PC boot niet meer na nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Tyr0s_Fre4k
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 22:59
Beste heren en dames tweakers,

Deze week heb ik een tweetal MSI R9 280X (een voor mij, en een voor een vriend van me) aangeschaft via V&A, en vandaag mogen ontvangen.
Vanavond was het dus testtijd, en aan de topictitel te zien is dat niet helemaal goed afgelopen.
Het verhaal is als volgt:

De oude videokaart (Ati Radeon HD4870) werd werkend uit het systeem gehaald en een van de twee nieuwe kaarten werd in het systeem geplaatst.
Na booten de drivers geinstalleerd (eerst natuurlijk de driversweeper er overheen) en geboot zonder problemen.
Fans blijven op hoge snelheid draaien, maar dit is te reguleren via Catalyst Control Center. Echter, het duurt een seconde of 10 voordat dit in werking treedt na het opstarten van de PC, wat lichtelijk vervelend is.

Om te testen of de tweede kaart dit probleem ook vertoont, deze geplaatst waarna de PC niet meer boot.
Na verwijderen van de kaart is duidelijk dat een condensator op de achterkant van de kaart los zit:

https://www.dropbox.com/s...%20C177%20defect.JPG?dl=0

(het gaat om C177). Deze gaat dus RMA.

Vervolgens de eerste kaart opnieuw geplaatst, waarna het systeem niet meer boot... Huh?
De fans beginnen te draaien, maar daar blijft het bij. Geen POST, geen piepje, helemaal niets. Alleen constant draaiende fans.

Oude 4870 geplaatst en boot ook niet meer...

Na meerdere keren proberen start de boel met de 4870 weer op, en ook na wisselen voor de nieuwe werkende 280X start het systeem normaal op.

Echter als de kast ook maar in het geringst wordt aangeraakt, slaat de boel vast. Muis en toetsenbord reageren niet meer (NumLock heeft ook geen effect).

Kaart weer teruggewisseld naar 4870 om te testen of het probleem daar ook plaatsvindt, en het systeem boot niet meer en blijft weer op draaiende fans hangen.

Mijn eerste vermoeden is dat er iets niet helemaal lekker is met het moederbord. Ik heb hier niet de mogelijkheid om de kaart(en) te testen, en vriend van me is nog op vakantie dus dat zal moeten wachten.

Aangezien 4870 werkend uit systeem is gehaald en de eerste 280X werkend in systeem is gezien, lijkt het me dat er met die kaarten niets mis is.

Verdere specs:

AMD Phenom II 965 Black Edition
ASUS M3A79t - Deluxe
4 GB Corsair Dominator DDR2
Nexus 850 Watt PSU

Graag jullie input, mijn kennis houdt hier zo'n beetje op

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je alle kabels nagekeken? Mijn vermoeden is dat je bij het inbouwen per ongeluk bijvoorbeeld een SATA kabeltje hebt losgemaakt.

• Tyr0s_Fre4k
Alle kabels zitten in iedergeval nog vast.

In het geval van een losse kabel zou ik wel een POST moeten krijgen, maar ook die krijg ik niet te zien...

Verwijderd

Pc op geaard stopcontact?
Nagelopen of er ergens kortsluiting is?

• Tyr0s_Fre4k
PC heeft altijd gedraaid op ongeaard stopcontact (geen geaarde stopcontacten op bovenverdieping)
Geen problemen mee gehad.

Als ik sluiting gehad zou hebben, dan zou de hele PC het niet meer doen lijkt me.
Maar hij doet het af en toe wel, en af en toe niet... met als laatste situatie dat hij het niet doet.

Daarnaast, zouden de fans draaien bij sluiting? Klapt dan niet gewoon de hele boel eruit?

Update:

Na het wisselen van mijn geheugenreepjes naar andere slots waren de problemen verholopen.
Beide videokaarten werkten nu weer.

Dit topic mag dicht, bedankt voor alle suggesties!

[ Voor 19% gewijzigd door Tyr0s_Fre4k op 20-08-2015 21:38 ]