Singlecoreperformance of multicoreperformance belangrijker?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Japeroen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08 15:31
Hallo, :)

Ik vind het een beetje overkill om hier een topic voor aan te maken, maar ik zou niet weten waar ik het anders zou moeten vragen...
Ik ben op zoek naar een nieuwe telefoon, en in het licht daarvan vroeg ik mij af wat het belangrijkste is bij dagelijks gebruik. Singlecoreperformance of multicoreperformance?
Laat ik het misschien wat anders formuleren. Stel: telefoon A heeft betere singlecoreperformance dan telefoon B, maar telefoon B heeft betere multicoreperformance dan telefoon A. Welke is dan het snelst in dagelijks gebruik?

Jeroen

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 15:44
Geen van beiden.

Voor "dagelijks gebruik" zou je daar helemaal niet zo mee bezig moeten zijn.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 14:53
Omschrijf eerst eens wat dagelijks gebruik is? Voor de één is dat gamen, voor de andere browsen, IM en email checken.

Verwijderd

Voor de meeste taken is single core performance belangrijker. De meeste zaken zijn dan ook betrekkelijk simpel. Als je aan het zwaardere spul gaat, zoals benchmarks en spellen, kan je de volle breedte van je rekenkracht gunstig inzetten. Echt multitasken met verschillende apps zit er op telefoons nog niet helemaal in.

• Japeroen
dutchgio schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:52:
Geen van beiden.

Voor "dagelijks gebruik" zou je daar helemaal niet zo mee bezig moeten zijn.
Ik ben van plan om mijn telefoon lang te gebruiken (4-5 jaar), en zou willen dat hij het dan bij dagelijks gebruik ook nog redelijk doet. Tegen dan zal het geen high-end device meer zijn, en dat verwacht ik ook niet, maar ik zou graag willen dat hij dan nog bruikbaar is. Dus dan wil ik weten waar ik nu op moet letten. ;)

Dagelijks gebruik bij mij is vooral browsen, e-mails checken, een paar standaard apps, hier en daar een spel (in mindere mate), ... Zoals ik net al zei, wat ik vooral wil, is dat hij het lang uithoudt. :)

Dus wat is dan beter in dat geval?

Verwijderd

Als ik heel eerlijk ben is het een complete gok wat over vijf jaar nog te doen is in telefoonland. Als je vijf jaar terugkijkt bestond Android nog maar net, het is onvoorstelbaar hoeveel er in de tussentijd veranderd is. Je zult hoe dan ook een gok nemen, zelfs als alles tot en met beredeneerd is.

• Japeroen
Ik veronderstel dat over 5 jaar nog steeds iedereen rond loopt met een telefoon, dus in dat opzicht is het niet zo'n heel grote gok denk ik. :) Daarnaast, 5 jaar is zo'n beetje wat ik nu in mijn hoofd heb. Het kan zeer goed zijn dat ik binnen 3 jaar al behoefte heb aan een nieuwe telefoon (gebroken scherm misschien?). Maar ik heb niet meteen de neiging om altijd het nieuwste te willen ofzo.
Zo'n grote gok vind ik het niet hoor. :P

Verwijderd

Japeroen schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:15:
Ik veronderstel dat over 5 jaar nog steeds iedereen rond loopt met een telefoon, dus in dat opzicht is het niet zo'n heel grote gok denk ik. :) [...]
Zo'n grote gok vind ik het niet hoor. :P
Ja, mensen lopen nog wel rond met een telefoon. Nee, die lijken waarschijnlijk maar beperkt op wat we nu gebruiken. Vijf jaar terug hadden we net Android, dat meer een OS was omdat het kon dan het strakke OS is dat het nu is. Om over de hardware maar helemaal te zwijgen. Gaan we nog vijf jaar terug was de featurephone de standaard. Vijf jaar in telefoonland is twintig jaar in iedere andere branche.

Dus ja, het is een gok. Telefoons zullen er nog wel zijn, maar in welke vorm weet niemand, zelfs de jongens die het spul maken niet. Koop dus iets waar je nu veel aan hebt en hoop dat de markt zich ontwikkelt op een manier die past bij je keuze. Als je er nu veel aan hebt ga je er over twee of drie jaar waarschijnlijk niet opeens helemaal niets aan hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 23:24 ]

• Japeroen
Ik ben niet akkoord.
Neem nu bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S II. Die werd in februari 2011 aangekondigd, 4,5 jaar geleden dus. Het is ook gewoon een telefoon met specs die nu voor low(/mid)-end telefoons gebruikt kunnen worden. En dat is wat ik bedoel.
Maar dit gaat eigenlijk helemaal niet meer over het onderwerp nu. :P

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Gezien de trend van meerdere cores steeds groter wordt zou ik proberen om er 1 met zoveel mogelijk cores te pakken. Of het over 5 jaar nog relevant is, dat is niet te voorspellen.

