Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'Britse staatsomroep'

Pagina: 1
Acties:

• eprillios
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-11 04:51
In het artikel 'Dataverlies bij Google na blikseminslag datacenter in België' wordt de BBC genoemd als de 'Britse staasomroep'.

De BBC geniet redactionele vrijheid: de redactie van de BBC staat niet onder invloed van de Britse regering en is daar ook geen spreekbuis van. Dat maakt het juist geen staatsomroep. De BBC wordt bestuurd door de BBC Trust, die de onpartijdigheid bewaakt waar de BBC juist om bekend staat. De BBC wordt wel voor een groot deel uit publieke gelden betaald en dat maakt het een publieke omroep. De BBC is ooit in het leven geroepen onder de Britse kroon en ontvangt de gelden van een 'licence' die is ingesteld door het parlement.

De conservatieven, die nu in de regering zitten, beschuldigen de BBC wel eens dat ze hun partij in een verkeerd daglicht zetten. Dat gebeurt ook andersom bij Labour als zij deel uitmaken van de regering. Uit verschillende rapporten en onderzoeken blijkt dat beide kanten evenveel en evenwichtig in het nieuws gebracht worden en dat deze klachten ongegrond zijn. Dat toont aan dat de BBC een onafhankelijke mediaorganisatie is die journalistieke waarden in stand houdt.

Het is wel zo dat de regering de uitzendingen mag overnemen in geval van een noodsituatie of oorlog, maar er is nu sprake van normale omstandigheden.

Ik ben woordkeuzes als 'staatsomroep' gewend van een website als GeenStijl, en eigenlijk niet van een site van De Persgroep. :|

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een publieke omroep (in Vlaanderen openbare omroep; ook wel staatsomroep) is een organisatie die door de overheid in het leven is geroepen om informatie uit te zenden via een communicatiemiddel naar een breed publiek.
Wikipedia: Publieke omroep

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Nog even afgezien van hoeveel je verhaal klopt (ze staan wel degelijk onder invloed van de Britse overheid, ik noem maar superinjunctions en geheime diensten die data in het bezit van de media letterlijk aan gruzelementen slaan of het monddood maken van politieke tegenstanders (Wikipedia: 1988–94 British broadcasting voice restrictions)) is 'staatsomroep' hier volledig toepasselijk omdat de definitie van staatsomroep 'publieke omroep die door de staat is opgezet' is. Als je ook op de term googled is de eerste hit in het engels Wikipedia: Public broadcasting en in het nederlands Wikipedia: Publieke omroep

[ Voor 3% gewijzigd door Kees op 20-08-2015 17:12 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
We kunnen toch niet ontkennen dat 'staatsomroep' in het dagelijkse gebruik een negatieve associatie heeft. Zie de paarse vrienden van GS of dat men voor Europa typisch spreekt over publieke omroepen en voor Iran of China typisch spreek over staatsomroepen.

• eprillios
Dat neemt niet weg dat er onderliggende verschillen zijn in het gebruik van deze termen. 'Publiek' en 'openbaar' houden in dat iets het algemeen belang dient, zo ook met openbare bibliotheken en openbare scholen. 'Staatsomroep' neigt naar praktijken zoals in Cuba of Noord-Korea. Hoewel technisch deze woorden deels overeenkomen zijn er nuances. Ik ben het dan ook niet helemaal met Wikipedia eens, dat trouwens geen autoriteit is op dit gebied.

@Kees: De Ierse kwestie was niet alleen van toepassing op de BBC, ook andere omroepen (zoals de commerciële ITN) waren hier de dupe van. En dat 'geheime diensten'-voorbeeld, de Guardian is ook geen staatskrant en toch heeft die de gevolgen moeten ondervinden van machtsmisbruik door de Britse overheid.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 07:33

Bullet NL

Eigen Wijs

Rukapul schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:18:
We kunnen toch niet ontkennen dat 'staatsomroep' in het dagelijkse gebruik een negatieve associatie heeft. Zie de paarse vrienden van GS of dat men voor Europa typisch spreekt over publieke omroepen en voor Iran of China typisch spreek over staatsomroepen.
Feitelijk is het toch het zelfde? Een omroep die wordt gefinancierd uit de staatskas. Dat er in verschillende landen er (meer) sprake is van een politiekespreekbuis doet er in mijn ogen niets aan af.

Zenders als die van de NPO, BBC, VTR ARD, ZDF e.d. zijn ondanks hun pretenties die voor "onafhankelijk" moet doorgaan wel degelijk staatsomroepen.

