Verwijderd

Topicstarter
Computer samengesteld 2 jaar geleden dankzij Tweakers, omdat ik op harwarevlak geen genie ben. Login spijtig genoeg kwijt gespeeld, vandaar nieuw account..

Probleem:
Computer doet laatste week raar.
Begin deze week viel hij opeens uit, zonder enige aanleiding. Uiteindelijk startte hij wel terug op uit het niets.

Vandaag wou hij ook niet meer opstarten. De fan gaat wel aan het draaien (op zijn max) terwijl ik via de bios heb ingesteld dat hij traag moet gaan. Dit doet me vermoeden dat de computer zelfs de bios niet opstart om de instructies te krijgen om de fan trager te laten draaien. Ik hoor de fan dus heel hard gaan, maar dat is het dan ook. Geen enkele beep te horen..

Ik heb daarna de computer helemaal uitgezet. Stroomkabel eruit gehaald en een paar keer op de powerknop gedrukt. Daarna stroomkabel er terug in en toen startte hij terug op. Een half uur later besloot hij terug uit te vallen.

Daarnet heb ik hem terug opgestart gekregen (randomgeluk?). Hij is 2 uur blijven draaien. Dan heb ik hem zelf afgezet om te kijken of hij terug wou opstarten. Nu wil hij weer niet opstarten. Zelfde probleem, fan draait, voorderest niets.

Ik heb de temperaturen nagekeken toen hij werkte. Die waren rond de 40 graden, dus ok.

Waar zou het probleem kunnen liggen en hoe kan ik dit best aanpakken?
Het "probleem" is dat hij soms wél opstart. In het verleden heeft de voeding het al eens begeven, maar toen werkte hij helemaal niet, wat makkelijker was. Nu werkt hij soms wel en soms niet.

Pc is van mijn vader en worden geen speciale dingen mee gedaan. Geen wijzigingen geweest in software/hardware.

Fan werkt -> voeding ok?
Computer start soms op -> voeding/moederbord ok?

Het willekeurig gedrag van de computer snap ik helemaal niet.

Ik ben geen superkenner, maar ik doe mijn best. ;) Iemand die me wil helpen?
Geen reservemateriaal direct bij de hand (2de voeding etc..)

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Het spontaan uitvallen en ook weer aanspringen doet toch meteen alle schijn werpen op de voeding, mogelijk je mobo, maar ik zou eens beginnen met paar dingen te ontkoppelen of eruit te halen, geen fans geen dvd writer, eventueel een extra hdd, als je een andere voeding hebt liggen, kan je testen of met die voeding hij wel stabiel blijft?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen voeding bij de hand om te testen. Morgen eventueel eens horen bij vrienden.

Ik zal alvast beginnen met de testen uit te voeren (met ontkoppelen etc) en hou jullie op de hoogte.

Nog een (dom) vraagje.
Als mijn voeding onstabiel zou zijn. Zijn mijn testjes die ik dan uitvoer wel "betrouwbaar"? :)

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Dat ga je dus testen ;) Als je met zo min mogelijk test (dus zo min mogelijk verbruik) kijk je of de voeding nog wel stroom kan leveren en dus niet dood aan het gaan is. Oftewel; met zo min mogelijk proberen op te starten. Maar wat we eerst moeten weten, is wat de volledige specs van je pc zijn, dus elk onderdeel :) Alvast succes :D !

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gevraagd, dit is het systeem (1.5 jaar oud)
Nooit zware belasting.
Voeding is al wel eens RMA gestuurd na 2 maanden gaf hij niets meer. Toen met paperclip een testje gedaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 134,-€ 134,-
1ASRock H81M-HDS€ 49,95€ 49,95
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 74,99€ 74,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,-€ 44,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,22€ 13,22
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,20€ 59,20
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 122,45€ 122,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,80

Nu uittesten wat de computer zegt, even mijn tijd voor nemen :)

Alvast bedankt voor de moeite ;)

edit:
Noctua NF-S12A PWM - 120mm
zit er ook nog in, niet dat dat van belang zal zijn.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
De PSU vind ik aan de magere kant. (Menig Tweaker zal het hier niet met mij eens zijn.)

Ik zou een PSU gekozen hebben van 550W. Ik kies altijd voor een ruim bemeten PSU, omdat je dan niet bang moet zijn dat de PSU het allemaal kan trekken als je er b.v. iets bijplaatst, gaat overclocken of bij pieken. Tevens zal een ruim bemeten PSU rustig draaien, omdat deze nimmer maximaal moet presteren. Is een leuke bijkomstigheid als je langere tijd achter elkaar computerd. Hoe stiller de computer, des te aangenamer het is.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Bovenstaande reactie is, no offence, totaal uit de lucht gegrepen. Deze pc verbruikt onder maximale load nog geen 150W. Waarom zou je daar 550W tegenaan smijten? In principe is 360W al "ruim bemeten". Die 360W G-series is een heel mooie, goede voeding. Uiteraard kan je probleem daar vandaan komen, maar het is zeker niet omdat die te weinig prik levert.

