W7 boot sneller op oudere pc dan W10 op nieuwere pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Ik was in de veronderstelling dat Windows 10 sneller zou booten dan Windows 7.
Maar tot mijn stomme verbazing boot Windows 7 sneller dan Windows 10, en dat terwijl Windows 7 op een oudere pc draait.

Windows 7 x64 Ultimate draait op een:
- Asus P5Q Deluxe mobo
- Core 2 Quad Q6700 2,66Ghz proc.(Geen OC)
- 8GB ram DDR2
- Crucial MX100 - 128GB - Sata300

Windows 10 x64 Home draait op een:
- Asus X99-A mobo
- Core i7 5820k 3,3Ghz proc.(OC naar 3,8Ghz)
- 32GB ram DDR4
- Crucial MX100 - 256GB - Sata600

Beide pc's starten met dezelfde (achtergrond) programma's, namelijk AVG anti-virus free en Classic Shell.
Enkel de nieuwe pc draait ook nog Simple Reminder, een klein agenda programmaatje. Verder draaien beide pc's standaard achtergrondprocessen, zoals CCC (beide AMD videokaarten) en gebruiken ze exact dezelfde wallpaper.

Ik heb twee video's gemaakt. Een 'koude' verse start en een herstart. In beide gevallen hobbelt Windows 10 achter Windows 7 aan. Nu kan het zijn dat de nieuwe pc meer POST tijd nodig heeft, maar het verschil is toch aanzienlijk. Op de nieuwe pc draait de SSD ook nog op een sata600 aansluiting terwijl deze op de oude pc slechts op een sata300 aansluiting zit.

Herstart:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VgKQDbB2OrM]

Koude start:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Z8XRHeD3MtM]
De linker pc met de blauwe leds is de Core2Quad Q6700 en
de rechter pc met de rode leds is de Core i75820k

In 1 van de 3 a 4 gevallen is Windows 10 zelfs nog langer bezig met uitschakelen.

Windows 10 hoort sneller te zijn, waar ligt de clue?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bios instellingen zijn mogelijk niet correct van jou nieuwe pc, deze heeft blijkbaar fastboot niet enabled en de legacy CSM is enabled.

Daarnaast is het ook niet duidelijk of je EFI installatie gebruikt, of dat je gebruikt maakt van de oude legacy boot MBR.

En de vraag of SATA AHCI is enabled,

Het zijn allemaal de kleine dingen waar je op moet letten, en zeker als je een nieuwe pc koopt

Daarnaast maakt het ook wat uit, hoeveel hardware je in de pc hebt zitten, van alle lossen hardware al is het een universele usb kaartlezer.. zal in begin stuur programma's geladen van worden, die weer verschillende initialisatie tijd benodigd..

Daarnaast hoeft een nieuwe besturing systeem,niet per definitie beter te presteren in ruil voor meer functionaliteit en hardware support.

Een SSD kan tegelijk meer moeite hebben met Windows 10 systeem bestanden in te laden dan dat het met windows 7 had.

als Windows 10 bijvoorbeeld meer systeem bestanden benodigd om op te starten, of de bestanden zijn groter. Dan is het direct ook logisch dat de resultaten anders zijn met een bestaande SSD.

[ Voor 108% gewijzigd door mysterieworld op 21-08-2015 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
mysterieworld schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 04:13:
Bios instellingen zijn mogelijk niet correct van jou nieuwe pc, deze heeft blijkbaar fastboot niet enabled en de legacy CSM is enabled.
Ik heb een aantal veranderingen in de bios aangebracht:
- Sata support - All drives -> Boot Drive only
- USB support - Full init. -> Part. Init.
Daarnaast is het ook niet duidelijk of je EFI installatie gebruikt, of dat je gebruikt maakt van de oude legacy boot MBR.
Bij de 3e screen hieronder staat bij Boot Device Control zowel UEFI als Legacy. Moet dit enkel UEFI zijn?
En de vraag of SATA AHCI is enabled,
AHCI is enabled.
Het zijn allemaal de kleine dingen waar je op moet letten, en zeker als je een nieuwe pc koopt

Daarnaast maakt het ook wat uit, hoeveel hardware je in de pc hebt zitten, van alle lossen hardware al is het een universele usb kaartlezer.. zal in begin stuur programma's geladen van worden, die weer verschillende initialisatie tijd benodigd..
In de nieuwe pc zit inderdaad wat meer hardware. Wat meer harde schijven om precies te zijn. 1 SSD en 4 HDD's, terwijl in de oude pc maar 1 SSD en 1 HDD zit.

