Hoewel dit onderwerp al meerdere malen in het shopping forum is behandeld denk ik toch dat mijn situatie een andere insteek heeft. Op 28 juli heb ik Just Cause 3 besteld voor de PC. Hij stond voor 47 euro op de site (Wehkamp dus), een prijs die overeenkomt met veel concurrenten. Wehkamp was aantrekkelijk omdat ik gebruik kon maken van de vriendenaktie (10 e korting) en de nieuwe klanten aktie (10 e korting bij bestelling van boven de 40e). Ik kreeg dus totaal 20 euro korting op de aankoop.
Gisteren heeft wehkamp de bestelling geannuleerd omdat het spel was 'uitverkocht'. Dat lijkt me sterk wat het betreft de gewone versie en niet de limited/collectord edition. Daarnaast komt het spel pas eind december in de winkels te liggen. Het lijkt mij waarschijnlijk dat ze met een hogere prijs van de leverancier zijn gecoinfronteerd maar daar zou ik geen gevolgen van moeten ondervinden, dan hadden ze het spel maar met een hogere prijs op de site moeten zetten.
Ze hebben het spel voor mij opnieuw in de bestelling gezet voor 54,99 (dus zonder de verrrekening van de 20 euro korting). Het betreft exact hetzelfde spel maar dan voor een hogere prijs en een ander artikelnummer. In de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org (te downloaden op de site van Wehkamp) zie ik staan:
Edit: ik heb Wehkamp verzocht de prijs terug te zetten naar het oorspronkelijke bedrag met verwijzing naar de Thuiswinkel voorwaarden. Nog geen reactie ontvangen.
Gisteren heeft wehkamp de bestelling geannuleerd omdat het spel was 'uitverkocht'. Dat lijkt me sterk wat het betreft de gewone versie en niet de limited/collectord edition. Daarnaast komt het spel pas eind december in de winkels te liggen. Het lijkt mij waarschijnlijk dat ze met een hogere prijs van de leverancier zijn gecoinfronteerd maar daar zou ik geen gevolgen van moeten ondervinden, dan hadden ze het spel maar met een hogere prijs op de site moeten zetten.
Ze hebben het spel voor mij opnieuw in de bestelling gezet voor 54,99 (dus zonder de verrrekening van de 20 euro korting). Het betreft exact hetzelfde spel maar dan voor een hogere prijs en een ander artikelnummer. In de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org (te downloaden op de site van Wehkamp) zie ik staan:
Er stond maar een termijn bij het artikel en dat is de release datum. De aanvullende voorwaarden van Wehkamp stellen niets over het recht hebben de prijs te verhogen. In dit geval is Wehkamp toch verplicht mij het spel te leveren voor 27,99? En hoe zit dat met die korting, kunnen ze die zomaar 'verwijderen'?Artikel 11 - De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Edit: ik heb Wehkamp verzocht de prijs terug te zetten naar het oorspronkelijke bedrag met verwijzing naar de Thuiswinkel voorwaarden. Nog geen reactie ontvangen.