Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VLANS] KPN TV werkt niet via VLAN switch

Pagina: 1
Acties:

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:09
Hallo iedereen,

Ik heb een VLAN switch van Netgear aangeschaft, omdat het me makkelijk leek om port based vlan voor mijn TV/Internet te gebruiken zodat ik niet met twee losse unmanaged switches zit.

Echter krijg ik mijn tweede TV van KPN niet actief via deze switch, hieronder mijn situatie geschetst:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mJf5vcYl.png

Als ik de kabel die in de VLAN switch gaat (poort 8 ) direct in het TV kastje steek, gaat alles probleemloos.

Wat kan ik het beste hier nou voor gebruiken, heb het één en ander al geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Portbased VLAN / 802.1Q Vlan tagging? En welke poortjes moet ik taggen/untaggen en welke VLAN moet ik meegeven en hoe zit het met de PVID's? Ik heb beide al geprobeerd maar het werkt niet naar behoren, wellicht dat iemand een idee heeft?

Moet overigens IGMP snooping (op welk VLAN?) aan of uit i.c.m. bovengenoemde?

Alvast bedankt!
Chris

[ Voor 4% gewijzigd door Chrisz op 20-08-2015 10:19 ]

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 17:08
(de KPN tv oplossing ken ik niet, IGMP weet ik zo niet)

op de unmanaged switch is alle verkeer untagged.
tagging gebruik je alleen als je meer als 1 vlan over een poort wil sturen, bijvoorbeeld als je 2 managed switches aan elkaar koppelt en op beide switches de vlans beschikbaar wil hebben.

Als je een apparaat aansluit op een switch zal je deze doorgaans op een poort met untagged een bepaald vlan zetten.
Als er verkeer tussen vlans moet plaatsvinden, zal je moeten routeren met een router, of een switch met router-functie (hebben niet alle managed switches).

om je plaatje compleet te maken missen we de vlan-definitie.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Het kan aan mij liggen maar ik snap de situatieschets niet helemaal. Ik zie een tekening met tv 1 aangesloten op een unmanaged switch. Die werkt wel? Waar komt jouw KPN signaal binnen? Op die ASUS router? Hoe heb je eea daar geconfigureerd?

• Chrisz
@paulhekje: Eigenlijk wat ik wil realiseren is dat die 8 poort switch zich gaat gedragen als twee losse unmanaged switches. Er gaan namelijk twee aparte kabels naar toe vanaf de router. Mijn idee was dus Port Based VLAN te gebruiken voor poort 1/4 en apart voor 5/8.

@LordSpud: De eerste TV op de unmanaged switch werkt perfect. Ook als ik de tweede kabel die van de unmanaged switch naar de VLAN Switch gaat, direct in de tweede TV steek werkt ook daar het perfect.
Mijn KPN signaal komt vanaf het modem (zonder ExperiaBox) direct op mijn Asus RT-AC68U. Deze is met PPPOE ingesteld en poorten 1/3 voor Internet ingesteld en poort 4 voor VLAN 4 (TV) ingesteld.

Eigenlijk wat ik wil bereiken, dan mag de hele situatie eromheen eigenlijk vergeten worden is de 8 poort managed switch; 2 "aparte unmanaged" switches van maken, maar dan in 1 apparaat.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 19:28

Prx

Je zult inderdaad IGMP Snooping uit moeten zetten. Toen ik dat aan had staan kreeg ik wel geluid maar geen beeld op mijn IPTV van XS4ALL (zelfde systeem). Ik heb ooit een docje gemaakt hoe je een trunk op zet tussen twee netgear switches met daarover TV en Internet, maar dat is net wat anders dan jij hebt. Als je dat docje wil, stuur me dan even je mail adres in een DM.

• Chrisz
Klopt dit een beetje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iDmvNZYl.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FojGV1fl.png

• Chrisz
Prx schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:01:
Je zult inderdaad IGMP Snooping uit moeten zetten. Toen ik dat aan had staan kreeg ik wel geluid maar geen beeld op mijn IPTV van XS4ALL (zelfde systeem). Ik heb ooit een docje gemaakt hoe je een trunk op zet tussen twee netgear switches met daarover TV en Internet, maar dat is net wat anders dan jij hebt. Als je dat docje wil, stuur me dan even je mail adres in een DM.
Het vreemde is dat ik het tegenovergestelde lees in topics hier op Tweakers, dat IGMP snooping juist aan moet staan.

Ik zal je even een DM sturen.

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Poort 1 op de Asus VLAN internet en TV door laten geven op poort 1 van je managed switch (trunk). Poort 2 tot en met 4 member van VLAN internet maken, poort 5 tot en met 8 member maken van VLAN tv?

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 14:38
Chrisz schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

Het vreemde is dat ik het tegenovergestelde lees in topics hier op Tweakers, dat IGMP snooping juist aan moet staan.

Ik zal je even een DM sturen.
IGMP snooping moet inderdaad aanstaan op VLAN 4 om ervoor te zorgen dat de multicast stream (=IPTV) alleen afgeleverd wordt bij de ontvanger in plaats van op alle poorten binnen het VLAN.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 19:28

Prx

Ik kreeg met die optie aan geen beeld. Het is ook niet erg dat IPTV wordt afgeleverd op alle poorten... aangezien je toch geen internet en IPTV op 1 VLAN kunt combineren. Het is gewoon even spelen om te kijken wat er bij jou wel werkt.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 17:18
Probeer het eerst eens met IGMP snooping uit op de netgear managed switch. IGMP snooping is enkel een optimalisatieslag om multicast verkeer op je netwerk te beperken. Vooral als je met WiFi bezig bent is IGMP snooping belangrijk, maar bij een geheel bedraad netwerk maakt het extra verkeer niet echt uit (zeker niet om even te testen).

Werkt het wel met IGMP snooping uit op de switch? Dan zit er een fout in het IGMP snooping algoritme waardoor verkeer onterecht gefilterd wordt. Werkt het nog steeds niet, dan ligt het probleem ergens anders.

Zelf heb ik hier ook last van met mijn TP-Link switch. IGMP snooping werkt niet goed waardoor multicast verkeer vaak onterecht geblokkeerd wordt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Chrisz
Bedankt voor de berichten, als ik thuis ben ga ik het weer even proberen. Denk dat het probleem hem in het IGMP snooping zit, gezien dit het enige is waar ik nog niet echt mee gespeeld heb.

• JlJL
  • Laatst online: 13-09 17:21

• Chrisz
Allang bekeken uiteraard, maar dit is een heel andere situatie als dat hun daar schetsen.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 17:18
En, nog wat kunnen uitproberen? Als je de oplossing hebt horen we dat graag :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• JlJL
  • Laatst online: 13-09 17:21
Op deze manier kan je de tv ontvangers niet in routed mode zetten, wel in bridge mode. Tenzij je een custom fw erop hebt, met merlin gaat het ook niet werken

• Chrisz
Oplossing was om IGMP snooping op het TV Vlan aan te zetten.

[ Voor 47% gewijzigd door Chrisz op 15-09-2015 19:56 ]

Pagina: 1