1 x 21:9 monitor vs 2 x 16:9 monitoren

Pagina: 1
Acties:

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:15
Ik ben op het moment aan het kijken voor één of twee nieuwe monitoren. Dit omdat m'n huidige monitoren niet helemaal aan m'n wensen voldoen. Eéntje heeft last van ghosting wat vreselijk irritant is en is wat aan de kleine kant en de andere vind ik al helemaal te klein.

Nu was ik aan het kijken voor een nieuwe monitor, ik vind de 21:9 monitoren erg mooi en het widescreen gamen (wat ik voornamelijk doe) lijkt me ook erg vet. Echter, ik gebruik nu twee beeldschermen (2 x 16:9), op de ene game ik dan en op m'n andere scherm heb ik wat informatie staan mbt tot temperaturen, geheugen gebruik en snelheden en Spotify voor m'n muziek. Ook is het handig met schoolwerk (jammergenoeg moet ik dat nog steeds doen :p) om bijvoorbeeld op 1 monitor op internet te zitten en in de andere lekker m'n Word of Excel bestandje te maken.

Als ik dan een 21:9 monitor haal dan verlies ik volgens mij die informatie, Spotify en mijn 'internet-Word-systeem' of niet?

ik vind dit (2 x 16:9) erg fijn werken, daar niet van, maar je hebt wel weer extra kabels om weg te werken en het neemt meer ruimte in beslag op m'n bureau. Plus, met twee 'mwah' monitoren is het ook niet perfect, En ik verkies altijd 1 exemplaar over 2 exemplaren van bijna elk willekeurig iets.

Nu is mijn vraag: Wat vinden jullie? Hebben jullie gebruikservaring met beide? En zo ja, wat vind jij fijner? Je mag natuurlijk ook een reactie achterlaten met wat jij hebt en wat je de voor- en nadelen vindt :)!

Ik had deze 21:9 monitor op het oog: pricewatch: Acer CB290C Zwart Is deze goed? Ow, en deze ook nog: pricewatch: LG 29UB55-B Zwart of is er nog wat beters wat jullie aanraden? Ik wil zoiezo DP en HDMI, geen TN, heel graag in hoogte verstelbaar, en zo niet een VESA-mount.

[ Voor 3% gewijzigd door 3L3ktr1k op 19-08-2015 17:37 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zit in exact dezelfde situatie. Ik heb 1x22" en 1x24" . Ik ga voor een 3440x1440 monitor, waarom?? Het neemt minder ruimte in beslag, het is gewoon gaaf met het gamen en het ziet er tof uit om zo'n ding op je bureau te hebben staan :D

Maargoed, wat is je budget??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

welke games ga je erop spelen? Want deze type schermen zijn niet echt gemaakt om mee te gamen, dan moet je kijken richting de UM67 modellen of de 97 modellen alleen die zijn vrij prijzig.

Al hoewel de acer vrijwel meevalt qua ghosting effect.

[ Voor 13% gewijzigd door Xtr3me4me op 20-08-2015 08:34 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• 3L3ktr1k
pwillemske schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 08:23:
Ik zit in exact dezelfde situatie. Ik heb 1x22" en 1x24" . Ik ga voor een 3440x1440 monitor, waarom?? Het neemt minder ruimte in beslag, het is gewoon gaaf met het gamen en het ziet er tof uit om zo'n ding op je bureau te hebben staan :D

Maargoed, wat is je budget??
'T ziet er ook super tof uit, daarom zit ik er ook aan te denken!

Ik heb niet echt een prijs in m'n hoofd, maar het moet niet naar de 800-1000€ gaan. Mijn max is wel echt rond de 400-500€. Daarom neem ik ook genoegen met 1080P.
Xtr3me4me schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 08:32:
welke games ga je erop spelen? Want deze type schermen zijn niet echt gemaakt om mee te gamen, dan moet je kijken richting de UM67 modellen of de 97 modellen alleen die zijn vrij prijzig.

