Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke kast voor mijn Tyan Tempest i5400PW (link naar fabrikant). Op dit moment zit deze in een oude (~2009) Sharkoon Rebel12 kast, en laat ik zeggen dat de foto er beter uitziet dan de kast zelf
Ik wil er maximaal €200 aan uitgeven, maar minder is beter. Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is dat het moederbord volledig gebruik maakt van de EATX specificatie, en dus 12x13 inch (305x330mm) is. Veel kasten claimen EATX support, maar kunnen dan slechts borden aan van ~10inch diep, daar schiet ik niets mee op. Daar komt bij dat ik maximale airflow nodig heb omdat ik mijn CPU's passief koel (met grote, zware koperen koelblokken) en er iets verderop nog ~16 DDR2 FB-DIMM sloten zitten, welke ook elk zo'n 8~10W verbruiken. En dan heb ik het nog niet over de Intel 5400 chipset welke grofweg evenveel energie verbruikt als één van mijn CPU's. Al met al heb ik dus 3x 50W + 16x 10W wat ik moet zien te koelen.
Zelf kom ik uit op de Silverstone Raven RV01, maar hoewel deze perfect is voor mijn koelwensen vind ik deze eigenlijk best lelijk. En omdat mijn moederbord zo groot is krijg ik het geheel niet in de mooiere Fortress serie. Ook zie ik bijvoorbeeld de Thermaltake Core X9 welke best leuk is om te zien, maar hier zit maar één grote fan voorin die zo te zien primair de schijven onder het moederbord moet koelen. Een andere kast die ik erg mooi vind is de Corsair Carbide 780T Air, maar ik kan geen duidelijkheid vinden of deze de maximale EATX maten ondersteund. Verder heb ik natuurlijk in de Pricewatch gekeken, maar er is weinig echt moois te vinden. Ik weet dat ik het vinkje bij SSI-EEB aan heb staan, dat is primair omdat deze enkel als 12x13 inch variant bestaat. Als ik deze weghaal dan staan er wel een hoop leuke kasten, maar afgezien van bijv. de Corsair Carbide Air 540 is er niet veel wat aan mijn absurde koelvermogen kan voldoen. En de Corsair Carbide Air 540 gebruikt weer een afwijkende EATX maat van slechts ~10 inch diep
Aan totaal vermogen op het moederbord zit ik aan:
De grote vraag is nu, is dit een goede setup voor een dergelijke hoeveelheid warmte, of is er iets beters te vinden voor minder dan €200 wat er ook nog goed uitziet?
Ik wil graag een window oid in de kast hebben, samen met een nette afwerking van de kabels e.d. De grootste reden is dat ik best wel heel erg blij ben dat ik dit systeem eindelijk op deze manier bij elkaar heb
En ik wil graag de mogelijkheid open houden (qua koeling) om later te upgraden naar een setje van 2 Intel Core 2 Quad Extreme Processor QX9775 (136W TDP per stuk)
. Dat is voor nu echter nog verre toekomstmuziek, en hopelijk te compenseren met meer fans en grotere koelblokken.
Zelf kom ik uit op de Silverstone Raven RV01, maar hoewel deze perfect is voor mijn koelwensen vind ik deze eigenlijk best lelijk. En omdat mijn moederbord zo groot is krijg ik het geheel niet in de mooiere Fortress serie. Ook zie ik bijvoorbeeld de Thermaltake Core X9 welke best leuk is om te zien, maar hier zit maar één grote fan voorin die zo te zien primair de schijven onder het moederbord moet koelen. Een andere kast die ik erg mooi vind is de Corsair Carbide 780T Air, maar ik kan geen duidelijkheid vinden of deze de maximale EATX maten ondersteund. Verder heb ik natuurlijk in de Pricewatch gekeken, maar er is weinig echt moois te vinden. Ik weet dat ik het vinkje bij SSI-EEB aan heb staan, dat is primair omdat deze enkel als 12x13 inch variant bestaat. Als ik deze weghaal dan staan er wel een hoop leuke kasten, maar afgezien van bijv. de Corsair Carbide Air 540 is er niet veel wat aan mijn absurde koelvermogen kan voldoen. En de Corsair Carbide Air 540 gebruikt weer een afwijkende EATX maat van slechts ~10 inch diep
Aan totaal vermogen op het moederbord zit ik aan:
- 1x Intel 5400 chipset (38W TDP)
- 1x Intel ESB6321 I/O controller (12,4W)
- 2x Xeon L5410 (50W TDP per stuk, max. 57 graden officieel)
- 16x 2GB DDR2 PC5300F FB-DIMM (~8W per stuk volgens Tweakers.net
)
- 1x Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X (~290W TDP op maximale belasting)
De grote vraag is nu, is dit een goede setup voor een dergelijke hoeveelheid warmte, of is er iets beters te vinden voor minder dan €200 wat er ook nog goed uitziet?
Ik wil graag een window oid in de kast hebben, samen met een nette afwerking van de kabels e.d. De grootste reden is dat ik best wel heel erg blij ben dat ik dit systeem eindelijk op deze manier bij elkaar heb