Passeerdatum hypotheek ivm BKR notitie.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik wil graag een woning kopen maar ik heb een BKR notitie die nog 7 maanden loopt. Nu heb ik al gehoord dat je in principe wel een hypotheek aan kan vragen met een BKR notering, mits de passeerdatum van de hypotheek ná het vervallen van de BKR notering valt.

Nu zou ik dus over bijvoorbeeld een maand of 3 op een woning kunnen bieden en met de verkopende partij in het voorlopig koopcontract af kunnen spreken dat de passeerdatum nog 4 maanden in de toekomst ligt. Ik ben er dan in ieder geval zeker van dat het huis niet door iemand anders wordt gekocht (mits een verkopende partij hiermee instemt natuurlijk).

Hoe zit het dan met de acceptatie van de hypotheek? Kan de bank de hypotheek dan wel alvast definitief goedkeuren, onder voorbehoud van een passeerdatum ná het vervallen van de BKR notering?

Waarom mijn vraag? Het zou natuurlijk sneu voor de verkoper zijn als we afspreken dat hij nog 4 maanden moet wachten en dat de bank aan het eind van die 4 maanden ineens zegt dat ik de hypotheek niet krijg om bijvoorbeeld een financiele reden.

Het zou natuurlijk helpen de verkoper over te halen tot 4 maanden wachten, als ik kan melden dat de hypotheek rond is, maar dat er alleen nog moet worden gewacht op de passeerdatum.

EDIT:

Ik heb toch nog wat info op internet gevonden. Mijn vraag veranderd daarom even.

Stel een hypotheekofferte is bij een hypotheekversterkker 6 maanden geldig. Kan ik de hen dan verzoeken om mijn aanvraag in behandeling te nemen en dan mijn BKR notering niet mee te nemen in de beoordeling van de aanvraag, omdat ik de hypotheek wil laten passeren nadat de BKR notering is vervallen.

Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Dat is een al wat minder hypothetische situatie :)

In dat geval kan ik de verkoper namelijk binnen de gebruikelijke termijn voor ontbindende voorwaarden duidelijkheid geven over de financiering, ipv pas maanden later.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 22:56 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat je notering helemaal verdwijnt? Normaal gesproken, wanneer je je financiële verplichtingen hebt voldaan, blijft je notering nog 5 jaar zichtbaar. Dat zou betekenen dat de kredietverstrekker in al die 5 jaren nog ziet dat je genoteerd bent geweest. Bron:https://www.bkr.nl/Hoe-lang-blijf-ik-geregistreerd/

Afhankelijk wat er genoteerd staat op jouw naam kun je overigens prima een hypotheek krijgen, misschien dat je wat meer moeite moet doen richting de kredietverstrekker om dit voor elkaar te krijgen.

Mocht ik als verkopende partij de vraag krijgen of ik bereid ben om na 4 maanden pas te passeren dan zou ik dat niet doen. Ook zonder BRK notering kan je kredietaanvraag geweigerd worden. Als verkopende partij kan ik niet in je financiën kijken en dus weet ik niet wat voor vlees ik in de kuip heb. Het kan voor mij dus best zijn dat de koper na die vier maanden alsnog af moet haken. Misschien zijn er ondertussen wel meerdere potentiële kopers langs geweest die ik allemaal de deur heb moeten wijzen omdat er een mogelijke koper zou zijn. Tegen de tijd dat ik weet of jij mijn woning kunt kopen óf niet, hebben deze potentiële kopers waarschijnlijk al wat anders gevonden. Hierdoor is het voor mij zinloos om daar nog verder achter aan te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:55:
Weet je zeker dat je notering helemaal verdwijnt? Normaal gesproken, wanneer je je financiële verplichtingen hebt voldaan, blijft je notering nog 5 jaar zichtbaar. Dat zou betekenen dat de kredietverstrekker in al die 5 jaren nog ziet dat je genoteerd bent geweest. Bron:https://www.bkr.nl/Hoe-lang-blijf-ik-geregistreerd/

Afhankelijk wat er genoteerd staat op jouw naam kun je overigens prima een hypotheek krijgen, misschien dat je wat meer moeite moet doen richting de kredietverstrekker om dit voor elkaar te krijgen.