Cogitationis poenam nemo patitur

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor mij is het iig nieuw, dat het woord 'staatsomroep' een negatieve connotatie zou hebben :o

Staatsomroep of publieke omroep zijn mij om het even. Idd neem ik een publieke omroep uit China of Iran iets minder serieus dan een staatsomroep uit Nederland of Engeland, maar ik heb nog nooit iets gemerkt van een verschil tussen staatsomroep of publieke omroep. :/

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:01
Bullet NL schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:23:
[...]

Feitelijk is het toch het zelfde? Een omroep die wordt gefinancierd uit de staatskas. Dat er in verschillende landen er (meer) sprake is van een politiekespreekbuis doet er in mijn ogen niets aan af.

Zenders als die van de NPO, BBC, VTR ARD, ZDF e.d. zijn ondanks hun pretenties die voor "onafhankelijk" moet doorgaan wel degelijk staatsomroepen.
Het gaat dan ook niet over de strikte definitie, die is wel duidelijk: BBC is een staatsomroep. Het gaat om de associaties die het gekozen woord oproept. En daar ben ik het er wel mee eens dat staatsomroep een duidelijk negatieve klank heeft die past bij China of Noord Korea en nadrukkelijk niet bij de BBC.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bullet NL schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:23:
[...]

Je geeft hier zelf al aan dat staatsomroep een negatieve connotatie heeft.

Het gaat er hier dus juist niet om wat het feitelijk is, maar om hoe het opgevat word door de gemiddelde lezer. Staatsomroep vind ik meer een Geenstijl-manier om de VPRO te omschrijven zeg maar. En dat is geen compliment.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
anboni schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:27:
[...]

Het gaat dan ook niet over de strikte definitie, die is wel duidelijk: BBC is een staatsomroep. Het gaat om de associaties die het gekozen woord oproept. En daar ben ik het er wel mee eens dat staatsomroep een duidelijk negatieve klank heeft die past bij China of Noord Korea en nadrukkelijk niet bij de BBC.
En die assosciatie heb ik totaal niet. Ik vind het ook niet denigrerend om de NOS een staatsomroep te noemen, helemaal niet als ze op dat moment iets van de staat omroepen zoals een gesprek met de minister president.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 07:33

Bullet NL

Eigen Wijs

Neuh, ik ben het met meneer Kees eens, het is een beetje wat je er zelf van maakt....
Ik denk echt wel dat de gemiddelde Tweaker het verschil wel weet tussen de NOS of BBC en de Noord Koreaanse of Chinese staatsmedia.

Cogitationis poenam nemo patitur

• eprillios
Ik snap het punt wel, maar ik was verrast dat de BBC niet letterlijik genomend wordt in het artikel terwijl het een heel bekend merk is. In plaats daarvan wordt er onduidelijk gesproken over een staatsomroep, wat een reactie bij mij veroorzaakte als 'welke?'

Het Gesprek met de minister-president is trouwens geen spreekbuis van de regering, er worden kritische vragen gesteld.

Verwijderd

Ongeacht of het grammaticaal of juridisch correct is, zit er toch echt wel een enorm verschil tussen wat we associeren met de term staatsomroep, en nationale of publieke omroep.

Bij een staatsomroep bepaald de staat wat er wordt uitgezonden. Bij een nationale of publieke omroep wordt alleen de financiering door de staat geregeld, maar is de omroep voor de rest onafhankelijk.

Lijkt me ook een kleine moeite om eventuele potentiele negatieve associaties uit de weg de gaan door staatsomroep door publieke omroep te vervangen. Gewoon een kwestie van goede smaak...

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 22:43

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ehm ik heb niet het gevoel dat 'staatsomroep' negatief is. Heb jaren - freelance - voor een deels door de staat gefinancierde omroep gewerkt en heb nooit het idee gehad van: ik moet nu doen wat de staat zegt. Nee, als dit al negatief is... Ik zal het morgen aan de eindredacteur voorleggen. Hij is m.i. de baas in dezen ;)

edit: heb het toch aangepast, echter om een andere reden, namelijk dat ik BBC helemaal nergens noem (eerdere versie wel) waardoor het een beetje raar is.

[ Voor 20% gewijzigd door letatcest op 20-08-2015 17:56 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• eprillios
Dank. We hebben allemaal zo wel onze eigen interpretaties. Mij kun je wel een liefhebber noemen van de BBC, als dat al niet duidelijk was. ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rukapul schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:18:
Ik denk ook het eerste aan communistische of dictoriale staatjes. De enige die de publieke omroep in Nederland een staadsomroep noemen dat zijn GS en de PVV. Verder zal het best kloppen dat er inderdaad politieke invloed op is, dat is in Nederland ook zo (daarom werkt Paul de Leeuw via een vage constructie voor de publieke en moesten er al regelmatig programma's verdwijnen of van zender veranderen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1