Random errors met memtest, zelfs met nieuw geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-02 11:49
Hallo Tweakers,

Ik heb hier een beetje een vreemde computer staan...

Deze heeft last van random crashes, dus ik denk: Memtesten!
Na dat gedaan te hebben toch vrij vaak errors gekregen ( bij meerdere runs, of het systeem reboot tijdens de memtest óf memtest hangt.

Nu heb ik nieuw werkgeheugen gehaald, DDR3-1600 ( wat er ook in zat, en wat erin hoort ). Maar die leveren ook problemen op. Nu had ik toevallig extra reepjes meegenomen, en ben ik nu weer 2 andere aan het testen.

Mijn vraag:
Kan dit ook aan andere onderdelen liggen zoals mobo of CPU, of is het misschien de voeding?
Ik zal deze memtest een tijd laten lopen, maar vreemd is het wel.

Side question:
Als memtest aangeeft dat het bij MB 7305 of iets zit, is dat dan het 2e bankje ( als je uitgaat van 4096 reepjes? )

Mobo:
Asrock FM2A55M-VG3+
CPU: AMD Atlon X4 760K
DDR3 ram, 1600 MHz, 1,5v van Crucial

Bios/UEFI staat op standaard dan wel auto, dus ik denk dat het daar niet aan ligt.
Kan natuurlijk zijn dat er slecht ram tussen zit, maar dat zou heel toevallig zijn. Verder is alles al eens schoon geblazen met een lucht pompje.

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Dit mobo ondersteund Dual Channel DDR3 1866

en heeft zelfs z'n eigen support list
http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A55M-VG3+/?cat=Memory

waar uiteraard weer een heleboel 1800 SingleSided en DualSided staat.
welke heb je exact?

• Kaasbroodje
Het zijn 2 4GB reepjes van Crucial, DDR3 1600 Mhz Udimm 1,5V
CT51264BA160BJ

Ze staan niet tussen die lijst, maar het leek mij dat ze wel zouden moeten werken.
Overigens ben ik gewend in Memtest86+ dat er geheugen informatie staat onder de row van walltime etc. Daar staat bij deze pc niets. Een andere DDR3 pc geeft deze wel gewoon weer.

Verder komt er in memtest bij settings automatisch het volgende:
RAM: 320 MHz ( DDR640) / CAS: 1-3-3-3 / DDR2 ( 64 bits ). Dat lijkt niet op het werkgeheugen wat er nu inzit lol. Of is dat een bug?

-Edit

Bij Display SPD data ( Optie 9 van config menu ) staat "SMbus controller not known"
Ps. Memtest86+ v4.20 van een Hirensboot USB

-edit2
Na gebruik van memtest86+ 5.01 zie ik wel de geheugen info, dus deze laten we maar even lopen :z

[ Voor 18% gewijzigd door Kaasbroodje op 20-08-2015 17:24 ]

• Kaasbroodje
Even een nieuwe post, voor het overzicht:

Na gisteren en vannacht het volgende resultaat:

Met de nieuwe memtest crashed de test vrijwel direct, na wat proberen heb ik gemerkt dat het 2e werkgeheugen slot er de pest aan heeft, en steeds voor de crashes zorgt.

Nu heb ik het werkgeheugen wat origineel bij de pc zat ( 1 reepje 8GB van Gskill ) in een ander systeem getest, en na 12 uur 0 errors.
De nieuwe werkgeheugens in mijn eigen systeem gezet, nul errors.
Wat werkgeheugen van een andere klant ( 2GB, 1600, niet echt een merk ). Ook geen problemen ( en dat in het systeem wat nu dus al een paar dagen raar loopt te doen ).

Nu moet ik mijn eerste tests eigenlijk negeren, omdat memtest 4.20 de memory controller niet erkende. Hierdoor MOET ik alle testjes opnieuw gaan doen met de memtest 5.01...

Ik zal dit blijven updaten voor toekomstige gebruikers, die ook tegen dit probleem aanlopen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon een moederbord slot dat defect is, moederbord omruilen of dat slot niet meer gebruiken. Overigens als een oudere versie de controller niet herkende hoeft dat geen effect de hebben op het test resultaat. Immers het enige wat die test doet is het geheugen volschrijven met data en dan terug lezen en controleren of de data nog correct is. Daarvoor is informatie over het geheugen en het moederbord niet relevant.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Kaasbroodje
Nu met de nieuwe versie van memtest geen problemen tegen gekomen. 24 uur met het werkgeheugen gedraaid zonder problemen. Daarnet de memtest gestopt en richting Windows geboot, om Prime95 in blend mode te gaan draaien. Vergeet niet dat alles op auto/stock staat.

Al binnen 1 minuut een fatal error, er was een afronding 0.5 en prime95 verwachte 0.4 of minder. Nog geen 2 minuten laten hangt het hele systeem ( Beeld op zwart, lampjes op het toetsenbord en de muis gaan uit, fans en hdd blijven allen wel draaien. )

de zoektocht gaat verder, omdat ik nu wel eens wil weten wat het is. Makkelijkste zou zijn het hele mobo/cpu/ram setje te vervangen, maar eerst maar eens zien waardoor het nu precies komt.

Iemand ideeën waar het precies aan kan liggen, zit nu toch richting mobo te kijken aangezien het 2e slot voor het ram ook al zo gaar is als maar zijn kan.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Voltage van je geheugen al eens een paar stappen omhoog gezet, naar bijv. 1.65V?
(is nog steeds veilig voor het geheugen).

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1