Verwijderd

Topicstarter
Mijn vorige camera Canon SX240 met het advies van het forum gekocht en is erg goed bevallen. Ik ben inmiddels toe aan iets nieuws, hoop dat iemand me in de juiste weg kan wijzen.

Ik zoek een?
Travelzoom of systeem camera. In geval van een lens een beginners lens die een 'alles kunner' is.

Wat is je budget?
Liefst onder de 400-450

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Een camera om mooie stad/vakantie fotos te maken. En closeup/marco fotos van 10-20cm hoge collector figuurtjes.
Effect wat ik wil bereiken is in de stad een grote hoek, en redelijk ver kunnen inzoemen ±10x (hiervoor had ik een travel zoom canon x20). En ik wil een lage scherptediepte kunnen bereiken vooral voor de fotos van de figuurtjes.
Soms video 720p (of 1080p).
Viewfinder is niet belangrijk voor mij.
Wifi is heel belangrijk, wil meteen fotos kunnen opslaan/bewerken op oa iphone en laptop.
Een pre is relatief draagbaar in grote jaszak. Dus een compacte lens ipv 25cm ding zou wel fijn zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Sony Alpha 5100 Body Zwart
pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ70 Zwart
pricewatch: Nikon 1 J5 Body Zwart
pricewatch: Samsung NX3000 + 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom Zwart

Wat denken jullie van deze opties? Mis ik een goede opties rond mijn budget? Of zit de holy grail net iets boven mn budget?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2015 23:28 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Schopje naar Foto & Video Hardware.

Verwijderd

10x zoom gaat lastig worden. Zeker bij alle opties die je nu op een rij hebt gezet op de Panasonic na dan. De meeste hebben ~3x zoom in je lijstje en wil je bijvoorbeeld op de A5100 ±10x zoom dan heb je iets van een 18-200mm lens nodig waardoor je budget het niet red en het geheel niet meer draagbaar is. Zie: http://camerasize.com/compact/#562.334,467,ha,t

Wat ook een optie kan zijn is bijvoorbeeld een Sony RX100 II. Wel iets boven budget als je nieuw wilt kopen maar voldoet in grote lijnen wel aan wat je zoekt. Behalve het zoom gedeelte want dat blijft ook maar beperkt met 3,6x.

De Panasonic is toch een ander soort camera in je lijstje en heeft dan wel een groot zoom bereik maar daarbij ook wel een mini sensor in vergelijking met de andere opties wat een lage scherpte diepte lastiger maakt en kwaliteit van de foto's is ook niet te vergelijken met de andere opties, zeker als het iets donkerder wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank Soinar! Zal wel wennen zijn niet meer zo ver te kunnen zoemen, maar een betere beeld kwaliteit lijkt met nu interessanter.

Als je zou moeten kiezen tussen de Sony of Samsung, welke is dan beter, of is er een alternatief in die prijs range? Ik las over beiden gemengde reviews, Sony vooral slecht scherm en Samsung ruis bij weinig licht. Voor welke zijn als je een keer een 10x zoom lens wil de lenzen in algemeen goedkoper/tweedehands goed beschikbaar?
pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
pricewatch: Samsung NX3000 + 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom Zwart

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoezo trouwens geen dslr?

Verwijderd

Topicstarter
Sjaak13, die zijn zover ik weet best groot en passen niet in een grote jas zak. Of is er in die categorie in deze prijs range iets dat je aanraad?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Voor 450€ max gaat het met een DSLR al redelijk moeilijk worden om de range te coveren die je wil. En kwa draagbaarheid, tja je moet al erg grote zakken in je jas hebben :) ...

Zowel de Sony & Samsung optie die je noemt hebben goeie lensen ter beschikking om je wat "zoom" te geven maar dan gaat je budget er ook aan.

Binnen je budget wordt het dan een TZ zoals de Panasonic, of als je de zoom niet nodig hebt (kijk eens in je foto archief hoeveel keepers je hebt die ver ingezoomt zijn, dat vast meestal lelijk tegen) kan je naar de Sony RX100 kijken. (wel een onhandig menu imo... kan ook gewoonte zijn)

Zowiezo eens testen in een winkel :)

Verwijderd

RX100 ga je al naar de RX100 II toe omdat Wifi een must is. Dan gaat de TS al over zijn budget heen. Die NX3000 en A5000 verschillen niet zoveel van elkaar. Waardoor toch wel op persoonlijke voorkeur uitkomt.