Persoonlijk zou ik eerder over andere randzaken nadenken dan processorspeed, zoals een slot voor een memory card, of de accu vervangbaar is, decent bouwkwaliteit, waterdicht. Dat zijn allemaal dingen die meer zeggen voor een mobiel die 5 jaar mee moet dan de hoeveelheid cores, vooral als je beseft dat de meeste mobieltjes toch allemaal op dezelfde SOC draaien.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
De vraag is eerder: Denk je dat als je nu een telefoon koopt er over 3 jaar nog updates voor komen. Of je nu 1 of meerdere cores hebt, de laatste programma's kan je dan niet meer draaien.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
D-dark schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:40:
De vraag is eerder: Denk je dat als je nu een telefoon koopt er over 3 jaar nog updates voor komen. Of je nu 1 of meerdere cores hebt, de laatste programma's kan je dan niet meer draaien.
Goed punt! Kies minstens een mobiel die te jailbreaken is zodat je zelf een OS kan draaien die hopelijk meer support krijgt!

• Japeroen
Ardjee schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:35:
Gezien de trend van meerdere cores steeds groter wordt zou ik proberen om er 1 met zoveel mogelijk cores te pakken. Of het over 5 jaar nog relevant is, dat is niet te voorspellen.

Persoonlijk zou ik eerder over andere randzaken nadenken dan processorspeed, zoals een slot voor een memory card, of de accu vervangbaar is, decent bouwkwaliteit, waterdicht. Dat zijn allemaal dingen die meer zeggen voor een mobiel die 5 jaar mee moet dan de hoeveelheid cores, vooral als je beseft dat de meeste mobieltjes toch allemaal op dezelfde SOC draaien.
Mijn oog valt de laatste tijd op de Oneplus 2. Met 8 cores moet dat wel in orde zijn denk ik dan. Memory card slot is er niet, maar met 64 GB kom ik wel toe, ook binnen 5 jaar. Accu is relatief eenvoudig vervangbaar (zie iFixit), en bouwkwaliteit zit zeker snor. Waterdicht kan mij niet veel geven, ik ga er niet mee douchen ofzo. :)
D-dark schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:40:
Dat is zeker ook waar, ook dit is 1 van mijn aandachtspunten. Echter denk ik niet dat er fabrikanten zijn die boven de andere uitsteken, wat betreft lang leveren van updates? Buiten Nexustelefoons dan, die (dacht ik) 2 jaar gegarandeerde software-updates krijgen. Andere fabrikanten geraken daar ook wel ongeveer, niet?
Ardjee schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:43:
[...]

Goed punt! Kies minstens een mobiel die te jailbreaken is zodat je zelf een OS kan draaien die hopelijk meer support krijgt!
Dit lukt toch met quasi alle Androidtelefoons, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

5 jaar is lang, maar met goede oriëntatie en wat geluk op zich te doen. 3 jaar is wat realistischer, en de tijd die je daar nog achteraan kan plakken is mooi meegenomen.
Voorspellingen doen over die periode is echt koffiedik kijken in smartphone-land. Of het aan je verwachtingen kan voldoen is dus maar de vraag. Ook zal de gemiddelde accu in die 5 jaar telefoongebruik ook aardig achter uit gaan. Als je handig bent kun je die zelf vervangen, maar ik weet niet of dat voor jou van toepassing is.

Ik kan ook lang met een telefoon doen en had mij met mijn eerste Android toestel ook 5 jaar voorgenomen. Dat zijn er echter 3 geworden, langer was voor mij niet te doen. Mijn vader heeft hem daarna overgenomen, want die kon er nog prima mee uit de voeten. Het hangt dus ook nogal af van welke eisen je stelt en wat je er mee wilt doen.

Wat ik wel kan aanraden is een model kiezen welke zo open mogelijk is zonder dat je flinke concessies moet doen. De telefoon unlocken en rooten zodat je er een andere ROM op kan flashen is erg welkom en kan de levensduur significant verlengen. Mijn broertje en vriendin hebben ook zo'n S2 en als de stock ROM de enige optie was, dan was er al lang wat anders aangeschaft. Dankzij andere ROMs is dat toestel ten eerste bij te houden qua software updates en security, en geeft het ook mogelijkheden om de belasting van de CPU lager te houden door een meer stock Android te draaien.

Meer cores is overigens geen noodzaak. Ik vraag mij af of een quad-core uberhaupt volledig belast wordt in de meeste smartphones, laat staan een octacore. Maar daar kun je vast onderzoek naar doen, allicht zijn er mensen die daar meer mee bezig zijn dan ik ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 21-08-2015 00:04 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japeroen schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:47:
Dit lukt toch met quasi alle Androidtelefoons, niet?
Nee. Zonder support vanuit de fabrikant is het voor de community ook heel lastig nette ROMs te ontwikkelen en dan moet er uiteraard ook een community van enige maat zijn en blijven over die periode. Ook weer zoiets dat totaal onvoorspelbaar is. Heb je echt pech, dan is het over een jaar afgelopen, of zelfs nog sneller.