Mocht ik als verkopende partij de vraag krijgen of ik bereid ben om na 4 maanden pas te passeren dan zou ik dat niet doen. Ook zonder BRK notering kan je kredietaanvraag geweigerd worden. Als verkopende partij kan ik niet in je financiën kijken en dus weet ik niet wat voor vlees ik in de kuip heb. Het kan voor mij dus best zijn dat de koper na die vier maanden alsnog af moet haken. Misschien zijn er ondertussen wel meerdere potentiële kopers langs geweest die ik allemaal de deur heb moeten wijzen omdat er een mogelijke koper zou zijn. Tegen de tijd dat ik weet of jij mijn woning kunt kopen óf niet, hebben deze potentiële kopers waarschijnlijk al wat anders gevonden. Hierdoor is het voor mij zinloos om daar nog verder achter aan te gaan.
Nee BKR registratie zal over 7 maanden verdwijnen, dan zijn de 5 jaar voorbij, dus dan is hij echt weg.

Ik krijg nu geen hypotheek, dit heb ik een half jaar geleden al geprobeerd, toen heb ik de koop moeten ontbinden ivm het niet verkrijgen van de hypotheek.

Vandaar mijn vraag, kan de bank de hypotheek dus alvast beoordelen, ookal is de passeerdatum pas over 4 maanden. Dat een hypotheekofferte met 4 maanden geldigheid mogelijk is, dat weet ik al, maar kan de bank de aanvraag dus ook al helemaal goedkeuren, en dan de passeerdatum over 4 maanden laten plaatsvinden?

De woning die ik op het oog heb, staat overigens al 2 jaar te koop. Ik denk dus niet dat het storm loopt met potentiele kopers. Mijn vraag is dan ook, stel dat een verkoper dit met mij wil afspreken, kan de bank de hypotheekaanvraag dan alvast goed- of afkeuren, zodat ik weet of het zin heeft om de 4 maanden af te gaan wachten.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je een hypotheekadviseur in de arm neemt (wat uiteraard heel verstandig is om te doen) dan kun je die vragen of hij bij een kredietverstrekker een hypotheek wil aanvragen op basis van wat over 4 maanden de situatie is, met de aanname dat je dan nog werkt waar je nu ook werkt. Dat is natuurlijk een ander punt waar de kredietverstrekker mee zit: heb je op dat moment nog werk (hoewel je de dag na het passeren natuurlijk ook werkeloos kunt raken).

Ik zou eens een schot wagen bij een adviseur, met de garantie dat je (eventueel over 4 maanden) de hypotheek via die persoon gaat afsluiten.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou sowieso een adviseur in de arm nemen in zo'n geval. Die kan je veel beter voorlichten dan de meesten op dit forum.

Je hypothetische situatie, dat je een koopcontract tekent met een levering over 4 maanden, dat je binnen die vier maanden geen financiering kunt rondkrijgen, en dat dit zielig is voor de verkopers is ook niet helemaal accuraat. Als jij op de dag van levering geen hypotheek hebt, is dit in de meeste gevallen jouw probleem. Iets met 10% boete enzo.... Met financieringsvoorbehoud kun je één en ander proberen uit te sluiten, maar da's altijd met medewerking van verkopers en dat voorbehoud zal nooit tot de leveringsdatum verlengd worden, denk ik ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

In principe betaal je hypotheek vanaf het moment dat het huis van jou is. Als dat na die 7 maanden vanaf nu ligt lijkt het mij geen probleem, maar ik weet niet hoe hypotheekverstrekkers omgaan met dat soort dingen.

De financiering moet je al zo goed als rond hebben op het moment dat je het voorlopig koopcontract tekent. Meestal heb je daarna nog een maand, anders betaal je een x bedrag boete aan de verkoper. Overleg dus goed met je hypotheekverstrekker/adviseur wat er mogelijk is. Hij/zij weet vast ook meer over de BKR registratie en de invloed daarvan op de hypotheek. Een registratie houdt niet per definitie in dat je niks meer kan lenen, dat hangt helemaal van jouw situatie af (hoogte van bedrag, inkomen etc).

