IRC, ook gratis. Maar daar werd door niemand geld aan verdiend. Een IRC server draaien was een gunst die je kreeg van een provider of hele grote hosting, er was geen sprake van geld.

Hier is het trouwens ook al jaren te merken, de kwaliteit van het forum gaat er dagelijks op achteruit. Waar je hier vroeger nog een complexe vraag mocht posten (nu krijg je direct de opmerking dat je het eerst zelf weken moet uitgezocht hebben) had je vaak binnen het uur bruikbare informatie of een totale oplossing.

Er valt trouwens niet veel info van niveau te halen hier... Er is meer te vinden over hoe je best je hypotheek kan regelen dan dat er nog ernstige informatie over config probs of problemen te vinden is.

Dit is niet als rant bedoeld, maar ik reageer gewoon op de topic titel, en ik blijf het krom vinden dat men het normaal vindt dat een heel forum door vrijwilligers onderhouden moet worden, terwijl de rest van de mensen achter Tweakers simpelweg betaald krijgen voor hun job.

Ik zie het al voor me, iemand die een krant start en verwacht dat alle meewerkende journalisten gratis artikels bezorgen en dat een klein groepje eigenaars dan geld gaat verdienen aan die krant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 14:03
Grappig dat gebruikers zich drukker maken over mods die niet betaald krijgen dan de mods zelf.
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:24:
[...]
Ik zie het al voor me, iemand die een krant start en verwacht dat alle meewerkende journalisten gratis artikels bezorgen en dat een klein groepje eigenaars dan geld gaat verdienen aan die krant..
Ik denk dat als kranten alleen gratis journalisten zouden gebruiken er weinig goede stukken in de krant komen te staan (zover die er nu wel in staan). Op Tweakers zijn er (blijkbaar) genoeg gebruikers welke als mod willen optreden en persoonlijk vind ik dat er weinig te klagen is hoe zei het forum een nette plek houden.

Het is niet dat mensen verplicht worden. Ik denk dat veel mensen het leuk vinden om zich bezig te houden. Daarbij zie ik GOT nog altijd als een plek van de community en redelijk gescheiden van de commerciële frontpage. Ook al is er natuurlijk veel overlap..

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[...]

Er zijn blijbaar veel mensen die het dus normaal vinden ? Ik ben zelf 20 jaar geleden jaren OP geweest op IRC, ook gratis. Maar daar werd door niemand geld aan verdiend. Een IRC server draaien was een gunst die je kreeg van een provider of hele grote hosting, er was geen sprake van geld.

Hier is het trouwens ook al jaren te merken, de kwaliteit van het forum gaat er dagelijks op achteruit. Waar je hier vroeger nog een complexe vraag mocht posten (nu krijg je direct de opmerking dat je het eerst zelf weken moet uitgezocht hebben) had je vaak binnen het uur bruikbare informatie of een totale oplossing.

Er valt trouwens niet veel info van niveau te halen hier... Er is meer te vinden over hoe je best je hypotheek kan regelen dan dat er nog ernstige informatie over config probs of problemen te vinden is.

Dit is niet als rant bedoeld, maar ik reageer gewoon op de topic titel, en ik blijf het krom vinden dat men het normaal vindt dat een heel forum door vrijwilligers onderhouden moet worden, terwijl de rest van de mensen achter Tweakers simpelweg betaald krijgen voor hun job.

