Ik zoek een?
omdat ik al een aantal onderdelen heb (2x 120 GB SSD, 2 TB HDD, Radeon 7750 GPU, 24"scherm) zoek ik de rest om een goedkope doch krachtige PC te bouwen. Dus: CPU, Case, mem, moederbord. Ik heb altijd een iMac gehad, maar deze is onlangs overleden. Ik kan op dit moment geen nieuwe iMac aanschaffen. Nu gebruik ik een geleende PC, maar wil nu zelf wat hebben. Voor opslag heb ik thuis nog dikke QNAP NAS met vier keer 2TB in RAID5
Wat is je budget?
300 euro, met 100 euro uitloop. Verdeling, puur op gevoel:
• CPU: 100
• MoBO: 75
• Mem: 40 of 80 euro (8 vs 16 Gb)
• Case: 75
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil bang for the buck. Ik heb dus geen voorkeur!
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem gaat gebruikt worden voor:
• Lightroom + Photoshop (heb een library van 300 Gb aan foto's
• handbrake
• Visual Studio 2015 en toebehoren zoals SQL server
• VMware
• af en toe gaming.
• Verder ben ik veel aan het multitasken. Er staan dus altijd veel programma's open.
eisen:
• stil
• relatief zuinig omdat het systeem veel aan staat.
• gbit LAN.
Ik neig zelf naar een nieuwe i3 CPU. Er gebeurt zo veel op CPU gebied dat een oude tweedehands CPU niet loont. Daarnaast intel omdat ze a. zuiniger zijn, en b. in diverse tests ze beter presteren dan AMD alternatieven op het gebied van Adobe CC. Maar ja, na jaren met iMac's gewerkt te hebben ben ik niet meer op de hoogte van de laatste CPU-techniek. Aan de andere kant, al die i3 hebben een geintegreerde GPU. Heb ik niet nodig, toch? of toch maar kiezen voor een FX6300 met een betere multithreading score, en een hoger verbruik en een beperktere mobo keuze? ik kom er niet meer uit. Het moederbord volgt uit de CPU keuze, net zoals geheugen.
Wie geeft mij een zetje in de goede richting?
omdat ik al een aantal onderdelen heb (2x 120 GB SSD, 2 TB HDD, Radeon 7750 GPU, 24"scherm) zoek ik de rest om een goedkope doch krachtige PC te bouwen. Dus: CPU, Case, mem, moederbord. Ik heb altijd een iMac gehad, maar deze is onlangs overleden. Ik kan op dit moment geen nieuwe iMac aanschaffen. Nu gebruik ik een geleende PC, maar wil nu zelf wat hebben. Voor opslag heb ik thuis nog dikke QNAP NAS met vier keer 2TB in RAID5
Wat is je budget?
300 euro, met 100 euro uitloop. Verdeling, puur op gevoel:
• CPU: 100
• MoBO: 75
• Mem: 40 of 80 euro (8 vs 16 Gb)
• Case: 75
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil bang for the buck. Ik heb dus geen voorkeur!
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem gaat gebruikt worden voor:
• Lightroom + Photoshop (heb een library van 300 Gb aan foto's
• handbrake
• Visual Studio 2015 en toebehoren zoals SQL server
• VMware
• af en toe gaming.
• Verder ben ik veel aan het multitasken. Er staan dus altijd veel programma's open.
eisen:
• stil
• relatief zuinig omdat het systeem veel aan staat.
• gbit LAN.
Ik neig zelf naar een nieuwe i3 CPU. Er gebeurt zo veel op CPU gebied dat een oude tweedehands CPU niet loont. Daarnaast intel omdat ze a. zuiniger zijn, en b. in diverse tests ze beter presteren dan AMD alternatieven op het gebied van Adobe CC. Maar ja, na jaren met iMac's gewerkt te hebben ben ik niet meer op de hoogte van de laatste CPU-techniek. Aan de andere kant, al die i3 hebben een geintegreerde GPU. Heb ik niet nodig, toch? of toch maar kiezen voor een FX6300 met een betere multithreading score, en een hoger verbruik en een beperktere mobo keuze? ik kom er niet meer uit. Het moederbord volgt uit de CPU keuze, net zoals geheugen.
Wie geeft mij een zetje in de goede richting?