De passeerdatum moet je afspreken met de oude bewoners. Als het huis al twee jaar te koop staat kan ik me voorstellen dat ze zo snel mogelijk willen passeren, maar voor hetzelfde geld hebben ze het vast te koop gezet en gaan ze kijken naar een nieuw huis zodra hun huidige verkocht is. In dat geval is 4 maanden helemaal niet zo lang.
Ik kwam bij de koop van mijn huidige huis uit een huurhuis en hoefde daar niet per se weg. De oude bewoners wilden pas na een half jaar passeren omdat ze hun nieuwe huis aan het verbouwen waren. Dat was voor mij toen prima. Ik moet zeggen dat het wel begon te kriebelen na een maandje of twee, maar omdat we ons hadden ingesteld op die datum ver weg was het toch uit te houden.

Verwijderd

Topicstarter
naitsoezn schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:11:
Ik zou sowieso een adviseur in de arm nemen in zo'n geval. Die kan je veel beter voorlichten dan de meesten op dit forum.

Je hypothetische situatie, dat je een koopcontract tekent met een levering over 4 maanden, dat je binnen die vier maanden geen financiering kunt rondkrijgen, en dat dit zielig is voor de verkopers is ook niet helemaal accuraat. Als jij op de dag van levering geen hypotheek hebt, is dit in de meeste gevallen jouw probleem. Iets met 10% boete enzo.... Met financieringsvoorbehoud kun je één en ander proberen uit te sluiten, maar da's altijd met medewerking van verkopers en dat voorbehoud zal nooit tot de leveringsdatum verlengd worden, denk ik ;)
Ik ga uiteraard een adviseur in de arm nemen, maar ik wil daar nog even mee wachten, omdat de registratie bij het BKR nu nog 7 maanden loopt.

Ik zou sowieso nooit een voorlopig koopcontract tekenen zonder voorbehoud van financiering :) Op die grond heb ik het vorige ook kunnen ontbinden. Dus mijn hypothetische situatie is dat de verkoper akkoord gaat met een wachttijd van 4 maanden en tegelijkertijd voorbehoud van financiering.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:17:
[...]

Ik ga uiteraard een adviseur in de arm nemen, maar ik wil daar nog even mee wachten, omdat de registratie bij het BKR nu nog 7 maanden loopt.
Denk je niet dat een adviseur één en ander eventueel zou kunnen versnellen? Ik heb nooit in zo'n situatie gezeten hoor, maar je zal denk ik niet de eerste zijn die met een soortgelijk geval bij zo'n man aanklopt. Kan ie ook eens werken voor z'n centen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Verwijderd

Topicstarter
gwystyl schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:17:
In principe betaal je hypotheek vanaf het moment dat het huis van jou is. Als dat na die 7 maanden vanaf nu ligt lijkt het mij geen probleem, maar ik weet niet hoe hypotheekverstrekkers omgaan met dat soort dingen.

De financiering moet je al zo goed als rond hebben op het moment dat je het voorlopig koopcontract tekent. Meestal heb je daarna nog een maand, anders betaal je een x bedrag boete aan de verkoper. Overleg dus goed met je hypotheekverstrekker/adviseur wat er mogelijk is. Hij/zij weet vast ook meer over de BKR registratie en de invloed daarvan op de hypotheek. Een registratie houdt niet per definitie in dat je niks meer kan lenen, dat hangt helemaal van jouw situatie af (hoogte van bedrag, inkomen etc).
Vandaar mijn vraag, of ze de aanvraag zouden kunnen behandelen alsof hij binnenkort in moet gaan, dus goed/afkeuren, maar dat de passeerdatum dan pas 4 maanden later is.
De passeerdatum moet je afspreken met de oude bewoners. Als het huis al twee jaar te koop staat kan ik me voorstellen dat ze zo snel mogelijk willen passeren, maar voor hetzelfde geld hebben ze het vast te koop gezet en gaan ze kijken naar een nieuw huis zodra hun huidige verkocht is. In dat geval is 4 maanden helemaal niet zo lang.
Ik kwam bij de koop van mijn huidige huis uit een huurhuis en hoefde daar niet per se weg. De oude bewoners wilden pas na een half jaar passeren omdat ze hun nieuwe huis aan het verbouwen waren. Dat was voor mij toen prima. Ik moet zeggen dat het wel begon te kriebelen na een maandje of twee, maar omdat we ons hadden ingesteld op die datum ver weg was het toch uit te houden.
Ik heb mij via bekenden in de straat al laten informeren, de woning staat al twee jaar leeg, de bewoonster is overleden en er rust geen hypotheek op het huis. De haast zal dus waarschijnlijk wel meevallen. De prijs is dan ook in die twee jaar nog niet naar beneden bijgesteld door de verkopers (nabestaanden).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan ook gewoon een offerte laten opmaken voor de betreffende woning. Je hebt dan wel taxatie kosten (die heb je hoe dan ook wanneer je daadwerkelijk verder gaat met de koop) maar een offerte en gelijke arbeidsomstandigheden is voldoende garantie.

