• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:35

kaanmijo

Picobello B.V.

Topicstarter
Hoi,

Afgelopen dinsdag heb ik een nieuwe Dell Inspiron 7000 binnengekregen. Na eerst Windows 8.1 te hebben geupgrade naar 10 heb ik de software geïnstalleerd die ik dagelijks gebruik (Atom, Chrome, Photoshop etc..) zag ik dat Windows wel erg veel ruimte in beslag nam.

Hierna heb ik alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen, opnieuw geupgrade en vervolgens gekeken naar de opslagruimte. Dit kwam uit mijn hoofd neer op +- 35 GB. Weer wat software geïnstalleerd en ook nu gebruikt het systeem bijna 48(!) GB.

Weet iemand hoe dit te fixen valt en/of waar je kunt zien waar die opslagruimte naar toe gaat? Op een SSD van 256 GB vind ik 48 GB aan alleen maar systeem nogal veel namelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cGoxVIgh.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iZSqrrPh.png

[ Voor 3% gewijzigd door kaanmijo op 20-08-2015 16:06 ]

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 20:15

Mijnenveger

Veegt mijnen

Kun je kijken op je C schijf hoe groot je Windows.old map is? Misschien ook een tip om updates op te schonen. Trouwens je kan ook een gratis programma downloaden om te kijken wat er zo groot is. https://www.jam-software.com/treesize_free

[ Voor 14% gewijzigd door Mijnenveger op 20-08-2015 16:14 . Reden: Link toegevoegd ]

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 16:18
Volgens mij word de installatie van Windows 8 ook nog gewoon bewaard op de PC om een roll-back naar windows 8 te kunnen doen.
Als dit het geval is zou je volgens mij op de root van de C schijf een windows.old folder moeten zien.

In de volgende link staat beschreven hoe je de oude installatie van windows 8 zou moeten kunnen verwijderen:
http://www.tenforums.com/...-delete-windows-10-a.html

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Topicstarter
Mijnenveger schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:11:
Kun je kijken op je C schijf hoe groot je Windows.old map is? Misschien ook een tip om updates op te schonen. Je kan een gratis programma downloaden om te kijken wat er zo groot is. https://www.jam-software.com/treesize_free
Nozzie schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:14:
Volgens mij word de installatie van Windows 8 ook nog gewoon bewaard op de PC om een roll-back naar windows 8 te kunnen doen.
Als dit het geval is zou je volgens mij op de root van de C schijf een windows.old folder moeten zien.

In de volgende link staat beschreven hoe je de oude installatie van windows 8 zou moeten kunnen verwijderen:
http://www.tenforums.com/...-delete-windows-10-a.html
De Windows.old map is 164 kB. Hier kan het dus niet aan liggen.

Screenshot van Treesize Free:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FHqazRMh.png

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat die User folder wordt meegenomen met berekenen, alleen staat deze ook onderaan het overzicht onder "Overige".

• Mijnenveger

Mijnenveger

Veegt mijnen

Zou je windows kunnen uitklappen? Is het toevallig winsxs dat zo groot is?

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Topicstarter
Mijnenveger schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:19:
Zou je windows kunnen uitklappen? Is het toevallig winsxs dat zo groot is?
WinSxS is 8,4 GB groot. Samen met System32 de enige twee folders boven de 2 GB.

• Mijnenveger

Mijnenveger

Veegt mijnen

Dan kan je proberen Windows updates op te schonen. Dit kan binnen schijfopruming. Daarna klikken op systeembestanden opschonen.

Hier een linkje als het niet lukt: nieuws: Microsoft maakt verwijderen oude Windows 7-updates mogelijk met update. Die is trouwens voor Windows 7 maar werkt ook binnen Windows 10 op exact dezelfde manier.

[ Voor 11% gewijzigd door Mijnenveger op 20-08-2015 16:23 ]

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Topicstarter
Daar win ik 'maar' 2 GB mee. De laptop is net twee dagen uit de doos en heeft nog helemaal geen updates gehad. :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rbbU9AWl.png

[ Voor 26% gewijzigd door kaanmijo op 20-08-2015 16:29 ]

• Mijnenveger

Mijnenveger

Veegt mijnen

Hmm, dan weet ik het zo ook niet.