Heb je de pc al eens helemaal uitgebouwd en weer opnieuw opgebouwd? Inclusief reseaten van de cpu etc.?

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 22-08-2015 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de cmos batterij er uit gehaald
Daarna poging tot starten van pc met mobo + ram (de 2 reepjes afgewisseld, 1 per 1) + voeding + monitor

Op random geluk geraak ik in de bios. Het lijkt als ik de stroom er volledig afhaal en de computer even met rust laat dat de kans groter is dat ik in de bios raak.
Er valt dus geen patroon in te herkennen.
Voor het opstarten heb ik nog wel steeds dezelfde onderdelen gebruikt, omdat ik er nog geen andere in de buurt had.

Als ik de CPU fan en Case fan aansluit draaien deze altijd. Ongeacht of de computer "opstart". Deze blijven draaien tot ik de voeding afzet.

Ik heb alles ook eens terug aangesloten.
Conclusie is dat er 2 mogelijkheden zijn:
- of hij start niet op, de fans draaien dan wel, geen beep, geen beeld.
- of hij start wel op en alles werkt zoals het moet mét beep en beeld.

Toen ik wel in Windows geraakte heb ik de computer even aan de tand gevoeld met Prime95 om te kijken of hij zou uitvallen. Voor zover ik kon zien hield hij redelijk goed stand zelfs onder zware druk. Hij bleef ook gedurende 2 uur gewoon draaien.

De CPU nog niet gereseat (nog niet aan gedacht), het is nu ook wat donker om dat nog te doen. Morgen met zonlicht zal ik die optie nog eens proberen.

Ik neem aan dat de volgende stap is om een andere voeding te testen? Of valt uit dit verhaal al iets op te maken?

Het probleem is er van de eene dag op de andere gekomen en er valt totaal geen patroon in te herkennen.

Morgen terug aan het werk. Tips blijven welkom, al ben ik iedereen al dankbaar voor de hulp die geboden is natuurlijk :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Voeding lenen en testen met andere voeding.
Zoveel mogelijk hardware losmaken en testen.

Met 1 geheugen reep testen, en omwisselen.
Zonder hd testen, dan booten vanaf een bootable linux cd.
Zonder dvd speler testen, en vanaf hd starten.
Etc. (elk apparaat kan problemen geven).

Als niks werkt, dan pc opbouwen op een stuk karton, met zo min mogelijk hardware.

• Kzargid
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-11-2025
Had afgelopen week exact hetzelfde probleem. Het was de voeding. Oppassen met wachten tot je hem vervangt,bij mij kostte het wachten mij mijn PCI-E slot.

• jovadca
br00ky schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 00:29:
Bovenstaande reactie is, no offence, totaal uit de lucht gegrepen. Deze pc verbruikt onder maximale load nog geen 150W. Waarom zou je daar 550W tegenaan smijten? In principe is 360W al "ruim bemeten". Die 360W G-series is een heel mooie, goede voeding. Uiteraard kan je probleem daar vandaan komen, maar het is zeker niet omdat die te weinig prik levert.
Helaas is dit niet uit de lucht gegrepen, want het is een stuk ervaring. Het kan eventueel nog andere PC componenten kapot maken. (Zelf meegemaakt en zie reactie hier boven van @Kzargid.)

@br00ky:
Deze PC verbruikt net iets minder dan het vermogen dat de PSU kan leveren, onder maximale load. Ik denk dat je een paar componenten vergeten bent mee te nemen in je berekening.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
jovadca schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:03:
[...]

@br00ky:
Deze PC verbruikt net iets minder dan het vermogen dat de PSU kan leveren, onder maximale load. Ik denk dat je een paar componenten vergeten bent mee te nemen in je berekening.
Ik zeg niet dat het niet aan de voeding kan liggen, slechts dat de voeding echt wel voldoende power levert. Ik ben heel benieuwd hoe je aan je berekening komt. Met een high end videokaart kom je aan die 360W inderdaad, zonder GPU bij lange na niet.

Hoewel TDP niet helemaal 1:1 te vertalen is naar max verbruik zit je met die cpu op ~55W, moederbord ~30W, RAM ~10W totaal,, SSD < 5W, optical ~30W. Zit je op ~130W. Zie verder ook de opmerkingen hier.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 22-08-2015 15:44 ]

• jovadca
br00ky schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:25:
[...]

