• Jurie92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 13:52
Beste allemaal,

Ik denk dat mijn vraag het beste hier tussen past. Ik heb geen idee of het volgende mogelijk is, maar in theorie lijkt me van wel.

Ik zou graag een tweede keyboard/toestenbord (of Joystick) aansluiten op mijn pc en deze configureren als een gameboard. Met gameboard bedoel ik zoiets als bv. de Logitech G13 etc.

Ik heb namelijk wel een extra toetsenbord liggen en als ik die kan gebruiken zou dat mooi zijn. De knoppen moeten dan als extra knoppen functioneren en niet als joystick of bv de letter 'E' die als de letter 'A' gezien wordt.

Ik wil het graag gebruiken in games waar je net wat extra toetsen nodig hebt, die je al in gebruik hebt op het huidige toetsenbord.

Ik hoor graag of zoiets kan of dat dit mijn creativiteit is. ;)

Alvast bedankt. :)

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:36
Zelf heb ik een pricewatch: Zboard Gaming Pad Fang en in mijn ervaring werken deze gamepads allemaal op een vergelijkbare manier: Ze zijn in feite een subset van een toetsenbord met een eigen vorm, maar gebruiken gewoon dezelfde tekens als een standaard toetsenbord.

Indien je dus nog ongebruikte tekens hebt, kun je de volgende tool voor Windows gebruiken: Microsoft Keyboard Layout Creator. Hiermee kun je een eigen toetsenbord indeling maken, waardoor je dus die gewenste toetsen hopelijk/waarschijnlijk kunt instellen naar de teken die je wilt gebruiken.

Echter, extra toetsen boven wat je toetsenbord zelf bevat zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn. Ook is de vraag of games dat ondersteunen, in mijn ervaring zijn er games die uberhaupt geen 'bijzondere' tekens ondersteunen (zoals ,.; welke in de programmer dvorak toetsenbordindeling de plaats innemen van de qwerty's qwe...) of slechts een beperkte set. Door 'exotische' toetsen/tekens te gaan gebruiken, verhoog je de kans op frustraties dat er een game tussen zit die het niet slikt.

[ Voor 3% gewijzigd door kutagh op 20-08-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
kutagh schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:15:
Zelf heb ik een pricewatch: Zboard Gaming Pad Fang en in mijn ervaring werken deze gamepads allemaal op een vergelijkbare manier: Ze zijn in feite een subset van een toetsenbord met een eigen vorm, maar gebruiken gewoon dezelfde tekens als een standaard toetsenbord.

Indien je dus nog ongebruikte tekens hebt, kun je de volgende tool voor Windows gebruiken: Microsoft Keyboard Layout Creator. Hiermee kun je een eigen toetsenbord indeling maken, waardoor je dus die gewenste toetsen hopelijk/waarschijnlijk kunt instellen naar de teken die je wilt gebruiken.

Echter, extra toetsen boven wat je toetsenbord zelf bevat zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn. Ook is de vraag of games dat ondersteunen, in mijn ervaring zijn er games die uberhaupt geen 'bijzondere' tekens ondersteunen (zoals ,.; welke in de programmer dvorak toetsenbordindeling de plaats innemen van de qwerty's qwe...) of slechts een beperkte set. Door 'exotische' toetsen/tekens te gaan gebruiken, verhoog je de kans op frustraties dat er een game tussen zit die het niet slikt.
Aha op die manier, dacht dat zo'n gamepad altijd een soort extra knoppen toevoegde, zoals de knoppen van een joystick ook apart geregeld zijn.

Is het met bovenstaande tool bijvoorbeeld ook mogelijk toetsencombinaties in te stellen op 1 toets? Of wellicht knop X te laten functioneren als een JoyButton e.d.?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:36
Voor zover ik weet kan je met de MKLC slechts losse tekens instellen, geen sequences/macro's of een samenraapsel van meerdere tekens in 1x. Er zijn vast mogelijkheden hiervoor, maar dat zou ik niet zo 1 2 3 weten... Wat wel een optie kan zijn, is om met MKLC de toetsen toe te wijzen aan specifieke tekens en dan AutoHotKey of iets dergelijks te gebruiken om deze tekens af te vangen en vervangen door je gewenste macro...

Moet ik er nog bij zeggen, dat de performance hiervan niet gegarandeerd zal zijn en als dat belangrijk is (i.v.m. lage input lag), je waarschijnlijk toch beter af zult zijn met een toetsenbord met daadwerkelijk extra knoppen (als je echt veel nodig hebt, de Roccat Valo bevat veel macro toetsen maar ik en een maat van mij vinden beiden het een rampzalig toetsenbord om mee te gamen... Er zullen vast wel nog meer toetsenborden zijn met extra macro toetsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De G-knoppen van de G-series zijn in principe ontworpen om niet direct ondervangen te kunnen worden, AHK bv kan heel die keys niet zien, de G13 heeft knoppen die enkel via de logitech software werken en hebben geen enkele directe keyboard mapping. Dit is ook 1 van de redenen dat deze toetsenborden gewoon werken met 90% van de 'anticheat' programma's.

Ga je met een normaal (herkenbaar) keyboard of joystick werken, zou je of een exotisch keyboard layout pakken met toetsen die jij op je main toetsenbord niet gebruikt en deze via AHK naar de juiste toets/macro zetten, of met de MKLC mappings maken en deze ingame definieren als de game deze toetsen ondersteund (wat lang niet vaak het geval is).

2 keyboards op 1 PC geven gewoon altijd dezelfde input, E op eerste is hetzelfde als E op tweede toetsenbord.

Wil je zelf wat fabriceren kan je altijd nog zo'n dyi-mame controller nemen (die emuleert 2 'joysticks' met elke dacht 6 knoppen) en eigen ramplankje maken. Maar ook in de joystick oplossing (als de game dit niet ondersteund) zal je richting programma's als AHK moeten gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

Ik heb de logitech G13 in de kast liggen en werkte voorheen heerlijk.
nu heb ik geen ruimte op mijn tafel en game ik gewoon op 1 keyboard.

Ik begrijp niet waarom je meer keys nodig hebt dan wat je nu beschikbaar hebt op 1 keyboard.
Alleen bij WoW gebruik je veel keys, maar dan heb je weer bindings die je kan maken.
Mijn corsair K90 heeft 18 gametoetsen die ik kan programmeren en dat zelfs Maal 3.
nooit echt gebruikt

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
Snap het. Ik ga weleens wat proberen.

Bedankt voor de tips.

Reden van de vraag:
Ik heb bij GTA V nogal wat mods met toetsencombinaties geïnstalleerd, heb nu al een aantal A4tjes om dat te onthouden maar het leek me dat dat toch makkelijker moest kunnen. Zit daarnaast steeds te zoeken naar een knop die vrij is en niet hinderlijk is tijdens het spelen.

Nogmaals bedankt voor de hulp en info. Mocht ik resultaat hebben dan zal ik het even posten.
Pagina: 1