Zoals Inrage al zegt ga eens naar een winkel en probeer beide eens uit en kijk welke je het prettigste vind.

Verwijderd

Topicstarter
De RX100 || klinkt wel interessant, alleen best prijzig nog zelfs van amazon.de.

Qua beeld kwaliteit is de RX100 || veel beter dan de sony a5000? Of valt het mee?

Ik ga ze alle 3 maar eens in de winkel testen als ik ze kan vinden. Dank voor het advies so far!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2015 21:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:40:
Qua beeld kwaliteit is de RX100 || veel beter dan de sony a5000? Of valt het mee?
Dat is eerder andersom. De Sony A5000 heeft de betere beeldkwaliteit.

Voornaamste voordeel van de RX100 II is dat ie vol zit met features en nog steeds redelijk compact is. Zie: http://camerasize.com/compact/#467,508.360,ha,t Een A5000 is gewoon net wat groter maar heeft wel de betere beeldkwaliteit en ook als voordeel dat je lenzen kunt wisselen. Dus is ook maar net wat je zoekt in grote en of de A5000 klein genoeg is.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 08:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de sony a5000 en samsung nx3000 in de winkel bekeken. Wat meteen opviel, is dat de samsung heel cheap aanvoelt. Hele sterke afknapper. Foto kwaliteit kon ik moeilijk vergelijken. Wat jammer was van de a5000 is dat er geen modus knop op zit, maar deze bedien je met de pijltjes en zie je en boel modussen op het scherm.

Denk voor de a5000 te gaan. Is nu 330 bij Amazon.de. Nog nadelen aan qua garantie om via Amazon.de te kopen?

Of is er nog een goed alternatief voor de a5000 die ik nu mis en MOET checken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:17:
Ik heb de sony a5000 en samsung nx3000 in de winkel bekeken. Wat meteen opviel, is dat de samsung heel cheap aanvoelt. Hele sterke afknapper. Foto kwaliteit kon ik moeilijk vergelijken. Wat jammer was van de a5000 is dat er geen modus knop op zit, maar deze bedien je met de pijltjes en zie je en boel modussen op het scherm.
Denk voor de a5000 te gaan. Is nu 330 bij Amazon.de. Nog nadelen aan qua garantie om via Amazon.de te kopen?

Of is er nog een goed alternatief voor de a5000 die ik nu mis en MOET checken?
"Moeten" is een groot woord, maar ik gebruik zelf "voor erbij" een Samsung NX300m en een NX500.
Dat 'cheapy' wat je noemt herken ik niet echt op beide bodies, het zijn juist erg fijne camera's om mee te werken, voor mij prettiger dan de Sony RX100II die mijn vrouw heeft ingepikt. :+

Uitstekende camera die RX100-x, maar van het werken ermee krijg ik helaas geen kick, het voelt voor mij allemaal iets te petieterig en afstandelijk aan en het menu is niet echt "je van het", laat staan intuitief.
Het volume van de camera nodigt wel uit om hem iedere keer weer mee te nemen en eerlijk gezegd klaagt mijn vrouw (met kleinere handen) niet over de bediening.
Het ontbreken van een touchscreen werkt niet bevorderlijk, itt de Samsungs die wel een zeer comfortabel touchscreen hebben wat opvallend sneller werkt.

Het ontbreken van evf voert je bij Sony al snel naar de A6000, hands down een zeer complete camera voor een diehard fotograaf.
Helaas ook geen touch, misschien de "komende A7000" wel??
Recente testen die ik las geven aan dat de Samsung NX500 weliswaar iets betere resulaten kan afleveren, maar het ontbreken van een evf is dan weer een dealbreaker.
Voeg daarbij het beperkte aanbod aan Samsung lenzen, die ook nog aan de prijzige kant zijn en je zit met deze Sony's goed.

Als ik "nu" nog een keer moest kiezen, dan zou ik de Alpha 6000 kopen en daar een mooi lensje bij kiezen. ;)
Meer keuze en leukere prijzen.
Dat is een dure oplossing, maar op termijn wel de meest bevredigende vermoed ik. ;)

Met Amazon.de heb ik alleen maar goede ervaringen, inclusief de garanties, maar voor een paar Euro meer zou ik liever de winkel om de hoek kiezen met een directere feedback.
Het hangt dus van het voordeel af of je dit risico moet willen lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2015 12:38 ]

Pagina: 1