Windows 7 compleet opschonen, welke knop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2018
In Windows 7 zit ergens verstopt hoe je een schone installatie van Windows 7 kunt krijgen zonder de cd.
Ik heb flink gezocht maar kan het niet vinden!

Mijn laptop wil ik weer compleet nieuw hebben.
Er staan nu geen belangrijke zaken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Opschonen is een woord dat niks in de IT te zoeken heeft.

Wat jij wil is alle data wissen. Zonder CD kan, bijvoorbeeld door een USB stick te gebruiken. Als je ook je Windows 7 installatie code niet meer hebt is het wel lastiger, die zou normaal op een sticker moeten staan. Je kan hem ook met een programma uit je register laten vissen, en dan alsnog een schone installatie doen.

Wat je nodig hebt:

- Windows 7 ISO bestand met jouw editie (bijv. OEM NL 64-bit Home Premium)
- Windows 7 USB Tool (downloaden bij Microsoft)
- Windows 7 code (staat op je laptop, en anders achterhalen met een programma)

Daarna:

- Maak een USB-installatie stick met de USB tool die je ISO bestand naar USB kopieert
- Noteer de code op een stuk papier of een andere computer
- Herstart de computer en start van de USB stick op, meestal is dat met F8, F10 of F12 te kiezen
- Installeer windows volgens de instructies op het scherm
- Bij de stap waarbij je je harde schijf kan selecteren: verwijder eerst stuk voor stuk alle partities

Na het installeren:

- Ga naar de website van de fabrikant van je computer, download drivers voor je computer en installeer ze
- Ga daarna naar windows update en activeer microsoft update
- Installeer alle updates die gevonden worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
Dat is veel meer werk!
k heb ooit een PC verkocht, en die heb ik toen slecht met enkele klikken kunnen vernieuwen.
Alle foto,s en etc... waren er toen af.
Dus weer als nieuw.

Maar ik ben de manier vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
fabrieksherstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 16:44
bert888 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:28:
In Windows 7 zit ergens verstopt hoe je een schone installatie van Windows 7 kunt krijgen zonder de cd.
Ik heb flink gezocht maar kan het niet vinden!

Mijn laptop wil ik weer compleet nieuw hebben.
Er staan nu geen belangrijke zaken op.
Laptop?

Systeem recovery?

Of?

Welk merk is het?

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
HP laptop met windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zat er windows 7 op toen ie nieuw was?
Zo ja dan zou je waarschijnlijk via F11 tijdens opstarten bij de recovery moeten kunnen komen. Zo niet dan gaat het niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
Er stond vista op.

Er is later windows 7 op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
Windows of uw computer herstellen naar de oorspronkelijke instellingen
U kunt deze methode gebruiken als u niet over een systeeminstallatiekopie beschikt of als u alle programma's volledig wilt verwijderen en Windows wilt herstellen naar een volledig nieuwe status (fabrieksstatus). U moet in dat geval alle programma's die u hebt toegevoegd, opnieuw installeren en al uw bestanden terugzetten.

Voor deze methode zijn een of twee opties beschikbaar, afhankelijk van de instellingen van de computerfabrikant:

De fabrieksinstellingen van uw computer herstellen. Met deze optie worden alle bestanden van de computer verwijderd, inclusief al uw persoonlijke bestanden en alle programma's die u hebt geïnstalleerd. De bestanden worden vervangen door de inhoud van de herstelkopie die door de computerfabrikant is meegeleverd. De herstelkopie bevat Windows en mogelijk andere programma's die vooraf op de computer waren geïnstalleerd. U moet uw gebruikersbestanden herstellen en alle programma's die u hebt geïnstalleerd, opnieuw installeren vanaf de oorspronkelijke installatieschijven of -bestanden.

Windows opnieuw installeren. Met deze optie installeert u Windows opnieuw op uw computer. U moet uw gebruikersbestanden herstellen en alle programma's die u hebt geïnstalleerd, opnieuw installeren vanaf de oorspronkelijke installatieschijven of -bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Je zou kunnen kijken of de vista recovery er nog op zit (door de f11 methode). Als die partitie met de installatie van Win7 verwijderd is, houdt het op. Dan wordt het compleet opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
En dit dan?
Behoud hij dan wel windows 7?
Ik heb dit toen gedaan op de PC.

YouTube: How to easily Factory Reset a Windows 7 PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Ik heb even snel door het filmpje geskipped, maar dit gaat over een acer systeem waar de herstelpartitie nog op staat. Dat zal bij jou niet het geval zijn (ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt?).

Aangezien je er ook windows 7 op gezet hebt zal je de dvd/image ook wel hebben liggen. Ik denk dat je het snelste klaar bent door er gewoon een schone installatie op te gooien.
DVD erin, partities verwijderen, en dan next,next,next,next. Even een uurtje laten updaten en je bent klaar.

Ga je de laptop verkopen, is het misschien ook handig om er een tooltje overheen te gooien om alles een paar keer te overschrijven zodat er niets meer terug te halen is.

Edit:
Hier een linkje hoe je je systeem terug kan zetten als je de recovery partitie nog hebt. Werkt dat niet dan ontkom je echt niet aan de herinstallatie.
(je kan natuurlijk ook gewoon alle software en privé bestanden handmatig verwijderen. Maar op die manier blijft er altijd wel iets achter)

[ Voor 26% gewijzigd door fm77 op 21-08-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik zou de stap met originele recovery overslaan als je de laptop gekocht hebt met vista er op, en gelijk gaan voor de hierboven genoemde voorstellen van ISO downloaden en een schone installatie uitvoeren.
Met een upgrade vanaf vista krijg je waarschijnlijk meer zooi mee dan wanneer je een schone installatie doet.
Haal wel ff met een programma je Windows 7 key tevoorschijn, want ik verwacht dat als er een code op de laptop staat dat die van vista is een dan gaat die niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert888
dankje voor het advies.
Pagina: 1