Ik heb onlangs een nieuwe PC op basis van een i7-4790K in elkaar gezet waarmee ik temperatuur problemen ondervind. De temperatuur loopt onder full load bij stresstesten in een paar seconden op naar soms bijna 100C! Dat is absoluut niet goed echter krijg ik het probleem nog niet opgelost.
Het betreft het volgende systeem:
In de UEFI staat vrijwel alles op "Auto" stand. Ik heb het gebruik van het XMP profile van het geheugen tijdelijk uitgezet omdat dat het probleem lijkt te verergeren. Hierdoor draait het geheugen niet op 1600 Mhz.
De Gelid cooler is gemonteerd met Arctic Silver 5.
Wat mij opvalt is dat het systeem 4.4 GHz op 4 cores lijkt te hanteren bij Turb Boost. Dit lijkt dus een standaard overclock te zijn.
Note;
Ik zie wanneer ik een 10 minuten test uitvoer moet Intel Extreme Tuning Utility geen throttling optreden.
Ik heb de load getest met o.a. Intel Extreme Tuning Utility en IntelBurnTest 2.54.
Temperatuur is gemeten met RealTemp (zie screenshots). Openhardware monitor geeft een soortgelijk beeld.
Enkele screenshots met meer info zijn hieronder te zien. De temperaturen zijn een momentopname en lopen op naar 80 / 100C onder full load.
Foto's UEFI:
Hoe kan ik dit oplossen?
Meer informatie / screenshots / foto's kan ik natuurlijk altijd opleveren indien nodig.
Het betreft het volgende systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 357,80 | € 357,80 |
1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 127,95 | € 127,95 |
1 | Toshiba MD04ACA400, 4TB | € 119,95 | € 119,95 |
1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 103,95 | € 103,95 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,- | € 25,- |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 92,- | € 92,- |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 102,95 | € 102,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 929,60 |
In de UEFI staat vrijwel alles op "Auto" stand. Ik heb het gebruik van het XMP profile van het geheugen tijdelijk uitgezet omdat dat het probleem lijkt te verergeren. Hierdoor draait het geheugen niet op 1600 Mhz.
De Gelid cooler is gemonteerd met Arctic Silver 5.
Wat mij opvalt is dat het systeem 4.4 GHz op 4 cores lijkt te hanteren bij Turb Boost. Dit lijkt dus een standaard overclock te zijn.
Note;
Ik zie wanneer ik een 10 minuten test uitvoer moet Intel Extreme Tuning Utility geen throttling optreden.
Ik heb de load getest met o.a. Intel Extreme Tuning Utility en IntelBurnTest 2.54.
Temperatuur is gemeten met RealTemp (zie screenshots). Openhardware monitor geeft een soortgelijk beeld.
Enkele screenshots met meer info zijn hieronder te zien. De temperaturen zijn een momentopname en lopen op naar 80 / 100C onder full load.
i7 4790K temp i7 4790K temperatuur issue | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Foto's UEFI:
i7 4790K temp i7 4790K temperatuur issue | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Hoe kan ik dit oplossen?
Meer informatie / screenshots / foto's kan ik natuurlijk altijd opleveren indien nodig.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum