• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:43
Beste Tweakers,

Ik zal mijn situatie zo summier mogelijk proberen uit te leggen:

Bedrijf hanteer een maximale reiskosten vergoeding van 168 euro p/m.
Bedrijf verhuisd 12 kilometer verder weg
Personeel krijgt de keuze of 50 euro extra per maand reiskosten of parkeerplek onder het gebouw

Ik zelf woon 70 km verder op.

Tijdens mijn salarisonderhandelingen had ik een hoger bod voorgesteld ivm met de verhuizing, mijn argument werd door mijn manager van tafel gehaald met de belofte dat HR bezig is om alle kosten te vergoeden indien je gebruikt maakt van het OV. 1 week voor de verhuizing is er door HR een spoedmeeting ingepland met de mededeling dat het te veel administratief werk is om voor iedereen een OV-kaart aan te vragen en dat het fraude gevoelig is aangezien er geen controle is dat de medewerker geen misbruik maken van de OV kaart.

Dus in plaats van de volledige vergoeding is het besluit genomen dat boven je normale reiskosten een maandelijkse vergoeding van 50 euro netto ontvangt.

Als ik gebruik wil maken van het OV kost een maandtraject mij 388 euro. (Ik krijg dan maar 218 euro vergoed)

Het grappige is dat voordat ik een contract aangeboden kreeg wel de volledige reiskostenvergoeding kreeg zonder een maximum. (dus 140 km a 0,19 cent)

Heeft iemand van jullie enige tips of adviezen? Ik wil dit na mijn vakantie aankaarten bij HR en mijn manager.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Als ik het goed begrijp is het nu 140km/dag, 0,19euro/km (bij gemiddeld 19 werkdagen per maand ca 500 euro/maand) en straks 164km/dag, max 218 euro/maand? (en ook nog elke dag langer van huis)

Best een lomp verschil. Ik weet niet hoe sterk je cv is, maar ik zou er geen seconde over na hoeven te denken om dit resoluut af te wijzen.

alles kan off-topic

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Ik vraag me ook af waar de logica in zit om het personeel ofwel € 50,-- p.m. netto extra reiskostenvergoeding danwel een parkeerplek onder het gebouw aan te bieden. Ik zie even niet zo waarom daartussen een verband gelegd wordt.

Los daarvan, kan ik me voorstellen dat ze moeite zullen krijgen met het verantwoorden van die € 50,-- p.m. netto, zeker voor de medewerkers voor wie het bedrijf dichterbij komt of waarvoor het geen verschil maakt, omdat (blijkbaar) in de oude situatie de € 0,19/km al volledig gebruikt werd. Dit is niet direct jouw probleem, maar ik vind de keuze apart.

Wat staat er in je contract over reiskosten en is er een OR die heeft ingestemd met wijzigingen of is het bedrijf daar te klein voor?

• Bobo221
Het is ook een heel lomp verschil wat ook al in werking is gesteld, de verhuizing was op 1 juli.
En van die 218 euro mag je de 50 euro ook nog eens aftrekken omdat ik voor de parkeerplek heb gekozen. Het was helaas of parkeerplek of die extra geld en niet en en.

Ik heb heel erg hard gewerkt om deze functie te bemachtigen en de extra inkomsten die hier uit vloeien gaan nu op aan het gemis van de reiskosten waardoor ik per saldo net zo veel verdien als nog op uitzendbasis.

Waarom ik niet voor een andere job aan het kijken ben is omdat dit een grote pharmaceutisch bedrijf is met goede secundaire voorwaarden (13e maand + bonusregeling wat ook gelijk staat aan een maandsalaris)

[ Voor 13% gewijzigd door Bobo221 op 20-08-2015 22:17 ]

• Bobo221
DHH schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:08:
Ik vraag me ook af waar de logica in zit om het personeel ofwel € 50,-- p.m. netto extra reiskostenvergoeding danwel een parkeerplek onder het gebouw aan te bieden. Ik zie even niet zo waarom daartussen een verband gelegd wordt.

Los daarvan, kan ik me voorstellen dat ze moeite zullen krijgen met het verantwoorden van die € 50,-- p.m. netto, zeker voor de medewerkers voor wie het bedrijf dichterbij komt of waarvoor het geen verschil maakt, omdat (blijkbaar) in de oude situatie de € 0,19/km al volledig gebruikt werd. Dit is niet direct jouw probleem, maar ik vind de keuze apart.

