Echte EATX (12x13 inch) kast gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02 17:00
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke kast voor mijn Tyan Tempest i5400PW (link naar fabrikant). Op dit moment zit deze in een oude (~2009) Sharkoon Rebel12 kast, en laat ik zeggen dat de foto er beter uitziet dan de kast zelf :P Ik wil er maximaal €200 aan uitgeven, maar minder is beter. Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is dat het moederbord volledig gebruik maakt van de EATX specificatie, en dus 12x13 inch (305x330mm) is. Veel kasten claimen EATX support, maar kunnen dan slechts borden aan van ~10inch diep, daar schiet ik niets mee op. Daar komt bij dat ik maximale airflow nodig heb omdat ik mijn CPU's passief koel (met grote, zware koperen koelblokken) en er iets verderop nog ~16 DDR2 FB-DIMM sloten zitten, welke ook elk zo'n 8~10W verbruiken. En dan heb ik het nog niet over de Intel 5400 chipset welke grofweg evenveel energie verbruikt als één van mijn CPU's. Al met al heb ik dus 3x 50W + 16x 10W wat ik moet zien te koelen.

Zelf kom ik uit op de Silverstone Raven RV01, maar hoewel deze perfect is voor mijn koelwensen vind ik deze eigenlijk best lelijk. En omdat mijn moederbord zo groot is krijg ik het geheel niet in de mooiere Fortress serie. Ook zie ik bijvoorbeeld de Thermaltake Core X9 welke best leuk is om te zien, maar hier zit maar één grote fan voorin die zo te zien primair de schijven onder het moederbord moet koelen. Een andere kast die ik erg mooi vind is de Corsair Carbide 780T Air, maar ik kan geen duidelijkheid vinden of deze de maximale EATX maten ondersteund. Verder heb ik natuurlijk in de Pricewatch gekeken, maar er is weinig echt moois te vinden. Ik weet dat ik het vinkje bij SSI-EEB aan heb staan, dat is primair omdat deze enkel als 12x13 inch variant bestaat. Als ik deze weghaal dan staan er wel een hoop leuke kasten, maar afgezien van bijv. de Corsair Carbide Air 540 is er niet veel wat aan mijn absurde koelvermogen kan voldoen. En de Corsair Carbide Air 540 gebruikt weer een afwijkende EATX maat van slechts ~10 inch diep -O-

Aan totaal vermogen op het moederbord zit ik aan:
  • 1x Intel 5400 chipset (38W TDP)
  • 1x Intel ESB6321 I/O controller (12,4W)
  • 2x Xeon L5410 (50W TDP per stuk, max. 57 graden officieel)
  • 16x 2GB DDR2 PC5300F FB-DIMM (~8W per stuk volgens Tweakers.net :+)
  • 1x Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X (~290W TDP op maximale belasting)
Als ik dit alles even bij elkaar optel kom ik uit op een krappe 575W aan warmte bij maximale belasting. Ik begrijp dat dit belachelijk veel is en dat ik met de helft van het vermogen vergelijkbare prestaties kan neerzetten, maar dit is een leuke speel PC en ik vind het persoonlijk het verbruik waard. Natuurlijk is de R9 290X actief gekoeld, dus ik weet niet of die helemaal mee te tellen is in de rekensom. Als ik de afbeeldingen op de Thermaltake site bekijk van de Core X9 dan heeft deze de mogelijkheid om absurd veel fans te monteren, iets dat ik wel op prijs stel gezien de rekensom hierboven.

De grote vraag is nu, is dit een goede setup voor een dergelijke hoeveelheid warmte, of is er iets beters te vinden voor minder dan €200 wat er ook nog goed uitziet?

Ik wil graag een window oid in de kast hebben, samen met een nette afwerking van de kabels e.d. De grootste reden is dat ik best wel heel erg blij ben dat ik dit systeem eindelijk op deze manier bij elkaar heb :9~ En ik wil graag de mogelijkheid open houden (qua koeling) om later te upgraden naar een setje van 2 Intel Core 2 Quad Extreme Processor QX9775 (136W TDP per stuk) 8)7 . Dat is voor nu echter nog verre toekomstmuziek, en hopelijk te compenseren met meer fans en grotere koelblokken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
200e + eatx + nette look, dan denk ik snel aan Lian li bijv? Daar zou zelfs een EVGA sr-2 in moeten kunnen volgens lian li.

