3e monitor als mirror: extra videokaart, splitter of remote

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 11:38
Ik wil een derde hdmi-monitor op mijn pc (Windows 8.1) aansluiten. Monitor 1 wijkt af. Monitor 2 en 3 hebben dezelfde resolutie en moeten een cloon van elkaar vormen. Het doel is om dezelfde werkomgeving te hebben in de studiekamer, op de tv en op de derde monitor (boven de digitale piano t.b.v. midi en geluidsopnames). 8) De vraag is wat is wijsheid:
1. een extra videokaart plaatsen;
2. een hdmi-splitter;
3. een laptop met VNC.

Zie mijn post van 16:35 voor een betere bewoording van de bij mij opgekomen vragen.

Met de aanschaf van een tweede videokaart zou ik drie uitgangen hebben. Maar dat lijkt me vragen om een onhandige softwarematige aansturing, bijvoorbeeld als ik monitor 3 pas later aanzet. Ik heb ervaring met twee monitoren, maar niet met 3 en vrees dat de instellingen met drie uitgangen lastiger zijn. Ik wil eenvoudig kunnen switchen tussen tussen monitor 1 als enige monitor, monitor 2+3 (die als cloon hetzelfde beeld geven) als enige monitoren of monitoren 2+3 (idem: cloon) als uitbreiding van monitor 1. Of kan dat eenvoudig in Windows 8.1? :?

Een simpelere oplossing is wellicht om een splitter te plaatsen op de bestaande tweede hdmi-uitgang van de PC. In dat geval is mijn vraag - na uren zoeken via google kom ik daar niet achter - hoe Windows 8.1 de 'monitor' en de uit te sturen resolutie daarvan herkent op uitgang 2 als daar via een simpele splitter twee verschillende monitoren aanhangen met als enige overeenkomst dezelfde resolutie (1080x1920). :?

Een derde optie is om een laptop te gebruiken als derde monitor middels remote desktop / VNC. Als ik toch een laptop gebruik, wil ik VNC niet in view-only modus gebruiken met een draadloos toetsenbord naar de pc toe ervoor. Dat is alleen een optie als a. het draaien van een VNC-server voor in het thuisnetwerk 100% veilig is en b. de connectie bij het opstarten van de laptop vanzelf tot stand komt. Is dat zo? :? Dat de resolutie van de laptop afwijkt betekent dat een mirror niet mogelijk is, maar dat zij dan zo.

[ Voor 10% gewijzigd door pmeter op 21-08-2015 16:49 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik mis je hardware specs, das wel zo handig om advies te geven. Verder denk ik dat je cloon bedoeld i.p.v. mirror.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een splitter moet prima werken. Dan stel je in Windows zelf de resolutie in die hij naar die uitgang moet sturen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• pmeter
Hardware specs:
Mobo: Asus H87-PLUS S1150 H87 4xDDR3 ATX (C2) met ingebouwde dubbele HDMI uitgang (althans hdmi + DVI).
Proc: Intel Core i5-4460, 3.2Ghz, 6MB, S1150
Monitor 1: Dell U2412M 1920 x 1200
Monitor 2: Sony HDTV 1920 x 1080
Monitor 3 (moet cloon worden van monitor 2): nog niet gekocht

[ Voor 26% gewijzigd door pmeter op 21-08-2015 15:04 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ah, je hebt alleen de IGP in gebruik. Dan kan je vaak ook gewoon een videokaart erbij prikken en langs elkaar gebruiken. Maar zoals Tsurany al zegt is een splitter waarschijnlijk makkelijker.

• pmeter
Ik was na mijn zoektocht via google al zover dat alle 3 de opties zouden werken :) Ik kon alleen moeilijk antwoord vinden op de volgende vragen. Daarom ben ik dit topic gestart.

Bij keuze voor splitter (t.b.v. kloon):
1. Windows beperkt de maximale resolutie doorgaans tot de maximale resolutie van de aangesloten monitor. Ik ben benieuwd hoe het kan dat ik met een splitter zelf de resolutie kan bepalen. Is de meest eenvoudige splitter zoals deze passief of een actief device (dat windows herkent). Wordt de splitter zelf een device in Windows met een maximale resolutie van bijvoorbeel 1920 x 1080? En hoe werkt de HMDI "hand shake" bij het gebruik van een splitter?

Bij keuze voor extra videokaart (t.b.v. kloon):
2. Als ik Windows 8.1 instel op het maken van scherm 3 als een kloon van scherm 2, blijft die instelling dan goed werken ook als ik scherm 3 pas na het opstarten aanzet of qua kabel aansluit?
3. Met twee monitoren werkt W8.1 handig om tussen multimonitor opties te kiezen. Hoe werkt dat met drie monitoren? Gaat dat ook nog makkelijk? Kan ik sneltoetsen instellen voor mijn twee voorkeursinstellingen: alleen scherm 1 of alleen schermen 2+3(kloons)?

[ Voor 99% gewijzigd door pmeter op 21-08-2015 17:16 ]

Pagina: 1