Hieronder 3 screens van mijn bios, zie jij nog bijzonderheden dan?

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/wrf7tl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2n0j60o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2ypmaub.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
CSM kan disable, als je teminsten een EFI windows installatie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
mysterieworld schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 04:43:
CSM kan disable, als je teminsten een EFI windows installatie gebruikt.
Sorry voor de vraag, maar wat is een "EFI windows installatie"? :? :?

Is dat de manier waarop je Windows installeert? Upgrade of Schoon?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
als je SSD een GPT indeling heeft onder windows, dan is je windows 10 ingesteld op EFI booting.

Dat kun je eventueel zien door rechte knop op de start knop, en dan [disk management.]

Daarna kijk je of in de volume lijst een EFI System partitie bij staat, dan is dat ook een teken dat GPT indeling gebruikt.

Mocht dat niet het geval zijn, dan ben je afhankelijk van de legacy bios dat via CSM wordt aangeboden.

Wil je dat echter veranderd hebben, en in EFI modus starten. Dan dien je eigenlijk een nieuwe installatie te doen waarbij je Windows 10 setup in EFI modus start.

[ Voor 83% gewijzigd door mysterieworld op 21-08-2015 04:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Als je SSD een GPT indeling heeft onder windows......errrr.....hoe bepaal je dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 21-08-2015 04:54 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
controleer ook even of de os drive de eerste boot drive is, en niet of er nog gezocht word naar bijvoorbeeld USB sticks of CD roms. Als je daarvan wil booten kan je die ook handmatig selecteren tijdens de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sowieso zie je al een enorm verschil tijdens post. 4 drives zal ook extra tijd kosten, zeker als er progs opstaan.
Verder bij energiebeheer,systeeminstellingen even kijken of fast boot aanstaat.
Via taakbeheer kijken welke apps impact hebben op startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Zoals eerder gezgd boot je inderdaad niet in EFI mode. Dit kan je makkelijk zien doordat je boot met het Windows logo. Anders zouden de bolletjes onder een Asus logo draaien.

Staat onder energiebeheer - Systeeminstellingen het vinkje aan bij "Snel opstarten inschakelen (aanbevolen)" ?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Snowwie schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 04:00:
Ik was in de veronderstelling dat Windows 10 sneller zou booten dan Windows 7.
Maar tot mijn stomme verbazing boot Windows 7 sneller dan Windows 10, en dat terwijl Windows 7 op een oudere pc draait.
.....
Windows 10 hoort sneller te zijn, waar ligt de clue?
Maar win10 is ook langzamer bij mij.
De computer win7 deed een boot in 34 sekonden (van start tot gmail open) i5-2500k opZ68 bordje.
Dezelfde setup upgrade win10 in 56 sekonden.

Voorheen stond dat hybernate aan: ook al druk je op aan/uit, hij gaat niet uit maar hybernate. Ja, dat was dan wel redelijk snel met 36 sekonden.

Als ik je videos time, dan zit jij op ongeveer dezelfde waarden voor win7 en win10

[ Voor 41% gewijzigd door Reepje op 21-08-2015 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar je hebt een OC gedaan, zet deze is gewoon terug en kijk hoe je systeem dan reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Zoals eerder gezegd duurt de POST al gigantisch lang. Draai anders eens een hardeschijf benchmark op beide machines. Ik denk dat je daar ook een aardig verschil zal zien qua performance.

En probeer inderdaad het opstarten ook eens op stock speeds.
Snowwie schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 04:54:
Als je SSD een GPT indeling heeft onder windows......errrr.....hoe bepaal je dat?
http://thpc.info/how/gpt_or_mbr.html
mysterieworld schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 04:13:
Daarnaast hoeft een nieuwe besturing systeem,niet per definitie beter te presteren in ruil voor meer functionaliteit en hardware support.
Windows 10 (en Windows 8 ook, overigens) is wel degelijk veel sneller met opstarten van een SSD dan Windows 7, dus dat is echt het probleem niet.
Reepje schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:29:
[...]