Mja, nu haal je toch twee dingen door elkaar volgens mij.
Het niveau van het forum heeft mijns inziens helemaal niks te maken met het wel of niet betalen van de moderators. Dat jouw beleving is dat de kwaliteit achteruit gaat kan je niet staven door te zeggen dat dat vanwege het gebrek is aan betaalde krachten want al zou t.net wel betaalde moderators hebben zouden ze nog steeds geen helpdesk willen zijn. Dat zou ik eerder aan de verbreding van de doelgroep verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Dat is gewoon niet waar. Knap trouwens dat je dat denkt te weten met een account van een maand oud...
Dit is niet als rant bedoeld, maar ik reageer gewoon op de topic titel,
Het topic (en de titel) gaan toch echt over iets anders dan de kwaliteit van GoT. ;)
en ik blijf het krom vinden dat men het normaal vindt dat een heel forum door vrijwilligers onderhouden moet worden, terwijl de rest van de mensen achter Tweakers simpelweg betaald krijgen voor hun job.
Daar is niks kroms aan. Ik ben ook gewoon als gebruiker begonnen. Omdat ik daar veel tijd aan besteedde ben ik gevraagd om te helpen met het leuk houden van het forum. Dat doe ik intussen al ruim 10 jaar met veel plezier. Zoals hierboven al gezegd doe ik dat primair voor de community en niet voor Tweakers als bedrijf. Sowieso is het alternatief dat er domweg niet, minder of minder gespecialiseerd gemodereerd wordt op het forum, want de aantallen moderators die we nu hebben rondlopen zijn gewoon niet te onderhouden als ervoor betaald moet worden. Niet zonder meer inkomsten (en dus nog meer reclame, waar nu al regelmatig over geklaagd wordt).
Dat is geen eerlijke vergelijking. Van journalisten (en ook van de nieuwsredactie op Tweakers) wordt verwacht dat er een bepaalde hoeveelheid output is. Die druk is er bij de forumcrew helemaal niet. Natuurlijk fronsen er wat wenkbrauwen als ik ineens drie maanden lang niet meer kom opdagen maar uiteindelijk hangt daar geen echte consequentie aan. Ik verlies hooguit mijn crewfunctie na een paar maanden (want modden is vrijwillig, niet vrijblijvend). Bij de redactie wordt er bij zoiets veel sneller aan de bel getrokken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:47:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Knap trouwens dat je dat denkt te weten met een account van een maand oud...

[...]
Deze account is recent. Ik had er een van in het prille begin van Tweakers toen jij amper 14 jaar was en mogelijk op je spelcomputertje zat. Ik werkte toen al enkele jaren voor een ICT outsourcing bureau.

Mijn account heb ik enkele jaren geleden bewust laten verwijderen na een ban voor een oplopende discussie toen over de achteruitgang van en de kwaliteit van het forum en de site in zijn geheel.

Ik ben uit gewoonte hier blijven lezen en ik kan dus perfect vaststellen dat de kwaliteit van Tweakers er de laatste 10 jaar stijl op achteruit gegaan is. Door onder andere een periode dat het gedrag van de mods teenkrullend was. Er is toen door heel wat mensen luidop kritiek gegeven, zo erg zelfs dat op een bepaald moment elke discussie verwijderd werd en een heel deel users zondermeer een ban kregen. Waaronder ik.

En ik zie al enige tijd weer het zelfde opduiken, daarom dat ik toch maar eens opnieuw een account heb gemaakt om te kunnen reageren.

Maar het lijkt weer allemaal exact dezelfde richting op te gaan.. Tweakers is geen community meer zoals ze vroeger was. En het niveau van het forum is ook zielig ten opzichte van dik 15 jaar geleden.

En dan blijft men het normaal vinden dat mods gratis werken terwijl 'de hogere regionen' best een aardige cent verdienen aan deze site. Een site die hoe langer hoe meer achterop hinkt als het over ECHT nieuws gaat.

Je leest hier al lang niks meer dat je elders al 1 of 2 of meer dagen ervoor kon lezen. Heel vaak zijn het dan ook (kromme) vertalingen van andere artikels..

Maar ik zie het fenomeen weer opduiken... Het mag niet luidop gezegd worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, je vind het dus maar allemaal niets, wat hier off-topic is. Heb je ook een positieve bijdrage te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@Highmodulation, waarom kaap je dan het topic? Met jouw ervaring en expertise, zou je toch kunnen weten dat jouw inbreng niets te maken heeft met de oorspronkelijke vraag? Ja, ik vind de TS wat naïf, maar daar wordt hier dan ook netjes terugkoppeling op gegeven.

