Linux mint 17.2 desktop / taskbar probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28
Ik heb een recente linux mint install (naast vista) op een compaq 6820s. Dit heeft een paar weken prima gewerkt.
Na een recente boot bleef het scherm zwart en niets reageerde meer. Ik heb toen de laptop hard uitgezet (batterij eruit)

Nu boot mint wel maar kom in op een zwarte desktop met wel een paar iconen maar zonder de menu / taksbar of achtergrond.

Ik kan een terminal openen en heb geprobeerd de ati drivers te verversen, dit helpt niet

het vreemde is dat als ik bv firefox open via de terminal deze niet full screen is. Als ik dan met de window ga slepen kan ik buiten het het beeld links / rechts en onder komen. Ik vermoed dat dit met het probleem te maken heeft.

als ik een rdp sessie open naar een windows machine werkt het wel normaal.

graag heb ik weer mijn normale desktop terug en de menu / tasbar.

wie kan me helpen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 19-08-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat klinkt alsof je naar een andere resolutie bent geswitched. Druk eens een paar keer op 'CTRL ALT +' of 'CTRL ALT -' en kijk of het beter wordt. Je moet de + en - op het numerieke keypad gebruiken, op een laptop heb je daar waarschijnlijk Fn nodig.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
net bij boot heel even de mint achergrond in beeld en daarna weer de zwarte desktop.

er gebeurd niets als ik op crtl alt min of plus druk

ik heb wel via een topic op mint mijn scherm drivers weer naar mdm gezet. ik had lightdm draaien zodat ik de helderheid kan aanpassen. dat werkte ook niet meer dus vandaar naar mdm. geen idee of het daar aan ligt

kan ik niet gewoon een repair doen (al geprobeerd via het opstart repair) of een systeemherstel ?

helaas pas een week of twee met linux bezig ik ken dus niet de ins en outs nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 16:30
Ik krijg zo'n zwarte desktop wel eens als ik een externe monitor aansluit. Als ik dan de laptop opnieuw opstart zonder de externe monitor er aan komt het vanzelf weer goed.
Alle begin met Linux is moeilijk maar houdt vol ! 8) Als je ermee overweg kunt is het super :9
Overigens is Linux Mint onder de motorkap gelijk aan Ubuntu dus je kunt vaak ook een oplossing voor een probleem vinden in de Ubuntu fora.

[ Voor 7% gewijzigd door peterpv op 19-08-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
ik zal er morgen eens een monitor op aansluiten kijken of er dan iets gebeurd

ik was er ook al zeer tevreden over! maar nu zonder 'startmenu' en taskbar is het wel heel kaal weer en vanuit de terminal zijn mijn skills nog niet op orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 16:30
Alvast een tip, met xrandr kun je vanaf de command line instellen welk display de primaire is (de zwarte die je ziet is waarschijnlijk de secundaire maar dan zie je het start menu niet om de instelling aan te passen 8)7 ), zie voor een uitgebreide handleiding: https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution
Dat is dus voor Ubuntu maar werkt ook onder Mint.
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak eens voor de grap een nieuwe gebruiker aan (useradd pietje, passwd pietje, je moet het wel met root rechten doen uiteraard) en meld daar mee aan. Is daar wel alles in orde, dan is er een instelling kapot gegaan toen je 'm hard uitschakelde.
Wat je ook kan proberen, is een oudere kernel opstarten. Als 't goed is, heb je bij het opstarten een menu, daar kan je een oudere versie selecteren (mogelijk in een submenu te vinden).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ray
met xrand kom ik er niet uit helaas. user maken lukt maar dan kom ik er niet meer in. eens even inlezen nog

externe monitor geeft een dual screen waarbij ik van scherm 1 dus op scherm 2 kom maar nog steeds nergens een taskbar of menu

tijdens heb booten kan ik niet kiezen voor een oudere versie

kan ik niet op de een of andere manier de hele driver config weghalen en naar een standaard toe ?

desnoods een reinstall maar dan wel zo dat ik niet de dual boot met vista om zeep help (is zakelijk machnine. we draaiden altijd xp maar nu weer terug naar vista. vista zorgt ervoor dat de cpu fan gek wordt en onder mint heb ik daar geen last van)

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 20-08-2015 09:25 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een reinstall van Linux doet, vervang je de huidige en die zal niets met je Windows doet. Grub configuratie wordt weer overschreven, dus daar heb je dan ook geen dubbele entries.

