budget systeem voor lightroom/photoshop en programmeren

Pagina: 1
Acties:

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:33
Ik zoek een?
omdat ik al een aantal onderdelen heb (2x 120 GB SSD, 2 TB HDD, Radeon 7750 GPU, 24"scherm) zoek ik de rest om een goedkope doch krachtige PC te bouwen. Dus: CPU, Case, mem, moederbord. Ik heb altijd een iMac gehad, maar deze is onlangs overleden. Ik kan op dit moment geen nieuwe iMac aanschaffen. Nu gebruik ik een geleende PC, maar wil nu zelf wat hebben. Voor opslag heb ik thuis nog dikke QNAP NAS met vier keer 2TB in RAID5

Wat is je budget?
300 euro, met 100 euro uitloop. Verdeling, puur op gevoel:
• CPU: 100
• MoBO: 75
• Mem: 40 of 80 euro (8 vs 16 Gb)
• Case: 75

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil bang for the buck. Ik heb dus geen voorkeur!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem gaat gebruikt worden voor:
• Lightroom + Photoshop (heb een library van 300 Gb aan foto's
• handbrake
• Visual Studio 2015 en toebehoren zoals SQL server
• VMware
• af en toe gaming.
• Verder ben ik veel aan het multitasken. Er staan dus altijd veel programma's open.

eisen:
• stil
• relatief zuinig omdat het systeem veel aan staat.
• gbit LAN.

Ik neig zelf naar een nieuwe i3 CPU. Er gebeurt zo veel op CPU gebied dat een oude tweedehands CPU niet loont. Daarnaast intel omdat ze a. zuiniger zijn, en b. in diverse tests ze beter presteren dan AMD alternatieven op het gebied van Adobe CC. Maar ja, na jaren met iMac's gewerkt te hebben ben ik niet meer op de hoogte van de laatste CPU-techniek. Aan de andere kant, al die i3 hebben een geintegreerde GPU. Heb ik niet nodig, toch? of toch maar kiezen voor een FX6300 met een betere multithreading score, en een hoger verbruik en een beperktere mobo keuze? ik kom er niet meer uit. Het moederbord volgt uit de CPU keuze, net zoals geheugen.

Wie geeft mij een zetje in de goede richting?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
Moet het systeem ook stil zijn onder full load, of alleen in idle?
Ik zou meer budget richting CPU zetten en dan een i5 nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro3€ 55,-€ 55,-
1Fractal Design Core 1100€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,95

In idle is bovenstaande stil genoeg.
Als je wilt kun je inderdaad naar 16GB overstappen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
Een goedkoper moederbord kan eventueel ook, maar dan ga je van 4 naar 2 geheugensloten (niet meer uitbreidbaar naar 16GB tenzij je nu gelijk 2x8GB neemt).

Wil je het ook stil hebben tijdens load zou ik een simpel processor koelertje en eventueel een betere kast nemen. Dan ben je wel 25-50 euro meer kwijt.
http://tweakers.net/price...;294328;295525/categorie/
Qua kast kun je het zo gek maken als je wilt, de Fractal define series is erg goed maar begint bij pakweg 80 euro.
De Cooler Master silent series zijn ook redelijk stil, maar toch iets meer lichtgewichten (meer resonantie).
Het belangrijkste is dat je fans niet al te hard draaien, dan hoef je ook niet zoveel geluid te dempen.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 20-08-2015 09:48 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met Mitsumark,

Alleen als je veel lightroom en Ps doet zou ik zelf net een paar centen meer uitgeven voor een i5 4590.

specs