Je kunt inderdaad je bedenkingen hebben over de kwaliteit van het nieuws dat je hier op Tweakers krijgt, wanneer je de Engelstalige tech volgt, loopt Tweakers achter. Echter, je ziet dat Tweakers de aandacht enigszins verlegt van tech-gebruikers ("van in het prille begin") naar iets bredere aandacht. Echter het forum is wel wat anders. Daar is een schare vrijwilligers nog steeds bezig met het netjes houden van de berichten.

En het is naar mijn mening echt niet zo dat ieder topic maar gesloten wordt met de mededeling: dit had je zelf even kunnen duck-duck-go'en. Maar wel regelmatig inderdaad; omdat veel mensen niet zoeken. Dat maakt het voor mij dan wel weer prettig om het forum te volgen.

Jouw aanval op NMe vind ik niet terecht en op de man. Als je het niet eens bent met het beleid, ga dan in discussie met de redactie, niet met de mods.

Anyway, TS, het meeste is al gezegd, het is niet eenvoudig om op een makkelijke manier je beroep te maken van het onderhouden van een forum. Echter, er zijn wel voldoende manieren om daar te komen. Leer schrijven, onderhoud een actieve blog en werp je op als vrijwilliger. Deze zaken kun je op je CV zetten en kunnen interessant zijn voor werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:33:
[...]

Deze account is recent. Ik had er een van in het prille begin van Tweakers toen jij amper 14 jaar was en mogelijk op je spelcomputertje zat. Ik werkte toen al enkele jaren voor een ICT outsourcing bureau.

Mijn account heb ik enkele jaren geleden bewust laten verwijderen na een ban voor een oplopende discussie toen over de achteruitgang van en de kwaliteit van het forum en de site in zijn geheel.
Dus wat je wil zeggen is dat je je ban omzeilt met deze nieuwe account en daarmee een compleet ongerelateerde discussie offtopic loopt te trekken? Zullen we afspreken dat je daarmee ophoudt? Als je kritiek hebt kan dat prima in Lieve Adjes (waar je, zoals ik eerder al met een linkje aantoonde, al sinds het begin der tijden topics zal vinden dat het vroeger allemaal beter was), niet hier. Ik heb persoonlijk weinig zin om die ban (die jij als persoon hebt gekregen, niet alleen je oude account) weer terug te zetten als je verder gewoon netjes kan doen, maar topics kapen valt daar niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:50

P_Tingen

omdat het KAN

[...]
Als het niveau hier al naar beneden gaat dan is het eerder door neerbuigende reacties als dit. Poe hoor, "toen jij amper 14 jaar was". Als je iemand in een discussie op zijn achterste benen wil hebben dan moet je precies dit zeggen inderdaad. Of hem recht in zijn gezicht spugen, heeft ongeveer hetzelfde effect.

Ik heb zelf een account sinds een jaar of 10 en ben redelijk actief als gebruiker op het forum. Wat ik zelf zie aan Tweakers is dat het juist steeds professioneler gaat. De artikelen van vroegâh (toen al-les beter was) waren meer gericht op een kleiner en technischer publiek. Met de verbreding van het publiek moet ook de toon anders. Als je dat niet bevalt is het misschien tijd een andere community op te zoeken. Ik heb ook een account op Automatiseringgids. Die is betaald maar als ik het niveau van de artikelen vergelijk dan wint Tweakers hands down. De toon van de artikelen op AG is een beetje cynisch, daar waar op Tweakers de artikelen veel objectiever zijn.

Een klein beetje off topic misschien, maar je doet me denken aan wat ik in de documentaire over 40 jaar rockgroep Normaal zag. Ben Jolink vertelde daar dat hij een hekel had aan "fans". Die willen namelijk maar 1 ding en dat is dat je voor altijd blijft doen wat je deed toen zij je leerden kennen. Die willen geen ontwikkeling, maar vasthouden aan wat je hebt. Jij lijkt daar ook een beetje op.