Maar win10 is ook langzamer bij mij.
De computer win7 deed een boot in 34 sekonden (van start tot gmail open) i5-2500k opZ68 bordje.
Dezelfde setup upgrade win10 in 56 sekonden.

Voorheen stond dat hybernate aan: ook al druk je op aan/uit, hij gaat niet uit maar hybernate. Ja, dat was dan wel redelijk snel met 36 sekonden.

Als ik je videos time, dan zit jij op ongeveer dezelfde waarden voor win7 en win10
Dan heb jij waarschijnlijk last van hetzelfde probleem als de TS.

Mijn machine zit met een cold boot binnen 15 seconden op de desktop in Windows 10 en dat is met een MBR partitie op m'n SSD. En de specs van mijn machine zijn een stuk minder dan die van de TS.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Windows 10 boot in 15 seconden naar desktop, coldboot. CSM disable, initial boot device only. EFI installatie.
Maak kennis met UEFI : print("hello, world\n");;

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Rhannie schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:59:

[...]

Dan heb jij waarschijnlijk last van hetzelfde probleem als de TS.
De upgrade naar win10 gaat niet altijd soepel. Dat blijkt. Er spelen nog zaken waar we geen weet van hebben.
Een maat van mij, met een HP is helemaal de klos, na een up naar win10 ging hij van 25 sekonden in win7 naar 1 minuut en 10 sekonden. Ik verdenk daar oa de graka (HD 4300).

Kijk ik dan naar mijn netbookje dat niet vooruit te branden was onder winxp, die doet het nu in 38 sekonden tot bureaublad. Nog steeds geen hoogvlieger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik kan even niet vinden of het hier gaat om een schone installatie of een upgrade van ?? naar W10?

Op de pc die ik hier gebruik heb ik eerst een clone gemaakt van mijn originele SSD 250GB naar een 500GB, de 250GB een upgrade gegeven en toen een 'recovery' met 'keep nothing' en de 500GB gewoon een upgrade.

De verse kale installatie start iets sneller op maar dat woog niet op tegen de uren/dagen die ik nodig zou hebben om alles opnieuw te installeren. En als ik fastboot aan zet dan zit ik in ~12seconden op mijn desktop als ik de kale installatie gebruik tegen 18 seconden met de 500GB.

Andere computers b.v. mijn i5 3570K doet er 13 seconden over. Waar mijn Dual Xeon 5450 er 27 seconden over doet omdat deze er lang over doet om door de bios te komen. Dus mjah wat maakt het eigenlijk uit.

Heb nu al systemen gehad die er 20-50 seconden over deden na een upgrade. Een aantal mislukkelingen haalde 5 minuten deze bleven erg lang hangen op een zwart scherm net voor het inloggen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs727
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10 11:46
Volgens mij boot x99 sowieso niet zo snel. Mijn broertje heeft een X99 systeem en die doet 20.5 seconden over bios tijd (kan je zien in task manager) tegenover de 3.5s van mijn Z97 systeem. Bij hem werkt fastboot niet goed (MSI fastboot zorgt voor BSOD) dus daar valt ook wat aan toe te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

prutser001 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:13:
Ik kan even niet vinden of het hier gaat om een schone installatie of een upgrade van ?? naar W10?

Op de pc die ik hier gebruik heb ik eerst een clone gemaakt van mijn originele SSD 250GB naar een 500GB, de 250GB een upgrade gegeven en toen een 'recovery' met 'keep nothing' en de 500GB gewoon een upgrade.

De verse kale installatie start iets sneller op maar dat woog niet op tegen de uren/dagen die ik nodig zou hebben om alles opnieuw te installeren. En als ik fastboot aan zet dan zit ik in ~12seconden op mijn desktop als ik de kale installatie gebruik tegen 18 seconden met de 500GB.

Andere computers b.v. mijn i5 3570K doet er 13 seconden over. Waar mijn Dual Xeon 5450 er 27 seconden over doet omdat deze er lang over doet om door de bios te komen. Dus mjah wat maakt het eigenlijk uit.