Het is natuurlijk veel leuker en beter als je 't zonder reinstall op kan lossen, leer je meer van. ;)

• Ray
ik ga voor de reinstall....

maar wat is nu wijsheid ? ik heb een uitleg gevonden die ik niet snap in mint 17.2 met het indelen van de partities.

kan ik niet gewoon in windows booten en de linux partities wissen (blijft grub dan wel bestaan?)

dan met de mint live usb stick gewoon weer zeggen maak maar een alongside install en klaar ?

andere weg ik dat ik eerst alles moet wissen, dan de vista loader weer repareren en dan weer helemaal opnieuw beginnen

wat is nu de snelste weg om de oude mint weg te krijgen en daar een nieuwe install neer te zetten ?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon installatie draaien, dan voor partities 'handmatig' selecteren en de partities een mount point geven zoals die bij je huidige installatie is. Dat kan alles / en een deel swap. Zo moeilijk is 't niet.

Wat je nog kan proberen, is je home map opschonen mbt settings van je desktop omgeving. Je zegt niet welke desktop omgeving je gebruikt, dus ik ga even uit van Mate. In $HOME/.mate of $HOME/.config/mate zal je de config vinden. Die map verwijderen (vanuit een TTY is 't het beste) en dan opnieuw aanmelden. Met wat geluk heb je alles weer zoals het moet zijn, alsof je net een nieuwe gebruiker hebt gemaakt.
Hoe zit dat daar eigenlijk mee, wat lukte niet met die nieuwe gebruiker? Kon je daar niet mee aanmelden nadat je met 'sudo passwd pietje' een wachtwoord had gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
ik heb 3 partities.

dev 1 = vista
dev4 = mint
dev 5 = swap

als ik kies in de installer 'something else' vraag hij waar de bootloader moet komen. dat weet ik dus niet. kies ik een van de opties krijg ik 'not root'

en dan kom ik dus niet verder

ik weet zo ook niet welke desktop ik heb. kan dat cinamon zijn ? ik heb namelijk de mint cinamon iso gebruikt. die vind ik wel in de home map. mate niet. ik zal de config er eens uitgooien...

edit: helaas maakt niets uit

kan ik niet:

booten in vista. verwijder de linux partities en maak er blanc space van

dan direct booten naar mint live en de install starten > alongside

krijg ik dan geen gedonder met grub en gaat het weer werken ?

helaas is mijn image van de originele schijf stuk dus het zou mooi zijn dat ik in ieder geval niet vista zelf sloop want daar moet in vanmiddag mee werken.....

[ Voor 32% gewijzigd door Ray op 21-08-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Cinnamon hebt gekozen als Mint editie, dan heb je Cinnamon als Desktop Environment, en moet je logischerwijs mate vervangen voor cinnamon in mijn voorbeeld.

Voor de installatie, / komt op sda4, swap sda5 en de bootloader op sda (de schijf zelf, mbr, ipv partitie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
config verwijderen lukt wel maar geeft geen resultaat

als ik live boot en kies voor install en ik zeg bootloader naar dev/sda krijg ik 'no root file system...' en ik moet naar het paritie menu. als ik daar op klik 'all will be removed' dus ssd leeg. dat wil ik niet

dus hier kom ik helaas niet verder

kan min vorige optie niet werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan, maar echt geweldig vind ik dat niet. Nu heb ik de installer niet in m'n hoofd zitten, ik ben Debian gewend, maar heb je geen optie bij de schijfindeling/partitioneren om zelf een indeling op te geven? Nu lijkt het erop dat je alles overslaat en gelijk maar Grub wilt installeren, zonder ook maar aan te geven waar wat te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
de installer geeft zelf een overzicht van de schijf. dus root (ssd evo850) dev 1 dev 4 en dev 5

dan moet ik eerst kiezen waar de bootloader moet komen. als ik kies voor ssd evo dus dev/sda krijg ik die melding al.

kies ik dan voor herindelen > alles wordt gewist wilt u dat

dus hier kom ik niet verder.

ik kan ook de win7 repair dvd draaien en wellicht de mbr herstellen. dan de linux part eruit gooien en weer vers beginnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, even Mint binnen gehengeld en in een VM geslingerd. Taal selectie, verder, dan 'Do something else'. Daarmee kan je precies aangeven welke partities waarvoor gebruikt moeten worden. Onderaan dat scherm staat waar de bootloader moet, dat is dus SDA. Wat je telkens vergeten bent, is het mount point selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
thx. ik ga straks even kijken heb nu de live usb niet bij me

maar ik heb dus wel degelijk onderin voor sda gekozen en dan install now waarna ik die fout krijg. wat doe ik precies fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt erboven niet aangegeven welke partitie / moet zijn. Dit is niet standaard geselecteerd voor je. Zie dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://itsfoss.itsfoss.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/12/Linux-Mint-Installation-5.jpeg
Dat groen omringde sla je over en dat levert de fout op.