Wat staat er in je contract over reiskosten en is er een OR die heeft ingestemd met wijzigingen of is het bedrijf daar te klein voor?
Reiskosten worden alleen vergoed voor mensen die buiten een straal van 10 km wonen. Voor mensen die buiten een straal van 25 km wonen geldt deze extra vergoeding of de parkeerplek.

In mijn contract staat dat er een maximum geldt van 168 euro p/m, maar deze is nog ondertekend in het oude pand.

Wat mij het meeste dwarszit is dat mijn manager, tijdens de salarisonderhandelingen, mij heeft beloofd dat alle kosten vergoed zullen worden.

Er is een OR die dit al hebben aangekaart, maar een OR heeft alleen adviesrecht en de groep gedupeerde van de regeling is ook heel erg klein. 3 personen inclusief ik, plus 2 andere die zich hier al bij hebben neergelegd.

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bobo221 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:16:
[...]
Wat mij het meeste dwarszit is dat mijn manager, tijdens de salarisonderhandelingen, mij heeft beloofd dat alle kosten vergoed zullen worden.
Heb je je manager hier al mee 'geconfronteerd'? Lijkt mij vrij normaal dat je dit in dezelfde context tegen hem aan kan houden waarom die afspraak niet nagekomen wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door .SnifraM op 20-08-2015 22:20 ]

lol+lol=hihi

• Bobo221
.SnifraM schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:19:
[...]

Heb je je manager hier al mee 'geconfronteerd'? Lijkt mij vrij normaal dat je dit in dezelfde context tegen hem aan kan houden waarom die afspraak niet nagekomen wordt.
Ja, die had geadviseerd om een meeting in te plannen met HR. Alleen de verantwoordelijke persoon was toen 3 weken op vakantie, vervolgens mijn manager 2 weken nadat de persoon begon met werken, en ik ben vanaf volgende week ook 2 weken weg. Midden september heb ik een meeting ingepland.

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Oke, nja dan zit er inderdaad niet veel meer op dan dat gesprek af te wachten. Bij HR zou ik ook aangeven dat je manager dit toegezegd heeft bij het tekenen van het contract. Als ik het zo lees zal hij dat ook niet gaan ontkennen en dan is het tussen je manager en HR om er wat mee te doen.

lol+lol=hihi

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Als ik het goed lees is de regeling o.b.v. je huidige (nieuwe) contract:
€ 168,-- (max) per maand × 12 mnd / ~235 werkdagen / € 0,19/km / 2 = 22,6 km enkele reis wat maximaal vergoed werd (je kan discussies houden over die 235 dagen, ik houd gemakshalve even 260 werkdagen -/- 25 vakantiedagen aan, maar in feite maakt dat niet zoveel uit).

Je nieuwe contract was op dit gebied dus al een forse verslechtering t.o.v. je uitzendconstructie met onbeperkte kilometreage à € 0,19. Hopelijk wordt dit gecompenseerd door verbeterde primaire en andere secundaire arbeidsvoorwaarden, maar hier had je blijkbaar al voor gekozen.

O.b.v. de berekening van € 0,19/km zou je door de verhuizing van het bedrijf, met 12km enkele reis extra als gevolg, naar mijn idee hooguit in aanmerking komen voor een verhoging van:

12km × 2 × € 0,19/km × 235 werkdagen / 12 maanden = € 89,30 p.m.

Je hebt nu € 50,-- p.m. netto aangeboden gekregen, dus feitelijk het verschil t.o.v. voor de verhuizing is een kleine € 40,-- netto p.m.

Hopelijk helpt dit je om de discussie een beetje in perspectief te brengen. Nog steeds een zinvolle, zeker gezien de eerdere toezegging van je manager, maar lijkt me het opzeggen van je baan in ieder geval niet waard, als je het er verder naar je zin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als aanvulling op het bovenstaande kan je altijd nog vragen of je gebruik kan maken van uitruil reiskosten op basis van je 13de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Het is je werkgever die het initiatief neemt. Dan is het niet meer dan redelijk dat hij je compenseert. Dat zijn de kilometers en de parkeerkosten. Je zou dus de extra reiskosten en een parkeerplek moeten krijgen, niet of.

