Hi all,
Ik ben momenteel een poging doen om de root cause te vinden voor de problemen met mijn vriendins PC. Deze sluit zichtzelf regelmatig plotseling volledig af tijdens het spelen van games. Zie onder voor globale schets van de situatie:
Kijkende in de Event Viewer zie ik de volgende errors:
Ik weet daardoor niet direct waar ik nu nog verder moet zoeken om het daadwerkelijke probleem te vinden. Heeft iemand nog ideeen of suggesties waar dit aan zou kunnen liggen?
[Update]
Vanochtend nog even over nagedacht, vermoed dat GPU momenteel de beste en makkelijkste kandidaat is om te onderzoeken:
Ik ben momenteel een poging doen om de root cause te vinden voor de problemen met mijn vriendins PC. Deze sluit zichtzelf regelmatig plotseling volledig af tijdens het spelen van games. Zie onder voor globale schets van de situatie:
- Eerste vermoeden was dat de problemen temperatuur gerelateerd waren; deze liepen nogal op in haar oude kast (GPU ~90). Nieuwe kast gekocht (CM 690 III), wat goed was voor de temps maar het probleem niet heeft opgelost.
- Bij shutdown moet ik de voedingskabel los trekken en weer vastmaken waarna het systeem weer boot.
- Het gaat om een plotselinge power-off, zonder enige error weergave.
- Crashes komen voor in relatief zwaardere games. Is gebeurd in oa Witcher 2, Skysaga, Skyforge, Sims 3. Games als Terraria geven (uiteraard) geen problemen; Pillars of Eternity voor zover ik weet idem.
- Windows 7 heb ik 6 weken geleden opnieuw geinstalleerd; probleem deed zich zowel voor als na installatie voor.
- AsRock 970 Pro 3 Rev 2.0
- AMD FX-6300 Black Edition
- XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation (Catalyst 15.7)
- Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
- Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
- Crucial M500 120GB
- Cooler Master CM 690 III
- Samsung HD753LJ 750GB HD
- Sony Optiarc AD-7200S
- Corsair CX500
- Windows 7 Enterprise SP1
- Stock clocks op CPU/GPU
Kijkende in de Event Viewer zie ik de volgende errors:
- EventID 10, Source WMI, Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected. Zie ik volgens mij na elke crash terug komen, maar lijkt erop dat het ook voor komt op momenten dat er geen shutdown was.
- EventID 41, Source Kernel-Power , The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly. Lijkt me verder niet zo heel veel zeggend, geeft in feite alleen aan dat er een onverwachte shutdown is geweest.
- Standaard configuratie (zie boven) met dus Catalyst 15.7. Zoals genoemd crashen Skyforge en Skysaga binnen enkele minuten. Ook OCCT Power Supply test (http://www.ocbase.com/) zorgt voor shutdowns binnen de minuut.
- Heb tegelijkertijd Kombustor en Prime95 gedraaid, om zowel load op de CPU als GPU te veroorzaken. Systeem bleef hier zo'n 5-10 minuten stabiel onder totdat ik test stopte. (En aangezien games zoals genoemd in no time crashen...)
- In Afterburner de GPU clocks en Power 20% te verlagen. OCCT draaide hierna stabiel 8 minuten totdat ik de test stopte; Skyforge zorgde echter binnen de kortste keren voor een shutdown.
- Door dit alles groeide mijn vermoeden dat er misschien te weinig power door de voeding geleverd werd. Volgens schattingen door http://outervision.com/power-supply-calculator wordt 466W aangeraden (416W load wattage) waardoor een 500W voeding niet heel erg overhoudt. Ik heb daarom de XFX TS 650W voeding uit mijn eigen computer erin gehangen. (Heb hiermee zelf nog nooit problemen gehad, inclusief genoemde games; 2500K OC naar 4.3GHz en 6950) Verwachting was dat een 650W voeding voldoende marge zou moeten hebben waardoor er geen power tekort zou moeten zijn. Ook met deze voeding krijg ik dezelfde shutdowns als in normale configuratie.
- Updaten van Mobo Bios naar laatste versie, Ram reepjes schoon geblazen en stof (nauwelijks aanwezig uit sloten geblazen). Mobo CMOS gereset. Haalde ook niets uit.
- 7970 vervangen door een HD 4850 (Catalyst 13.9) die ik nog had liggen. Gebruik hiervan is aanzienlijk lager; heb hiermee OCCT 5 minuten stabiel laten draaien (temperaturen gingen op dat moment richting de 85, heb test toen maar stilgezet), Skyforge en Skysaga lijken ook stabiel zonder crashes.
Ik weet daardoor niet direct waar ik nu nog verder moet zoeken om het daadwerkelijke probleem te vinden. Heeft iemand nog ideeen of suggesties waar dit aan zou kunnen liggen?
[Update]
Vanochtend nog even over nagedacht, vermoed dat GPU momenteel de beste en makkelijkste kandidaat is om te onderzoeken:
- Shutdowns heb ik tot nu toe alleen gehad terwijl er grafische load was, niet als alleen andere onderdelen zoals CPU load hadden.
- De hoeveelheid 'extra marge' gecreeerd door de GPU downgrade (7970 met TDP 250W -> 4850 met TDP 130W) is kleiner dan die door de PSU upgrade (150W) die ik heb geprobeerd. In het eerste geval is het systeem wel stabiel, in het 2e geval niet. Vermoed dat het dus geen issue met vermogen is.
- Ben van plan om vanavond videokaarten van onze computers om te wisselen. Heb zelf nu nog een 6950 (TDP 200W). Gezien mijn voeding (650W) zou de 7970 ruim voldoende power in mijn systeem moeten hebben, terwijl de 'extra marge' (lagere TDP) die de 6950 geeft slechts zo'n 50W onder load is, aanzienlijk minder dan de geteste PSU upgrade.
- Indien de 7970 in mijn verder volkomen stabiele systeem ook voor shutdowns zorgt, terwijl de 6950 in de computer van mijn vriendin wel stabiel is, lijkt me dat een vrij duidelijke indicate dat er iets met de GPU mis is, en er zeker geen probleem met vermogen is. Als andersom de 7970 stabiel is in mijn systeem en de 6950 crasht, dan zou dat betekenen dat het iig niet aan de GPU zou moeten liggen...
[ Voor 12% gewijzigd door SWB op 20-08-2015 10:07 ]