Owja, je hoeft de partities niet eerst te verwijderen, gewoon op 'Change' klikken en het mount point opgeven, eventueel laten formatteren en klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Hero of Time op 21-08-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@hero of Time > THX!!

hoe simpel kan het soms zijn....

ik had een tutorial gelezen waarin die mountpoint pas later kwamen...

met jou uitleg wat is in 15 minuten weer online en alles werkt weer. type dit bericht nu vanuit chromium in mint

THX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
en de install was al weer F*&ck up :(

weet nu waar het misgaat dus voor iemand die dit topic vindt

als je mint 17,2 installed en daarna de update manager laat lopen (63 updates) komt er een fout in voor. geen idee of dit het probleem geeft maar je moet daarna handmatig het proces weer starten. alles lijkt dan goed

na een reboot echter blijft het scherm zwart (het probleem uit de TS) zelfs na een half uur gebeurd er niets

enige optie is dan een (harde) reset

vorige keer was daarna dus de install stuck (zie TS)

dit keer had ik geluk. tijdens de reboot vroeg hij of er fouten gefixed moesten worden. > ja > reboot en ik kwam weer in een werkende mint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ray schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:00:
@hero of Time > THX!!

hoe simpel kan het soms zijn....

ik had een tutorial gelezen waarin die mountpoint pas later kwamen...

met jou uitleg wat is in 15 minuten weer online en alles werkt weer. type dit bericht nu vanuit chromium in mint

THX
Tja, goed kijken en lezen is ook een vak apart. ;) Hoe je erbij komt dat het mount point pas later in de installatiestappen komt, weet ik niet, want met Windows heb je tenslotte precies hetzelfde, het kan pas installeren als je hebt aangegeven op welke schijf/partitie 't moet komen. En dat is een van de eerste vragen na de taal selectie.
Ray schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:19:
en de install was al weer F*&ck up :(

weet nu waar het misgaat dus voor iemand die dit topic vindt

als je mint 17,2 installed en daarna de update manager laat lopen (63 updates) komt er een fout in voor. geen idee of dit het probleem geeft maar je moet daarna handmatig het proces weer starten. alles lijkt dan goed

na een reboot echter blijft het scherm zwart (het probleem uit de TS) zelfs na een half uur gebeurd er niets

enige optie is dan een (harde) reset

vorige keer was daarna dus de install stuck (zie TS)

dit keer had ik geluk. tijdens de reboot vroeg hij of er fouten gefixed moesten worden. > ja > reboot en ik kwam weer in een werkende mint
Klinkt als een bug in de updater. De grafische front-end crasht blijkbaar bij een bepaalde update (misschien zichzelf?) en rond niet alles af. Omdat de updates nog niet volledig geconfigureerd waren, kan je idd vreemde resultaten krijgen.

Die schijfcontrole (fsck) kan je altijd uitvoeren. Dit doet het systeem heel snel bij het opstarten (kijken of deze clean is en of 't voldoet aan de eisen voor geplande check), maar als er geen criteria is om een grondige check te doen, gebeurt er ook niets. Je kan altijd vanuit een single user sessie de check laten uitvoeren, maar ook vanuit de live omgeving. Erg handig.
Dat er nog wat stuk was, of niet in orde, heeft te maken met het niet wegschrijven van de journal tijdens uitschakelen (vanwege de harde power off). Meestal wordt in zo'n situatie de schijf als dirty gemarkeerd en krijg je een check, maar dat gebeurt dus niet altijd.

Veel plezier nu, en je weet nu tenminste wat je moet doen bij een zelfde situatie. Eerst fsck, daarna verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
ik had dit gelezen

http://community.linuxmint.com/tutorial/view/94

waar niets stond over de bootloader.

dus ik dacht eerst de loader bepalen en dan de rest. dat blijkt dus in hetzelfde scherm te zijn......

bij windows heb ik nooit een dual boot gemaakt dus dan ik het enkel de schijf selecteren en gaan (wat ik dus ook deed...)

maar we hebben weer wat geleerd!

het is natuurlijk best lastig dat als je als linux noob netjes de updater gebruikt je met een beetje pech dus je desktop / taskbar stuk hebt. maar goed hij doet het weer!
Pagina: 1