Verkapte reclame?

Pagina: 1
Acties:

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
downloads: Advanced SystemCare 8.4.0
Bron: IObit

Het release-log van deze tool is al best lang maar nog nooit eerder gepost in http://tweakers.net/downloads/

Mag ik dus subtiel opmerken dat ik dit dus verkapte reclame vind; een submitter was toch per definitie een T.net-account? Het is ook niet zo dat andere artikelen, zoals over Intel, allemaal voorzien zijn van Bron: Intel

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 22:32
Wou hier net ook een topic over starten. Dit is gewoon verkapte adware, volgens sommige zelfs malware. De werking is ook zeer dubieus te noemen.

Als het een gesponsorde actie via Tweakers.net zelf is graag duidelijk vermelden de volgende keer, dan weten we waar we aan toe zijn.

if (!coffee) {
Work = false; }

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 23:15

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Er is een verschil tussen submitter en bron, vind het eigenlijk vreemder dat er bij downloads nog wel de bron netjeswordt weergeven en bij andere artikelen niet.

downloads: O&O ShutUp10 1.0.1337 en downloads: HoneyView 5.13 hebben bijvoorbeeld ook gewoon bron staan, dus ik snap niet waar je het opeens vandaan dat dit gesponsord is?

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:12

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Bron is de website waar het vandaan komt, submitter is degene die de moeite heeft genomen om hem bij ons aan te melden. In dit geval zag ik het staan bij de collega's van gratissoftware.nl en het zou volgens hen de populairste opschoontool na CCleaner zijn. Je mag dat reclame vinden, maar dan is elk programma wat in de Downloads langskomt reclame. Wij hebben er in ieder geval geen geld voor gekregen om er een stukje over te schrijven, dat was mijn eigen initiatief.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Duidelijk verhaal. Het is in ieder geval dus geen 1-2'tje tussen T.net en een 3rd party waarbij bepaalde goederen/gelden van eigenaar wisselen. Ik snap ook heel goed dat /downloads natuurlijk een crime is om te onderhouden als Tweakers zelf niks insturen; sowieso belangrijker zaken als kritische updates voor Windows/Linux worden ook niet gemeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50

Vickiieee

Kritische lezer.

Heh? Omdat een programma niet eerder in de .Downloads sectie voorkomt, nu wel genoemd wordt en daarnaast de bron vermeld staat, vind jij het reclame?

Wat Drobanir hierboven zegt. Nonsense. Die 'bron' staat er al tijden bij voor zover ik mij kan herinneren. Daarnaast komen er zo veel verschillende programma's en/of tools voorbij in de .Downloads dat alles bijhouden ondoenlijk is. Ik vind het juist leuk en interessant dat er een 'nieuw programma' in de .Downloads sectie voorbij komt. Zo lees je ook eens iets over wat anders :).

Wat betreft die updates voor Windows/Linux: die worden af en toe gemeld in een artikel als ze echt kritiek zijn. Verder is dat ook niet te doen. Of bied jezelf aan om dat bij te houden. Maar dan ook gelijk van Windows (verschillende versies die nog updates krijgen), iOS en Linux hé ;). :9

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• Pablojantje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-02 07:22
Hoe je het ook went of keert: Deze software is redelijk dubieus en het bedrijf erachter net zo (zie hierboven) Dit is niet alleen een onderbuik-gevoel maar ik spreek uit ervaring als 'pc-dokter'. De verbazing van mede-Tweakers dat deze software op tweakers.net staat is te begrijpen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:19

Jimbolino

troep.com

Sorry dat ik het zo zeg, maar ik mag hopen dat tweakers niet met deze troep geassocieerd wil worden?

Ik repareer regelmatig pcs bij mensen thuis, en deze troep is er vaak te vinden. Samen met 10tallen andere helpers, cleaners en andere spyware.

Een search op google levert bij mij vooral links naar softonic en cnet, deze sites staan bekend dat ze spyware adware en andere hijackers toevoegen aan hun downloads.

