4K resolutie op 15,6" scherm, soms heel klein

Pagina: 1
Acties:

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 22:16
Hi Tweakers,

Op mijn werklaptop, een Dell Insprion 15 7000, draait Windows 8. Dit is een 15,6" uitvoering, maar wel met een 4k resolutie, alles kleiner dan 3840 X 2160 zorgt ervoor dat mijn pictogrammen en alles heel vreemd uit gaan zien. De verhouding klopt dan totaal niet meer.

Bij sommige programma's enkele werkgerelateerde, Photoshop en het bekijken van filmpjes merk ik dat het veel nadelen heeft. Bij Photoshop is alles heel klein, de knoppen zijn klein, de tools, eigenlijk alles. Bij het kijken van bijvoorbeeld Dumpert filmpjes, dan is de player heel erg haperig en de afspeelbalk met pauzeknop etc. is heel smal en klein.

Hoe kan ik dit verbeteren? Als er geen oplossing hiervoor is kan ik niet de laptop instellen om met een gangbare 15,6" resolutie alles goed weer te geven?

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:42

RnB

De DPI verhogen naar 125% (vind ik zelf fijn) of 150%?
Helaas kunnen nog niet alle applicaties hier goed mee overweg, maar de door jouw genoemde applicaties zullen hier geen problemen mee hebben.

Deze link is misschien wel een goede om door te nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door RnB op 20-08-2015 15:19 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56

BCC

Als je update naar Windows 10 heb je nog veel meer mogelijkheden om dit te tweaken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07

P_Tingen

omdat het KAN

Of je resolutie via bureaublad terugzetten naar 1920xnogwat. Dat is precies de helft van je huidige resolutie (okee, een kwart) en op een 15,6'' is dat nog steeds FHD.

Collega heeft een Lenovo met dezelfde resolutie en uiteindelijk ook maar die via Windows teruggezet. Het is niet (zichtbaar) minder scherp of zo.

Voordeel is dat alle applicaties niet beter weten dan dat de resolutie gewoon FHD is

[ Voor 12% gewijzigd door P_Tingen op 20-08-2015 16:09 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 22:16
RnB schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:17:
De DPI verhogen naar 125% (vind ik zelf fijn) of 150%?
Helaas kunnen nog niet alle applicaties hier goed mee overweg, maar de door jouw genoemde applicaties zullen hier geen problemen mee hebben.

Deze link is misschien wel een goede om door te nemen.
Zo! Hij stond al standaard op 250%, ik heb dit aangepast zelfs naar 100% en mijn resolutie op Full HD gezet (1920x1080). Alles werkt nu zo ongelooflijk beter. Photoshop, werk CRM, Internetvideo's alles. Dus ik laat alles mooi hierop staan.
BCC schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:18:
Als je update naar Windows 10 heb je nog veel meer mogelijkheden om dit te tweaken.
Wil ik nog even mee wachten, kinderziektes en ondersteuning voor kleinere onbekendere/werk CRMs etc.
P_Tingen schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:08:
Of je resolutie via bureaublad terugzetten naar 1920xnogwat. Dat is precies de helft van je huidige resolutie (okee, een kwart) en op een 15,6'' is dat nog steeds FHD.

Collega heeft een Lenovo met dezelfde resolutie en uiteindelijk ook maar die via Windows teruggezet. Het is niet (zichtbaar) minder scherp of zo.

Voordeel is dat alle applicaties niet beter weten dan dat de resolutie gewoon FHD is
Ja dat heb ik dus wel eens vaker gedaan, alleen werd alles dan heel erg klein. Maar ik heb de oplossing inmiddels gevonden. Mijn DPI stond op 250% met die 4K resolutie, en blijkbaar konden sommige programma's niet met die 250% overweg.

Thanks allemaal, het is in ieder geval opgelost.