Heb nu al systemen gehad die er 20-50 seconden over deden na een upgrade. Een aantal mislukkelingen haalde 5 minuten deze bleven erg lang hangen op een zwart scherm net voor het inloggen.
Tegen dat zwarte scherm ben ik gisteren bij mijn vader tegen aangelopen.
Schijnt iets te zijn met IGP en GPU en het detecteren van de schermen.
Als je de IGP disabled in device manager dan start hij normaal op

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepvoud1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-01-2022
ga naar msconfig.exe -> computer opstarten -> geavanceerde opties-> vinkje bij Aantal processors en dan de maximale kiezen. zo start windows ipv met 1 alle cores op. scheelt een hoop gewoon als extra'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DF1eCH
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:35
Nee, dat truukje is niet correct. Windows start op met alle beschikbare cores met die optie kun je de aantal cores beperken voor troubleshooting ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2zsuwkk.jpg

MBR dus, geen GPT.

En nu? Windows herinstalleren?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Yup. En dan indelen als GPT ipv MBR.

[ Voor 80% gewijzigd door Ultraman op 21-08-2015 13:08 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Toch weer wat geleerd zo. Heb ik vanmiddag even weer wat te doen. :)

Shit, het gaat toch niet helemaal zo lekker.

Tijdens het starten in UEFI mode met CSM uitgeschakeld zegt de computer dat mijn VGA niet geschikt is voor UEFI en dat CSM weer ingeschakeld is.

Ik heb twee Radeon's HD6950, niet de jongste kaarten meer, maar waarom zouden deze videokaarten niet geschikt hiervoor zijn. :? :?

@Peterpv, klopt, in Windows 10 log ik in met mijn Microsoft account.

[ Voor 74% gewijzigd door Snowwie op 21-08-2015 13:33 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49
Het viel mij op in de 1ste video dat het login scherm geladen is en dat je bij Windows 7 dan zo op
de desktop bent maar bij Windows 10 niet. Waar ik toen aan moest denken:
bij Windows 7 gebruik je een lokale account (kan niet anders).
Maar bij Windows 10 log je in met je Microsoft account ? Of is dit ook alleen een lokale account ?

Afgezien van de tijd die het BIOS/UEFI verspild zou ik weinig verschil in opstarttijd verwachten. En dat zie ik ook terug bij mijn eigen PCs. Maar geen eerlijk vergelijk gedaan dus dat kan subjectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Snowwie schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:10:
T
Ik heb twee Radeon's HD6950, niet de jongste kaarten meer, maar waarom zouden deze videokaarten niet geschikt hiervoor zijn. :? :?
Geen UEFI firmware die backwards compatible is met een BIOS, op je GPU's.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geen GOP en geen EFI OpROM, dus geen video in non-CSM mode.

Soms kan je bij OpROM selectie kiezen voor Launch Legacy OpROM, en dan toch EFI booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Lip schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:45:
[...]

Geen UEFI firmware die backwards compatible is met een BIOS, op je GPU's.
Jammer. Ik lees in sommige artikelen dat je met het uitschakelen van "fast boot" dit probleem kunt omzeilen. Echter, wat heeft het voor zin dan als fast boot uitstaat om dan Windows 10 met GTP te installeren.. :N

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepvoud1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-01-2022
onzin normaal staat er maar 1 core. en verklaar anders de stuk snellere opstart tijd van windows zelf?....
DF1eCH schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:32:
Nee, dat truukje is niet correct. Windows start op met alle beschikbare cores met die optie kun je de aantal cores beperken voor troubleshooting ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-08 16:43
Kijk eens naar je disk usage, ik heb namelijk een probleem gehad met windows 10 dat hij heel vaak op 100% stond. Dit merkte je vooral tijdens het opstarten, dit kwam gewoon door een corrupte windows kernel. Maar kon het op geen enkele manier repairen behalve opnieuw windows te installeren.

Een nieuwe installatie heeft bij mij het probleem dus verholpen. Logboek gaf allerlei disk errors aan, maar het is een nieuwe en goede HDD, aangezien de nieuwe installatie dit probleem niet heeft met dezelfde schijf.

[ Voor 17% gewijzigd door Facenoise op 21-08-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DF1eCH
Tiepvoud1 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:03:
onzin normaal staat er maar 1 core. en verklaar anders de stuk snellere opstart tijd van windows zelf?....
[...]
Neen wat jij verteld is onzin. Niet alles geloven wat er op forums, zelfs vertrouwde forums gekwekt wordt.

