MacBook Pro externe monitor blurrig beeld

Pagina: 1
Acties:

• ntprsm
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-08 23:32
Hallo,

Ik heb een MacBook Pro 15" (Yosemite) aangesloten via DisplayPort op een extern Ultra HD-scherm van Philips. Het probleem dat ik hierbij ervaar is echter dat de tekst niet leesbaar is bij 3840x2160, dus wil ik hem op een resolutieoptie lager draaien, namelijk 2560x1440. Het probleem is echter dat wanneer ik de resolution lager zet dan zijn native-resolutie (eender welke lagere optie), de scherpheid van het beeld fel achteruit gaat.

Is het mogelijk of niet mogelijk om mijn extern scherm op een lagere resolutie te draaien, maar wel de scherpheid van de native resolutie te behouden?

Ik probeerde reeds volgende oplossing zonder resultaat: http://www.ireckon.net/20...y-of-an-external-monitor/

Mvg

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:09

EnnaN

Toys in the attic

De beste optie zou zijn om de resolutie zou te houden als hij is, maar vervolgens iets met schaling te doen. Heb er geen ervaring mee met externe monitoren, maar dat doen macbooks (retina) zelf ook: dus high density mode zeg maar.

Ik gok dat je hier wel iets mee kan? http://forums.appleinside...k-monitors-in-os-x-10-9-3

sig

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Jep, scalen is the way to go. 3840x2160 kun je het beste schalen naar 1920x1080. Dat is namelijk 1 op 1 te schalen en levert dus het beste beeld op. Net als dat je macbook pro 2880x1800 scaled naar 1440x900.

Je kan ook scalen naar een werkruimte van 2560x1440 maar dat levert een minder scherp beeld op dan scalen naar 1920x1080. Het is natuurlijk wel nog stukken beter dan native 2560x1440.

Aan jou de keus. Volgens mij kun je die scaling opties gewoon doen bij je system preferences en anders wel met een tooltje als RDM (retina display menu)

• ntprsm
Hallo,

Bedankt voor de antwoorden!

Scalen ging niet via de system preferences (omdat mijn MacBook geen retina heeft of zo??) maar ik heb RDM geprobeerd en hij staat nu op 1920x1080 HiDPI, alleen gaat mijn laptop nu wel erg traag... Lijkt me echter niet meteen dat er een betere optie is dan dat?

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Heb je wel 'desktop uitbreiden' ingesteld in plaats van 'synchrone weergave'?

Welke Philips monitor heb je? Deze? pricewatch: Philips P-line 288P6LJEB Zwart

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ntprsm schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:46:
Hallo,

Bedankt voor de antwoorden!

Scalen ging niet via de system preferences (omdat mijn MacBook geen retina heeft of zo??) maar ik heb RDM geprobeerd en hij staat nu op 1920x1080 HiDPI, alleen gaat mijn laptop nu wel erg traag... Lijkt me echter niet meteen dat er een betere optie is dan dat?
Wat is het exacte model van je Mac? Je kunt dit eventueel checken in de Terminal met het command:
sysctl hw.model

De output ziet er ongeveer zo uit:

$ sysctl hw.model
hw.model: MacBookPro10,2

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Whieee. Dit model nummer kan je ook gewoon zien bij alle opties. Makkelijkste is gewoon Apple menu links boven en dan over deze mac. Daar staat direct welke type en jaar je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Een non retina mbp kan toch geen uHD aan?

En ook al zou het wel kunnen; je komt aardig wat grafische kracht tekort om het soepel te laten draaien. En waarschijnlijk is het ook nog eens 30hz. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat je laptop 'traag gaat' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntprsm
Whieee schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:24:
[...]

Wat is het exacte model van je Mac? Je kunt dit eventueel checken in de Terminal met het command:
sysctl hw.model

De output ziet er ongeveer zo uit:

$ sysctl hw.model
hw.model: MacBookPro10,2
hw.model: MacBookPro8,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntprsm
blupmans schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:09:
Een non retina mbp kan toch geen uHD aan?

En ook al zou het wel kunnen; je komt aardig wat grafische kracht tekort om het soepel te laten draaien. En waarschijnlijk is het ook nog eens 30hz. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat je laptop 'traag gaat' ;)
Lijkt inderdaad niet te kunnen, wilde daarom sowieso op een iets lagere resolutie gaan maar dan kreeg ik dus dat vieze beeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Ja dat is ook logisch aangezien je niet de native resolutie van je beeldscherm pakt. Wat je zou kunnen doen is 1080P pakken. Dit is verhoudingsgewijs de beste optie aangezien 1 software pixel dan 4 hardware pixels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Klopt.. Maar het blijft natuurlijk niet ideaal... :/
Pagina: 1