Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie

Pagina: 1
Acties:

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoi,

Nu ik volop bezig ben met het installeren cq voorbereidingen maken voor mijn huis, graag jullie opmerkingen.

Zie het onderstaande basis schema.

Opmerkingen:
1. L/w warmtepomp komt los van het huis in een onverwarmd schuurtje, dus mogelijk ga ik glycol gebruiken of een tijdregeling maken met vorstbeveiliging die de pomp van de warmtepomp regelmatig eventjes laat lopen, zodat de leidingen niet bevriezen, wanneer de warmtepomp niet draait.
Alle leidingen tussen huis en schuurtje liggen in geisoleerde buizen in de grond.
De leidingen in het schuurtje zijn geisoleerd, maar kunnen bevriezen.

2. In eerste instantie laat ik de warmtepomp enkel lopen in de koudere maanden wanneer cv benodigd is.
In de overige maanden voldoet de doorstroomverwarmer voor tapwater. Zo is het nu ook het geval in mijn huidige situatie.
Op dit moment geeft mij dat energiezuinigste oplossing zonder het buffervat op te warmen wanneer deze niet nodig is voor cv.

De warmtepomp zal dan hoofdzakelijk overdag het buffervat opwarmen, vanwege een hogere buitenluchttemperatuur, met de hoop op een gunstigere cop.
Hopelijk kan ik dan zo de nacht overbruggen met de 450 ltr.

3. Bovenste punt 2, vervalt wanneer ik twee of meer zonne collectoren aansluit.
Dat ben ik echter nog niet van plan, enkel wanneer salderen ophoudt. Ik moet hiervoor ook een gelijk aantal panelen op zuid voor verwijderen.

Graag jullie ideeen of mijn schema goed is, of misschien wel helemaal verkeerd.
Ik sta voor alle kritiek open, goed of slecht.
Alvast bedankt voor het meedenken ;)

https://docs.google.com/p...ix5zoqC0/edit?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/293ed83.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05 15:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Nou het lijkt bijna mijn schema wat ik aan het bedenken ben voor de toekomst.
Alleen heb ik CV en Sanitair gescheiden in 2-3 buffer/boilers met kleppen schakelen welke prio moet hebben in opwarmen. Alleen is mijn startpunt heatpipes en later l/w of w/w (binnenkort de vragen in zonneboiler topic).

Ik zeg niks aan doen, en goed regelen met een PLC. Ik ga dit draadje volgen, ook voor mij interessant als er opmerkingen komen.
Waar kan ik hem straks bewonderen :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb niet de ruimte voor nog meer buffervaten.
Ik wil ook geen tapwater in het buffervat hebben, zodoende hoef ik het vat niet > 55C te houden.
Ik gebruik daarvoor dan ook een externe wisselaar, de oventrop regumaq met de veito doorstroomverwarmer.

Waar ik nog over twijfel is, moet ik het buffervat zelf voeden met de warmtepomp of via de spiralen.
Ik wil de gelaagdheid niet verstoren. Zodoende hou ik een beetje reserve over voor het tapwater.
De cv zit lager aangesloten.
PLC sturing komt er mogelijk ook op. Ik denk een simpel siemens logo'tje.
Maar even is de basis belangrijker nu.

In roosendaal is het straks te bewonderen, met een stukje appeltaart op zonnestroom gebakken (eventueel ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

AUijtdehaag schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:57:
Ik heb niet de ruimte voor nog meer buffervaten.
Ik wil ook geen tapwater in het buffervat hebben, zodoende hoef ik het vat niet > 55C te houden.
Ik gebruik daarvoor dan ook een externe wisselaar, de oventrop regumaq met de veito doorstroomverwarmer.
Externe wisselaar is ook nog een twijfelpunt van mij
Waar ik nog over twijfel is, moet ik het buffervat zelf voeden met de warmtepomp of via de spiralen.
Ik wil de gelaagdheid niet verstoren. Zodoende hou ik een beetje reserve over voor het tapwater.
Als je de gelaagdheid echt niet wilt verstoren dan zo iets (Klik op ladevorgang en dan op start) ? Wel veel euro's maar of het het verschil maakt ben ik nog niet aan uit.
De cv zit lager aangesloten.
PLC sturing komt er mogelijk ook op. Ik denk een simpel siemens logo'tje.
Maar even is de basis belangrijker nu.