Daarnaast zou je een bedrag van 220/12 dagen per jaar * 2*12 km * 19 cent = 83 euro verwachten en geen 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:32:
Daarnaast zou je een bedrag van 220/12 dagen per jaar * 2*12 km * 19 cent = 83 euro verwachten en geen 50.
Op basis waarvan?
Woon/werk verkeer wordt zo vaak niet volledig vergoed op basis van 19cent per km, is hier ook niet het geval aangezien de max op 168 euro per maand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Netjes is het allerminst, maar ik denk dat ik wel een idee heb waar dit allemaal vandaan komt...

Op 1 jan 2015 is de Werkkostenregeling voor alle werkgevers verplicht geworden, waar ook de reiskostenvergoedingen onder vallen. Kort gezegd is de vergoeding tot € 0,19/km vrijgesteld van extra heffing, en concernbreed is er een bepaalde norm waarboven er maar liefst 80% belasting door de werkgever betaald moet worden. Parkeerplaatsen 'huren' is enorm duur (de prijs wordt bepaald o.b.v. het voordeel dat de werknemer heeft, en aangezien er waarschijnlijk parkeerkaarten/abonnementen moeten worden gekocht is dat best prijzig) dus dat tikt hard aan. Eigen parkeerplaatsen zijn dan wél weer vrijgesteld. Dus moet je werkgever z'n eigen parkeerplaatsen zo aantrekkelijk mogelijk maken, vandaar 'slechts' 50 euro extra. Anders kiest niemand daarvoor. En beide zal 'ie wel niet willen/kunnen betalen.

Desondanks, inderdaad even gesprek afwachten en ze aan hun afspraken met jou laten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
Anders kun je alsnog wijzen op de reiskosten die er extra zijn, geeft 261/12 *24km/dag *0,19 = € 99,-. Je legt dus al 50 euro toe hiermee. Ik zou opteren voor de parkeerplaats en de 50 euro die ze aangeven. Dan effectief alle km's vergoeden en zelf de parkeerplaats betalen. Scheelt in de werkkostenregeling voor je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bobo221 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:40:
[...] en dat het fraude gevoelig is aangezien er geen controle is dat de medewerker geen misbruik maken van de OV kaart.
Van een OV-Jaarkaart of jaartrajectkaart is niet echt misbruik te maken :?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:48:
Van een OV-Jaarkaart of jaartrajectkaart is niet echt misbruik te maken :?
Je krijgt tegenwoordig één nota voor zowel het afgekochte traject als met de kaart gemaakte (privé-)reizen buiten het traject.
Ik kan me voorstellen dat de werkgever het traject gaat betalen en de werknemer de reizen erbuiten, of je kunt afspreken dat de werknemer helemaal niet met de kaart buiten het traject mag reizen, maar in beide gevallen zal iemand die ene nota moeten uitsplitsen en/of controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Lekker gaan freelancen, geen reiskostenvergoeding meer maar een dubbel zo hoog uurloon ;)

Zeker als je uit de detacheringswereld komt merk je weinig verschil met loondienst (op inkomsten en administratie na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 15:14

D4NG3R

kiwi

:)

asmi2 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:21:
[...]

Je krijgt tegenwoordig één nota voor zowel het afgekochte traject als met de kaart gemaakte (privé-)reizen buiten het traject.
Ik snap überhaupt het probleem niet als er buiten said traject word gereist, daarvoor zal er toch saldo op de kaart moeten worden geladen?

Maar goed, ik begrijp van de TS dat er mondeling een afspraak is gemaakt dat hij alles vergoed zou krijgen. Ga hiermee je recht halen want mondeling is ook rechtsgeldig.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 21-08-2015 11:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee hoor :
Tijdens mijn salarisonderhandelingen had ik een hoger bod voorgesteld ivm met de verhuizing, mijn argument werd door mijn manager van tafel gehaald
Tevens geeft hij aan dat hiervoor een ruimer contract had. Het lijtk me dus dat zijn nieuwe contract ongeveer tegelijk met de verhuizing valt.
Hij krijgt dus een nieuw contract met slechtere voorwaarden als de oude, dat kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
D4NG3R schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:32:
Ik snap überhaupt het probleem niet als er buiten said traject word gereist, daarvoor zal er toch saldo op de kaart moeten worden geladen?
Nee. Bij Traject Vrij, zoals het tegenwoordig heet, reis je in de trein niet op saldo maar krijg je achteraf een nota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 15:14

D4NG3R

kiwi

:)

Ik weet toch vrij zeker wat ik gelezen heb:
Bobo221 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:16:
;)
asmi2 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:36:
[...]