Uiteraard kan je natuurlijk ook netjes openkaart spelen naar de verkopers. Misschien vinden ze het niet erg om 4 maanden te wachten.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 20-08-2015 21:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
naitsoezn schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:20:
[...]

Denk je niet dat een adviseur één en ander eventueel zou kunnen versnellen? Ik heb nooit in zo'n situatie gezeten hoor, maar je zal denk ik niet de eerste zijn die met een soortgelijk geval bij zo'n man aanklopt. Kan ie ook eens werken voor z'n centen ;)
.
Ja ik zou misschien al eens een balletje opgooien. Je zal zien, dat hij over 2 maanden ineens is verkocht :P

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:24:
Je kan ook gewoon een offerte laten opmaken voor de betreffende woning. Je hebt dan wel taxatie kosten (die heb je hoe dan ook wanneer je daadwerkelijk verder gaat met de koop) maar een offerte en gelijke arbeidsomstandigheden is voldoende garantie.

Uiteraard kan je natuurlijk ook netjes openkaart spelen naar de verkopers. Misschien vinden ze het niet erg om 4 maanden te wachten.
Je bedoeld een offerte voor een hypotheek? En dan met een geldigheid tot minimaal de vervaldatum van de BKR registratie

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:26:
Je bedoeld een offerte voor een hypotheek? En dan met een geldigheid tot minimaal de vervaldatum van de BKR registratie
Ja, standaard zijn die een half jaar geldig.. en heeft verder niets te maken met de verval datum.
Een offere is geen verplichting..

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 20-08-2015 21:36 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:17:
[...]

Ik zou sowieso nooit een voorlopig koopcontract tekenen zonder voorbehoud van financiering :) Op die grond heb ik het vorige ook kunnen ontbinden. Dus mijn hypothetische situatie is dat de verkoper akkoord gaat met een wachttijd van 4 maanden en tegelijkertijd voorbehoud van financiering.
Je praat over een hypothetische situatie. Als je iemand zo gek kan krijgen dat ie wil wachten met verkopen (don't think so) en de hypotheekverstrekker zo gek krijgt dat ze je BKR even waiven. Don't think so either.
Dat zijn twee big if's. Vervelende voro jou is: je moet de ontbindende voorwaarden laten verlopen en daar heb je minimaal een getekende hypotheekofferte voor nodig, anders ga je de bietenbrug op. Alles leuk en aardig maar je wilt geen nieuwe BKR registratie van zeg 20/30k voor weer eens 5 jaar alleen maar omdat je nog even 10% boete moet betalen wegens ontbinding.

Adviseur in de arm nemen, en echt heel goed bedenken of je nu of over 7 maanden wilt kopen.
Ik zou sowieso via een adviseur een aanvraag doen voor een hypotheek van het huis. Nee heb je, ja kun je krijgen, en aanpassen kan altijd - maar dan weet je iig dat je toestemming gaat krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:39:
[...]

