Beste+meest geschikte SSD voor laptop

Pagina: 1
Acties:

• surgeon8
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-10-2025
Beste tweakers,

Ik heb zelf geen ervaring of kennis over SSD's, hoor er alleen maar goede verhalen over. Nu wil ik graag een SSD (in laten bouwen) in mijn nieuwe laptop van een paar maanden oud. Ik heb zelf gezocht naar welke SSD een goede review heeft gehad. Daaruit vond ik de Samsung 850 EVO 250GB, de Samsung 850 EVO mSATA 250GB en Crucial MX200 M.2 60mm 250GB. Verder heb ik nog andere gezien, maar ik heb geen idee welke het beste is qua prijs-kwaliteit verhouding. Ik heb alleen op merk, opslagcapaciteit en schrijf/leessnelheid gekeken. Ik weet trouwens niet het verschil tussen mSATA en SATA en welke geschikt zijn voor mijn laptop.

Ik zoek een?
Ik wil graag een 250gb SSD zodat mijn laptop sneller wordt, nu behoorlijk traag ondanks hoge specs. Daarbij wil ik direct mijn windows updaten naar Windows 10, aangezien ik toch een nieuwe harde schijf laat plaatsen.

Wat is je budget?
Ongeveer 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag een betrouwbare merk, voorkeur voor Samsung, maar ik sta wel open voor alternatieven?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Asus N551JK-CN157H:
Laptop, Intel Core i7 4710HQ, 8 GB DDR3L (SODIMM), 15.6 inch, 1920x1080, Nvidia GeForce GTX 850M, 750 GB (5400 rpm), chipset HM86, Windows 8.1
Zie BBG februari 2015, mainstream laptop. Voor films kijken, spelletjes spelen (C&C universe, AVP, Colonial marines), word, foto's en evt video's bewerken enz.

2. Kan iemand mij ook verder vertellen of ik zowel de 750gb harde schijf kan behouden na installatie en inbouw van de SSD (zonder verlies optische drive)? 3. Kent iemand waar ik het goedkoop kan laten inbouwen? Jullie hulp en tips zijn erg welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door surgeon8 op 20-08-2015 20:32 ]

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:42
http://hddcaddy.com/en/as...-asus-n551-hdd-caddy.html

Hiermee vervang je de optische drive door een tweede harde schijf. Dat kan een ssd zijn. Ik weet niet hoe makkelijk je Asus Open te halen is maar dit moet je zelf ook kunnen lijkt me.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zie hier! http://tweakers.net/categ...1AAIlHaVckGYlMxMDML-2thYA

En als je dan Het grote SSD topic ~ Deel 9 doorneemt, zie je dat de Crucial's het prima doen.

Als je notebook mSATA heeft, en dat slot is nog vrij, zou je daar de SSD in kunnen doen. mSATA zou ik omschrijven als een SATA disk zonder behuizing en dus veel kleiner. De optische schijf hiervoor opofferen is dan een beetje zonde.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 20-08-2015 20:47 ]

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• surgeon8
@mathelicious: Ik wil mijn optische drive juist niet kwijt, dus ik zoek een manier om zowel de optische drive als de hdd te behouden én daarbij een SSD in te laten bouwen. Ik weet niet hoe makkelijk het open te halen is, nog nooit eerder een laptop opengemaakt.

@Evanescent: Hoe weet op voorhand of mijn laptop een mSATA poort of zoiets heeft? Ik zal die links doornemen, kijken of ik eruit kom. Ben echt een leek qua SSD's enz.

• Room42
  • Niet online
surgeon8 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:59:
[...]
@Evanescent: Hoe weet op voorhand of mijn laptop een mSATA poort of zoiets heeft? Ik zal die links doornemen, kijken of ik eruit kom. Ben echt een leek qua SSD's enz.
Via de volgende open deuren :+
[google=Asus N551JK-CN157H specificaties]
[google=Asus N551JK-CN157H msata]

Ik zie hier iemand die meldt dat de CN157H-variant wel mSATA heeft: productreview: Asus N551JK-CN158H review door Fotograaf2004

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 20-08-2015 21:08 ]

• surgeon8
Ahh top, thnx, op een reactie over deze laptop schrijft een tweaker dat deze versie het wel heeft, dus ik ga ervan uit dat ie het ook heeft. Wat is het verschil tussen de normale samsung evo 850 en de pro versie? Snelheid?

• Room42
  • Niet online
surgeon8 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:12:
[...] Wat is het verschil tussen de normale samsung evo 850 en de pro versie? Snelheid?
Ai! Gele kaart! ;) Het grote SSD topic ~ Deel 9

• surgeon8
Haha, ik had het stuk vluchtig doorgenomen, aangezien het vol staat met allerlei beroepsspecifieke termen. Ik heb maar op google gezocht; het blijkt dat de pro versie een langere levensduur heeft en een iets mindere energieverbruik. De pro versie is met name voor servers stond er, dus voor mij volstaat de normale variant. Bedankt voor je tips!

• surgeon8
Trouwens als iemand iemand kent die een SSD goedkoop in kan bouwen, dan hoor ik dat graag.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
surgeon8 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:02:
Trouwens als iemand iemand kent die een SSD goedkoop in kan bouwen, dan hoor ik dat graag.
je kan de wijzegings knop gebruiken als je je laatse post wil aanpassen(in geval dat je nog steeds de laatste post heb zo voorkom je 2 posts van je zelf achterelkaar).

een ssd inbouwen is toch niet zo moeilijk. maar je woonplaats er bij zetten is wel handig ;)
iemand die voor 10 euro je laptop in Groningen van een ssd kan voorzien terwijl hij in limburg woont is niet echt handig :)

• surgeon8
Loki bedankt voor je reactie. Ben nieuw hier, thnx voor de tip. Woonplaats is Arnhem :)
Pagina: 1