Al hoewel de acer vrijwel meevalt qua ghosting effect.
Ik speel op het moment vooral GTA V, Euro Truck Sim 2, Als BF4 het deed die dus ook, FarCry 4 speel ik wel aardig, DiRT 3 en ik wil nog The Witcher 3 en Project Cras halen. Ik kijk vooral uit naar de nieuwe Hitman en Need for Speed, die wil ik dus ook gaan spelen. Verder speel ik nog wat oude games, denk aan Underground 1 & 2, Most Wanted, Carbon etc.

Heeft de LG last van ghosting dan? En waarom zou ik dan moeten kijken naar de UM67/97?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

3L3ktr1k schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:28:
[...]

'T ziet er ook super tof uit, daarom zit ik er ook aan te denken!

Ik heb niet echt een prijs in m'n hoofd, maar het moet niet naar de 800-1000€ gaan. Mijn max is wel echt rond de 400-500€. Daarom neem ik ook genoegen met 1080P.

[...]

Ik speel op het moment vooral GTA V, Euro Truck Sim 2, Als BF4 het deed die dus ook, FarCry 4 speel ik wel aardig, DiRT 3 en ik wil nog The Witcher 3 en Project Cras halen. Ik kijk vooral uit naar de nieuwe Hitman en Need for Speed, die wil ik dus ook gaan spelen. Verder speel ik nog wat oude games, denk aan Underground 1 & 2, Most Wanted, Carbon etc.

Heeft de LG last van ghosting dan? En waarom zou ik dan moeten kijken naar de UM67/97?
Had te maken met de hogere latency in de praktijk. Ja ik ben al dagen bezig om een goede gaming monitor te zoeken. 144Hz en dan IPS of TN. Helaas kan ik geen voorbeelden live zien. Ik weet dat kleuren iets is om mee rekening te houden met bijvoorbeeld 3rd person games, ten opzichte fps games zoals CS:GO.

En als je het beste van beide werelden wilt zit je gauw tegen de 700 - 800 euro of hoger. Eigenlijk zoek je de beste bang for buck, maar de realiteit blijft dat je hierin niet echt een goede keuze hebt wil je het beste van het beste en dan voor een dubbeltje vooraan zitten. Daarin tegen zul je je budget moeten verhogen.

En Widescreen lijkt leuk, maar niet iedere spel accepteerd deze ratio van 21:9. Dus kan je ook hebben dat je zwarte balken aan de zijkant gaat krijgen omdat je perse 16:9 moet selecteren.

Kijk anders hier eens: http://nl.hardware.info/p...Q9gZ1I5Ul_o1wyl1mns84ud8f

Daar kan je je gewenste grote, paneel en Hz selecteren en ook de reviews ervan lezen.

• 3L3ktr1k
Xtr3me4me schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:37:
[...]

Had te maken met de hogere latency in de praktijk. Ja ik ben al dagen bezig om een goede gaming monitor te zoeken. 144Hz en dan IPS of TN. Helaas kan ik geen voorbeelden live zien. Ik weet dat kleuren iets is om mee rekening te houden met bijvoorbeeld 3rd person games, ten opzichte fps games zoals CS:GO.

En als je het beste van beide werelden wilt zit je gauw tegen de 700 - 800 euro of hoger. Eigenlijk zoek je de beste bang for buck, maar de realiteit blijft dat je hierin niet echt een goede keuze hebt wil je het beste van het beste en dan voor een dubbeltje vooraan zitten. Daarin tegen zul je je budget moeten verhogen.

En Widescreen lijkt leuk, maar niet iedere spel accepteerd deze ratio van 21:9. Dus kan je ook hebben dat je zwarte balken aan de zijkant gaat krijgen omdat je perse 16:9 moet selecteren.

Kijk anders hier eens: http://nl.hardware.info/p...Q9gZ1I5Ul_o1wyl1mns84ud8f

Daar kan je je gewenste grote, paneel en Hz selecteren en ook de reviews ervan lezen.
Ik ben niet zo'n serieuze gamer die 1ms reactie- en 144Hz verversingsnelheid wilt. Ik vind 5 ms en 60Hz al zat.

