• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een Lenovo T430 aangesloten op een docking station. In het dockingstation zit een Displayport > HDMI convertor en vanuit daar gaat er een HDMI kabel naar de tv.

Als ik de laptop erin klik krijg ik direct beeld, maar de audio wordt dan afgespeeld op de boxen van de laptop. Als ik de boxen van de tv wil gebruiken, dan moet ik de laptop opnieuw opstarten voordat dat werkt.

Als de laptop opnieuw is opgestart werkt het prima, maar als ik vervolgens de tv opnieuw opstart (de laptop blijft aan staan in het docking station) moet ik weer de laptop opnieuw opstarten voordat de audio via de tv wordt afgespeeld.

Ik vind dit erg vervelend omdat ik de laptop altijd op de tv gebruik, en ik nu dus telkens de laptop opnieuw moet opstarten voor ik hem kan gebruiken (de laptop staat 24/7 aan).

Weten jullie hoe ik dit kan oplossen?
Ik denk trouwens niet dat het een driver probleem is, ik heb de nieuwste drivers in ieder geval geïnstalleerd.

Groeten,
Miicker

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 21:34

DeTeraarist

#Boots2Asses

Windows versie? Geluidskaart/chip? Tot nu toe heb je alleen opnieuw opgestart? Heb je niets anders kunnen vinden? Wat zegt het venster afspeel apparaten/playback devices voordat je de tv aanzet en nadat je je tv hebt aangezet en kun je als je de TV aanzet daar de instellingen wijzigen zodat hij van de andere output gebruik maakt?

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Lijkt op een HDMI handshake probleem:

http://site.hdtvsupply.com/hdcp1.html

Omdat je TV uitgaat verliest de laptop de connectie en die wordt blijkbaar niet goed herstelt bij weer aan zetten. En dan heb jij nog het geluk dat je in ieder geval beeld hebt.

Misschien is het de enige oplossing om de laptop niet aan te laten staan maar pas tot leven te wekken als de TV aan staat.
En heb je geprobeerd om het geluid van de laptop standaard op digitaal te zetten? Want nu schakelt je laptop automatisch naar de analoge speakers als de HDMI verbinding verloren gaat. (en die komt niet, zoals op mijn laptop, automatisch weer terug als de HDMI er weer is)
Ook in een fatsoenlijke mediaplayer kan je meestal de output wel kiezen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klinkt als HDCP/DPCP wat niet goed werkt en pas/weer wordt geinitialiseerd op het moment dat de laptop een reboot krijgt.

Je zal het probleem moeten zoeken tussen laptop, dockingstation en je convertor-apparaatje.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:48
MAX3400 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:01:
Klinkt als HDCP/DPCP wat niet goed werkt en pas/weer wordt geinitialiseerd op het moment dat de laptop een reboot krijgt.

Je zal het probleem moeten zoeken tussen laptop, dockingstation en je convertor-apparaatje.
Daar lijkt het inderdaad op. Ik heb een oudere HD ready TV die geen HDCP ondersteunt. Ik kon hierdoor bijvoorbeeld geen film kijken vanaf mijn Apple TV. Ook had ik vaak last dat de audio weg viel.
Een simpele splitter verwijderd deze HDCP. Hierna was het probleem bij mij helemaal opgelost,
Hier een link naar de splitter die ik gekocht heb. http://www.ebay.nl/itm/Ne...1080p-3D-UK-/330935149418?
Voor 15 euro heb je hem in huis. De splitter haalt zijn voeding van de HDMI kabel dus je hebt geen extra adapter of stopcontact nodig.

Ps. Niet alle splitters verwijderen het HDCP signaal want eigenlijk mag dat niet. Maar omdat ik het zonde vond dat een voor de rest prima TV niet meer bruikbaar was, ben ik er blij mee dat het bestaat. Hier een link met meer informatie:
http://www.tweaking4all.c.../remove-hdcp-hdmi-signal/

[ Voor 33% gewijzigd door Sepio op 20-08-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Allemaal bedankt voor jullie antwoord!
Ik heb uiteindelijk deze gekocht:
http://nl.aliexpress.com/...or-PC-HP/32325732440.html

Deze werkt wel perfect! Ik hoef niet meer telkens mijn laptop te rebooten :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Pagina: 1