Nee. Bij Traject Vrij, zoals het tegenwoordig heet, reis je in de trein niet op saldo maar krijg je achteraf een nota.
Is er geen ouderwets trajectabbo meer beschikbaar waarbij je gewoon vooraf X euro betaald om van A naar B te mogen en verder niet?

Al een eeuwigheid geen abbo meer nodig gehad (want student) en wat ik hiervoor had was nog wel zo'n ouderwets trajectabbo dus..

[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 21-08-2015 11:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm, idd je hebt gelijk, helemaal overheen gelezen.
Ik zie bij traject vrij dat men het heeft over een vast maandelijks bedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47
Heb je je CAO er al eens op nageslagen? Staan daar nog rechten in vermeld omtrent je reiskosten?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bobo221 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:40:
Beste Tweakers,

Ik zal mijn situatie zo summier mogelijk proberen uit te leggen:

Bedrijf hanteer een maximale reiskosten vergoeding van 168 euro p/m.
Bedrijf verhuisd 12 kilometer verder weg
Personeel krijgt de keuze of 50 euro extra per maand reiskosten of parkeerplek onder het gebouw

Ik zelf woon 70 km verder op.
Ik vind het probleem/discussie niet bestaand?

Ongeacht of je voor of na de verhuizing 70km of 82km reis-afstand hebt, je wist van te voren dat de reiskosten niet dekkend waren. Tenzij je een hele bak geld ertegenaan had gegooid en een Tesla voor de deur had gezet, is het onmogelijk om welke auto dan ook in NL voor 168 Euro per maand te rijden over een traject van 2800km of 3280km.

Sterker nog, maar nu ben ik heel simpel: eigenlijk werd je al geknepen in je reiskosten. In de simpelste vorm was het 168 Euro voor 70km = 2.4 Euro per kilometer. En nu zou je gekozen kunnen hebben voor 50 Euro voor 12km extra oftewel 4.2 Euro per kilometer.

Je kiest ervoor om bijna geen verdubbeling voor de reiskosten op de laatste 12km te aanvaarden maar wil dan liever een parkeerplek (ik lees in de startpost niets over alternatieven hierover zoals gratis openbaar parkeren).

Ja, ik begrijp heel goed dat je je genaaid voelt. Nee, ik vind de probleemstelling niet actueel; blijkbaar leg je elke maand al geld toe op vervoer; nu krijg je voor 12km extra meer geld en is het ineens niet eerlijk van de werkgever?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Laatst online: 10:02
KillerAce_NL schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:43:
Hmm, idd je hebt gelijk, helemaal overheen gelezen.
Ik zie bij traject vrij dat men het heeft over een vast maandelijks bedrag...
Je betaald een vast maandelijks bedrag waardoor je altijd gratis op dat specifieke traject mag reizen. Reizen buiten dat traject worden aan de maandelijkse factuur toegevoegd.

Ik heb zo'n trajectkaart op eigen naam genomen en mag de factuur gewoon elke maand doorsturen naar de baas (uiteraard wordt daarbij enkel het bedrag voor het traject vergoed, en niet de andere reizen die er op staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MAX3400 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:31:
[...]
Ja, ik begrijp heel goed dat je je genaaid voelt. Nee, ik vind de probleemstelling niet actueel; blijkbaar leg je elke maand al geld toe op vervoer; nu krijg je voor 12km extra meer geld en is het ineens niet eerlijk van de werkgever?
Gelet op de parkeerplek die aangeboden wordt gok ik dat het rondom het "oude" pand vrij parkeren was, en rondom het "nieuwe" pand betaald parkeren. (en ja, dat is even een aanname van mijn kant).

Men kan dus kiezen tussen 50 euro extra, en zelf parkeerkosten betalen, of niks extra en gelijkblijvende parkeerkosten (waarbij danwel 24 km extra per dag gereist moet worden).

Ongeacht de keuze is dit dus een verslechtering van de situatie voor de TS, waar hij niet om gevraagd heeft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Question Mark schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:43:
[...]

Ongeacht de keuze is dit dus een verslechtering van de situatie voor de TS, waar hij niet om gevraagd heeft.
Daar ben ik het dus niet mee eens, gezien mijn vorige post. Hoe je het ook wendt of keert, het enige waar de TS op achteruit gaat is de afstand.

