Videokaart / bottleneck systeem

Pagina: 1
Acties:

• Djemme
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 09:36
Hoi mensen,

Mijn huidige systeem is momenteel een jaar of vijf oud en voldoet op zich nog prima. Ik merk alleen dat mijn huidige videokaart (Asus NVIDIA GT 220) verouderd is (ik speel voornamelijk dota 2, settings staan niet op max, resolutie is 1680 x 1050 en haal 27 FPS).

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe videokaart. Hierbij twijfel ik tussen de MSI Radeon R9 270 en de recent uitgebrachte Asus NVIDIA GTX 950. Budget ligt dus op maximaal € 190. Uiteraard sta ik ook open voor andere alternatieven. Gezien de meest recente review op tweakers heb ik een lichte voorkeur voor de GTX 950, omdat prestaties over het algemeen hoger liggen, echter deze is wel € 20 duurder dan de MSI Radeon.

Aangezien mijn systeem al vijf jaar oud is, vroeg ik me af:
  • of een dergelijke kaart geen overkill is voor mijn systeem (en of mijn huidige processor/moederbord geen bottleneck zijn bij een dergelijke kaart);
  • of het wellicht niet beter is om een geheel nieuw systeem te bouwen (hier gaat overigens mijn voorkeur niet naar uit, omdat mijn pc voor het gewone verbruik prima voldoet);
  • of ik (gezien de voorkeur van de games die ik hierop speel), wellicht ook met een goedkopere kaart eenzelfde prestatiewinst behaal;
  • of ik al voldoende heb aan de MSI Radeon R9 270.
Huidig systeem is als volgt:
Kast/moederbord: Asus INTEL Vintage V7-P7H55E 1156
Processor: Intel Core i5-650 3.20Ghz 4MB 1156
Werkgeheugen: Kingston DDR3 4GB 1333 CL9 Kit2
Videokaart: Asus ENGT220/DI/1GD3(LP)/V2
Harde schijf: Samsung 3.5 1TB 7200 32MB F3 SATAII
Besturingssysteem: Windows 10

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Djemme op 21-08-2015 09:34 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

Esumontere

Floep, banaan.

Wat heb je voor voeding?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Je geeft zelf aan dat je geen behoefte hebt aan een ander systeem omdat de huidige voldoet. Dan is het vrij simpel.

Een 270 of 950 gaan prima met jouw huidige cpu.

Het gaat een gigantische prestatie boost opleveren. Dat staat vast. Met beide kaarten ga je gelukkig zijn.

Mocht tweedehands een optie zijn kijk dan voor een leuke 280 of 280x op de vraag en aanbod.

En zoals hier boven aangegeven, je voeding. Dat is het aller belangrijkste in jouw situatie, rest van je systeem voldoet prima voor dota 2, en zoals je zelf al zegt ben je verder tevreden.

Als je voor 2e hands gaat kan je nog een 4gig geheugen setje er in gooien. Dst is echt geen overbodige luxe.

Je kan ook nog naar een 750 TI kijken bv. Prima zat voor dota 2.

[ Voor 4% gewijzigd door legendareN op 21-08-2015 09:53 ]

• Djemme
Bedankt voor de snelle reacties. Volgens mij zit er de volgende voeding in (conform de website van Asus): Peak 380W (PFC). Bron: https://www.asus.com/Mini-PCs/V7P7H55E/specifications/

• legendareN
Ik heb er geen verstand van, maar 380watt pfc is niet voldoende informatie. Even je kast openschroeven en kijken wat voor merk/type nummer er op staat :p

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Of gewoon een foto van de sticker posten, is nog leuker.

People as things, that’s where it starts.

• Djemme
Dan zal ik dat vanavond of morgenochtend even doen. Ben op het moment niet thuis. :D

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:58
Een beetje googlen levert deze voeding op:
Afbeeldingslocatie: http://ibazarocasion.com/images-ebay/J2012-11-12/pc9045-za1g-02.JPG
Is je budget nog te vergroten?

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 21:05
Voor een 950 of een 280(x) moet je een andere voeding derin doen zoiets als de antec 450watt:
pricewatch: Antec VPF Series 450W

Maar als je voor een 750(ti) gaat red je het met je huidige voeding, en prik der nog 4gb ram bij!

