• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:41

MichaelK1985

Don't you know?

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het printen van een specifieke kleur. Alleen ik krijg steeds een verkeerde kleur te zien helaas.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2mglbb4.jpg

Rechts is het preview scherm en links is Photoshop. Beide CMYK maar toch anders. Hoe krijg ik dit exact hetzelfde?

Met de printer is het hetzelfde. Ik krijg een aparte kleur blauw / groen te zien.
Is er iemand die me kan helpen hierbij? :) _/-\o_

Dit is de afbeelding op mijn iPhone:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2e5ir1s.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door MichaelK1985 op 20-08-2015 20:24 . Reden: Aanvulling ]

Everything Can Help!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Waarom CMYK?

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:41

MichaelK1985

Don't you know?

Topicstarter
Heb een flatbed printer

Everything Can Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 02:18
Tsja. Het probleem is echter dat je macbook een RGB paneel heeft. Ik ben bang dat het euvel em daarin zit. CMYK is namelijk primair bedoelt voor printers. Overigens snap ik wat je bedoelt. Beetje lullig als je een poster ontworpen hebt en met drukken blijkt iemands hoofd ineens knal oranje te zijn ipv een beetje zonnebank bruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De mensen in Graphics hebben meer kaas gegeten van kleurmanagement, dus dit is daar beter op z'n plek :)

MS > GFX

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kleurprofiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersnathan94 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:10:
Tsja. Het probleem is echter dat je macbook een RGB paneel heeft. Ik ben bang dat het euvel em daarin zit. CMYK is namelijk primair bedoelt voor printers. Overigens snap ik wat je bedoelt. Beetje lullig als je een poster ontworpen hebt en met drukken blijkt iemands hoofd ineens knal oranje te zijn ipv een beetje zonnebank bruin.
Je begrijpt dat de CMYK kleurruimte kleiner is dan de RGB kleurruimte? Je kunt CMYK dus prima weergeven. Hoe waarheidsgetrouw de kleuren zijn ligt dan weer aan de kwaliteit van het scherm. Heb jij overigens ooit gehoord van een CMYK paneel? :+

Photoshop heeft de meest correcte kleurweergave mits goed ingesteld. Preview en je iPhone moet je compleet vergeten. Die houden namelijk geen rekening met CMYK / kleurprofielen.

@TS, het zou helpen wanneer je met wat meer informatie over de brug komt zoals:
Waarin maak je op?
Wat is de specifieke CMYK kleur?
Welk CMYK profiel gebruik je?
Op welke printer print je en vanuit welk programma?
Welk van de 3 kleuren ligt het dichtst bij jouw verwachting?

En zo kan ik nog wel door gaan :9

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:13
Wil je de kleuren echt beter kunnen voorspellen dan moet je
a) heel veel oefenen met print en druk (en dan nog verschillende soorten druk, op verschillend papier en bij verschillende drukkers)

en/of

b) voor je hele systeem kleurcalibreren. Met bijvoorbeeld apparatuur van x-rite kan je je scherm doormeten en test-prints doormeten. De software hiervan maakt dan juiste profielen om zo veel mogelijk overeen te komen.
Maar dan moet je ook rekening houden met de steeds veranderende kleur en intensiteit van daglicht en/of de effecten van kunstlicht die maar een deel van het kleurenspectrum bevatten. Een monitor die zijn helderheid aanpast aan omgevingslicht is ook heel fijn.

Allemaal dure dingen helaas, dus altijd een afweging tussen kosten en baten.

Ik heb zelf een huey-pro (van x-rite ism met pantone uitgebracht), maar daar kan je alleen je monitor(s) mee calibreren. En dan nog heb ik flink kleurverschil tussen twee Samsungs (wel van andere series) helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door Savantas op 21-08-2015 11:04 . Reden: tss, bedrijf heet x-rite, site is zonder striepke... 8)7 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 02:18
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:26:
[...]

Je begrijpt dat de CMYK kleurruimte kleiner is dan de RGB kleurruimte? Je kunt CMYK dus prima weergeven. Hoe waarheidsgetrouw de kleuren zijn ligt dan weer aan de kwaliteit van het scherm. Heb jij overigens ooit gehoord van een CMYK paneel? :+

Photoshop heeft de meest correcte kleurweergave mits goed ingesteld. Preview en je iPhone moet je compleet vergeten. Die houden namelijk geen rekening met CMYK / kleurprofielen.

En zo kan ik nog wel door gaan :9
Ja dat bedoel ik dus. CMYK is primair voor printers bedoel en software gaat uit van RGB tenzij anders vermeld (photoshop dus). Preview en anderen zullen de conversie van CMYK naar RGB op een andere manier uitvoeren waardoor het kleurverschil ontstaat. Overigens heb ik ook al vaak zat gehad dat Photoshop er behoorlijk naast zat met de kleuren op mijn macbook Pro. in preview klopten deze dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Als je echt je scherm wilt kalibreren zal je daar een stukje hardware voor moeten kopen. Bijvoorbeeld: pricewatch: Datacolor Spyder4Pro

Maar ook het kalibreren is niet alles. Het is maar weer net hoe fel je scherm staat, wat voor shirt je aan hebt, welke kleur je muren hebben en gaat zo maar door. Color management is een echt beroep. Er zijn bedrijven waar dit alles goed op elkaar afgestemd moet zijn.

Nu moet je er ook rekening mee houden dat onze printers die wij kopen voor thuis gebruik ook hun afwijkingen hebben. En sommige kleuren lenen zich uitstekend om anders te reageren bij de kleinste afwijking. Dit gebeurd vaak in geel tinten die groenig kunnen aanvoelen.

Het is dus een beetje spelen, testen, aftasten.

er zijn ook kleur profielen in de software zelf. Misschien staat je photoshop document op een CMYK profiel X, en werkt je Mac met kleur profiel Y. Over het algemeen zijn schermen in een Mac best goed van fabriek af aan.

[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 25-08-2015 16:18 ]

Mijn portfolio op Instagram

Verwijderd

Ik zou zeggen: Lees dit even Keeping colors consistent. http://help.adobe.com/en_...54-9A03-92735E070188.html.

Gaat over colormanagement in adobe. Colormanagement in bridge instellen zodat alle adobe pakketten met dezelfde profielen werken. Succes.
Pagina: 1