2800km voor 168 Euro
3280km voor 218 Euro

Niet dat ik heel dom ben, maar doe me er dan nog maar 20km voor nog eens 100 Euro extra, bij wijze van spreken. Sorry, ik ben niet onder de indruk dat er nu minder dan 14% aan afstand bij komt maar dat men bijna 35% meer reiskostenvergoeding kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:31:
[...]

Ik vind het probleem/discussie niet bestaand?

[..]
TS heeft de keuze gemaakt om X euro toe te leggen op de reiskosten. Nu bepaald werknemer dat dat X+Y moet worden. Kortom je met nog meer uit eigen zak bijleggen (tijd en geld) om op je werk te komen (de vergoeding is nog steeds niet dekkend).

Jij doet het voortkomen dat het opeens een goudmijntje is. Maar elke euro extra kost twee euro. Dus je verliest nog steeds geld ondanks dat je meer krijgt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MAX3400 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:48:
[...]
2800km voor 168 Euro
3280km voor 218 Euro
Je vergeet dat er parkeerkosten in het tweede geval bijkomen... Afhankelijk van plaats en lokatie kan dat aardig oplopen. Er zijn drie situaties:

2800km voor 168 Euro (oude situatie)
3280km voor 168 Euro, gratis parkeren onder het pand
3280km voor 218 Euro, en zelf betaald parkeren in de omgeving van het pand.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:52
Het lost je probleem niet direct op, maar kan je de overig gemaakte reiskosten niet gewoon declareren bij je belasting opgave?
OV wordt 100% vergoed en auto op basis van €0,19 minder de ontvangen reiskosten. (of is de regeling veranderd?)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
Morelleth schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:52:
Het lost je probleem niet direct op, maar kan je de overig gemaakte reiskosten niet gewoon declareren bij je belasting opgave?
OV wordt 100% vergoed en auto op basis van €0,19 minder de ontvangen reiskosten. (of is de regeling veranderd?)
Het is nooit zo geweest dat de belastingdienst je reiskosten betaalt, hooguit zijn reiskosten aftrekbaar (gedeeltelijk, forfaitair, onder voorwaarden, enz. enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
toolkist schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:57:
[...]

Op basis waarvan?
Woon/werk verkeer wordt zo vaak niet volledig vergoed op basis van 19cent per km, is hier ook niet het geval aangezien de max op 168 euro per maand staat.
Op basis van het feit dat de werkgever het initiatief tot de verhuizing neemt, en in ieder geval de morele verantwoordelijkheid heeft om de gevolgen daarvan te dragen. Helaas voor TS wil de werkgever daar niet aan. Dus TS mag buiten zijn eigen keuze 83 euro aan autokosten maken zonder compensatie (ik neem aan dat parkeren op de huidige locatie ook is geregeld).

Of TS mag 33 + parkeerkosten gaan betalen in het alternatieve 50 euro p/m voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Question Mark schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:51:
[...]

Je vergeet dat er parkeerkosten in het tweede geval bijkomen... Afhankelijk van plaats en lokatie kan dat aardig oplopen. Er zijn drie situaties:

2800km voor 168 Euro (oude situatie)
3280km voor 168 Euro, gratis parkeren onder het pand
3280km voor 218 Euro, en zelf betaald parkeren in de omgeving van het pand.
Even TS laten reageren of dat klopt. Misschien is het enige verschil overdekt of niet. Het lijkt me gewoonlijk wat raar dat een medewerker moet gaan betalen om te parkeren bij haar/zijn werk.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
Mijn werkgever is ook recent verhuisd en rechten heb je absoluut niet, alleen als je enkele reistijd meer dan 2 uur wordt. Mocht dat wel het geval zijn dan is je werkgever verplicht met een passende oplossing te komen en ik ben bang dat die €50,- passend genoeg is. Zeker aangezien percentueel de reiskostenvergoeding meer stijgt dan het aantal kilometers.

Daarnaast mag de werkgever niet zomaar werkplekken huren en aanbieden aan werknemers, dit wordt gezien als salaris en daar moet belasting over betaald worden. Het kan zijn dat die €50 wordt afgedragen aan de belastingdienst als je voor een parkeerplek kiest.