Sla de documentatie er maar op na.
Number of processors. Limits the number of processors used on a multiprocessor system. If the check box is selected, the system boots using only the number of processors in the drop-down list.
Edit: niet Microsoft gerelateerde info hieromtrent waarin het goed wordt uitgelegd ook met quotes uit de ms documenten vind je hier : http://withinwindows.com/...-core-users-with-msconfig

[ Voor 18% gewijzigd door DF1eCH op 21-08-2015 15:05 . Reden: URL met info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoonus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 18:02

Ramoonus

Banaan

[b]DF1eCH schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:58
Neen wat jij verteld is onzin. Niet alles geloven wat er op forums, zelfs vertrouwde forums gekwekt wordt.
waarom zou ik jouw dan geloven 8)7

888 voor ondertiteling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menthalion
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-07 23:47
peterpv schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:17:
Het viel mij op in de 1ste video dat het login scherm geladen is en dat je bij Windows 7 dan zo op
de desktop bent
Op je desktop zijn != er wat mee kunnen doen. Het grootste verschil tussen Win 7 en Win 8/10 is dat onder Windows 7 je wel je desktop ziet, maar apps niet starten / geen input accepteren tot some wel 40 - 50 sec later.

Onder Windows 8/10 is dat wel instantaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DF1eCH
Ramoonus schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:08:
[...]

waarom zou ik jouw dan geloven 8)7
Dat is aan jou om mij te geloven of niet. Ik onderbouw mijn bewering met een quote uit de documentatie van de fabrikant en ik heb een externe link gegeven naar een artikel die dat zelfde ook doet maar met meer woorden.

En ik zei niet Alles voor waar nemen, dat is niet gelijk aan niks voor waar nemen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DF1eCH op 21-08-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk gebruik windows standaard alle cores bij opstarten.
Waarom zouden ze expres het opstarten langzaam maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Om op mijn probleempje terug te komen, dat betekend dat ik een nieuwere videokaart moet aanschaffen om Windows 10 in UEFI te laten booten en met GTP te laten werken?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes, helaas wel. Je hebt een gpu nodig die uefi ondersteund.
Kijk hier ook even: http://www.overclock.net/...0-series-uefi-bios-thread
Niet echt gelezen, maar daar hebben ze biossen, die wel uefi ondersteunen voor de 6000 serie, misschien de moeite waard.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:03:
Yes, helaas wel. Je hebt een gpu nodig die uefi ondersteund.
Het stond al een tijdje op m'n verlanglijstje om mijn 2x ATI Radeon HD 6950 te verkopen en een GTX 970 te kopen. Sowieso is deze enkele videokaart stukken sneller dan mijn huidige 'oudjes' en heeft deze, als het goed is, UEFI ondersteuning.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:09:
[...]

Het stond al een tijdje op m'n verlanglijstje om mijn 2x ATI Radeon HD 6950 te verkopen en een GTX 970 te kopen. Sowieso is deze enkele videokaart stukken sneller dan mijn huidige 'oudjes' en heeft deze, als het goed is, UEFI ondersteuning.
Had een edit gedaan, misschien handig tot die tijd. Zitten wel risico's aan.
Ja alle moderne kaarten hebben uefi ondersteuning ;) Een 970 zeker.
Scheelt ook weer warmte, en een (hele) hoop stroomverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
^klein schopje ter info.

Ik heb nu eindelijk een andere videokaart. Het heeft even geduurd voordat ik m'n crossfire Radeon HD6950 verkocht had, maar dat is eergisteren eindelijk gebeurt. Ook heb ik lang lopen twijfelen tussen de GTX 970 en de R9 390. Op basis van benchmarks en het feit dat de R9 over 8GB vram beschikt ben ik uiteindelijk dan ook voor die kaart gegaan.

In de bios heb ik CSM uitgeschakeld. Vervolgens Windows 10 opnieuw geinstalleerd met de nieuwe GPT bestandsindeling. En er is duidelijk verschil. Windows 10 boot nu stukken malen sneller. Ook de Post tijd is redelijk verkort.

Vanaf het moment dat ik de knop indruk tot aan een bruikbare desktop is 46 seconden. Was eerst ~1:15m
Vanaf het moment dat er uberhaupt iets zichtbaar wordt op het scherm is het 25 seconden.

