[Dual-monitor] Beeld gaat uit en aan, strepen

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb hier twee monitoren staan:
- Dell U2312HM: werkt perfect, aangesloten d.m.v. DP
- Samsung 2253LW: aangesloten d.m.v. DVI, beeld gaat uit en aan en krijgt af-en-toe strepen. Lijkt alsof de kabel niet goed vastzit zegt maar.

Nu zijn de problemen begonnen toen ik mijn NV-videokaart heb ingeruild voor een AMD-videokaart.
Een tijd heb ik de monitor (Samsung) namelijk geupscaled (virtuale resolutie) naar 1920x1080 i.p.v. de max. 1680x1050 (zowel op Windows als Linux), en daarna zijn de problemen begonnen.

Het kan zijn dat de kabel kapot is, maar het vreemde is dat het scherm wel correct werkt tijdens het booten en in de BIOS.
Als ik de monitor aansluit via VGA heb ik geen problemen, maar dat was op een andere PC (PCI-e heeft geen VGA(-verloopstukje)).

Zou het kunnen dat de kabel kaduk is? Of dat er iets mis is in het 'digitale systeem'?
Komt iemand het bekend voor?

Bedankt alvast, :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20

Nemesizz

Untouchable

Wat soms wel eens mis wil gaan bij Radeon kaarten icm dual/multi monitor setup, is dat ie de clockspeeds te laag heeft staan (zelfde als bij single monitor). Bij dual of meer setup moet ie eigenlijk de clocksnelheden iets hoger hebben anders krijg je dat een van je monitoren begint te flikkeren of andere gekke dingen laat zien.

Op welke snelheid de kaart precies moet draaien weet ik ook zo niet, dit kan verschillen per serie.
Mijn oude 5770 had namelijk dezelfde problemen met dual monitor, dat ie de clockspeeds van single pakt en dat dan het 2e scherm begon te klooien. Heb het opgelost door handmatig de snelheid iets hoger te zetten (uit m'n hoofd even, 300Mhz core, 900Mhz memory voltages ook iets hoger ivm de hogere clocks, gewoon 'medium pre-set' voltage gepakt) en dan werkte het wel.

Kijk eens met GPU-z wat de clockspeeds van de kaart zijn als het 2e scherm begint te flikkeren, ik denk dat ze het zelfde zijn als single monitor namelijk en dat verklaard het probleem.
(zo niet kan er mogelijk wat anders mis zijn, maar hoofdverdachte is dus wat ik hierboven aangaf ;) ).

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nemesizz schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:54:
Wat soms wel eens mis wil gaan bij Radeon kaarten icm dual/multi monitor setup, is dat ie de clockspeeds te laag heeft staan (zelfde als bij single monitor). Bij dual of meer setup moet ie eigenlijk de clocksnelheden iets hoger hebben anders krijg je dat een van je monitoren begint te flikkeren of andere gekke dingen laat zien.

Op welke snelheid de kaart precies moet draaien weet ik ook zo niet, dit kan verschillen per serie.
Mijn oude 5770 had namelijk dezelfde problemen met dual monitor, dat ie de clockspeeds van single pakt en dat dan het 2e scherm begon te klooien. Heb het opgelost door handmatig de snelheid iets hoger te zetten (uit m'n hoofd even, 300Mhz core, 900Mhz memory voltages ook iets hoger ivm de hogere clocks, gewoon 'medium pre-set' voltage gepakt) en dan werkte het wel.

Kijk eens met GPU-z wat de clockspeeds van de kaart zijn als het 2e scherm begint te flikkeren, ik denk dat ze het zelfde zijn als single monitor namelijk en dat verklaard het probleem.
(zo niet kan er mogelijk wat anders mis zijn, maar hoofdverdachte is dus wat ik hierboven aangaf ;) ).
Thanks. :)
Ga het eens in de gaten houden met GPU-Z, want het gebeurd inderdaad vaker als iets op het scherm wordt gerenderd (zoals YouTube, VLC, etc.).
Zou inderdaad goed kunnen dat de voltages/clock te laag worden geclockt.
Dit zou ook de problemen op Linux verklaren, daar werkt het klokken nog niet zo heel goed, al wordt dit bij elke nieuwe (kernel) release beter. ;)

Heb inmiddels de kabel vervangen door een andere DVI-kabel, ook dit lijkt het wat te verbeteren.
Maar het doet zich soms random voor, soms heb ik een paar uren geen problemen.