Het contract waar nog 19ct/km in stond, was dat van het uitzendbureau? Anders begrijp ik namelijk niet waarom je hebt getekend voor €168 maximaal in plaats van 19ct/km als je zo ver van je werk woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kixtart schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:04:
[...]

Even TS laten reageren of dat klopt. Misschien is het enige verschil overdekt of niet. Het lijkt me gewoonlijk wat raar dat een medewerker moet gaan betalen om te parkeren bij haar/zijn werk.
TS moet dat inderdaad even verduidelijken. Overigens heb ik het wel eens meegemaakt dat ik bij een bank in Leeuwarden gedetacheerd zat, waar toch geparkeerd moest worden in een betaalde parkeergarage. Zo vreemd is dat niet, zeker niet in grotere steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

pietje63

RTFM

Question Mark schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:12:
[...]

TS moet dat inderdaad even verduidelijken. Overigens heb ik het wel eens meegemaakt dat ik bij een bank in Leeuwarden gedetacheerd zat, waar toch geparkeerd moest worden in een betaalde parkeergarage. Zo vreemd is dat niet, zeker niet in grotere steden.
Of dat er überhaupt geen alternatief is qua parkeren in de buurt (waarbij Amsterdam tarieven van € 5/uur voor mij gelden als geen alternatief)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het lullige van parkeerkosten is dat ze geacht worden onderdeel uit te maken van de autokosten en dus onder de 19cent belastingvrijgegstelde limiet vallen.

Ook zonder deze kosten is 19 cent al erg mager om de variabele autokosten mee te compenseren, en met parkeerkosten is het helemaal onvoldoende. Het gevolg is dat een kostendekkende vergoeding deels onder de inkomstenbelasting valt; je betaalt dus belasting over iets wat helemaal niet bijdraagt aan je inkomen.

De workaround is om een zakelijke auto te rijden (van een werkgever, lease, of in eigen beheer als je niet in loondienst werkt). Dan mag je alle autokosten aftrekken / uit de ondernemingswinst betalen, opk boven de 19 cent en ook parkeerkosten. Daar staat wel bijtelling tegenover. Wat voordeliger is, verschilt van situatie tot situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:24

Barrycade

Through the...

http://www.belastingdiens...isaftrek_openbaar_vervoer

Dus 2055 euro per jaar aftrekken van de belasting per jaar bij 80-90 km enkele reis.

En als je het zo'n aantrekkelijke werkgever vind waarom loop je hier dan huilie huilie te doen?

Staan er geen huizen te koop/huur in de buurt van de nieuwe locatie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

t_captain schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 18:51:
Het lullige van parkeerkosten is dat ze geacht worden onderdeel uit te maken van de autokosten en dus onder de 19cent belastingvrijgegstelde limiet vallen.
De workaround is aan je werkgever een hogere vergoeding vragen. Die wordt dan voor de eerste 19 cent gezien als "vervoer" en is niet belast. Het bedrag erboven is wel belast voor de werknemer.

En wat niet iedereen altijd weet/inschat; parkeren kan goedkoper dan het lijkt behalve in bepaalde vergunningsgebieden. Ik heb ooit eens een half jaar in Rotterdam Centrum moeten parkeren in een openbare Q-Park. Even rondvragen op hun hoofdkantoor en ipv 24 Euro per dag kon het ineens voor 11 Euro per dag, mits je een maandkaart afrekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Deels mee eens.

Een werkgever kan meer dan de fiscale ruimte betalen. Dan betaalt hij over het meerdere een eindheffing loonbelasting.

Werkgevers schermen graag hiermee: "we mogen niet meer vergoeden", of een variant erop "maar liefst 80% belasting". Maar die 80% is niet 80/100, het is 80/180. Je betaalt 80 euro om iemand 100
netto uit te keren, het kost dus ongeveer evenveel als het gewone tarief loonheffing.

Dan nog, belasting betalen over kosten die je alleen maar maakt om te werken, ik vind het niet eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

t_captain schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:31:
Dan nog, belasting betalen over kosten die je alleen maar maakt om te werken, ik vind het niet eerlijk.
Ben ik met je eens. Neemt niet weg dat het erop lijkt dat we nog wat info van TS nodig hebben. Zoals ik had voorgerekend, lijkt het erop dat zowel in de oude als nieuwe situatie TS sowieso geld moet bijleggen om met de auto te gaan.

Pagina: 1