[ Voor 24% gewijzigd door misterd11 op 21-08-2015 12:25 ]

• Djemme
Budget is eventueel nog te vergroten, vooral als het nodig is. Ik zal vanavond even thuis een foto maken, misschien dat er bij mij net een andere voeding in zit. Overigens zag ik in de BBG van juli 2015 bij het basisgamesysteem dat gewerkt wordt met een antec 350 watt voeding.

Weet niet of dat veel verschil maakt met de voeding op deze foto.

• legendareN
SantaMuerte schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:20:
Een beetje googlen levert deze voeding op:
[afbeelding]
Is je budget nog te vergroten?
Ehm PFC is niet het type voeding he, als je 380 watt pfc googled krijg je verschillende voedingen te zien. Van verschillende merken. PFC = Power factor correction.

De site staat dat er een 380watt voeding in zit en jij linked een 320watt voeding :p

Wie weet heb je gelijk en klopt de ASUS site niet.

• SantaMuerte
Djemme schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:26:
Budget is eventueel nog te vergroten, vooral als het nodig is. Ik zal vanavond even thuis een foto maken, misschien dat er bij mij net een andere voeding in zit. Overigens zag ik in de BBG van juli 2015 bij het basisgamesysteem dat gewerkt wordt met een antec 350 watt voeding.

Weet niet of dat veel verschil maakt met de voeding op deze foto.
Je computer zal nu rond de 100W zitten op de 12v lijn dus dan zou je nog zeg maar 116W over hebben voor een videokaart, de 270x zit op ongeveer 124W (al verschilt dat per site) dus een 270 zou net moeten kunnen.
Dan moet ik wel gelijk hebben qua voeding, misschien heb je er wel een iets zwaardere in zitten ;).

2de hands kan je waarschijnlijk voor je budget net een fatsoenlijke voeding en een 280 scoren.
legendareN schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:31:
[...]
Ehm PFC is niet het type voeding he, als je 380 watt pfc googled krijg je verschillende voedingen te zien. Van verschillende merken. PFC = Power factor correction.

De site staat dat er een 380watt voeding in zit en jij linked een 320watt voeding :p

Wie weet heb je gelijk en klopt de ASUS site niet.
Google eerst op het type van de (Mini)PC en op de Duitse/Aziatische afbeeldingen was de voeding te zien met dit typenummer.
Het is inderdaad een gok maar het scheelt TS wel een dag wachten.

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 18:50
Als je dan voor een GTX950 gaat, deze is maar 90W tdp.
Zo heb je geen andere voeding nodig.

BF1 Stats, GoT - System Specs

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig, dan moet die voeding wel een pci 6 pin hebben.
Wat ik niet denk dat hij heeft. En al heeft hij een 6 pin, zit je wel heel erg op het randje. Ik zou ook een andere voeding nemen.

• SantaMuerte
Ik heb dit even door zitten kijken (ja ik verveel me :/) http://www.tomshardware.c...nce-benchmark,3481-3.html

En zo te zien zou je met een Nvidia 750 of een Radeon R260 al soepel moeten kunnen spelen, dat scheelt je een voeding.

Dus dan zou je met dit al klaar kunnen zijn (SSD zit erbij omdat je misschien ook een hekel hebt aan wachten)
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 750 1GB (v1)€ 86,90€ 86,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 29,50€ 29,50
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,35

Eventueel kan je de SSD nog laten vallen en gaan voor een 750 Ti om iets meer futureproof te zijn.
Dota2 schijnt ook redelijk wat geheugen te verbruiken? Dat zou je zelf nog na kunnen kijken als je het speelt, dan kan dat eventueel ook vervallen.

• Baloes
  • Laatst online: 13:26
Denk zowiezo dat het slim is de voeding te vervangen door een modernere. Alweer 5 jaar oud. Maar als je het zeker wilt weten kun je het beter even aan -The_Mask- vragen in Voeding advies en informatie topic - Deel 31

Misschien slim om mee te beginnen en van daaruit verder te kijken naar mogelijke upgrades.

