Laptop met kapot scherm: uitdaging of hopeloos?

Pagina: 1
Acties:

• Houttijn
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-04-2025
Hallo allemaal,

Ik heb een Sony VAIO VGN-F41M op windows 8.1 met een kapot scherm die ik met een externe monitor gebruikte. Om de videodrivers te kunnen updaten heb ik de NVIDIA removal tool gebruikt die bij de suite komt. Blijkbaar verwijderde die ook de drivers nodig voor het externe scherm en nu vaar ik dus blind op deze laptop. Uit de kleurveranderingen op het kapotte scherm zie ik dat ik nog kan inloggen. En blind alt F4 en enter sluit de laptop nog af. Ik heb zelfs blind het laatste recovery point proberen te herstellen, maar zonder resultaat. Ik sta op het punt de handdoek in de ring te gooien, maar wie weet heeft iemand hier nog goede ideeen?

Alvast bedankt voor jullie inzichten, Houttijn

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 16:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan misschien nog een live distributie van Ubuntu oid proberen. Misschien activeert die standaard het tweede scherm. En anders zijn er nog wel manieren om dat voor elkaar te krijgen. Met wat moeite zijn er nog genoeg mogelijkheden.

• Houttijn
Ik heb eigenlijk geen linux ervaring, maar ik ga het zeker even uitzoeken. Misschien nog hints over die andere oplossingen?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

Je kan toch gewoon met de toetsen even het scherm dupliceren/uitbreiden. Je krijgt dan waarschijnlijk alleen even een vage resolutie, maar je kan ermee werken.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 19:39

Rico

Wie dit leest is gek....

Raar dat hij geen beeld meer geeft op de externe monitor.
Wat je eens kan doen is de externe monitor aansluiten...dan de laptop aanzetten en zodra je de aan knop indrukt de klep dicht doen....vaak schakelt hij dan op de externe monitor over.
Je hebt dan wel een los toetsenbord en muis nodig.

• Houttijn
Dank voor de input, en google had me ook op die oplossingen gewezen. Klep dicht na aanzetten werkt helaas niet. Dupliceren/uitbreiden ook niet: ik zie op het kapotte scherm met win-P dat scherm verschijnen en waarschijnlijk navigeren, maar helaas pakt hij dat niet. Fn+F7 (voor de VAIO) werkt ook niet.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36
Waarom niet een replacement LCD bestellen voor een paar tientjes en die er zelf inzetten?

• Houttijn
Een nieuw scherm was nog niet in me opgekomen, omdat ik dacht dat het duur en bewerkelijk zou zijn. Ik ga er zeker naar kijken!

• Houttijn
Nieuw scherm voor deze laptop is helaas 120,-. Ubuntu live distributie gaf helaas geen oplossing, maar gaf wel beeld op het externe scherm toen de boot een keer lukte.

Ik kan nog steeds blind de laptop bedienen: inloggen, met win R commands uitvoeren als: msconfig of shutdown. De vraag is dan nog of hier oplossingen mee te bedenken zijn. Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
download de driver op een ander systeem, zet op een usb stick en dan met Win+R start je de driver installatie vanaf de usb stick?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zo te horen is de backlight (achtergrondverlichting) van het ingebouwde scherm defect, als je nog wel dingen ziet gebeuren op het interne scherm, maar zo ongeveer niet kan zien wat.
Probeer anders eens met een zaklamp/halogeen bureaulamp een beetje bij te schijnen. Zie je dan wel alles, dan is de kans erg groot dat je met een onderdeel van een tientje weer volledig functionerend beeld hebt op je interne scherm.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36
Als bovenstaande niet werkt:
Houttijn schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:17:
Nieuw scherm voor deze laptop is helaas 120,-.
Op dat soort bedragen kwam ik eerst ook uit toen ik een keer een scherm zocht. Even verder zoeken in het buitenland en toen kon het flink goedkoper. Wat je nodig hebt zijn zoveel mogelijk typenummers van de LCD zelf (soms te vinden mbv laptop type of via dure site of via sticker achterop de LCD) en daarmee zoeken.

Mik desnoods het typenr hier neer.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mogelijk is de LCD zelf prima in orde en is het enkel de inverter die stuk is. Die dingen heb je voor minder dan 10 euro op ebay.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ook een keer zoiets bij de hand gehad met een defect notebook lcd scherm.

Oplossing bij mij was intern toen interne LCD connector loshalen.
Als je andere PC bij de hand hebt kan je ook nog een remote control tool (VNC/radmin etc) installeren?
Pagina: 1