Ik zeg niet dat het niet aan de voeding kan liggen, slechts dat de voeding echt wel voldoende power levert. Ik ben heel benieuwd hoe je aan je berekening komt. Met een high end videokaart kom je aan die 360W inderdaad, zonder GPU bij lange na niet.

Hoewel TDP niet helemaal 1:1 te vertalen is naar max verbruik zit je met die cpu op ~55W, moederbord ~30W, RAM ~10W totaal,, SSD < 5W, optical ~30W. Zit je op ~130W.
In mijn vorige quote had ik ook niet voor niets de laatste regel meegenomen. Het KAN de PSU zijn.

Als ik het hele verhaal zo lees, dan komt mij dit heel bekent voor uit de tijd dat ik PC's samenstelde voor klanten. Ik las toen ook al regelmatig dit forum op jullie site. Naar alle tevredenheid! Ook toen werden, in mijn ogen, de PSU's te krap genomen. Ik dacht en deed precies hetzelfde als jij br00ky. Totdat ik een "zeer lastige" klant kreeg. (Achteraf was het MIJN fout! :( ) Door pieken van het mobo, i.c.m. de software, rand apparatuur en PC componenten kon de PSU net niet dat benodigde vermogen leveren wat de PC nodig had. Als ik 20W meer had genomen, was er niets aan de hand geweest.

Conclusie:
Sindsdien bereken ik altijd de PSU zeer ruim en heb ik geen last meer van die problemen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima, maar strikt genomen nergens voor nodig :). Ik neem ook aan dat je het verschil tussen een brakke MS-Tech/Linkworld voeding en deze Seasonic kan inschatten ;).

Afijn, voor nu is het voor TS verstandig om uiteraard ook de voeding uit te sluiten en als die inderdaad het probleem blijkt te zijn, vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 22-08-2015 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na al de testen vandaag een nieuwe voeding aangesloten.
Kaal opgestart en geen enkel probleem.
Na 15 pogingen nog steeds alles ok.
Voorlopig draait hij terug helemaal zoals het zou moeten.
Ik denk dat (ik roep niet te hard) dat het probleem dus bij de voeding lag en dat ik er weer een tijdje tegen kan.

Oude voeding gaat RMA. Ik vind het wel vreemd dat deze voeding na 4 maanden al de geest gaf en nu na 1.5 jaar weer moeilijk doet. In de reviews staat hij toch altijd goed aangeschreven. Hij wordt nooit zwaar belast dus ik vind het vreemd. Gewoon pech waarschijnlijk?

Iedereen alvast heel hard bedankt om mee te denken _/-\o_

• jovadca
br00ky schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:09:
Prima, maar strikt genomen nergens voor nodig :). Ik neem ook aan dat je het verschil tussen een brakke MS-Tech/Linkworld voeding en deze Seasonic kan inschatten ;).

Afijn, voor nu is het voor TS verstandig om uiteraard ook de voeding uit te sluiten en als die inderdaad het probleem blijkt te zijn, vervangen.
Inderdaad ken ik het verschil tussen brakke- en goede PSU's. (Ook door ervaring achter gekomen.) Over Seasonic ben ik heel goed te spreken, zeker door het feit dat deze bijna alle vermogen op de 12V rail kunnen leveren. Echter kan er altijd, ook bij Seasonic, een maandagmorgen produkt tussen zitten.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:15:
Na al de testen vandaag een nieuwe voeding aangesloten.
Kaal opgestart en geen enkel probleem.
Na 15 pogingen nog steeds alles ok.
Voorlopig draait hij terug helemaal zoals het zou moeten.
Ik denk dat (ik roep niet te hard) dat het probleem dus bij de voeding lag en dat ik er weer een tijdje tegen kan.

Oude voeding gaat RMA. Ik vind het wel vreemd dat deze voeding na 4 maanden al de geest gaf en nu na 1.5 jaar weer moeilijk doet. In de reviews staat hij toch altijd goed aangeschreven. Hij wordt nooit zwaar belast dus ik vind het vreemd. Gewoon pech waarschijnlijk?

Iedereen alvast heel hard bedankt om mee te denken _/-\o_
Wat heb je er nu ingezet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bij de lokale pc-winkel gaan kopen wat ze nog liggen hadden, aangezien het dringend was moest het zo snel mogelijk in orde zijn.

Het is de volgende geworden:
pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze

Ik weet niet wat de ervaringen met deze voeding zijn? Ik ga hem toch al zeker als back-up houden als er zich nog eens problemen voordoen of als ik ooit een extra desktop bouw.

• jovadca
Mijn inziens heb je hier verstandig aan gedaan en ook om een iets zwaardere PSU te kopen. En zeker als back-up houden, je weet immers nooit.

Succes verder met je PC.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel.

Iedereen ook heel hard bedankt om te helpen en mee te denken. De pc doet nu terug flink zijn werk :)
Pagina: 1