• Faabjan
  • Laatst online: 17-11-2025
SantaMuerte schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:27:
Ik heb dit even door zitten kijken (ja ik verveel me :/) http://www.tomshardware.c...nce-benchmark,3481-3.html

En zo te zien zou je met een Nvidia 750 of een Radeon R260 al soepel moeten kunnen spelen, dat scheelt je een voeding.

Dus dan zou je met dit al klaar kunnen zijn (SSD zit erbij omdat je misschien ook een hekel hebt aan wachten)
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 750 1GB (v1)€ 86,90€ 86,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 29,50€ 29,50
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,35

Eventueel kan je de SSD nog laten vallen en gaan voor een 750 Ti om iets meer futureproof te zijn.
Dota2 schijnt ook redelijk wat geheugen te verbruiken? Dat zou je zelf nog na kunnen kijken als je het speelt, dan kan dat eventueel ook vervallen.
Dit dus. Met zowel een Ssd en een nieuwe videokaart heb je gewoon weer een prima pc die nog jaren mee kan en die sneller dan ooit is.

• legendareN
SSD is dan nog wel het minst belangrijke als je nog met 4gig rond waggelt :p

Verwijderd

legendareN schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:27:
SSD is dan nog wel het minst belangrijke als je nog met 4gig rond waggelt :p
;(
Liever een ssd met 4gb ram, dan 8gb ram en geen ssd.
En wat je zegt is ook vreemd. 9 van de 10 games loopt nog prima met 4gb.
Het is geen high end systeem.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Als die voeding al 5 jaar oud is zou ik er niet zo snel een videokaart in prikken die meer stroom pakt dan de gt 220. Het is sowieso een goed idee om de voeding te vervangen. 320W is toch aan de krappe kant als je er een gpu bij hangt.

• legendareN
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:03:
[...]

;(
Liever een ssd met 4gb ram, dan 8gb ram en geen ssd.
En wat je zegt is ook vreemd. 9 van de 10 games loopt nog prima met 4gb.
Het is geen high end systeem.
Ik zit zonder games aan, met 2x chrome open met totaal 7 tabs, verder niet veel bijzonders, steam en spotify al aan de 4.8gig. Ik doe niks zwaars.

Verwijderd

legendareN schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:16:
[...]

Ik zit zonder games aan, met 2x chrome open met totaal 7 tabs, verder niet veel bijzonders, steam en spotify al aan de 4.8gig. Ik doe niks zwaars.
Dat zegt helemaal niets. Als je meer geheugen hebt, word er ook meer gebruikt.
Kijk gewoon naar de testen die gedaan worden wat dit betreft.
Met 4gb kan je 90% van de dingen gewoon nog prima aan.
En dat er bij jou persoonlijk iets gebeurt, wil niet zeggen dat het bij de rest van de wereld ook zo is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 16:21 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

legendareN schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:16:
[...]

Ah, Chrome.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-W0HRaQ5NxxM/VJ18ghmZTLI/AAAAAAAAJvI/rz_ZctwIM0U/s506/6oqEGVPy3CE.jpg

En inderdaad, een gedeelte van dat verbruik is natuurlijk ook cache.

• legendareN
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:20:
[...]

Dat zegt helemaal niets. Als je meer geheugen hebt, word er ook meer gebruikt.
Kijk gewoon naar de testen die gedaan worden wat dit betreft.
Met 4gb kan je 90% van de dingen gewoon nog prima aan.
En dat er bij jou persoonlijk iets gebeurt, wil niet zeggen dat het bij de rest van de wereld ook zo is.
Prima, maar ik mag mijn mening toch geven? net zoals jij dat doet. Jij geeft aan liever voor een SSD te gaan, ik niet.

Ik zeg ook dat IK aan de 4.8gig zit, niet dat iedereen dat dan direct zit.

Je had dat laatste zinnetje prima weg kunnen laten.

[ Voor 10% gewijzigd door legendareN op 21-08-2015 16:44 ]

Verwijderd

legendareN schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:41:
[...]