Je praat over een hypothetische situatie. Als je iemand zo gek kan krijgen dat ie wil wachten met verkopen (don't think so) en de hypotheekverstrekker zo gek krijgt dat ze je BKR even waiven. Don't think so either.
Zoals ik aangaf, de woning staat al twee jaar te koop, twee jaar leeg en er rust geen hypotheek op. De verkopers hebben de prijs in die twee jaar niet aangepast, dus de haast zal wel meevallen. Van de hypotheekverstrekker vraag ik om de hypotheekaanvraag alvast te beoordelen en dan te wachten tot de BKR registratie weg is (een periode die binnen de geldigheid van de offerte valt). De datum dat die registratie weg is, staat vast.
Dat zijn twee big if's. Vervelende voro jou is: je moet de ontbindende voorwaarden laten verlopen en daar heb je minimaal een getekende hypotheekofferte voor nodig, anders ga je de bietenbrug op. Alles leuk en aardig maar je wilt geen nieuwe BKR registratie van zeg 20/30k voor weer eens 5 jaar alleen maar omdat je nog even 10% boete moet betalen wegens ontbinding.
Hoe bedoel je dit precies? Dat is juist mijn vraag, of de hypotheekverstrekker de hypotheekofferte voor het verlopen van de ontbindende voorwaarden goed/af kan keuren, ookal passeren we pas over 4 maanden.
Adviseur in de arm nemen, en echt heel goed bedenken of je nu of over 7 maanden wilt kopen.
Ik zou sowieso via een adviseur een aanvraag doen voor een hypotheek van het huis. Nee heb je, ja kun je krijgen, en aanpassen kan altijd - maar dan weet je iig dat je toestemming gaat krijgen.
Ik ga het sowieso niet zonder adviseur doen, maar wilde toch alvast wat ervaringen/gedachten over het onderwerp, omdat ik er op internet niet echt iets over kon vinden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Offerte aanvragen kan altijd. Je zal wel verlengingskosten krijgen om de offerte lang genoeg te laten duren. Maar de enige die er wat zinnigs over kan zeggen is de bank zelf. Er zullen ook banken zijn die zwartwit de offerte beoordelen en melden dat je dan nog maar 7 maanden geduld moet hebben.

Of de verkopers zeven maanden wachten willen met transport... dat zou je ze moeten vragen. Versterkt niet je onderhandelingspositie in ieder geval. Een financieringsvoorbehoud langer dan 6-8 weken (was vroeger een maand) wordt zelden geaccepteerd. Immers kunnen ze in die periode net zo goed het huis aan een ander willen verkopen, maar zitten ze aan jou vast.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:01:
Offerte aanvragen kan altijd. Je zal wel verlengingskosten krijgen om de offerte lang genoeg te laten duren. Maar de enige die er wat zinnigs over kan zeggen is de bank zelf. Er zullen ook banken zijn die zwartwit de offerte beoordelen en melden dat je dan nog maar 7 maanden geduld moet hebben.

Of de verkopers zeven maanden wachten willen met transport... dat zou je ze moeten vragen. Versterkt niet je onderhandelingspositie in ieder geval. Een financieringsvoorbehoud langer dan 6-8 weken (was vroeger een maand) wordt zelden geaccepteerd. Immers kunnen ze in die periode net zo goed het huis aan een ander willen verkopen, maar zitten ze aan jou vast.
Als de offerte een half jaar geldig is zullen die kosten niet van toepassing zijn. Ik zou namelijk het voorlopig koopcontract willen tekenen 4 maanden voor transport, niet 7.

Mijn vraag is juist of de hypotheekverstrekker de financiering al goed kan keuren, dus vóórdat het financieringsvoorbehoud verloopt (binnen 8 weken) en dat we vervolgens, met een goedgekeurde hypotheekaanvraag wachten tot de passeerdatum. Die ligt na die 8 weken nog maar een paar weken in de toekomst. (gerekend dat 4 maanden ongeveer 13 a 14 weken is)

Ik zit me nu te bedenken, als je een woning koopt waar je pas over 6 maanden in kunt, omdat de oude bewoners er dan pas uit gaan, is het toch ook geen probleem om de hypotheek al rond te hebben?

Dus stel het voorlopige koopcontract wordt getekend in oktober, de financiering wordt 4 weken later goedgekeurd, maar je kan je nieuwe woning pas over 5 maanden in kunt omdat de huidige bewoners er dan pas uit gaan. Dan is het transport toch ook pas over een paar maanden, maar is de hypotheek al rond?

