Fiets gestolen in het buitenland.

Pagina: 1
Acties:

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-11 21:23
Hallo,

Gisteren is de fiets van mijn vader gestolen op vakantie in Spanje. Het gaat om een racefiets uit 2012 met een nieuwwaarde van 2500 euro. Ze hebben alles volgens het boekje gedaan: aangifte gedaan, kopie factuur, foto van het doorgeknipte slot.

Vervolgens contact opgenomen met Interpolis. Ze hebben volgens Interpolis recht op een standaard vergoeding van 250 euro (rijwiel). Dit vind ik werkelijk belachelijk. Interpolis zegt dat ze verder niks kunnen doen.

Ik heb de polis doorgelezen en daar staat dat je tot 1250 euro verzekerd bent voor sportuitrusting (bijv ski's).

Nu ben ik van mening dat een racefiets daar ook onder valt. Skiën doe je met ski's en wielrennen met een racefiets.

Wat vinden jullie hiervan?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik gok dat er in de polis staat dat ze fietsen tot 250 euro vergoeden?

Verwijderd

Dat je maar eens een oriënterend gesprekje bij https://www.juridischloket.nl/ moet maken.

Stap 1 lijkt me bezwaar indienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 19:30 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerst reisverzekering claimen, en dan de rest bij andere verzekering.
De ene fiets is de andere niet, dat snap ik. Maar als je maar tot een x bedrag verzekerd bent en dat gewoon in de poliswaarden staat, dan mag je dat belachelijk vinden maar is het wel waar je voor getekend hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jaihel
Sissors schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 19:17:
Ik gok dat er in de polis staat dat ze fietsen tot 250 euro vergoeden?
Inderdaad. Maar ik ben van mening dat een racefiets onder sportuitrusting valt.
The Eagle schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 19:18:
Eerst reisverzekering claimen, en dan de rest bij andere verzekering.
De ene fiets is de andere niet, dat snap ik. Maar als je maar tot een x bedrag verzekerd bent en dat gewoon in de poliswaarden staat, dan mag je dat belachelijk vinden maar is het wel waar je voor getekend hebt.
Wat bedoel je met jouw eerste zin?

[ Voor 45% gewijzigd door jaihel op 20-08-2015 19:23 ]

Verwijderd

Als dat in de polis staat, ben je snel uitgepraat.
Wat jij er van vind doet er gewoon niet toe. Klinkt lullig, maar zo zit het wel.

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Misschien valt een helm, handschoenen en een bidon nog onder sportuitrusting, maar een fiets is een fiets. (Als er niks stond over fietsen had je misschien nog wat kunnen proberen, maar nu heb je niet veel keuze denk ik.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• jaihel
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 19:44:
Wat jij er van vind doet er gewoon niet toe. Klinkt lullig, maar zo zit het wel.
Wat ik niet begrijp is waarom een racefiets niet onder sportuitrusting valt en ski's bijv wel. Het is allebei je uitrusting om je sport mee uit te oefenen.

Verwijderd

CrimpyRex schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 19:47:
[...]

Wat ik niet begrijp is waarom een racefiets niet onder sportuitrusting valt en ski's bijv wel. Het is allebei je uitrusting om je sport mee uit te oefenen.
Dat weet ik ook niet. Ben geen verzekeraar. Maar ze zullen vast goede redenen bedacht hebben.
Denk omdat over het algemeen een fiets een stuk duurder is als "normale" sportuitrusting. Als je ski's gestolen worden, is dat natuurlijk een stuk goedkoper als de meeste fietsen. (er zijn natuurlijk uitzonderingen)
Snap ook niet zo goed dat hier niet vantevoren naar gekeken is. Dit is een beetje zout op de wonden, maar als je een fiets van 2500 meeneemt, kijk je toch de verzekering goed na, of sluit je een aanvullende verzekering af?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 19:56 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Fietsen worden in veel verzekeringen bijzonder slecht gedekt. Helaas zit er vaak dan ook niets anders op dan een specifieke fiets verzekering uit te kiezen, waarbij het vergoede bedrag hoger ligt. En zelfs daarmee blijft het vaak aan strikte regels onderheven. Zoals ART sloten welk "gebruiksporen" dienen te vertonen e.d. Iets wat op een racefiets toch niet snel van toepassing is.

• jaihel
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 19:50:
[...]

Dat weet ik ook niet. Ben geen verzekeraar. Maar ze zullen vast goede redenen bedacht hebben.
Denk omdat over het algemeen een fiets een stuk duurder is als "normale" sportuitrusting. Als je ski's gestolen worden, is dat natuurlijk een stuk goedkoper als de meeste fietsen. (er zijn natuurlijk uitzonderingen)
Snap ook niet zo goed dat hier niet vantevoren naar gekeken is. Dit is een beetje zout op de wonden, maar als je een fiets van 2500 meeneemt, kijk je toch de verzekering goed na, of sluit je een aanvullende verzekering af?
Tsja, achteraf he. Dat is altijd makkelijk. Je hebt 1001 dingen waar je rekening mee dient te houden als je op vakantie gaat, en wellicht nog meer dingen die je aanvullend kan/moet verzekeren. Alleen heeft niemand daar nu iets aan :'(

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
[...]

Er zijn er genoeg die een racefiets dagelijks gebruiken. Voor Nederlandse begrippen is een fiets veel meer een gebruiksartikel dan een set ski's.

Achteraf kijk je een koe in zijn kont, maar je had gewoon bij het afsluiten van de polis of het kopen van de fiets de dekking moeten controleren. Er staat ook specifiek rijwiel in de polis.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 20-08-2015 21:55 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:08
Precies, had op een gegeven moment zo'n 9500,- in de cameratas aan nieuwwaarde mee op reis naar 3e wereld landen. Toen maar een kostbaarheden verzekering afgesloten omdat zelfs als we het op onze beide verzekeringen zouden claimen (zo van, m'n vriendin had de flitser mee) dan nog kwamen nog tot een fractie van de nieuwprijs.

Alles van waarde is standaard niet zonder meer verzekerd. Je doorsnee camera, doorsnee zonnebril en doorsnee zwembroek vast wel, maar daar houdt het op. Overigens is een verzekering vaak best duur, dus kun je wellicht soms het risico van het leven beter accepteren dan je overal tegen proberen te verzekeren.

Overigens als er niets specifieks over een fiets staat maak je wellicht een kans, maar meestal zijn de voorwaarden beter dichtgetimmerd dan het beleid tegen fraude op rentestanden of de verkoop van woekerpolissen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat vinden ze bij Interpolis misschien soms ook wel, maar daarom staat het ook nog eens expliciet in de voorwaarden:
a sportuitrustingen, met uitzondering van de zaken die wij onder lid b tot en met n noemen, zijn verzekerd tot maximaal € 500,- per object/per stel en maximaal € 1.250,- per verzekerde per reis [...]
b opvouwbare/opblaasbare boten zonder motor, kano’s, zeilplanken, kitesurfuitrusting, waterski’s, rijwielen, kinderwagens en niet gemotoriseerde invalidewagens zijn - met zijn toebehoren - verzekerd tot maximaal € 250,- per object/per stel; [...]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 19:44:
Precies. In zo'n geval kun je niet een andere uitleg geven aan de polis.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

En zelfs al stond een rijwiel er niet bij dan kreeg je nog maar 500 en geen 1250
Pagina: 1