Prima, maar ik mag mijn mening toch geven? net zoals jij dat doet. Jij geeft aan liever voor een SSD te gaan, ik niet.
Als je het goed onderbouwd, zodat iemand er ook iets aan heeft.
Zo'n oneliner heeft niemand iets aan.
Je geeft geen mening, je zegt gewoon iets raars. Het is geen high end systeem, en waar deze pc voor gebruikt gaat worden, is helemaal geen 8gb nodig.
[...]

Je had dat laatste zinnetje prima weg kunnen laten.
Jij had je hele zinnetje wel weg kunnen laten. Is gewoon een verkapte flaimbait, en niemand heeft er iets aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 16:49 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

Ik zeg ook dat IK aan de 4.8gig zit, niet dat iedereen dat dan direct zit
Als je eenmaal een SSD hebt wil je niet meer terug. Ik heb genoeg oude PC's (met 4 GB, 3GB, 2GB RAM) een enorme upgrade en snelheidsboost gegeven doormiddel van het toevoegen van een SSD. Dat heeft zó ontzettend veel meer impact dan een RAM-uitbreiding dat het gewoon altijd aan te raden is om een SSD toe te voegen.

Neemt niet weg dat 4GB RAM een beetje weinig is, en dat het zeker een goed advies is om dat uit te breiden, maar een SSD voegt veel meer voelbare snelheid toe.

• legendareN
Esumontere schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:45:
[...]

Als je eenmaal een SSD hebt wil je niet meer terug. Ik heb genoeg oude PC's (met 4 GB, 3GB, 2GB RAM) een enorme upgrade en snelheidsboost gegeven doormiddel van het toevoegen van een SSD. Dat heeft zó ontzettend veel meer impact dan een RAM-uitbreiding dat het gewoon altijd aan te raden is om een SSD toe te voegen.

Neemt niet weg dat 4GB RAM een beetje weinig is, en dat het zeker een goed advies is om dat uit te breiden, maar een SSD voegt veel meer voelbare snelheid toe.
Ja maar worden op die PC's ook actief gegamed e.d? Dit is een main PC zo te lezen, waar dagelijkse dingen + op word gegamed. Daar mag best naar gekeken worden idd :p

Meeste mensen die een PC met 2-3 gb aan ram in hebben zitten spelen er geen spelletjes op. En als ze dat al doen dan is een SSD als het niet in het budget valt meestal wel het laatste waar druk om gemaakt kan worden. Dan zit er vaak ook andere verouderde hardware in die prioriteit hebben.

Maar goed ik zeg ook nergens dat 4gb niet voldoende is voor TS, dat is me nu ook al wijzer gemaakt.

Als het kan natuurlijk beide upgraden.

[ Voor 6% gewijzigd door legendareN op 21-08-2015 16:51 ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
Esumontere schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:45:
[...]
Dat heeft zó ontzettend veel meer impact dan een RAM-uitbreiding dat het gewoon altijd aan te raden is om een SSD toe te voegen.

het uitbreiden van ram kan wel enorme prestatie te weeg brengen als hij een game draait die veel ram wil gebruiken. je pc gaat immers lopen swappen naar de pagefile zodra je de grens van je ram hoeveelheid begint te raken.

in dit geval zou een ssd zeker de betere keus zijn omdat het om dota 2 gaat.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

legendareN schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:49:
[...]

Ja maar worden op die PC's ook actief gegamed e.d? Dit is een main PC zo te lezen, waar dagelijkse dingen + op word gegamed. Daar mag best naar gekeken worden idd :p

Meeste mensen die een PC met 2-3 gb aan ram in hebben zitten spelen er geen spelletjes op. En als ze dat al doen dan is een SSD als het niet in het budget valt meestal wel het laatste waar druk om gemaakt kan worden. Dan zit er vaak ook andere verouderde hardware in die prioriteit hebben
Op sommige van die PC's wordt zeker gegamed. Ik ben het met je eens dat 4GB aan de lage kant is, maar toch kan je heel veel spellen er nog op spelen. De upgrade naar 8GB is pas nodig voor de laatste 5 jaar aan PC games, alles van voor 2010 kan gespeeld worden op 4GB. Ik zou altijd een SSD toevoegen, wat het budget ook is.

