2 externe schermen op Ubuntu laptop

Pagina: 1
Acties:

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik heb een Dell XPS13 Developer Edition, prima laptop, maar wel een grote tekortkoming dat er maar 1 scherm op aangesloten kan worden via mini displayport.

Daar dacht ik een oplossing voor te hebben, ik heb 2 Dell U2414H monitors gekocht en deze via Daisy Chain op mijn laptop aangesloten. Na het upgraden van de kernel naar 4.1.6 en Ubuntu naar 15.04 werkte dit in principe. Het scherm van mijn laptop zet ik uit en de 2 schermen werken.

Alleen 1 probleem. Het 2e scherm (dus degene die via de Daisy Chain is aangesloten), heeft screen tearing op de hoogste resolutie (1920x1080). Dusdanig veel dat het niet prettig werken is. Als ik het scherm op 1600x900 zet werkt alles zonder probleem. Maarja, dat is natuurlijk niet ideaal. Overigens blijft de tearing op dit scherm als ik de resoluties omdraai.

Ik heb al geprobeerd om de Intel drivers te upgraden en TearFree op true gezet in de config, maar dat fixt het helaas niet. Iemand enig idee?

[ Voor 3% gewijzigd door cooper87 op 20-08-2015 11:55 ]

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Misschien heb je met xrandr meer opties, zie: https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution :P
En dan denk ik bv aan de refreshrate eens op 50 Hz zetten en kijken of dat uitmaakt.

[ Voor 34% gewijzigd door peterpv op 20-08-2015 11:59 ]

• cooper87
  • Nu online
Maakt helaas geen verschil :(

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk heb je gewoon te weinig bandbreedte. Wat voor poort zit er op die laptop (en welke revisie?), want daar zit waarschijnlijk het grootste verschil, naast de daisy-chain hub.

Een andere optie is dat je een dualhead2go gebruikt, of een USB3-DVI adapter ofzo.

• cooper87
  • Nu online
johnkeates schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:43:
Waarschijnlijk heb je gewoon te weinig bandbreedte. Wat voor poort zit er op die laptop (en welke revisie?), want daar zit waarschijnlijk het grootste verschil, naast de daisy-chain hub.

Een andere optie is dat je een dualhead2go gebruikt, of een USB3-DVI adapter ofzo.
Een mini displayport, ik kon nergens de revisie vinden, maar ik neem aan dat het 1.2 is anders kwam ik al niet zo ver.

Gaan dit soort adapters wel op Linux werken? Ik ben al tijden op zoek naar een fatsoenlijke oplossing voor 2 externe schermen en heb nog nergens wat kunnen vinden.

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
Ik draai de zelfde setup maar dan Windows ipv Ubuntu. Op wat problemen na met daisychain (komt door de schermen, staat heel internet vol mee) na hier absoluut geen last van screen tearing. Dus wellicht iets in Ubuntu.

• cooper87
  • Nu online
Nivali schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:52:
Ik draai de zelfde setup maar dan Windows ipv Ubuntu. Op wat problemen na met daisychain (komt door de schermen, staat heel internet vol mee) na hier absoluut geen last van screen tearing. Dus wellicht iets in Ubuntu.
Ik heb het ook op Windows geprobeerd, daar werkt het prima. Sowieso een Ubuntu ding dus.
Pagina: 1