Asrock B75m-itx bios heeft geen XMP settings

Pagina: 1
Acties:

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Ik heb me recent een leuke lanbak gebouwt, om een lekker snel systeem wat mobiel is te hebben.

Hierin zit de volgende hardware:

Asrock b75m-itx icm een 2500K cpu
CM Poison AIO watercooler
2x4Gb Corsair Platinum 1866mhz C9
Nvidia GTX970 OC Refference
Samsung 840 EVO 750Gb SSD

Systeem draait prima, alleen heeft het bios enkel de AUTO, 1066 en 1333mhz memoryspeed setting.

Als ik google vind ik op http://www.asrock.com/mb/Intel/B75M-ITX/?cat=Specifications:

- Dual Channel DDR3 memory technology
- 2 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 1600/1333/1066 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 16GB*
- Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP) 1.3 / 1.2

Ook vind ik in de manuel een screenshot waarop binnen de memory settings boven de in te stellen latencies ook een optie zit om het XMP profiel te selecteren, echter ontbreekt deze functie in mijn bios.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/10fvvrd.png

Als ik vanuit het flashgedeelte binnen het bios laat zoeken naar een update, krijg ik de melding dat ik al de meest recente heb, zijn hier andere tweakers met dit boardje, die eens willen checken of zij deze optie wel hebben?

Kan je via een dos flash wel downgraden naar een oudere bios? Beetje zonde van dit dure snelle ram om het op 667mhz te laten lopen :(

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

rdejongjr

Gnome

Jouw CPU in combinatie met een B75 chipset wil niet sneller accepteren.
Zie specs CPU

Enige wat je kunt doen is spelen met timings en daar nog ietsje uit persen aangezien ze toch minder snel draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door rdejongjr op 21-08-2015 00:34 ]

Verwijderd

Helemaal bovenaan staat xmp profile....., lijkt erop dat het gewoon al ingesteld is.
rdejongjr schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:33:
Zie specs CPU

Enige wat je kunt doen is spelen met timings en daar nog ietsje uit persen aangezien ze toch minder snel draaien.
Waarom zou je het geheugen niet gewoon op 1866 kunnen zetten?
Dit word officeel niet ondersteund, maar je kan het op bijna elk moederbord gewoon instellen. Boven 1600 ddr3 word op bijna geen enkele processor officieel ondersteund, maar het werkt wel.
Dat wil ik ook zeggen, waarom per se xmp? Je kan het zelf ook prima handmatig op 1866 zetten.

Waarom een k processor op een b moederbord? Op een z moederbord kan je die nog lekker overclocken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 01:59 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 01:51:
Helemaal bovenaan staat xmp profile....., lijkt erop dat het gewoon al ingesteld is.

[...]

Waarom zou je het geheugen niet gewoon op 1866 kunnen zetten?
Dit word officeel niet ondersteund, maar je kan het op bijna elk moederbord gewoon instellen. Boven 1600 ddr3 word op bijna geen enkele processor officieel ondersteund, maar het werkt wel.
Dat wil ik ook zeggen, waarom per se xmp? Je kan het zelf ook prima handmatig op 1866 zetten.

Waarom een k processor op een b moederbord? Op een z moederbord kan je die nog lekker overclocken.
Dit is een screenshot uit de manual PDF, die optie ontbreekt dus bij mij, en voor een simpele OC volstaat dit boardje toch ook, zou het ram graag op de specced 933mhz willen laten lopen op C9 en de CPU ergens rond de 4ghz, temps zijn geweldig, hoewel het zo een kleine behuizing is <3

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Op een b bord kan je helemaal niet overclocken? Ook niet een beetje. Of bedoel je met de baseclock? Dat kan wel, maar dan kom je niet zo ver hoor ;)
Staat er niet gewoon een instelling voor de snelheid van het geheugen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 12:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op sommige B-chipsetborden kun je wel overclocken, ook al wordt het niet officieel ondersteund.