Ik heb hier zelf een eatx 12x13 bord in een kleine behuizing gestopt/gemod en het koelen van de cpu's opgelost door er 2 aio waterkoelers op te zetten zodat de warmte nooit in de behuizing komt. Maja je FBDimm is eigenlijk een groter probleem ;)

QX9775's? Kunnen die wel in dual, dacht het niet toch?

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 21-08-2015 00:18 ]

specs

• Xudonax
Het probleem met de koeling is dat ik op socket 771 zit, en koelers daarvoor zijn een ietwat zeldzaam :'( Dat komt waarschijnlijk vooral doordat het echt een server/workstation socket is. Ik heb gekeken naar AiO en custom loop waterkoelers, maar er is niets dat op mijn CPU's past... En ja, de Q9775 kunnen in dual. Dat was het hele idee achter het Intel Skulltrail platform :P

Die Lian Li is trouwens wel erg netjes, maar wel erg simpel als ik het zo zie...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:36
Ik vind 575W heel zo gek nog niet, daar heb je echt niet 10 fans voor nodig of iets dergelijks.
(dat verbruikt mijn setup met amd 8-core en 290x inclusief overclocks ook)
Ook als je setup 700W gaat verbruiken zie ik niet echt problemen.

Het belangrijkste lijkt me dat je wat airflow door je cpu koelblokken krijgt, kan daar niet gewoon een fan op gezet worden?

Volgens mij moet de koeling in de pricewatch: Thermaltake Core X9 geen enkel probleem zijn. Dat is echt een monster als je er wat fans bij hangt (wat eigenlijk al niet nodig is als je een fan op de cpu koelblokken zet).
Het voordeel van deze layout (moederbord horizontaal) is ook dat de warmte van de videokaart niet naar de processors gaat.

Fan Support
Front:
3 x 120mm, 2 x 140mm, 2 x 200mm (1x 200mm bijgeleverd)
Top:
8 x 120mm, 6 x 140mm, 2 x 200mm
Rear:
2 x 120mm, 2 x 140mm (1x 120mm bijgeleverd)

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 21-08-2015 08:36 ]

• Xudonax
Mijn koelblokken zijn niet echt geschikt om fans op te zetten, 80mm is nét te groot. Deze zouden wel aan één kant erop geschroefd kunnen worden, maar liever niet natuurlijk. Die Thermaltake Core X9 is wel een hele "luxe" kast natuurlijk, ik zou bijna overwegen om mijn videokaart te voorzien van waterkoeling daardoor :)

De blokken die ik op de CPU's heb zitten zijn deze:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/2x-Heatsink-fuer-Intel-Server-Board-S5000PSL-2HE-passiv-mit-Bracket-massiv-Kupfer-/00/s/MTA2N1gxNjAw/z/DwkAAOSweW5VJh5w/$_57.JPG

• maratropa
  • Niet online
Xudonax schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 06:32:
Het probleem met de koeling is dat ik op socket 771 zit, en koelers daarvoor zijn een ietwat zeldzaam :'( Dat komt waarschijnlijk vooral doordat het echt een server/workstation socket is. Ik heb gekeken naar AiO en custom loop waterkoelers, maar er is niets dat op mijn CPU's past... En ja, de Q9775 kunnen in dual. Dat was het hele idee achter het Intel Skulltrail platform :P

Die Lian Li is trouwens wel erg netjes, maar wel erg simpel als ik het zo zie...
Ja socket 771 is een probleem, ik ken het. Wat ik zelf toen nooit geprobeerd heb, maar wat misschien potentie heeft, is om te kijken of een AMD am3 bracket die bij veel AIO waterkoelers zit qua gaten een beetje bij de mounting gaten van het moederbord zit. Dan zou je direct of mogelijk met een simpel metalen stripje en 4 boutjes de boel in de backplate kunnen schroeven. am3 brackets zijn langwerpig en lijken een beetje qua formaat op de 771 mount maar je zou even moeten meten..?

http://tweakers.net/ext/f/Jh2ICFGIv8T44UUrFr052rFh/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 21-08-2015 10:11 ]

specs

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:36
Xudonax schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:36:
Mijn koelblokken zijn niet echt geschikt om fans op te zetten, 80mm is nét te groot. Deze zouden wel aan één kant erop geschroefd kunnen worden, maar liever niet natuurlijk. Die Thermaltake Core X9 is wel een hele "luxe" kast natuurlijk, ik zou bijna overwegen om mijn videokaart te voorzien van waterkoeling daardoor :)

De blokken die ik op de CPU's heb zitten zijn deze:
[afbeelding]
Je kunt er ook 60mm fans op zetten, zelfs dat zal al een hele grote verbetering geven.

