Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Raspberry + 433Mhz systeem bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal!

Ik ben van plan een domotica systeem te bouwen om mijn lichten van klik-aan-klik-uit te schakelen (en later misschien verder uitbouwen).

Mijn doel, of eerder uitdaging is zo goedkoop mogelijk een domotica systeem te bouwen met behulp van bijv. Domoticz.

Ik zou graag willen voorleggen wat ik wil bestellen en of iemand weet of dat een beetje aan mijn verwachtingen zal kunnen voldoen.

Als basis wil ik een raspberry pi (de laatste versie). (link) Heb ik daar nog een breadbord bij nodig? of kan ik hier al aardig mee uit de voeten?

Als zender wil graag een zelfbouw en dus geen USB. Ik zat te kijken naar een Aurel TX-SAW433/SZ AM-zendermodule 433,92 MHz Module 5 V= maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik op moet letten. qua bijv voltage en gaat deze het bijvoorbeeld tot zolder redden indien nodig? of red ik hiermee alleen een huiskamer? heeft een antenne verder nog nut? Adviseren jullie misschien een andere?

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de ontvanger: Aurel AM-ontvangermodule 433,92 MHz Module 5 V=.

Klopt het als ik zeg dat omdat ik voor "zelfbouw" componenten kies dat ik dan geen last heb van compatibiliteit i.c.m. Domoticz/Raspberry? Je stuurt natuurlijk alleen een signaaltje die kant op toch? Of ben je afhankelijk van drivers?

Ik denk dat ik hier een leuk begin heb voor een nieuwe uitdaging maar ik wou het toch graag even voorleggen bij de ervaringsdeskundigen hier voordat ik weer spullen koop die niet met elkaar werken 8)

Alvast bedankt voor jullie advies!

Gr. Bart

• Debian23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hallo bart,

Ik zou als ik jou was even naar pilight gaan kijken. http://www.pilight.org en kijk even naar het forumposts hier op tweakers daarover.

PS. groeten zijn hier niet nodig ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Als je toch Domoticz wilt gaan gebruiken en graag zelf iets wil bouwen is de RFLink een leuke oplossing. Is wel USB, maar werkt verder prima volgens mij.
Wil je het plug&play dan is de RFXCOM een goede keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2015 09:31 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11 20:15
een RPi heeft niet de mogelijkheid om componenten op te solderen, je zal dus inderdaad met een breadboard moeten gaan werken die verbonden is met de GPIO pinnen van de RPi, leuk om te doen!

Verder leveren een tweetal pinnen 5V, dus dit moet goed komen, inputs van de RPi zijn maximaal 3v3, dus je zal hier wel iets mee moeten. Het is zeker goed mogelijk om dit zelf te doen, het gaat je wel wat uitzoekwerk kosten.

De componenten die je linked heb ik zelf gebruikt in combinatie met een Arduino, dus met een RPi zal dit ook wel werken. Voor een antenne heb ik gewoon een stukje draad gebruikt waar ik ook mee gesoldeerd heb. Het bereik weet ik niet zo goed, ik gebruik het alleen om lichten te schakelen in de woonkamer.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 11:01

Shapeshifter

Get it over with

Knielen schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:59:
een RPi heeft niet de mogelijkheid om componenten op te solderen, je zal dus inderdaad met een breadboard moeten gaan werken die verbonden is met de GPIO pinnen van de RPi, leuk om te doen!

Verder leveren een tweetal pinnen 5V, dus dit moet goed komen, inputs van de RPi zijn maximaal 3v3, dus je zal hier wel iets mee moeten. Het is zeker goed mogelijk om dit zelf te doen, het gaat je wel wat uitzoekwerk kosten.

De componenten die je linked heb ik zelf gebruikt in combinatie met een Arduino, dus met een RPi zal dit ook wel werken. Voor een antenne heb ik gewoon een stukje draad gebruikt waar ik ook mee gesoldeerd heb. Het bereik weet ik niet zo goed, ik gebruik het alleen om lichten te schakelen in de woonkamer.
Technisch gezien kun je wel dingen direct op je Raspberry Pi solderen, maar ik zou het nooit adviseren. Breadboards zijn eigenlijk ook niet bedoeld om permanente oplossingen mee te maken. Ik heb zelf goede ervaringen met perma proto board van Adafruit, ze hebben zelfs varianten met een plug voor de Raspberry Pi...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:21
Je kan ook naar pimatic kijken. Daarvan zitter er hier ook genoeg gebruikers. Zelf ben ik ontwikkelaar van pilight, dus als je hulp nodig hebt ben ik ook in mijn eigen topic te vinden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Bedankt voor jullie berichten, zeer behulpzaam. Ik denk dat gezien het feit dat ik wenig tot geen ervaring heb hiermee maar toch op zoek ben naar een uitdaging de RFlink Gateway Bouwpakket de juiste keuze is voor zender/antenne. Dan heb ik er tenminste nog vertrouwen in dat het gaat werken haha.

Ik ga toch kiezen voor Domoticz om mee te beginnen, simpelweg omdat ik daar het meeste over lees. Als ik meer ervaring heb zal ik waarschijnlijk vanzelf gaan exprimenteren met andere "merken".

Bedankt ook voor de verdere tips/links. Ik ga ze zeker in mijn favorieten zetten :-)

$Handtekening = "Gr. Bart"
Write-Host $Handtekening.Replace("Gr. ", "")
Pagina: 1