XMP is leuk omdat je in 1 keer de settings voor voltage, latency en snelheid hebt, maar die kun je ook handmatig inrammelen als je dat wilt natuurlijk.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:25:
XMP is leuk omdat je in 1 keer de settings voor voltage, latency en snelheid hebt, maar die kun je ook handmatig inrammelen als je dat wilt natuurlijk.
Precies, volgens mij ben je al een scherm te ver (foto), als het goed is kun je in het vorige scherm de dram timings van auto naar manual instellen.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Dat kan daar indd, maar zoals in de OP gesteld, heb ik daar enkel de AUTO 1066 en 1333mhz strap, en met auto neemt hij de 667mhz (1333mhz) snelheid. Volgens de info in de manual zou ik daar ook de 1600mhz moeten kunnen kiezen en die ontbreekt, ik heb de 2500K erin gedaan omdat ik van een OC mogelijkheid uitging, maar heb ook nog een 2600 en en een 3570 (non K) liggen, zou het OCen niet lukken.

Wrs zal ik zelf aan het flashen moeten, om te testen of met een andere bios deze settings wél naar voren komen.

Verwijderd

rdejongjr schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:33:
Zie specs CPU

Denk dat dit antwoord van toepassing is.
De 2500K heeft geen ondersteuning voor 1600MHz. en dit zal waarschijnlijk geblokkeerd zijn in het bios.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Dat verklaart niet waarom de XMP setting ontbreekt, lijkt me toch een bios tekortkoming.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:15:
[...]

Denk dat dit antwoord van toepassing is.
De 2500K heeft geen ondersteuning voor 1600MHz. en dit zal waarschijnlijk geblokkeerd zijn in het bios.
Zoals ik al gezegd heb, bijna elke processor ondersteund officieel maar 1600. Wil niet zeggen dat sneller geheugen niet werkt. Zelfs de 4790K ondersteund officeel maar 1600 geheugen.
Je kan er alleen veel sneller geheugen bij zetten, en instellen. En dat werkt gewoon prima.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 15:08 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Is mij ook bekend, daarom ook dit topic, nadat ik dit even snel wilde instellen, maar zonder XMP setting word dat wat lastig...

[ Voor 21% gewijzigd door SAiN ONeZ op 21-08-2015 15:48 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:52

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Kan het zijn dat je het activeren van de XMP setting ergens over het hoofd ziet? Wat staat er onder Advanced bijvoorbeeld of andere schermen? Maak anders ff wat foto's.. ;)

En wat geeft CPU-Z nu aan, is dat inderdaad 1333 Mhz?

Wat ook nog kan is dat de manual niet meer overeenkomt met de laatste BIOS en dat op dit bord 1600/1866 (en/of XMP) met die laatste BIOS is uitgeschakeld omdat het bord het niet goed aankan. Je hebt zeker geen 1600 Mhz latjes om te testen denk ik?

Specs

Verwijderd

- Dual Channel DDR3 memory technology
- 2 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 1600/1333/1066 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 16GB*
- Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP) 1.3 / 1.2

*Due to the operating system limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® 32-bit OS. For Windows® 64-bit OS with 64-bit CPU, there is no such limitation.

**The highest supported DRAM frequency depends on the CPU you’ve installed. For detailed CPU specifications, please refer to Intel® official website.
Bron: http://www.asrock.com/mb/Intel/B75M-ITX/?cat=Specifications

Met andere woorden:
-Sandy bridge maximaal 1333MHz.
-Ivy bridge maximaal 1600MHz.

Verwijderd

Hoe vaak moeten we herhalen, dat het officieel niet ondersteund word, maar dat het wel prima werkt.
De 4790K ondersteund ook maximaal 1600. Kijk eens rond, er is bijna niemand die 1600 geheugen samen met die processor gebruikt. Sneller is niet officieel ondersteund, maar werkt wel prima.