Verwijderd

dezejongeman schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:50:
[...]

het uitbreiden van ram kan wel enorme prestatie te weeg brengen als hij een game draait die veel ram wil gebruiken. je pc gaat immers lopen swappen naar de pagefile zodra je de grens van je ram hoeveelheid begint te raken.

in dit geval zou een ssd zeker de betere keus zijn omdat het om dota 2 gaat.
Als dat gebeurt, gaat een ssd ook een beetje schelen, aangezien de pagefile dan op de ssd staat, en veel sneller is. Niet zo snel als ram natuurlijk, maar het scheelt wel een hoop vergeleken met een "normale" schijf.

• Djemme
Dank voor de vele reacties. Zojuist mijn voeding bekeken, deze is dezelfde als die SantaMuerte had gevonden. Samenvatting so far:
- nieuwe voeding is noodzakelijk
- optioneel extra ram/SSD
- goedkopere kaart is ook mogelijk in de vorm van een GTA 750 (ti)

Ik vraag me kleren wel af of ik met deze goedkopere kaart over een jaar of twee weer tegen zijn limiet aanloop en of ik niet beter in een duurdere kaart kan investeren die langer meegaat. Met alle genoemde kaarten haal ik voorlopig wel het maximale uit mijn pc vwb dota 2. Bedoeling is ook niet per ze een high end game pc. Dan moet de hele pc worden vervangen en dat is juist niet de bedoeling.

Graag jullie tips!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

En dat is precies wat ik bedoel ;)
Als je naar de testen gaat kijken, zie je dat er bijna geen verschil is.
Behalve als het spel meer als 4gb vereist natuurlijk, maar dat is logisch. Maar die spellen krijg je ook niet opgestart als je maar 4gb hebt.
Djemme schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:59:
Dank voor de vele reacties. Zojuist mijn voeding bekeken, deze is dezelfde als die SantaMuerte had gevonden. Samenvatting so far:
- nieuwe voeding is noodzakelijk
- optioneel extra ram/SSD
- goedkopere kaart is ook mogelijk in de vorm van een GTA 750 (ti)

Ik vraag me kleren wel af of ik met deze goedkopere kaart over een jaar of twee weer tegen zijn limiet aanloop en of ik niet beter in een duurdere kaart kan investeren die langer meegaat. Met alle genoemde kaarten haal ik voorlopig wel het maximale uit mijn pc vwb dota 2. Bedoeling is ook niet per ze een high end game pc. Dan moet de hele pc worden vervangen en dat is juist niet de bedoeling.

Graag jullie tips!
Het probleem is, als je een veel snellere videokaart als de 950 bijvoorbeeld, dat je tegen een bottleneck aan loopt met die processor.
Dus dat heeft niet veel zin. Want de prestaties die een 960 bijvoorbeeld meer heeft, ga je niet merken, omdat de processor het niet bij kan benen.

Het ligt heel erg aan het budget.
Als dat geen probleem is, zou ik ook 4gb extra ram aanraden, een ssd, videokaart, en andere voeding. Maar dat tikt aan, en dan ben je zo 300 euro verder.
Iets wat ik die pc niet echt meer waard vind.
Ik zou beginnen met een voeding en videokaart. Ik zou persoonlijk niet zonder ssd kunnen, maar we moeten ook een beetje naar het grote plaatje blijven kijken. 3-400 euro in dit systeem steken is het gewoon niet waard.
Je kan natuurlijk wel de voeding, ssd, gpu en geheugen meenemen naar een volgende pc evt.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 18:19 ]

• Faabjan
  • Laatst online: 17-11-2025
Je kan ook een kleinere SSD nemen, hoeft niet perse eentje van 256GB te zijn, scheelt ook weer wat. Maar zoals Xeonfan zegt, je kan hem meenemen naar je eventuele volgende pc.

Eerst alleen een nieuwe videokaart en voeding en aankijken hoe het gaat, of je tevreden genoeg bent. Kan je later altijd nog een SSD erbij nemen en eventueel wat RAM.

Kijk anders bij Vraag&Aanbod voor alles wat je nodig hebt, kan je veel geld schelen.

