Nieuwe MacBook Pro batterijcapaciteit plots gehalveerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 21:28
Beste Tweakers

Ongeveer een week geleden kocht ik een 13 inch retina MacBook Pro.
Tot een paar dagen geleden werkte hij als een zonnetje, werkelijk niets op aan te merken.

Maar nu ik even de laptop niet gebruikt heb (2 dagen om precies te zijn) en ik hem opnieuw openklap zie ik plots dat de batterij voor zowat de helft is leeggelopen. Op zich nog niet echt iets om me zorgen over te maken, denk ik, misschien dat er nog een Time machine backup op de achtergrond liep ofzo...

Maar dan merk ik dat het batterijpercentage wel bijzonder snel afneemt. En als indicatie geeft de MacBook ongeveer 1 uur aan op 50%, waar dat normaal 5 uur zou moeten zijn!

Ik installeerde reeds een app om de batterijstatus na te kijken en wat blijkt: de batterijcapaciteit bedraagt (althans volgends de app nog slechts 41,8%! van de oorspronkelijke batterijcapaciteit op de dag van het fabriceren van de laptop (10 augustus 2015).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MjZqNlz.png

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik hoop in ieder geval dat dit een softwarematig probleem is dat snel opgelost kan worden! :)

Jullie advies wordt zeer op prijs gesteld!

- Toon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:39
Start opnieuw op en houd voor de chime de CMD+ALT+P+R toetsen ingedrukt, je zult dan op een gegeven moment de chime nog eens horen dan kun je loslaten (de MacBook start wederom opnieuw op). Soms is dit nodig om de batterij opnieuw te laten kalibreren

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
bokkow schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:34:
Start opnieuw op en houd voor de chime de CMD+ALT+P+R toetsen ingedrukt, je zult dan op een gegeven moment de chime nog eens horen dan kun je loslaten (de MacBook start wederom opnieuw op). Soms is dit nodig om de batterij opnieuw te laten kalibreren
Bedankt voor je advies. Heb dit zonet geprobeerd, maar de batterijcapaciteit blijft ongewijzigd...

Nog andere tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

NVRAM resetten zal niet veel helpen in dit geval. Een SMC reset daarentegen zou wellicht wel kunnen helpen. Zie voor instructies: Resetting the System Management Controller (SMC) on your Mac.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:39
Excusez moi, precies dat inderdaad :$ Niet NVRAM, SMC

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
Nog steeds geen verschil na de SMC reset... De batterijcapaciteit blijft op 2760mah. Ik begrijp er helemaal niets van, de laptop is nog geen week oud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Navi98 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:45:
Nog steeds geen verschil na de SMC reset... De batterijcapaciteit blijft op 2760mah. Ik begrijp er helemaal niets van, de laptop is nog geen week oud!
Mee terug naar de winkel, misschien een defecte accu

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
Kan zoiets technisch gezien eigenlijk wel? De eerste dagen ging de batterij wel degelijk 10 uur mee zoals aangegeven door Apple... En dan plots door de laptop enkele dagen niet te gebruiken verlies ik ineens meer dan de helft van mijn batterijcapaciteit? Ik kan mij nog steeds moeilijk inbeelden dat dit geen softwareprobleem is...

Edit: Nieuwe ontwikkelingen! Als ik de laptop gebruik terwijl hij aan de lader hangt, laadt de batterij gewoon niet op, integendeel zelfs, er gaat zelfs om de paar minuten 1% af! Dit begint maar vreemder en vreemder te worden...

[ Voor 25% gewijzigd door Navi98 op 22-08-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:44
Navi98 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:52:
Kan zoiets technisch gezien eigenlijk wel? De eerste dagen ging de batterij wel degelijk 10 uur mee zoals aangegeven door Apple... En dan plots door de laptop enkele dagen niet te gebruiken verlies ik ineens meer dan de helft van mijn batterijcapaciteit? Ik kan mij nog steeds moeilijk inbeelden dat dit geen softwareprobleem is...

Edit: Nieuwe ontwikkelingen! Als ik de laptop gebruik terwijl hij aan de lader hangt, laadt de batterij gewoon niet op, integendeel zelfs, er gaat zelfs om de paar minuten 1% af! Dit begint maar vreemder en vreemder te worden...
Gewoon naar de Apple store gaan, en even wijzen op hun eigen 'accu capaciteit'-garantie. Daar melden ze dat je na 1000 cycles nog 80% van het originele capaciteit zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
Heb ze zonet gesproken, ik denk dat ik al bij al nog geluk heb gehad! Ik heb de laptop pas 17 augustus ontvangen en de DOA-termijn bedraagt 14 dagen, dus maandag gaan ze me opnieuw bellen met het voorstel ofwel een volledig nieuwe laptop op te sturen of het geld terug te storten (aangezien het een aangepast model is met 16GB RAM zou dit misschien anders wat langer kunnen duren om een nieuwe op te sturen, vandaar dus.)

Maar ik zoek nog steeds een verklaring voor dit toch wel zeer bizarre fenomeen. Kan het nu echt dat een batterij van een laptop zomaar door een dag in sluimerstand te staan plots stuk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
Navi98 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:52:

Navi98 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:36:
Maar ik zoek nog steeds een verklaring voor dit toch wel zeer bizarre fenomeen. Kan het nu echt dat een batterij van een laptop zomaar door een dag in sluimerstand te staan plots stuk gaat?
Natuurlijk kan dat. De batterij is simpelweg niet goed gefabriceerd. Je hoeft hier verder geen redenen voor te zoeken. Ik heb dit wel vaker gezien.

Er is een quality control en daar glipt wel eens wat doorheen, zoals in jouw geval.

[ Voor 24% gewijzigd door Volkan1984 op 22-08-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Klinkt als een geval DOA, zeker omdat niet alleen de accu issues heeft maar nu ook het laden zou ik zelf proberen te zorgen dat je een volledig nieuwe laptop krijgt.

Als je hem nog terug kan brengen onder de 14dagen consumenten wetgeving dan zou ik dat zeker weten doen. En dan direct een nieuwe kopen.

Je kan ook vragen of ze hem omruilen maar zorg dan wel dat je gegarandeerd een nieuwe krijgt en geen refurbished.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:53
Makkelijkste is even afspraak te maken bij een apple store. Dan repareren ze hem voor je. Met een beetje geluk de zelfde dag nog.
Pagina: 1