Nogmaals - kies nu iets dat aan je wensen voldoet. Een klein beetje rekening houden met de nabije toekomst lukt soms nog wel, maar verder is in hardwareland niets zeker. Dat geldt voor computerhardware en dubbel voor telefoons. Het is, zoals Ultraman zegt, koffiedik kijken.
Japeroen schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:31:
Ik ben niet akkoord.
Neem nu bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S II. Die werd in februari 2011 aangekondigd, 4,5 jaar geleden dus. Het is ook gewoon een telefoon met specs die nu voor low(/mid)-end telefoons gebruikt kunnen worden. En dat is wat ik bedoel.
Op basis van specificaties vergelijken is sowieso niet zo handig, want dat is maar het halve verhaal. De ene GHz is de andere niet, het ding heeft bijvoorbeeld geen 64-bits chip (dus geen ARMv8, geen hardwarematige acceleratie op sommige vlakken, et cetera), een relatief erg langzame GPU, geen 4G, een PPI die niet acceptabel meer is, noem maar op.

Moderne telefoons van net meer dan 100 euro lopen dat ding vierkant voorbij.

offtopic:
Kan je posts quoten? Dan krijgen we netjes een berichtje als je reageert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japeroen
Ultraman schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:02:
5 jaar is lang, maar met goede oriëntatie en wat geluk op zich te doen. 3 jaar is wat realistischer, en de tijd die je daar nog achteraan kan plakken is mooi meegenomen.
Voorspellingen doen over die periode is echt koffiedik kijken in smartphone-land. Of het aan je verwachtingen kan voldoen is dus maar de vraag. Ook zal de gemiddelde accu in die 5 jaar telefoongebruik ook aardig achter uit gaan. Als je handig bent kun je die zelf vervangen, maar ik weet niet of dat voor jou van toepassing is.

Ik kan ook lang met een telefoon doen en had mij met mijn eerste Android toestel ook 5 jaar voorgenomen. Dat zijn er echter 3 geworden, langer was voor mij niet te doen. Mijn vader heeft hem daarna overgenomen, want die kon er nog prima mee uit de voeten. Het hangt dus ook nogal af van welke eisen je stelt en wat je er mee wilt doen.

Wat ik wel kan aanraden is een model kiezen welke zo open mogelijk is zonder dat je flinke concessies moet doen. De telefoon unlocken en rooten zodat je er een andere ROM op kan flashen is erg welkom en kan de levensduur significant verlengen. Mijn broertje en vriendin hebben ook zo'n S2 en als de stock ROM de enige optie was, dan was er al lang wat anders aangeschaft. Dankzij andere ROMs is dat toestel ten eerste bij te houden qua software updates en security, en geeft het ook mogelijkheden om de belasting van de CPU lager te houden door een meer stock Android te draaien.

Meer cores is overigens geen noodzaak. Ik vraag mij af of een quad-core uberhaupt volledig belast wordt in de meeste smartphones, laat staan een octacore. Maar daar kun je vast onderzoek naar doen, allicht zijn er mensen die daar meer mee bezig zijn dan ik ;)
De batterij van de Oneplus 2 vervangen lijkt mij wel nog te lukken, zo'n kluns ben ik ook weer niet denk ik. :)
Mijn eisen liggen ook niet zo hoog trouwens. Zo gebruik ik nu nog steeds een iPod touch 4 (5 jaar oud ondertussen) (ik heb nog geen smartphone). Het wordt wel steeds lastiger, maar bon. :P
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:06:
[...]

Nee. Zonder support vanuit de fabrikant is het voor de community ook heel lastig nette ROMs te ontwikkelen en dan moet er uiteraard ook een community van enige maat zijn en blijven over die periode. Ook weer zoiets dat totaal onvoorspelbaar is. Heb je echt pech, dan is het over een jaar afgelopen, of zelfs nog sneller.

Nogmaals - kies nu iets dat aan je wensen voldoet. Een klein beetje rekening houden met de nabije toekomst lukt soms nog wel, maar verder is in hardwareland niets zeker. Dat geldt voor computerhardware en dubbel voor telefoons. Het is, zoals Ultraman zegt, koffiedik kijken.
Hoe kan je dan te weten komen of Oneplus dit mogelijk maakt? Op de forums vind ik hier en daar wel een guide, en vind ik bijvoorbeeld ook een lijstje van 50+ ROMs voor de Oneplus One. Dit lijken mij goede tekens.

Verder voldoet de Oneplus 2 aan zowat al mijn wensen, zowel nu als wat ik ervan verwacht in de toekomst.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:06:
[...]

Op basis van specificaties vergelijken is sowieso niet zo handig, want dat is maar het halve verhaal. De ene GHz is de andere niet, het ding heeft bijvoorbeeld geen 64-bits chip (dus geen ARMv8, geen hardwarematige acceleratie op sommige vlakken, et cetera), een relatief erg langzame GPU, geen 4G, een PPI die niet acceptabel meer is, noem maar op.

Moderne telefoons van net meer dan 100 euro lopen dat ding vierkant voorbij.
Dat is waar. Een oude telefoon zal wel enkele dingen missen die in de toekomst gemeengoed zijn. Maar daar kun je niet onderuit.
Om toch maar je laatste 2 voorbeeldjes te weerleggen: 5g komt er toch niet binnen 5 jaar, en 401 PPI is al meer dan genoeg voor mij. :X

offtopic:
Ok. :)
Pagina: 1