Nee dat weet ik, maar daar zijn toch ook wel wat hacks voor. Ik ken die hack dat je Underground 2 in 1920x1080p kan laten draaien, maar zou dat dan niet zijn voor 2560x1080/3440x1440?

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-01 17:45
3L3ktr1k schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:52:
[...]

Ik ben niet zo'n serieuze gamer die 1ms reactie- en 144Hz verversingsnelheid wilt. Ik vind 5 ms en 60Hz al zat.

Nee dat weet ik, maar daar zijn toch ook wel wat hacks voor. Ik ken die hack dat je Underground 2 in 1920x1080p kan laten draaien, maar zou dat dan niet zijn voor 2560x1080/3440x1440?
Ja, die is er. En als je wilt weten of je favoriete games native 21:9 ondersteunen, kan je hier kijken.

Verder is het probleem dat je beschrijft erg herkenbaar. Voor mijn werk heb ik vaak meerdere documenten en browsers open, ik ben dan ook nu zeer blij met 2x 1920x1080. Ik denk wel dat ik voldoende werkruimte over ga houden met 3440x1440, mede omdat je in de hoogte wat meer kwijt kunt.
Vervolgens game ik ook graag en dan is 3440x1440 natuurlijk leuker dan 1920x1080, maar een browserschermpje met map of wat dan ook tegelijk open gaat dan moeilijk worden. Ik ben er ook nog niet helemaal uit.

Verwijderd

Ik speel om een 21:9 LG scherm (29um67 geloof ik).

Goeie monitor, draait bij mij standaard op 75hz, toch al een verbetering tov 60hz. Als je een AMD GPU hebt kan je ook freesync aanzetten.

Wat betreft games die 21:9 niet ondersteunen heb ik er tot nu 1tje tegen gekomen en dat is Terraria. Met the Witcher 3 waren er eerst wel wat problemen, maar die zijn van de baan.

Overigens, meestal hebben de kerels van wsgf.org wel snel een fix online staan. Ze hebben geloof ik ook een tool die allerlei games met 1 klik kan optimaliseren voor 21:9.

Voor zaken als 16:9 Netflix en films kan je een extensie downloaden die het beeld automatisch cropped naar de huidige schermgrootte. Best wel handig, maar je cropped natuurlijk wel af en toe een stukje gezicht weg. Vind ik persoonlijk niet zo erg, want ik merk het haast nooit en als het beeld 1 keer in widescreen speelt is het mooi om te zien.

Films die in 21:9 zijn gedraaid spelen, uiteraard, perfect af zonder zwarte banden.

Als je liever 1 scherm hebt staan zou ik voor 21:9 gaan. Let wel, zo 1 scherm is ongeveer gelijk aan 1,3 16,9 schermen. dus je krijgt wel minder screen real estate dan met 2 schermen.

Als je toch voor meerdere schermen zou gaan, zou ik -persoonlijk- er ineens 3 zetten.

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik ga van 2 27"Full hd schermen af naar een 21:9 scherm.
pricewatch: LG 34UM57-P Zwart
die wordt het.(denk ik)

Uiteindelijk komt het neer op waar gebruik jij het voor?

Ik game vooral en kijk met name veel films.
Een zwarte balk naast mijn film, kan ik mee leven. de gaming experience is wel beter als met 1 zon scherm waar je eigenlijk niks mee doet(die aanstaat licht geeft en soms meer een last is als een aanwinst). want geef toe hoe vaak kijk jij nou naar je temps, of klik je op je andere scherm(met uitzonderingen van wacht tijden of laadschermen).

Ik heb geen ruimte voor 3 schermen, daarnaast denk ik dat dat te veel kabels zijn(of ik moet er een tripple monitor stand bij aanschaffen. maar zoals ik al zei ik heb er helaas de ruimte niet voor.