In roosendaal is het straks te bewonderen, met een stukje appeltaart op zonnestroom gebakken (eventueel ;) ).
Omdat je in RSD woont heeft het ook xtra interesse, wanneer ga je bouwen?
Hier wordt in het najaar bekeken wat we eerst gaan nemen (WAF invloed), en dan afhankelijk van beschikbare tijd en weer zo snel mogelijk bouwen

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@AUijtdehaag,

Met welk programma maak je die mooie schema's. :)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ollie1965
Waarom is een externe wisselaar een twijfelpunt voor tapwater?
Enige nadeel wat ik kan bedenken is de traagheid van het systeem.

Dit RVS vat is werkelijk waar het enige vat wat past en op zolder geplaatst kon worden ivm gewicht en omvang, met nog een redelijke inhoud.
Anders had ik het ook anders gedaan, een vat met hygienespiraal voor tapwater.
Er zijn er genoeg te vinden, ook met uitstekende gelaagdheid en meerdere spiralen.

Ook het plan was om de warmtepomp, geheel te verstoppen op zolder, maar daar was geen ruimte voor.
Zo is het ook beter, in het schuurtje, uit het zicht, makkelijk vervangbaar en blijft het ook lekker stil in huis.
Mocht het echt heel koud gaan worden, kan er altijd nog een pellet-cv naast in het uiterste geval.

Ik ben al een geruime tijd bezig met "het bouwen" van de (volledige) installatie (als je dat bedoelt?)
Ik hoop dat ik voor de winter in ieder geval zover ben dat de nieuwe cv-installatie weer draait.
Anders komt dat elektrisch kacheltje weer om de hoek kijken, zoals vorige nep-winter. ;)

Voorbereidingen en uitzoekwerk kosten tijd, mijn werkgever kost veel "buitenland-tijd", dus het gaat niet zo vlug.
Als je van een rijtjeshuis met hr-ketel en good-old ijzeren radiatoren naar warmtepomp en ltv verwarming gaat, moet dus alles eruit, nieuw en open. Dat doe je niet eventjes in je eentje op korte tijd.
Bovendien wil je bewoonbaar blijven en het zijn investeringen, die ik niet in 1 keer op kan hoesten, dus alles stapje voor stapje. Volgende stappen zijn nog een ventilatie wtw, nieuwe badkamer en keuken, dan heb ik alles wel gehad zo een beetje, voor een comfortabel huis, zonder gas, en zonder energierekening (hoop ik dan toch).
Maar vind dat heel erg prima zo als het nu gaat.. (heb ook geen waf-factor)

@BenEco
Met PowerPoint natuurlijk, dankzij de tip van apt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2015 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-05 22:00

apt

Mooi schema ;-)

Om een buffer te hebben heb je natuurlijk geen warmtewisselaars nodig. Waarom zou je de warmtepomp niet direct op het CV circuit (van de boiler) aansluiten? Of is dat omdat je antivries in de warmtepomp wilt?

(zoals in mijn setup) hier ergens

Als je geen collector aansluit zou ik ook de onderste warmtewisselaar in serie zetten met de rest. Hoe wil je anders het onderste deel warm krijgen? Dat wordt eigenlijk koud balast water, het zorgt wel dat je systeem langzamer opwarmt maar draagt niet bij aan warmtecapaciteit.

Als je de warmtepomp direct op het buffervat zet ben je dat probleem meteen kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door apt op 21-08-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even ervan uitgaande dat ik geen glycol gebruik, zou ik de warmtepomp en de warmtegebruikers, direct op het vat kunnen aansluiten. De reden dat ik dat niet doe is, en ik weet dit niet zeker, dat ik daarmee behoorlijk de gelaagdheid (als die er al is) door elkaar ga gooien.

Nu kan dat misschien meevallen als ik de twee bovenste spiralen gebruik enkel voor het verwarmingcircuit.
De bovenste aansluiting van het vat voor het tapwater. (ik houd dan altijd reserve buffervat over voor tapwater boven de spiraal)
En direkt op het buffervat de warmtepomp zonder glycol.
Wat zou beter werken....?

Klopt, dat wanneer ik geen zonnecollectoren aansluit op de buffer, ik de onderste spiraal ook moet gebruiken voor de warmtepomp in de huidige situatie. Bedankt voor het inzicht.