Daarnaast zou je ook gewoon 1 grote 140-150mm fan diagonaal over beide koelblokken kunnen zetten met 2 schroefjes/tiewraps (al zal dat met een kast met window weer niet zo elegant staan).

Anders kun je nog een bracket maken voor halverwege in de kast om een fan op de monteren, deze zet je dan vlak naast de koelblokken.

Zelf een bracket maken voor een waterkoeler kan natuurlijk ook inderdaad, alleen dan ben je 200 euro verder voor een instap setje voor beide CPU's.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 21-08-2015 10:30 ]

• Xudonax
Ik wil de koeling eerst met lucht proberen, omdat ik dat sowieso nodig heb voor het RAM. Het verwijderen van de heat spreader bij FB-DIMMs is schijnbaar geen héél goed idee, en aangezien ik al mijn 2GB modules in gebruik heb voor dit systeem wil ik ze liever heel houden :) Eens even kijken of ik twee zijkanten met venster kan krijgen bij zo'n kast, anders zitten de PCI kaarten zo in de weg voor een mooi beeld :')

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als het echt een skulltrail is kan je er S775 koelers op zetten. Zelfs met de TX3 Hyper-nogwat moet dat lukken en die zijn goedkoop.

De blokken die je nu hebt zijn voor server opstellingen bedoeld waarbij je een cold corridor hebt waar koude lucht uit gezogen wordt van voor naar achter en geforceerd over het koper blaast met een paar hardcore fans. (dan bedoel ik fans die gemaakt zijn om 27x7 te draaien op hogere rpm en vaak naar veel geluid maken :p )

Qua kast heb ik vaak de cooler master cosmos gebruikt, paste altijd perfect.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb zelf een Coolermaster Cosmos S voor mijn EATX (SuperMicro X7DAE+ / 2 x X5450) bord. Er zijn trouwens wel Noctua koelers geweest voor S771 alleen waren deze ~80 euro per stuk... Misschien dat ze nog te koop zijn maar dat zal nog niet meevallen.

De Coolermaster Cosmos S heeft een 20? cm fan in het zeipaneel dit houd het wel koel over het algemeen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Xudonax
Nee, het is niet het echte Skulltrail bord, omdat dat a) nauwelijks te vinden is, en b) slechts 2 RAM channels heeft. FB-DIMM is erg traag, dus hoe meer channels hoe beter. Over de koeling maak ik me verder niet echt druk aangezien het slechts 50W CPU's zijn. Dat moet met de airflow die je met een paar fans krijgt in de Core X9 al genoeg zijn. Heck, het is nu al genoeg met eigenlijk teveel koelpasta in een open opstelling (ik heb de zijkant niet op m'n huidige kast zitten omdat ik nog druk aan het bouwen ben).

Zodra ik zwaardere CPU's erin ga zetten (het lijkt me cool om er Xeon X5492 of Core 2 Extreme QX9775) moet ik wel naar stevigere koelers toe, bijvoorbeeld de Noctua's die prutser001 noemt. Helaas zijn deze (AFAIK) niet meer nieuw te koop, en op eBay is het zeldzaam om ze in sets van 2 te zien gaan. Maar, zoals gezegd, voor nu moet dit koeling genoeg zijn. Ik bedoel, mijn Xeon E3 1265LV2 kon ik ook zonder actieve koeling draaien in mijn BitFenix Prodigy kast (wel met een 220mm fan voorin) :)

Qua specs lijkt die Coolermaster Cosmos S erg veel op de Sharkoon kast die ik nu heb staan trouwens :) Niet direct mijn idee van mooi, maar dat is mijn Sharkoon ook niet meer.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mwah op het moment dat ik een kast 'moest' kiezen was het de CM of een vaag Thermaltake ding, geloof me die CM is prachtig vergeleken met dat TT ding. En inderdaad de 50W Xeons kunnen redelijk makkelijk wegkomen met die koeling. Voor mijn X5450 was dat een ander verhaal :P
Ook het geheugen word bloed heet dus vergeet niet dat die ook een briesje nodig hebben.