Een 21:9 biedt voor mij voldoende productiviteit, websites maken geen gebruik van je volledige fullscreen hd scherm. dus op je ultra wide kan je het scherm splitsen in 2 delen(wat je eigenlijk had met je 2 losse schermen). zonder dat je veel verliest van je website.

Ik zie meer positieve punten dan negatieve punten.

alleen 3 schermen (als je de ruimte hebt) zou een betere oplossing kunnen zijn.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Hou wel rekening mee dat je een dikke gpu moet hebben om op 4K beetje normaal te spelen.

Ik zelf zou voorlopig niet hoger willen dan 1440p maar dat ben ik. 4k lijkt mooi maar je zal natuurlijk de nieuwste AAA titels willen spelen met alle toeters en bellen aan! En dan op 4K laat je je kaart flink zweten.

Ik ben zelf nog niet eroveruit welk scherm ik neem. Maar 21:9 lijkt me vet zeker wel, alleen dan moet ik flink inleveren op me fps wat ik dus ook weer niet wil. CS:GO, BF4 enz!

Maar Diablo 3 speel ik ook en dan lijkt het me weer wel vet gaaf 21:9 IPS paneel!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zie wel dat ik niet de enige ben met dit probleem...ik ga dit topic nog ff volgen!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-01 17:45
Xtr3me4me schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:23:
Hou wel rekening mee dat je een dikke gpu moet hebben om op 4K beetje normaal te spelen.
Maar 3440x1440 is geen 4K!

Een Full-HD scherm heeft 2 miljoen pixels; 2560x1440 heeft 3,6 miljoen pixels; 3440x1440 heeft 4,9 miljoen pixels en 4K heeft 8,3 miljoen pixels.

Heb je een goede GPU nodig? Zeker. Is het haalbaarder dan 4K, dat ook.

• 3L3ktr1k
Dus opzich, met wat hacks werkt het allemaal gewoon goed, wellicht dan niet perfect maar alsnog? Dat was idd dat forum wat ik tegen gekomen was.
Ja ik gebruik het voor hetzelfde, maar ik zit nog best veel op internet, en dan kan je weer lekker 2 schermen naast elkaar doen :).

Ik kijk best vaak naar mijn temps en naar spotify, maar ik denk dat ik ook wel zonder kan. Desnoods koop ik er dan nog een simpele monitor bij later en pivot hem, vind ik er ook super bruut uitzien ;).
Hafermaut schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:27:
[...]

Maar 3440x1440 is geen 4K!

Een Full-HD scherm heeft 2 miljoen pixels; 2560x1440 heeft 3,6 miljoen pixels; 3440x1440 heeft 4,9 miljoen pixels en 4K heeft 8,3 miljoen pixels.

Heb je een goede GPU nodig? Zeker. Is het haalbaarder dan 4K, dat ook.
Ik heb een 970 en wil het liefst natuurlijk een 3440x1440, als daar het budget voor is, maar anders neem ik ook genoegen met een 2560x1080, of wordt dat pixels tellen net als 1080P op een 27'' scherm?

Verwijderd

3440x1440 is prima te doen vanaf een gtx 970 of een hd 290x

• 3L3ktr1k
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:34:
3440x1440 is prima te doen vanaf een gtx 970 of een hd 290x
Oke, gelukkig maar! Heb je er ervaring mee?

Verwijderd

3L3ktr1k schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:40:
[...]

Oke, gelukkig maar! Heb je er ervaring mee?
Ja, ooit met 2 gtx 780's maar kan niet over nu speken want heb nu niet meer een 21:9 scherm omdat sommige games niet goed mee schalen dus heb ik maar weer 16:9 1920x1080 en DSR 4K wat sommige games een stuk beter eruit laat zien.

• 3L3ktr1k
En schaalden die games niet goed door je SLI opstelling of door het scherm? Waren dat nieuwe games of al wat oudere?