Even een schema2:
https://docs.google.com/p...BskiDmiw/edit?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/orry15.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-05 22:00

apt

Zo gebruik je inderdaad de hele boiler, het warmste deel voor je tapwater en de rest voor CV.

Gelaagdheid... ik maak me wat dat betreft niet teveel illusies. De Duitsers hebben gelaagde buffers geperfectioneerd, met temperatuurafhankelijk laden en constructies om mooi uit te stromen in de boiler. Ik denk dat dat vooral interessant is wanneer je een relatief grote boiler hebt waaruit je langere tijd kunt putten.
Wanneer je je boiler in één ruk leegtrekt wanneer je gaat verwarmen maakt het niet zoveel uit. Ik heb nog geen stookseizoen meegemaakt met mijn boiler (500L), maar ik denk dat ik hem met een paar uurtjes helemaal leeg trek.

Wat jij nu tekent is wel een vorm van gelaagdheid waar ik nog heil in zie: het onderste 2/3 deel gebruiken voor CV buffer, terwijl het warmste deel beschikbaar blijft voor tapwater.

Als ik jou was zou ik zonder collectoren de drie spiralen gebruiken. Met collector kun je wel de twee bovenste spiralen gebruiken, vooropgesteld dat die samen voldoende vermogen hebben om de warmte af te geven. Het onderste deel blijft dan koel (of T is retour CV) om eventueel door de collector opgewarmd te worden. Zonder collector alleen de bovenste twee spiralen aansluiten is zonde: alleen ballast water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dank voor je adviezen, apt. Ook via PB.

Toch nog een twijfel over de zoneregeling.
Normaliter met ruimtethermostaten op de 3 verdiepingen in combinatie met vloerverwarming en zonekleppen kan je dat slecht regelen vanwege de traagheid van de vloerverwarming.

Nu had ik het idee, om onderstaande kleppen, als zonekleppen erin te zetten, met een elektrisch bediende actuator.
Mocht dat nou niet lukken, kan ik er altijd nog een debietgeregelde klep van maken, was mijn idee.
En dan de flow te regelen, naar gelang warmtebehoefte op de verdiepingen.

Oventrop Hycocon: http://www.badkamerconcur...uiter-tm-binnendraad.html

Of moet ik deze hebben?
http://www.oventrop.de/Ar...46164&CountrySelect=nl-NL

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2015 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nieuwe ronden, nieuwe kansen. ;)

Met de aankomende Mitsubishi warmtepomp, heb ik me schema weer wat aangepast.
Het RVS buffervat is op zijn kop gezet, zodat ik een hygiëne spiraal heb (was zonneboiler spiraal)

Misschien heeft er iemand op of aanmerkingen of nog tips?

- Buffervat wordt in hoofdzaak gebruikt als tapwater (hygiëne spiraal).
Indien tekort ww, wordt er naverwarmd met e-doorstromer.
- Zoveel mogelijk overdag de warmtepomp laten draaien (ivm PV en hogere cop)
- 's Nachts word er op een lagere temperatuur dan overdag, de vloer warm gehouden dmv buffervat.
De extra pomp heeft een zelfwerkende ingebouwde temperatuurs regeling.
- De Mitsubishi kan koelen en verwarmen op de LTV vloerverwarming.

Twijfels:
Zijn de terugslagkleppen perse nodig, of wel aan te raden?
Inlaatcombinatie voor de hygienespiraal om thermosifon werking tegen te gaan. (vat is het hoogste punt)
Hoe groot dient het expansie vat te worden met het 450 ltr buffervat?

Link Google docs

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/kds487.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

AUijtdehaag schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:47:
Nieuwe ronden, nieuwe kansen. ;)

Indien tekort ww, wordt er naverwarmd met e-doorstromer.
waarom kleppen rondom de doorstroomverwarmer? kan deze geen heet water aan?
Zijn de terugslagkleppen perse nodig, of wel aan te raden?
Ja aan te raden
Inlaatcombinatie voor de hygienespiraal om thermosifon werking tegen te gaan. (vat is het hoogste punt)
Ja, of lussen leggen om stroming tegen te gaan. En isoleren want warmte overdracht via de pijp is makkelijk 1,5M
Hoe groot dient het expansie vat te worden met het 450 ltr buffervat?
meestal +10% van de waterinhoud
Link Google docs

[afbeelding]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ollie1965 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 23:12:
[...]

waarom kleppen rondom de doorstroomverwarmer? kan deze geen heet water aan?