Waarom de xmp instellingen er niet zijn weet ik ook niet.
Maar SAiN ONeZ, kan je het nou handmatig instellen ja of nee?
Dan kan je het toch even met de hand instellen? Duurt iets langer, maar dan was je nu wel klaar geweest ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 18:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 18:22:
Hoe vaak moeten we herhalen, dat het officieel niet ondersteund word, maar dat het wel prima werkt.
Prima, geef even de oplossing dan?
Waarom de xmp instellingen er niet zijn weet ik ook niet.
Die zijn er wel maar allen voor de snelheden die de geheugencontroller van de cpu ondersteunt.
Maar SAiN ONeZ, kan je het nou handmatig instellen ja of nee?
Dan kan je het toch even met de hand instellen? Duurt iets langer, maar dan was je nu wel klaar geweest ;)
Dus eerst schrijf je dat het prima werkt terwijl je nu pas vraagt of het überhaupt wel handmatig is in te stellen?
Daar heeft de TS trouwens hier:
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:59:
Dat kan daar indd, maar zoals in de OP gesteld, heb ik daar enkel de AUTO 1066 en 1333mhz strap, en met auto neemt hij de 667mhz (1333mhz) snelheid. Volgens de info in de manual zou ik daar ook de 1600mhz moeten kunnen kiezen en die ontbreekt
al antwoord op gegeven.

Zoals ik al eerder schreef is dit doodeenvoudig een beperking in het bios.
Het is dus simpelweg niet mogelijk om met dit moederbord hogere waardes in te stellen dan de door Intel opgegeven maximale clock van de geheugencontroller.

Verwijderd

Sneller geheugen werkt prima op die processors. Dat is mijn punt. Zoek het maar eens uit. Het word niet officieel ondersteund, maar werkt prima. Het is officieel een overclock, daarom word het vaak niet aangegeven.
Dus dat werkt, de vraag was of hij de snelheden met de hand in kan stellen, dat is niet mogelijk op elk moederbord. Daarom vroeg ik het.
Geef jij anders even zomaar de oplossing? Ik heb het bord hier niet liggen, dus zo eenvoudig is het niet.
Zal bij jou volgende topic ook bij je eerste post vragen, he wat is de oplossing? Dat kan je niet altijd in een paar posts zeggen.
Maar jij weet het antwoord, want de cpu zegt maximaal 1600 te ondersteunen. Man zoek het eens op, de cpu kan veel sneller geheugen aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 19:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:10:
Sneller geheugen werkt prima op die processors. Dat is mijn punt. Zoek het maar eens uit. Het word niet officieel ondersteund, maar werkt prima. Het is officieel een overclock, daarom word het vaak niet aangegeven.
Dat begrijp ik, ik loop al een tijdje mee in het (oc) wereldje.
Geef jij anders even zomaar de oplossing? Ik heb het bord hier niet liggen, dus zo eenvoudig is het niet.
Zal bij jou volgende topic ook bij je eerste post vragen, he wat is de oplossing? Dat kan je niet altijd in een paar posts zeggen.
Maar jij weet het antwoord, want de cpu zegt maximaal 1600 te ondersteunen. Man zoek het eens op, de cpu kan veel sneller geheugen aan.
Het heeft niet met de cpu of de geheugencontroller te maken maar met het moederbord.
Het moederbord heeft een ingebouwde restrictie die verder clocken onmogelijk maakt.
Asrock houdt hier de opgegeven waarden van Intel aan.
Ik heb zijn grotere broertje de B75m hier liggen en die is ook niet verder te branden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2015 19:35 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Thnx, niet met een andere bios op te lossen dus die memory speeds, ik ga er van de week een sandy bridge in gooien (3570) ben benieuwd of dan de 1600mhz strap wel te selecteren valt, i'll keep u posted...

Punt blijft dat de XMP optie ontbreekt, maar ik merk al dat ik daar wrs alleen achter kom als ik ga flashen.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:31:
[...]

Dat begrijp ik, ik loop al een tijdje mee in het (oc) wereldje.

[...]

Het heeft niet met de cpu of de geheugencontroller te maken maar met het moederbord.
Het moederbord heeft een ingebouwde restrictie die verder clocken onmogelijk maakt.
Asrock houdt hier de opgegeven waarden van Intel aan.
Ik heb zijn grotere broertje de B75m hier liggen en die is ook niet verder te branden.
Ik wil gewoon die keuze kunnen maken als in het screenshot, blijkbaar is 1866mhz ook mogelijk met minimaal een ivy bridge, het socket ondersteund nl niet hoger, en daardoor verwacht ik toch het technisch mogelijk zou moeten zijn..

[ Voor 54% gewijzigd door SAiN ONeZ op 21-08-2015 20:09 ]

Pagina: 1