En als je zolang meeloopt als jij zegt dat je doet, dan zou je moeten weten wat we van topic kapen vinden.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik merk juist dat als ik ergens tegenaanloop (bijv. Ziggo die niet werkt), het antwoord hier al staat nog voordat ik iets hoef te zoeken.
Wat is in jouw ogen dan het verschil tussen een gewone user en een mod? Waarom zou een gewone user niet betaald hoeven te worden voor zijn nuttige antwoorden en hulp, en een mod wel? Deze vraag lijkt me enigszins on topic ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Seraphin

Meep?

[...]

Ik ben uit gewoonte hier blijven lezen en ik kan dus perfect vaststellen dat de kwaliteit van Tweakers er de laatste 10 jaar stijl op achteruit gegaan is. Door onder andere een periode dat het gedrag van de mods teenkrullend was. Er is toen door heel wat mensen luidop kritiek gegeven, zo erg zelfs dat op een bepaald moment elke discussie verwijderd werd en een heel deel users zondermeer een ban kregen. Waaronder ik.

En ik zie al enige tijd weer het zelfde opduiken, daarom dat ik toch maar eens opnieuw een account heb gemaakt om te kunnen reageren.

Maar het lijkt weer allemaal exact dezelfde richting op te gaan.. Tweakers is geen community meer zoals ze vroeger was. En het niveau van het forum is ook zielig ten opzichte van dik 15 jaar geleden.

En dan blijft men het normaal vinden dat mods gratis werken terwijl 'de hogere regionen' best een aardige cent verdienen aan deze site. Een site die hoe langer hoe meer achterop hinkt als het over ECHT nieuws gaat.

Je leest hier al lang niks meer dat je elders al 1 of 2 of meer dagen ervoor kon lezen. Heel vaak zijn het dan ook (kromme) vertalingen van andere artikels..

Maar ik zie het fenomeen weer opduiken... Het mag niet luidop gezegd worden..
Ik kan het forum ook uit eigen hand vergelijken met 15 jaar geleden, en ik ben het niet met je stelling eens. Hooguit was de teneur van 15 jaar terug wat meer rebels (zoals het consequente gebruik van de term "Micro$oft", of de variant endigend op "uck"), wat in zijn geheel een trend is die meer met de ontwikkeling van het fenomeen "internet" te maken heeft dan met specifiek de tweakers community. Dat je je gecensureerd voelt is vervelend, maar afgaande op je paar posts in dit topic denk ik dat je boodschap makkelijker door anderen wordt ontvangen als je je eigen communicatie aanpast.

Kennelijk sta je kritisch tegenover de nieuwswaarde van de frontpage. Prima. Ik snap daarin de relatie echter niet ten opzichte van onbezoldigd beheer van de community. Je vergelijking met IRC is daarin denk ik nog het meest relevante; mensen die tegenwoordig een TS kanaal beheren zijn ook minder snel geneigd dat "voor gratisch" aan derden uit te delen.

Dat noem ik niet "commercieel", maar een gevolg van de feiten dat internetverbindingen gemeenplaats zijn, en er minder behoefte is in de gemeenschap om de buurman op weg te helpen (als iedereen al een auto heeft ben je wellicht wat minder snel geneigd de buurman een lift aan te bieden), daarnaast is dataverbruik ook gewoon een goed geworden waarvoor betaald wordt. Waar een IRC kanaal vroegah vaak op een server van de universiteit / kantoor draaide, is dat nu meestal een datacentrum; die moeten ook betaald.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zullen we nu weer helemaal ontopic gaan? Voor commentaar op Tweakers in zijn algemeenheid verwijs ik graag naar Lieve Adjes waar alle opbouwende kritiek meer dan welkom is. Intussen denk ik dat XVII graag heeft dat zijn daadwerkelijke vraag besproken wordt. ;)

Pagina: 1