[...]
Om af te sluiten en te bypassen, indien niet nodig
Ik ga het eerst eens zonder proberen.
De lengte van de hygiëne spiraal is misschien aan de korte kant
1,2 m2 met 3/4 aansluiting. Maar met douche wtw kan dat meevallen.

Ik kan er altijd nog een spiraal eronder bij betrekken.

Bedankt voor de antwoorden.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2016 05:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
Was even benieuwd of je de installatie al volledig in bedrijf heb en naar je ervaringen met de warmtepomp.

Zelf overweeg ik ook een warmtepomp aan te kopen en te koppelen met mijn bestaande zonneboilers. Eea draaid op 150 heatpipes mee in de cv. Retour cv op buffer aangesloten. Ik vraag me af of ik het glycol circuit in de spiralen van de buffers kan gebruiken om de warmte van de warmtepomp te gebruiken.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 11:33
hirodaro schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:33:
Was even benieuwd of je de installatie al volledig in bedrijf heb en naar je ervaringen met de warmtepomp.

Zelf overweeg ik ook een warmtepomp aan te kopen en te koppelen met mijn bestaande zonneboilers. Eea draaid op 150 heatpipes mee in de cv. Retour cv op buffer aangesloten. Ik vraag me af of ik het glycol circuit in de spiralen van de buffers kan gebruiken om de warmte van de warmtepomp te gebruiken.
Als je de WP via een spiraal met je glycol systeem laat 'praten' dus gescheiden kan het.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammut84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi,

Ik ben ook benieuwd hoe het systeem nu werkt bij jou/jullie.

Zelf wil ik ook graag een zonnecollector combineren met een L/W warmtepomp door gebruik te maken van een buffervat.

Systeem:
- 60 Heatpipes
- 5 kW panasonic Monobloc (aquarea H)
- 800 Liter Hygiene boiler
- Clage doorstroomverwarmer 11 kW

Het idee achter de opstelling is:
- Zonnecollector voldoet aan de tapwater behoefte ca. maart tot oktober
- Zonnecollector is bijverwarming in maart/april en september/oktober (in geval warme boiler)
- Warmtepomp verwarmt de woning in de winter met een ingaande temperatuur van ca. 20 graden (goed geisoleerde woning) en uitgaande temperatuur ca. 23 graden. (deze zal de buffer onderin opwarmen in koude tijden, maar warmte ontnemen als de boiler op temperatuur is)
- Wanneer de buffer bovenin onder de ca. 30 graden komt zal de warmtepomp de buffer gaan opwarmen tot bovenin ca. 40 graden. (gestuurde drie weg klep)
- Handmatige afsluiter om buffer af te sluiten in de zomer zodat vloercircuit gebruikt wordt voor koeling.

Huidige schema:
[url=https://www.mupload.nl/img/vzy8stxpz7km.0.jpg]
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a8gjgyic.0klein.jpg

Enkele zaken waar ik nog niet over uit ben:
- Zouden jullie en tapwater begrenzer (van 60 graden) installeren na de buffer?
- Hoe reageert de warmtepomp als hij 40 graden (als voorbeeld) water via de retour krijgt, gaat hij dan wel rondpompen om de woonkamer te verwarmen? Alhoewel de kans op een zeer hete boiler door de zon zeer gering is. Behalve de warmtepomp moet volgens mij ook de vloerverwarming begrensd worden op 35 graden maar wist dit niet zeker.
o Voldoende warmwater ca. 300-400 liter per dag is in de zomer geen probleem, alleen in de winter zal het boilervat naar mijn verwaching bovenin ca. 40 graden zijn (door warmtepomp) en onderin ca. 20 graden (retour vloerverwarming). Daarmee zou in de winter ca. 300-400 liter van 26-30 graden beschikbaar moeten zijn (laatste 12-14 graden door naverwarmer)
- Keuze hygieneboiler goed gekozen?
- Schakeling van warmtepomp voor tapwater rechtstreeks via temperatuur sensor in de boiler of via de solar controller met een aan/uit signaal. ik overweeg de temperatuursensor.

Ik heb niet veel ervaring met deze installaties maar heb me er wel flink over ingelezen, ben benieuwd wat jullie hiervan denken!
Pagina: 1