• Djemme
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 18:09:
Het probleem is, als je een veel snellere videokaart als de 950 bijvoorbeeld, dat je tegen een bottleneck aan loopt met die processor.
Dus dat heeft niet veel zin. Want de prestaties die een 960 bijvoorbeeld meer heeft, ga je niet merken, omdat de processor het niet bij kan benen.
Oke, helder. Wat ik me nu alleen nog afvraag, sneller dan 950 is economisch niet nodig en is niet handig ivm bottleneck van processor. Maar het verschil tussen een 950 en bijvoorbeeld 750? In hoeverre ben ik meer toekomstbestendig met duurdere kaart en merk ik het ook op mijn huidige systeem? Prijsverschil is relatief groot met 90 euro. In de vraag & aanbod zie ik bijvoorbeeld een R9 280x voor 160 euro. Schijnt een nieuwe kaart te zijn als gevolg van garantie. Zou ik dan het beste hiervoor gaan gezien het relatieve prijsverschil?

• legendareN
Djemme schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:35:
[...]

Oke, helder. Wat ik me nu alleen nog afvraag, sneller dan 950 is economisch niet nodig en is niet handig ivm bottleneck van processor. Maar het verschil tussen een 950 en bijvoorbeeld 750? In hoeverre ben ik meer toekomstbestendig met duurdere kaart en merk ik het ook op mijn huidige systeem? Prijsverschil is relatief groot met 90 euro. In de vraag & aanbod zie ik bijvoorbeeld een R9 280x voor 160 euro. Schijnt een nieuwe kaart te zijn als gevolg van garantie. Zou ik dan het beste hiervoor gaan gezien het relatieve prijsverschil?
Je gaat met beide niet bijster toekomst bestendig zijn, beide zijn op 1080p, in ieder geval met nieuwe games niet adequaat genoeg. En dan doel ik niet op Cities Skylines ofzo, maar eerder op games zoals farcry 4, the witcher, en natuurlijk opkomende releases.

Althans wil je 1080p met leuke medium/high/ultra settings spelen.

Maar daar valt met een 290 bv ook wat van te zeggen. Dat draai ik nu met een 2500k. En draai de meeste tripple A (zoals de media het noemt althans) gemiddeld wel 60fps met wat tweaks, soms AA uit etc. Maar meer zit er ook niet in.

Ook is het voor de meeste mensen verschillend. Cities Skylines zou ik nog wel met 30-40fps kunnen spelen. Een spel waar je snel je cursor beweegt en je echt je reactie tijd nodig hebt daar wil ik echt MINIMAAL 60fps op halen. Met shooters zelfs meer.

Dus je moet je afvragen, wat zie jij als toekomst bestendig? een 280x is natuurlijk een stukje krachtiger dan een 950 of 750ti. Maar ik PERSOONLIJK vind dat nog niet voldoende. Maar als je van een gt 220 af komt, is echt vrijwel alles een flinke upgrade. Ik neem dan ook aan dat je met wat minder eye candy genoegen neemt.

Binnen hoeveel tijd denk je je processor/moederbord te upgraden? Dat is ook iets wat je je kan afvragen, mocht dat nog minimaal 1 jaar voor je liggen, dan hoef je niet naar iets veel hogers dan een 280x te kijken (Of een 280x al niet), mocht je daar naar kijken. Dan is er over een jaar wellicht wel veel leuker spul te krijgen voor de prijs van een 280x tweedehands nu.

Nu klinkt het net alsof een 280x een verkeerde keuze is en nog niet optimaal is, dat is niet waar, met wat afwegingen haal je daar met alle nieuwste games heerlijke framerates mee.

en voordat ik het vergeet, met iedere grafische kaart upgrade, kijk even hoeveel ruimte je hebt voor de grafische kaart. En dan vooral in lengte.