En originele kasten van b.v. Supermicro voor een EATX bord toendertijd was ook niet prettig. Enorme tering herrie om het zo maar zachtjes te noemen. De kast die ik hier nog heb staan heeft ook een fanduct waar 4 - 8x8 fans op volgens mijn 10000000rpm die knallen. Als je hem aan zet dan stijgt het hele spulletje nog net niet op. En de kast weegt volledig geinstalleerd met 8 schijven net geen 22KG.

Ik zou trouwens eens goed kijken of die 5492 echt compatible met je bord is, bij mij deden ze het niet, ook niet na de laatste bios, de 5450's waren de snelste die ik kon kopen en aan de praat kreeg.
Wat de oorzaak was weet ik niet, misschien geheugen dat 667 is ipv 800... geen idee.

En hij draait nu nog steeds als 'game bak' met een 290 er in :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Xudonax
Volgens de documentatie van Tyan zouden de X5492 gewoon supported moeten zijn :9~

Verder lijken onze configuraties akelig veel op elkaar, alleen heb ik er een 290X in hangen ipv een gewone 290. Ik vind het so far een prettig systeempje. Als ik nog eens geld teveel heb ga ik RAM upgraden naar 800MHz (en minstens 4GB DIMMs, 8GB is iets teveel van het goede denk ik...) en "nieuwe" CPU's. Voorlopig ga ik het geheel eerst mooi in een kast inbouwen met wat fans en LED strips e.d.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
wat is er vaag aan die TT? dat het een cube E-atx is? of omdat je TT niet kent?
TT is anders best groot. (maar ze kopiëren een hoop). en die cube x9 is mooi hoor. en de airflow als je hem volgooit met fans geweldig. daarbij als je die bloken gebruikt en ze als pull gebruikt. en dan de casefans boven als push dan lijkt mij dat ze wel koel blijven. Maar meer airflow maakt niet uit als ze warme lucht aanzuigen.(misschien een airco?).

• Xudonax
Als ik prutser001 mag geloven dan was dat een keuze die hij 5+ jaar geleden gemaakt heeft, en slaat "vaag Thermaltake ding" op een kast uit dat tijdperk :)

Wat betreft mijn geval, ik heb geen airco, maar wel een appartement op het noorden (enkel 's ochtends zon). dus de omgevingstemperatuur blijft steken op maximaal 25 graden is mijn ervaring. Met een goede airflow en het ding mooi op m'n bureau zou de temperatuur best goed komen lijkt me. Op de grond is een mindere oplossing aangezien er onder mij flink gestookt word. Een airco vind ik in mijn geval dan ook lichtelijk overdreven, nog afgezien van het feit dat ik er hier geen fatsoenlijke kwijt kan.

• maratropa
  • Niet online
Ik heb wel altijd het idee dat op die koperen blokken zonder heatpipes heel veel flow moet staan, en dus herrie. Ik heb me ook rotgezocht toendertijd voor geschikte betaalbare 771 koeling voor m'n 120watt X5460's. Bijv Dell had in de Precision T5400 tower koelers met heatpipes die best ok waren. Maar die zijn refurbished ook erg duur.

Uiteindelijk ben ik zelf maar wat gaan klussen, wat als je de juiste koeler hebt eigenlijk best meevalt. Toen had ik prima koelers door op sub 20 euro coolermaster koelertjes metalen alu stripjes te schroeven ipv de normale socket 1150 brackets:
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/cm.jpg
Vooral omdat je die backplate ;) hebt schroef je daar zo boutjes in.

Maarja je hebt 50 watters en die koperen dingen al idd. Laat je wel ff zien hoe het wordt en draait?

specs

• Xudonax
maratropa schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:47:
Maarja je hebt 50 watters en die koperen dingen al idd. Laat je wel ff zien hoe het wordt en draait?
Natuurlijk :) Hoewel dat wel nog even gaat duren voordat ik daadwerkelijk de kast ga bestellen, er is het een en ander tussen gekomen :-(

• Xudonax
Heb dit weekend de kast ontvangen, en wat is dat een beest zeg o.O Mijn EATX bord kan er makkelijk 2x in. Alleen wat jammer dat alle kabelmanagement gaten bedenkt worden door het moederbord en dat ik één standoff niet kwijt kan op de basisplaat. In de loop van komende week zal ik de kabels netjes wegwerken en wat extra fans plaatsen en volgen er wat foto's :)

De huidige staat is nu niet direct het tonen waard namelijk, ding staat volledig kaal naast me :P
Pagina: 1