In het kader van mijn PhD traject heb ik een methode ontwikkeld om te voorspellen wanneer een patiënt een hoger risico heeft om te overlijden aan een hartinfarct, ondanks succesvolle behandeling hiervoor. Nu ligt deze methode onder vuur, maar ik kan als medicus niet goed verklaren waarom ik eea gedaan heb, en of het uberhaupt wel mogelijk / toegestaan is!
Feiten:
Ik meet de snelheid van het bloed in 2 vaten, A en B.
A is het zieke vat in het hart
B is een referentievat in het hart, in dezelfde patiënt
A of B (of beiden) kunnen NOOIT 0 of negatief zijn (dan is de patiënt dood).
Hier komen waarden uit, bijv:
Ik verwerk deze data in 2 verschillende formules, al naar gelang de uitkomst van A-B
Indien; A > B --> (A-B)/B
Indien A =< B --> (A-B)/A
Hieruit komen waarden;
Een negatieve waarde, betekent dat de patiënt een risico heeft op complicaties/overlijden/etc.
De reden dat ik 2 formules gebruik, is omdat zowel formule 1, als formule 2, een verticale asymptoot kennen van 1 en -1. Waar het op neer komt, is dat elke patiënt die in formule 1 uitkomt in het gebied 0 tot 1, in de andere formule onder nul uitkomt (en omgekeerd, alles met formule 2 wat in het gebied -1 tot 0 terecht komt, zou met formule 1 boven nul uitkomen).
Nu krijg je door deze toepassing van de 2 verschillende formules een gelijke verdeling:
Elk verschil tussen A en B, geeft voor zijn 'correcte' formule, een getal wat behoudens het - of + teken identiek is. Als ik namelijk voor alle data alleen de formule (A-B)/B zou gebruiken, zou ik namelijk ongelijke getallen krijgen die vasthouden aan de limiet:
Hierdoor krijg je aan 1 kant van het spectrum een vertekend beeld. De waarde 2 aan de ene kant, zou even veel moeten zeggen als -0.66666 aan de andere kant, want het verschil tussen A en B is even groot (maar negatief) en dus net zo klinisch relevant! Alleen zie je dat aan de getallen niet af.
Tot zo ver mijn theorie.
Nu ontstaat hier een discussie;
(En hij voorspelt sterfte!)
Ik heb zelf al geprobeerd om te zoeken naar een methode, om net als bij logtransformaties de data om te zetten, maar daar komt nooit een asymptoot in de data bij voor... En dat is ook wel waar mijn kennis van wiskunde stopt helaas. Ik weet daarom ook niet goed welke termen ik op kan Googlen, mogelijk is dit een heel simpel math 101 probleem wat iedereen op kan lossen.
Feiten:
Ik meet de snelheid van het bloed in 2 vaten, A en B.
A is het zieke vat in het hart
B is een referentievat in het hart, in dezelfde patiënt
A of B (of beiden) kunnen NOOIT 0 of negatief zijn (dan is de patiënt dood).
Hier komen waarden uit, bijv:
A | B |
150 | 50 |
100 | 100 |
50 | 150 |
Ik verwerk deze data in 2 verschillende formules, al naar gelang de uitkomst van A-B
Indien; A > B --> (A-B)/B
Indien A =< B --> (A-B)/A
Hieruit komen waarden;
A | B | Waarde |
150 | 50 | 2 |
100 | 100 | 0 |
50 | 150 | -2 |
Een negatieve waarde, betekent dat de patiënt een risico heeft op complicaties/overlijden/etc.
De reden dat ik 2 formules gebruik, is omdat zowel formule 1, als formule 2, een verticale asymptoot kennen van 1 en -1. Waar het op neer komt, is dat elke patiënt die in formule 1 uitkomt in het gebied 0 tot 1, in de andere formule onder nul uitkomt (en omgekeerd, alles met formule 2 wat in het gebied -1 tot 0 terecht komt, zou met formule 1 boven nul uitkomen).
Nu krijg je door deze toepassing van de 2 verschillende formules een gelijke verdeling:
Elk verschil tussen A en B, geeft voor zijn 'correcte' formule, een getal wat behoudens het - of + teken identiek is. Als ik namelijk voor alle data alleen de formule (A-B)/B zou gebruiken, zou ik namelijk ongelijke getallen krijgen die vasthouden aan de limiet:
A | B | Waarde |
150 | 50 | 2 |
100 | 100 | 0 |
50 | 150 | -0.66666666... |
Hierdoor krijg je aan 1 kant van het spectrum een vertekend beeld. De waarde 2 aan de ene kant, zou even veel moeten zeggen als -0.66666 aan de andere kant, want het verschil tussen A en B is even groot (maar negatief) en dus net zo klinisch relevant! Alleen zie je dat aan de getallen niet af.
Tot zo ver mijn theorie.
Nu ontstaat hier een discussie;
- Mag dit zomaar? We zijn hier allemaal geen wiskundigen (en hebben dus geen flauw benul), maar zijn hier regeltjes voor of zo?
- Is er een manier om deze formules in 1 formule om te zetten, of om iets toe te voegen aan de formule zodat je het vertekenende beeld niet krijgt?
Ik heb zelf al geprobeerd om te zoeken naar een methode, om net als bij logtransformaties de data om te zetten, maar daar komt nooit een asymptoot in de data bij voor... En dat is ook wel waar mijn kennis van wiskunde stopt helaas. Ik weet daarom ook niet goed welke termen ik op kan Googlen, mogelijk is dit een heel simpel math 101 probleem wat iedereen op kan lossen.