Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Windows] 5ghz accespoint / router is het mogelijk? (ad-hoc)

Pagina: 1
Acties:

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
In het kort:
Ik zou graag een windows pc als accespoint cq router willen gaan inzetten. Op dit moment gebruik ik daarvoor windows 7 met een intel AC 7260 wifi kaart.

Echter wanneer ik een accespoint opzet, dan wel via windows ad-hoc netwerk, alsmede connectivy heb ik altijd een 2,4ghz netwerk (met de daarbij behorende snelheden).

Heeft iemand tips of software om een 5ghz accespoint te forceren binnen windows?

bla?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De accesspoint mogelijkheden zijn in Windows zeer beperkt. Als het nou Linux was, dan was een kleine edit van de hostapd.conf voldoende, helaas heb ik geen idee of (en hoe) dit eventueel mogelijk is in Windows.

Dat gezegd hebbende, wat je nog zou kunnen proberen is bij de eigenschappen van de wifi-kaart in apparaatbeheer 5GHz forceren, als de Intel drivers daar de mogelijkheid voor bieden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
@ raven, de mogelijkheid om te forceren is er niet echt, je kunt tevens alleen maar 2,4ghz kanelen selecteren voor ad-hoc. Erg bijzonder. Ik zat aan een vm-ware machine met linux oid te denken als laatste oplossing. Is er een distro aan te raden voor alleen een 5ghz wifi accespoint?

bla?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een gevirtualiseerde oplossing zou kunnen, mits het wifi-kaartje daar aan gekoppeld kan worden, dat kan niet met elke pc ;)

In principe voldoet elke Linux/*BSD distro, zolang hostapd in de repository staat. Overigens is het handig hostapd zelf te compilen, evenals de driver voor het wifi-kaartje. In het geval van 5GHz heb je ondersteuning voor DFS nodig en dat is standaard niet aanwezig. Daarnaast is de hostapd in de repositories niet bepaald recent en staat 802.11ac ook nog eens standaard uit.

Maar als je het simpel wil houden, probeer pfSense eens? Dan kun je iig proberen of het werkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
Ik lees dat de intel 7260 ac in eigenlijk alle gevallen voor problemen zorgt, de banden voor de 5ghz zijn niet vrij te krijgen voor de ad-hoc optie. Het best is een wifi kaart waarbij dit wel mogelijk is.

Iemand enig idee welke kaart uitermate geschikt is voor 5ghz ac wifi onder linux/windows voor ad-hoc?

bla?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Cyphax

Moderator LNX
Misschien op: https://www.reddit.com/r/...fi_adapters_that_work_on/

Wat is de reden dat je een PC wilt inzetten? Heb je die toevallig nog over of heeft een (consumenten)router niet de PK's die je nodig hebt?

Saved by the buoyancy of citrus

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Q-bone schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:03:
Ik lees dat de intel 7260 ac in eigenlijk alle gevallen voor problemen zorgt, de banden voor de 5ghz zijn niet vrij te krijgen voor de ad-hoc optie. Het best is een wifi kaart waarbij dit wel mogelijk is.

Iemand enig idee welke kaart uitermate geschikt is voor 5ghz ac wifi onder linux/windows voor ad-hoc?
Als het om access points gaat, kom je eigenlijk automatisch bij Atheros kaartjes uit. Het enige probleem dat je bij die mogelijk tegen komt is dat de verkeerde regio-code in de kaart is geprogrammeerd, maar daar kun je onder Linux zo omheen werken.

Zelf heb ik al jaren een AR9380 based Mini PCIe kaartje als 2.4GHz AP en die doet ook 5GHz (a/b/g/n @ 450Mbps).
Cyphax schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:09:
Wat is de reden dat je een PC wilt inzetten? Heb je die toevallig nog over of heeft een (consumenten)router niet de PK's die je nodig hebt?
Een zuinig moederbord/CPU combinatie verbruikt niet veel meer dan een beetje router en je krijgt er veel meer RAM en rekenkracht voor in de plaats. Vooral het vele RAM is handig, dan gaat de boel niet onderuit als je torrents/ed2k met veel connecties hebt :P

Zelf ben ik na één htk-router (WL500g Deluxe) overgestapt op een singlecore Atom systeempje en dat werkt uitstekend, zelfs met mijn Gb-verbinding.

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 20-08-2015 12:23 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1