Hypotheek technisch zou het dus toch gewoon moeten kunnen om de hypotheek goed te laten keuren, ook al zal de passeerdatum pas een paar manden later zijn? (even ongeacht of de verkopende partij die tijd wil wachten)

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 20-08-2015 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pas je oude bericht aan SVP.

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 20-08-2015 23:48 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ga gewoon naar een adviseur nu toe, en je hebt je gratis kennismakingsgesprek, meldt je situatie, en vraag die adviseur om advies en hoe groot de kans is dat dat allemaal kan.

Overigens ken ik iemand die met BKR notering een hypotheek heeft gekregen, dus het is sowieso niet onmogelijk om het sneller te laten gaan (maar het zal per situatie afhangen).

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:23:
Ga gewoon naar een adviseur nu toe, en je hebt je gratis kennismakingsgesprek, meldt je situatie, en vraag die adviseur om advies en hoe groot de kans is dat dat allemaal kan.

Overigens ken ik iemand die met BKR notering een hypotheek heeft gekregen, dus het is sowieso niet onmogelijk om het sneller te laten gaan (maar het zal per situatie afhangen).
Ga ik inderdaad doen. Bedankt voor het wisselen van de gedachtes hier.

Ik heb het in de eerste helft van dit jaar al eens geprobeerd, 2 afwijzingen helaas.
gwystyl schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:17:
Precies, in dat geval had je neem ik aan het voorlopig koopcontract getekend, was je hypotheek goedgekeurd en moest je daarna nog een paar maanden wachten voordat je bij de notaris ging tekenen voor de hypotheek, toch?

Dan zou dat de andere kant op toch ook moeten kunnen. Het zou toch niet uitmaken op welke van de twee partijen de hypotheekverstrekker moet wachten na goedkeuring van de hypotheek?

[ Voor 41% gewijzigd door Señor Sjon op 20-08-2015 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pas je voorgaande bericht aan i.p.v. dubbelposten.

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 20-08-2015 23:49 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:26:
[...]

Ga ik inderdaad doen. Bedankt voor het wisselen van de gedachtes hier.

Ik heb het in de eerste helft van dit jaar al eens geprobeerd, 2 afwijzingen helaas.
Die twee afwijzingen heb je ongetwijfeld zelf aangevraagd en niet via een dviseur. Die kennen de weg veel beter namelijk ;)

Maar we kunnen hier kort en lang over discussieren want zoals je zelf al aangaf is het een hypothetische kwestie. Ja, weigeren kan maar hoeft niet noodzakelijk en is compleet afhankelijk van de hypotheekverstrekken. Net zoals akkoord gaan met een late overdracht aan de verkoper is.

En speculeren heeft imho geen zin.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:38:
[...]

Die twee afwijzingen heb je ongetwijfeld zelf aangevraagd en niet via een dviseur. Die kennen de weg veel beter namelijk ;)

Maar we kunnen hier kort en lang over discussieren want zoals je zelf al aangaf is het een hypothetische kwestie. Ja, weigeren kan maar hoeft niet noodzakelijk en is compleet afhankelijk van de hypotheekverstrekken. Net zoals akkoord gaan met een late overdracht aan de verkoper is.

En speculeren heeft imho geen zin.
Nee zeker niet, dat is via een adviseur gegaan. Maar ivm die weigeringen doe ik geen zaken meer met die adviseur.

Speculeren heeft verder inderdaad geen zin, maar ik was benieuwd of er iemand misschien ervaring mee had of er meer over weet. Op dit forum zitten immers mensen uit alle lagen van de bevolking ;)

Ik heb toch nog wat info op internet gevonden. Mijn vraag veranderd daarom even.

Stel een hypotheekofferte is bij een hypotheekversterkker 6 maanden geldig. Kan ik de hen dan verzoeken om mijn aanvraag in behandeling te nemen en dan mijn BKR notering niet mee te nemen in de beoordeling van de aanvraag, omdat ik de hypotheek wil laten passeren nadat de BKR notering is vervallen.

Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Dat is een al wat minder hypothetische situatie :)

In dat geval kan ik de verkoper namelijk binnen de gebruikelijke termijn voor ontbindende voorwaarden duidelijkheid geven over de financiering, ipv pas maanden later.