[ Voor 33% gewijzigd door legendareN op 21-08-2015 22:58 ]

Verwijderd

Het is een beetje lastig om die uitspraak te doen. Is (ik noem maar iets) 40% meer prestaties voor jou 40% meer geld waard?
Je zit ook niet op een 1080 scherm, al gaat dat misschien wel binnenkort gebeuren?
Het verschil(op 1080) tussen de 750TI en 950 is ongeveer alles op low-medium (750 TI) of medium- high voor een 950.
Het voordeel is wel, met een 750TI, heb je echt geen andere voeding nodig (zolang je er een uitzoekt zonder pci 6 pin.) De kaart is zo zuinig, dat dat op jou voeding wel kan.
Als je voor 2ehands gaat, heb je nog veel meer opties.
Een 280x is veel en veel sterker dan een 950. Maar dan heb je ook zeker een andere voeding nodig.
Ik moet ook zeggen, dat ik persoonlijk liever amd kaarten aanraad, omdat ze over het algemeen meer price performance hebben.
Ik raadde hier alleen nvidia aan, omdat het echt veel zuiniger is, en wat dat betreft iets beter bij de pc past.
Een 280x met een 2ehands voeding is heel goed, en natuurlijk een stuk goedkoper als nieuw.
280x zit op het niveau van een 960, en soms nog iets hoger.
Je hebt hetzelfde bottleneck probleem, maar als je iets 2ehands goedkoper haalt, is dat natuurlijk minder een probleem.
Als je echt veel betere game prestaties wil, is het misschien wel een idee (omdat je ook zelf over 2ehands begint) om een snellere processor te kopen wat op jou moederbord past, samen met een 280X en een voeding, dan kan je er de komende jaren weer tegenaan.
Ben hier niet zo verdiept in, maar als het goed is, zijn er wel wat krachtiger processors die op jou moederbord kunnen, misschien kan iemand anders advies geven wat dat betreft.
Zie hier wel een paar intressante opties staan: Wikipedia: LGA 1156
Met een i7 800 serie, ga je er zo te zien al een behoorlijk stuk op vooruit.
Zoals hier: (weet niet of het betrouwbare verkopers zijn)
V&A aangeboden: Intel Core i7 860 Boxed
V&A aangeboden: Intel Core i7 860 Boxed
De 860 is een "echte" quadcore, waar jou processor een dualcore met hyperthreading is. De 860 is een quadcore met hyperthreading. Dat is toch zo ongeveer 2x zo krachtig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 22:55 ]

• Djemme
Misschien gaat ruimte inderdaad nog een rol spelen. Heb mijn kast even opengemaakt en zie dat mijn videokaart nu 18 cm lang is. Nieuwere videokaarten zijn allemaal groter (rond de 25-27 cm). Weet niet of ik genoeg ruimte heb voor grotere videokaart. Ik krijg de foto niet toegevoegd, maar hierbij een link naar de foto(als iemand mij kan uitleggen hoe ik zonder eigen webpagina/server een foto kan uploaden, graag):

https://goo.gl/photos/rS4ciasq1jKBoTea8

Zou dat passen?

PS, ik zie dat ik mijn kast ook nodig moet schoonmaken :P

[ Voor 29% gewijzigd door Djemme op 22-08-2015 08:27 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Gewoon even de rolmaat gebruiken en van begin tot eind meten.

Verwijderd

PFF stoffig.
Op die foto kan ik de andere kant van de kast niet zien, kan er dus niets zinnigs over zeggen.
Makkelijkste is inderdaad gewoon even meten hoeveel vrije ruimte je hebt.

• legendareN
En over dat zwarte kabeltje hoef je je geen zorgen te maken, die kan je ook onder de videokaart door laten lopen

• Djemme
Bedankt voor de hulp. Ik ga eens goed kijken naar welke kaart ik neem. Zit te twijfelen over een tweedehands R9 280x voor € 160. Denk dat ik daar de beste koop voor nu en voor de toekomst voor doe. Dat is een kaart die met mijn gamegebruik nog minstens een jaar of 5 meekan.

Verwijderd

Dat is een goede keus. Misschien kan je ook naar de processor upgrade kijken, waar ik het een paar posts eerder over had. Dan kan je er zeker weer 5 jaar tegenaan. En kan je alle spellen op 1080 op minimaal medium spelen.

• Djemme
Bedankt. Dat is iets wat ik zeker ga meenemen, maar wellicht dat dat meer iets is voor over een of twee jaar.
Pagina: 1