Dus EFI en GPT waren inderdaad de oplossing hier. :)
De nieuwe pc boot nu ongeveer even snel als de oude pc met Windows 7. Maar omdat de nieuwe pc meer hardware bevat zou Windows 10 met dezelfde hardware waarschijnlijk wel sneller zijn. En om dat te testen heb ik de oude pc ook geupdate naar Windows 10 (simpelweg omdat het kon). En het resultaat is duidelijk. De oude quad core start in 24 seconden op, terwijl de nieuwe i7 nog altijd 46 seconden bezig is.

Het blijft me toch verbazen dat X99 zo lang bezig is met z'n POST.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=exatTTBHPh8]

Mocht iemand nog suggesties hebben om de POST tijd te verkorten dan hoor ik het graag.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 13:36

Croga

The Unreasonable Man

Snowwie schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 05:19:
Mocht iemand nog suggesties hebben om de POST tijd te verkorten dan hoor ik het graag.
In je eerste foto van de UEFI schermen staat een regel "POST delay time". Die staat nu niet op 0. Waarom zou je de POST willen vertragen? Zet die eens op 0 en kijk dan nog eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58
Snowwie schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:06:
[afbeelding]

MBR dus, geen GPT.

En nu? Windows herinstalleren?
vreemd ik krijg alleen maar blanco te zien ... ?
hoe kan ik dit oplossen om die gegevens wel te zien

want ik vind mijn ssd ook langzaam opstarten 40 sec ..... mijn oude schijf deed het 54 er over

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Croga schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:05:
[...]

In je eerste foto van de UEFI schermen staat een regel "POST delay time". Die staat nu niet op 0. Waarom zou je de POST willen vertragen? Zet die eens op 0 en kijk dan nog eens....
Die staat op 1 seconde. Ik dacht altijd dat je deze instelling minimaal op 1 seconde moet laten omdat je anders niet de bios in komt. Maar blijkbaar klopt dat dus niet?
ravw schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:24:
vreemd ik krijg alleen maar blanco te zien ... ?
hoe kan ik dit oplossen om die gegevens wel te zien
Moet je even op 'populate' klikken. :)

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ncy4as.png

[ Voor 41% gewijzigd door Snowwie op 18-09-2015 15:33 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58
helaas bij mij staat hij ook op MBR dus, geen GPT
ik heb een MSI 2GB D5 X GTX660 TF OC er in zitten denk niet dat het gaat lukken om hem met UEFI op te starten

wat ik ook raar vind is dat ik

"HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci"

die MSAHCI niet heb

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2ug0yet.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door ravw op 18-09-2015 15:46 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je al eens geklokt met exact dezelfde hoeveelheid geheugen in beide systemen? :)
overigens tel ik met boottijden als het om het OS gaat EFI of BIOS niet mee.

[ Voor 31% gewijzigd door alt-92 op 19-09-2015 12:50 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Volgende keer een wat meer basic bordje kopen. Sommige borden booten nu eenmaal erg lang.

Sommige sites (Tweakers vroeger ook) namen de POST tijd mee in de resultaten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Wat betreft de post-boot vertraging. Ik zie dat je autologon hebt ingesteld. Ga eerst eens uitzoeken of dit niet een profiel probleem is. Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk of Windows 10 een upgrade versie is. Het zou beter zijn als je een kale Windows 10 installatie hebt gedaan dan een upgrade.

Wat betreft de pre-boot vertraging kan veroorzaakt zijn door een brakke SATA kabel of SATA poort. En wat jij zelf zegt op de nieuwe pc draait de SSD ook nog op een sata600 aansluiting terwijl deze op de oude pc slechts op een sata300 aansluiting zit.

[ Voor 35% gewijzigd door donderdraak op 19-09-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 23:29

agaam

dit is mijn huisdier

ik heb dus ook een Asus moederbord H97 pro,
ik heb een ssd van Samsung 250 daar heb ik Windows op geïnstalleerd en had MBR, nu zonder data verlies omgezet naar GPT met het programma AOMEI Partition Assistant Pro, en het werkt dus perfect zonder dat ik mijn Data verlies.
wou ik even vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
voor UEFI support zal je je videocard manufacturer moetne raadplegen..

http://www.overclock.net/...0-series-uefi-bios-thread

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=165786.0

https://www.google.nl/web...-8#safe=off&q=HD6950+uefi

MSI en iemand van overclockers hebben er iig voor gevonden.. en zelfs nieuwe cards hebben niet altijd meteen UEFI support..