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 20-08-2015 23:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wederom, pas je laatste bericht aan. :)

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 20-08-2015 23:50 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:55:
Nee, dat kan niet.. net als dat het ook andersom kan (nu geen bkr maar op tijd van passeren wel).
Oftewel vraag een offerte (met bkr) aan. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Persoonlijk zou ik wachten tot de BKR helemaal weg is.

Voor een bank is het sowieso lastig om nu een bindende offerte te maken met het voorbehoud dat de BKR notering weg is. Daarbij vermoed ik dat je gewoon een hoger rentepercentage krijgt als je dit wil, nog even geduld op brengen kan je dan (veel) geld schelen.

Een verkoper wil over het algemeen niet 4 maanden z'n huis voor jou vrijblijvend reserveren. Ook dat kost geld (bijv door een hogere prijs).

Mijn advies: heb gewoon geduld en wacht tot het echt weg is.

Dan het antwoord op je vraag: zoals andere al zeggen, overleg het met een adviseur en/of vraag het de bank. In de praktijk is vrijwel alles mogelijk (hoewel de regels van de DNB/AFM vrij streng zijn tegenwoordig) maar alles kost geld en het ligt er dus vaak aan wat je er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
emnich schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 21:56:
Persoonlijk zou ik wachten tot de BKR helemaal weg is.

Voor een bank is het sowieso lastig om nu een bindende offerte te maken met het voorbehoud dat de BKR notering weg is. Daarbij vermoed ik dat je gewoon een hoger rentepercentage krijgt als je dit wil, nog even geduld op brengen kan je dan (veel) geld schelen.

Een verkoper wil over het algemeen niet 4 maanden z'n huis voor jou vrijblijvend reserveren. Ook dat kost geld (bijv door een hogere prijs).

Mijn advies: heb gewoon geduld en wacht tot het echt weg is.

Dan het antwoord op je vraag: zoals andere al zeggen, overleg het met een adviseur en/of vraag het de bank. In de praktijk is vrijwel alles mogelijk (hoewel de regels van de DNB/AFM vrij streng zijn tegenwoordig) maar alles kost geld en het ligt er dus vaak aan wat je er voor over hebt.
Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Waarom ik niet zou willen wachten is omdat we deze woning erg graag zouden willen kopen. Misschien is het wel verkocht als we wachten. Maar als dat betekend dat er veel hogere kosten bij komen, dan laten we die woning uiteraard los. Ik heb er namelijk niet alles voor over.

De verkoper hoeft in principe niet vrijblijvend te reserveren. Als het voorlopig koopcontract getekend wordt en de bank kan de financiering alvast goedkeuren, betekend dat dat er alleen nog een paar maanden op de overdracht moet worden gewacht. Zoals ik eerder aangaf, de woning staat leeg en er rust geen hypotheek op, dus voor de verkopers zouden die paar maanden niet uit moeten maken, als er zekerheid is dat de financiering rond is.

Ik ga het inderdaad eens met een adviseur bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:55
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:22:
[...]

Vandaar mijn vraag, of ze de aanvraag zouden kunnen behandelen alsof hij binnenkort in moet gaan, dus goed/afkeuren, maar dat de passeerdatum dan pas 4 maanden later is.
Maar dat is nu bij uitstek iets dat je via een deskundige adviseur (ja, kost geld) moet regelen en niet via een 'computer says no' directwriter.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Er zijn verschillende niveau's BKR, waarvan de 4 en 5 noteringen funest zijn voor het krijgen van een hypotheek. Ik denk dat het hier verduidelijkt moet worden dat een bank zo'n notering niet als een bijzaak ziet, maar als een serieuze reden om je niet te vertrouwen.
Aangezien het de eerste stap is in de hypotheekaanvraag maakt het niet eens uit of je zelf 50% van het aankoopbedrag kan betalen, want een BKR sluit alle deuren.

Je kunt beter pas de hypotheek aanvragen als je zeker weet dat de notering verdwenen is (dat doe je door na 5 jaar en een maand zelf de status van je eigen noteringen aan te vragen, dus per se niet door een bank. Als je een notering had en de bank weet dat, dan zal de hypotheek ook geweigerd worden.

je kunt echt beter wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door PZOOO op 22-08-2015 10:58 ]

ICT & Reizen

Pagina: 1