Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:13

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Heb zojuist mijn bestelling ontvangen voor een Mini-ITX systeempje. Echter na alles ingebouwd te hebben geen beeld over DVI en VGA. Het betreft:
- AMD X4 860K processor (FM2+)
- MSI A68HI moederbord
- 8GB Kingston (model staat op de QVL)

Nu heb ik als test een losse videokaart erin geprikt: wel beeld. Ofwel moederbord en processor lijken allebei iets te doen. Ook wordt de 8 GB keurig herkend. Wel staat de ventilator te loeien als ik in UEFI zit (en soms bij het starten in super turbo mode), de aangegeven temperatuur is 62 graden in UEFI. Daarnaast wil de Windows 10 setup niet starten (vanaf DVD). Bij het opstarten geeft hij keurig aan dat ik op een toets moet drukken (Press any key to boot from CD or DVD), hierna herstart de pc zich en blijft in de POST hangen.

Edit: na lang wachten (minimaal 1 minuut) start dan toch de windows installatie. De Windows setup loopt tot nu toe lekker door.
Edit 2: De windows installatie is 100% succesvol verlopen.

Nu is de hamvraag: is de cpu defect (aangezien o.a. de graphics daarin zitten) of is het moederbord toch defect?
Zelf neig ik naar een defecte CPU. Wat zegt jullie ervaring?

[ Voor 20% gewijzigd door Twazerty op 20-08-2015 00:01 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Een 860K heeft geen geïntegreerde GPU, dus is het logisch dat je geen beeld krijgt. Maakt niet uit of je moederbord wél aansluitingen heeft, dat gaat gewoon niet werken zonder ondersteuning vanuit de processor.

De temperatuur is wel behoorlijk hoog, die zou toch wel onder de 40 moeten zitten als deze niet zoveel doet. Zit de koeler er wel goed op?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het vervelende is dat moderne AMD's een behoorlijk wazige manier van temperatuur uitmeten hebben, waardoor deze de meest interessante waardes geeft, bij APU's vaak veel hoger dan in werkelijkheid is, en FX-jes willen wel eens 30 graden koeler lijken dan ze echt zijn.

Gelukkig klopt de fancontroller op het mobo wel, waardoor je niet bang hoeft te zijn voor oververhitting, maar zowel UEFI als tooltjes zullen wss de verkeerde temperatuur aangeven.

Maar, inderdaad, een 860k heeft een uitgeschakelde [wss kapotte] GPU, het is dus een normale cpu. Wil je beeld? Moet je een APU kopen, zoals een A8, dit is een Athlon met wel geactiveerde GPU

People as things, that’s where it starts.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:13

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Crap dat is een domme fout van mij. Dacht dat alle FM2+ cpu's een geïntegreerde videokaart hadden. Had eerst ook een A8 gekozen maar op een of andere manier op het laatst toch voor de 86K gekozen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

GromuhlDjun schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 00:14:
Een 860K heeft geen geïntegreerde GPU, dus is het logisch dat je geen beeld krijgt. Maakt niet uit of je moederbord wél aansluitingen heeft, dat gaat gewoon niet werken zonder ondersteuning vanuit de processor.

De temperatuur is wel behoorlijk hoog, die zou toch wel onder de 40 moeten zitten als deze niet zoveel doet. Zit de koeler er wel goed op?
Temperatuur sensors in AMD FX en Ax zijn zo raar als wat, mijn A10-6800K geeft onder een dikke koeler (Hyper 412S) ruim 120 graden aan na 1 seconde load, idle gaat hij dan naar 10 graden, dan weer 50 enz.

Onder mijn nieuwe Noctua koeler (pricewatch: Noctua NH-U9B SE2) lijkt de moederbord readout opeens wel goed te zijn, het zijn rare metingen. Mijn FX geeft ook de raarste temperaturen aan, zo zou hij nu idle op 14 graden lopen...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek titelfix:
"CPU of moederbord defect?" -> "geen signaal, CPU of moederbord defect?"

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1