Gelukkig worden deze sites door een standaard installatie van ublock gemarkeerd als "badware":
https://raw.githubusercon...assets/ublock/badware.txt

Inmiddels staat de counter ook al op 2/56 bij virustotal:
https://www.virustotal.co...ca03/analysis/1440082620/

[ Voor 12% gewijzigd door Jimbolino op 20-08-2015 16:59 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 17:49
Dan toch vreemd dat er "de laatste week" 120K downloads van dit programma zijn gedaan op de download website van CNet.

En als je dan naar reviews kijkt zijn er toch wel aardig wat positieve reviews gedaan(al gaat dat dan wel over de pro versie).

Ik heb dit vroeger wel eens gebruikt om onnodige services uit te zetten op mijn oude (slechte) computer en heb er nooit wat over te klagen gehad, maar dit is vele jaren terug.

Ik ga later eens kijken wat er wel en niet waar over dit programma is.

Edit:

Ervaringen:

- Installer geeft standaard geen "extra software" aan.
- Software zelf geen problemen mee:

Deze software werkt naar behoren, zonder Pro licentie.

Er staan een aantal dingen standaard aan die ongewenst zouden kunnen zijn(Of juist niet, dit lijkt mij juist protectie tegen browser hijacking een van de meest gebruikte vormen van adware):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GzaVo9R.png

Het jammere is wel dat de meest "obvious" knop de activatie knop is dat helemaal niet nodig is om deze software te kunnen gebruiken.

De Toolbox heeft wat handige software als een uninstaller:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/a0sffm8.png

Dingen waar je voor moet betalen staan duidelijk vermeld onder "Pro" wat netjes gedaan is.

De Action Center is een beetje jammer, maar zelfs Avast heeft een zelfde soort ietsAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NAV5yXo.png

Ik kan duidelijk zeggen: Dit is geen adware; het laat geen directe reclame zien wat niet in de UI van het programma zelf zit, geen pop ups niks.

Geen Crapware/Malware: Je hoeft niet te betalen voor de meeste functies.

TL;DR: Het is een beetje jammer van de activatie knop, maar voor de rest is het een prima programma zonder forceringen.

[ Voor 119% gewijzigd door MrFax op 20-08-2015 18:20 ]

That's it, I'm done.

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 23:31
En toen was het weg :)

Misschien een idee om het op een publieke blacklist te zetten? Anders krijgen we over een paar maanden weer hetzelfde riedeltje in de Meuktracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50

Vickiieee

Kritische lezer.

Oké, na wat beter te kijken naar het programma zélf, kom ik ook wel tot de conclusie dat het dubieus is.
Als je op de site van Iobot komt, hebben ze TIG programma's die allerlei dingen aan je Pc zouden verbeteren of op zouden lossen. Waarom dit niet in één programma verwerken?

Anyway: reactie vanuit de redactie over het nu verwijderen van het 'artikel'?
?

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Nu we het dan toch over IObit hebben, vraag ik me af of downloads: IObit Uninstaller 5.0.3.168 onder dezelfde bloatware / adware catagorie valt?

Dit programma is ook van IObit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:19

Jimbolino

troep.com

Ik hoop dat er nog een modje is die de moeite wil doen om ook deze rommel te blacklisten.

downloads: IObit Uninstaller 5.1.0.7
downloads: IObit Uninstaller 5.0.3.168

https://www.virustotal.co...c264/analysis/1447381016/

https://www.reddit.com/r/...it_uninstaller_is_adware/
It's a PUP because if you use any of IOBits other software (Advanced System Care, Driver Booster) it will install IoBit Uninstaller against your will, even if you uncheck the box that- says to do so. IOBit Uninstaller will do the same thing, but it will install driver booster against your will. All of their software is very aggressive and attempts to install their other products.
IoBit is bundled with other software (a sign that its a PUP), it is aggressive with its self-promotion (installing other software after telling it not to), and not all of their products are on the up-and-up (fake avs, etc.). I would say that while some of their stuff is functional and not bad, its definitely the textbook definition of a potentially unwanted program.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1