Mijn Dual BIOS Saphire R9 290 had 2x een BIOS "bios" en niet 1x UEFI 1x BIOS... na support een juiste UEFI bios gekregen en deze op de card geflashed....

dus nagelang je videocard maker kan het missschien....

[ Voor 8% gewijzigd door Dutch2007 op 20-09-2015 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je X99 UEFI heeft gewoon meer modules te laden en heeft daar meer tijd voor nodig. That's life. Behalve als je zin hebt om je UEFI te modden houdt het hier op.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 20-09-2015 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
donderdraak schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:56:
Wat betreft de post-boot vertraging. Ik zie dat je autologon hebt ingesteld. Ga eerst eens uitzoeken of dit niet een profiel probleem is. Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk of Windows 10 een upgrade versie is. Het zou beter zijn als je een kale Windows 10 installatie hebt gedaan dan een upgrade.

Wat betreft de pre-boot vertraging kan veroorzaakt zijn door een brakke SATA kabel of SATA poort. En wat jij zelf zegt op de nieuwe pc draait de SSD ook nog op een sata600 aansluiting terwijl deze op de oude pc slechts op een sata300 aansluiting zit.
Het is een kale Windows 10 installatie op de nieuwe pc. Die heb ik gewoon als OEM gekocht. Dat is een Home versie.

Op de oude pc echter is het een upgrade versie, en is een Pro versie.

Ik denk ook dat de vertraging mede komt door de grote hoeveelheid sata apparatuur in de pc:
- 3 x hdd 3,5" (alle 3 in raid 0 voor een snelle bewerk/rar/par/download schijf)
- 1 x hdd 2,5" (voor opslag muziek en documenten)
- 1 x ssd 2,5" (Os dus)
- 1 x dvd brander
Oh en er hangt ook nog een usb hub aan deze pc.

Ik zit er al aan te denken alle 4 harde schijven er uit te gooien, extern te doen, ergens, en dan te vervangen door een ssd. Dus helemaal geen hdd's meer in de pc.

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 20-09-2015 15:00 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:57:
[...]

Ik zit er al aan te denken alle 4 harde schijven er uit te gooien, extern te doen, ergens, en dan te vervangen door een ssd. Dus helemaal geen hdd's meer in de pc.
Dat is precies waar ik ook tegenaan liep. Lang verhaal kort, alle HDD's zijn nu uit mijn pc. Ik heb een hotswap bay geplaatst, als ik nu een HDD nodig heb, prik ik hem er gewoon zo in.
Het enige dat nu nog vertraagd, is mijn draadloze (dus usb) muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Wat je eventueel kan doen is kijken of er een bios update voor je Asus X99-A mobo beschikbaar is.
Daarnaast kan je in de bios de instelling wijzigen zodat het bios splash screen uit kan zodat je meer informatie over het opstart proces kunt zien.

32gb is overigens best veel ram als het systeem dat bij het opstarten moet verifieren dan is het ook even bezig in vergelijking met maar 8gb ram. Hoe meer hardware je in je bak stopt hoe krachtiger het is maar hoe langzamer je opstart. Als je meerdere hdd's hebt dan moeten die ook geladen worden. Dus als je deze verwacht met ssd's zal het aantal nog steeds stations nog steeds geladen moeten worden. Zie het als een vrachtwagen die voor een stoplicht moet optrekken. Eenmaal op de snelweg heb je voldoende trekkracht.
Windows 7 x64 Ultimate draait op een:
- Asus P5Q Deluxe mobo
- Core 2 Quad Q6700 2,66Ghz proc.(Geen OC)
- 8GB ram DDR2
- Crucial MX100 - 128GB - Sata300

Windows 10 x64 Home draait op een:
- Asus X99-A mobo
- Core i7 5820k 3,3Ghz proc.(OC naar 3,8Ghz)
- 32GB ram DDR4
- Crucial MX100 - 256GB - Sata600
Pagina: 1