• L-royke
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:17
Kun je even kijken of 2 verborgen mappen op je computer staan?
Op Deze locatie: C:\

Twee mappen $windows.~BY en $windows.~WS

Ik had dat probleem namelijk ook en mijn windows.old map stond er nog op!
Nu heb ik maar een OS van 10GB +/-

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Topicstarter
Beide mappen zijn niet aanwezig. Windows.old, zoals hierboven vermeld, is 164kB

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het staat toch duidelijk in je Startpost?

Systeemherstel: 7.36GB
Sluimerstand: 6.36GB

Daar kies je zelf voor; ik zeg niet dat je het moet uitzetten (want dat kan je best zelf inschatten) maar daar zit dus al 14GB ruimte op je disk. Daarnaast, maar ook dat had je vast wel uitgezocht, kan je zelf Windows kleiner maken door inderdaad een goede Disk Cleanup te draaien.

Helaas weiger ik na te denken over hoe dat in het Nederlands allemaal heet; je zal dus even zelf op zoek moeten gaan naar de correcte TEchNet artikelen hierover.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:11
En, je zegt dat windows.old 164 KB is, maar heeft treesize wel scanrechten / adminrechten voor die map?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

kaanmijo schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:06:
Hoi,

Afgelopen dinsdag heb ik een nieuwe Dell Inspiron 7000 binnengekregen. Na eerst Windows 8.1 te hebben geupgrade naar 10 heb ik de software geïnstalleerd die ik dagelijks gebruik (Atom, Chrome, Photoshop etc..) zag ik dat Windows wel erg veel ruimte in beslag nam.

Hierna heb ik alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen, opnieuw geupgrade en vervolgens gekeken naar de opslagruimte. Dit kwam uit mijn hoofd neer op +- 35 GB. Weer wat software geïnstalleerd en ook nu gebruikt het systeem bijna 48(!) GB.

Weet iemand hoe dit te fixen valt en/of waar je kunt zien waar die opslagruimte naar toe gaat? Op een SSD van 256 GB vind ik 48 GB aan alleen maar systeem nogal veel namelijk.

[afbeelding]

[afbeelding]
Waarom upgrade je 2x ? Na de 1e keer had je w10 schoon kunne installen. Nu heb je oude meuk en zaken als hyberfile en sysrestore..., waarschijnlijk ook nog een dikke reservering voor recycle bin.

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
19,1GB in Users is 21%, dit zijn geen Windows bestanden lijkt mij.

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:51
Treesize Free vraagt om admin rechten als je C: scant.
Oude Windows directory kun je al opruimen met Schijfopruiming.

Als je een SSD hebt, zou ik een schone Windows 10 disk maken, en een schone installatie doen.

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:56
Ik heb een idee: open eens schijfbeheer en kijk of je een grote "fabrieksherstel partitie" hebt. Ik heb mij laats ongeveer hetzelfde afgevraagd als jij (ik heb een yoga 2 pro), mijn windowsmap is in verkenner ook maar iets van 13Gb, terwijl "systeembestanden" veel meer aangeeft. Na wat rekenwerk lijkt echter alles "uit te komen" mits ik de fabrieksherstel partitie daar maar meetel (jaja, die had ook wel even kunnen verwijderen misschien, maar ja, niet gedaan). Kijk ook maar eens in verkenner hoe groot je C:partie eigenlijk is: ik denk nl. de 237Gb van "opslaggebruik" minus de herstelpartitie. Bij mij ging het in ieder geval zo: opslaggbruik geeft ~212Gb (ik heb nog een extra D partitie), terwijl verkenner ~196Gb geeft: het verschil is mij herstelpartitie

edit: voor alle duidelijkheid: die herstelpartie mag/moet je dus aftrekken van de "systeembestanden" (bij jou 47Gb). "Systeemherstel" onderaan dat rijtje is windows "eigen" systeemherstel, lees restorepoints.

[ Voor 12% gewijzigd door Carnoustie op 20-08-2015 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 15:18
Dit probleem zien we hier vaker opdoemen. De oorzaken zijn meestal
- System restore gebruikt te veel ruimte.
- Hibernation staat aan.
- Page file staat aan.

- System restore kun je verminderen, of zelfs helemaal uitzetten via:
Deze computer / eigenschappen / system restore

- Hibernation kun je uitzetten door in Command Prompt (met admin rechten) in te voeren: Powercfg.exe -h off

- Page file kun je verminderen of uitzetten via:
Deze computer / Eigenschappen / Geavanceerde systeeminstellingen / Performance / Instellingen / Geavanceerd.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1