• Rexel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-05 14:42
Hoi mede-tweakers,

Sinds begin april ben ik werkzaam bij een ICT-Dienstverlener op het gebied van Navision. Nu is er de mogelijkheid om cursussen en/of opleidingen te volgen op kosten van de werkgever. Nu heb ik rond zitten kijken naar wat voor certificering ik zou willen halen. (ITIL, BiSL etc).

Als opleiding heb ik bedrijfskundige informatica gestudeerd maar heb het gevoel dat het behalen van certificering nooit verkeerd is.

Nu heb ik zitten kijken naar certificaten die ik zou willen halen en omdat ik meer de kant van bedrijfskundige (procesmanagement, informatie analist, business engineer) op denk te gaan (met nog wel een relatie met I(C)T) zat ik te denken om te beginnen met een cursus voor BiSL Foundations. Alleen ben ik nog niet helemaal zeker of dit een goede eerste stap is om zelf certificaten te bemachtigen of dat b.v. ITIL v3 Foundations wellicht een betere optie is.

Zelf denk ik dat ik niet lang werkzaam blijf op het gebied van Navision vandaar dat ik me niet verder voor wil certificeren.
Nu is mijn vraag of iemand hier meer ervaringen mee heeft en mij wellicht handige tips kan geven?

Alvast bedankt!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Heb zelf de BiSL Foundation behaald bij Exin enkele jaren geleden, paar uurtjes zelfstudie en dan heb je die zo binnen. Stelt weinig voor maar staat leuk en is wel echt een BI certificaat. Kortom leuke instapper om er even aan te wennen! Overigens is dat zo met vrijwel alle Foundation certificaten...

Als ik jou was zou ik gewoon in 1 ruk door gaan voor BiSL, Prince2 en ITIL Foundation. Iedere ''concullega' zal die hoogstwaarschijnlijk ook hebben (bij veel BI opleidingen zitten ze al standaard in het curriculum namelijk) ze kosten niet veel en geven een mooie basis.
Voor bijvoorbeeld Practitioner niveau en andere serieuzere certificeringen moet je vaak aantoonbare ervaring hebben van X jaar en/of punten blijven halen dus die zou ik altijd op verzoek van een bedrijf halen wanneer ze die uiteraard ook betalen en je door je werk de ervaring en punten kan halen.

• Rexel
ACRNM schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:35:
Heb zelf de BiSL Foundation behaald bij Exin enkele jaren geleden, paar uurtjes zelfstudie en dan heb je die zo binnen. Stelt weinig voor maar staat leuk en is wel echt een BI certificaat. Kortom leuke instapper om er even aan te wennen! Overigens is dat zo met vrijwel alle Foundation certificaten...

Als ik jou was zou ik gewoon in 1 ruk door gaan voor BiSL, Prince2 en ITIL Foundation. Iedere ''concullega' zal die hoogstwaarschijnlijk ook hebben (bij veel BI opleidingen zitten ze al standaard in het curriculum namelijk) ze kosten niet veel en geven een mooie basis.
Voor bijvoorbeeld Practitioner niveau en andere serieuzere certificeringen moet je vaak aantoonbare ervaring hebben van X jaar en/of punten blijven halen dus die zou ik altijd op verzoek van een bedrijf halen wanneer ze die uiteraard ook betalen en je door je werk de ervaring en punten kan halen.
Bedankt voor je reactie!

Oke, ja heb zelf inderdaad tijdens mijn studie ITIL, BiSL, en ASL colleges gevolgt maar daar nooit officieel certificaten voor gekregen vandaar dat ik deze alsnog zou willen halen.

Goed om te weten dat eigenlijk elek Foundation certificaat een goed begin is, had wel zo iets dat ik eerst wilde beginnen met certificaten in de richting dat ik echt op wil. Het is ook inderdaad meer van dat ik de basis kennis heb en dit ook echt kan aantonen ipv dat ik er nu al dagelijks mee bezig ben. het practitioner niveau is dan ook inderdaad nog niet van toepassen atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Ja. Die drie zijn op zich prima. Mocht je er geen kennis van hebben dan is het mooi meegenomen dat je enigszins kennis hebt van de business processen op het gebied van IT en anders zijn het easy-peasy certificaten om te scoren waarmee je potentiele werkgevers/klanten kan overladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Persoonlijk zou ik ITIL F boven BISL F zetten, puur omdat dit meer bekend is. Zelf heb ik ook tijdens de BI(M) opleiding alles gehad, maar een certificaat staat toch grappig. Het halen ervan is al beschreven, zeker voor een HBO'er is dat appeltje eitje. Prince2 F vond ik het makkelijkst om te halen, is ook zeer bekend en staat goed op het lijstje.

Misschien kan je ook nog denken aan SCRUM, volgens mij heet het Professional SCRUM Master. Staat leuk op je CV en je kan een examen online afnemen.

T-Map kan ook een optie zijn, dat is gericht op het testen maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Misschien zelf kijken welke richting je op wil? Maar ik denk dat alle bovenstaande certificaten leuk staan op het CV en ik heb nooit moeite gehad om ze te halen. Heb je er verder iets aan...? Weinig, de praktijk is 9 van de 10 keer toch anders. (En je kent een hoop van school)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexel
Bedankt voor jullie reacties! Het is denk ik inderdaad meer voor het hebben van het papiertje en de status er van op je CV. Vind het daarnaast wel fijn om het weer te verversen aangezien het al een aantal jaartjes geleden is dat ik heb het gehad.

ik vond het tijdens mijn studie ook al geen zware stof dus dat zal nu dan ook wel goed komen!
Pagina: 1