Verwijderd

3L3ktr1k schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:52:
En schaalden die games niet goed door je SLI opstelling of door het scherm? Waren dat nieuwe games of al wat oudere?
Games schalen soms niet goed door de 21:9 verhouding.

Omdat het niet mag vanwege mp games:
Cod Ghosts
Cod AW
Starcraft 2

Omdat het niet werkt via de game engine:
Splintercell blacklist
Assasins creed black flag.

SLI schaling was juist erg goed op die hogere resolutie en de meeste games werken gewoon wel goed, veel meer games dan wat niet goed werkt op deze resolutie en verhouding.

• 3L3ktr1k
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:01:
[...]

Games schalen soms niet goed door de 21:9 verhouding.

Omdat het niet mag vanwege mp games:
Cod Ghosts
Cod AW
Starcraft 2

Omdat het niet werkt via de game engine:
Splintercell blacklist
Assasins creed black flag.

SLI schaling was juist erg goed op die hogere resolutie en de meeste games werken gewoon wel goed, veel meer games dan wat niet goed werkt op deze resolutie en verhouding.
Gelukkig, dat zijn de games die ik net niet speel :P. Maar even serieus, mag het echt niet in sommige multiplayer games?

Verwijderd

3L3ktr1k schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:03:
[...]

Gelukkig, dat zijn de games die ik net niet speel :P. Maar even serieus, mag het echt niet in sommige multiplayer games?
Ja zoals Starcraft 2 omdat het niet eerlijk zou zijn vs spelers die op 16:9 verhouding, je ziet dan namelijk links en rechts heel veel meer van de map.Dit was ook het excuus van de makers van Starcraft 2.

• 3L3ktr1k
Oke, ik ben er nog steeds over na aan het denken en neig steeds meer naar de 1x21:9.

Zijn er nog meer mensen die wat te zeggen hebben over hun monitor(en)?

• dialMforMike
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-01 14:33
Een jaar geleden stond ik een beetje voor hetzelfde vraagstuk :) De eerste keer dat ik een 21:9 LG monitor bij de MM zag was ik eigenlijk verkocht en ik moest zoiets hebben. Uiteindelijk heb ik de nieuwe LG monitoren laten schieten en gekozen voor de oudere Dell U2913WM (volgens mij ook gewoon een LG panel), daarnaast staat een Dell U2414 en dat ziet er samen prima uit en werkt ook heerlijk. Allebei aan Dell monitor armen, dus ik heb veel bureau en scherm :)

Mijn redenering om voor de 1080p variant te gaan was uiteindelijk dat de schermen redelijk goedkoop zijn en een nieuwe PC (nog steeds mee bezig) ook goed samen te stellen is om (bijna alle) games vloeiend met alle toeters en bellen te laten draaien voor een mooi prijsje. Soms kom je spellen tegen die het out-of-the-box niet ondersteunen (had ik gisteren weer met Brothers), maar met een kleine FOV aanpassing ziet het er toch weer prima uit en voor de spellen waar het echt niet anders kan neem ik het er graag bij. Left 4 Dead 2 en Grid vind ik in 21:9 echt heerlijk spelen en ik zou niet meer terug willen.

You look like I need a drink.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:34
3L3ktr1k schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:39:
Oke, ik ben er nog steeds over na aan het denken en neig steeds meer naar de 1x21:9.

Zijn er nog meer mensen die wat te zeggen hebben over hun monitor(en)?
Plaatjes spreken voor zich:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2979196/Tweakers/PC/IMG-20150311-WA0003.jpeg

8)

Overigens als je schoolwerk doet op een 3440x1440 kun je prima alles kwijt op je scherm hoor.
Ik zit soms met 3 programma's naast elkaar (Spotify, Word, Chrome) en dat werkt prima.

edit:
Samsung S34E790c: pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart
op een Asus 970 GTX
(speel voornamelijk Project Cars en Cities Skylines en dat gaat prima)

[ Voor 17% gewijzigd door DonJunior op 01-09-2015 09:42 ]

*sowieso

• Beat The Best
ik heb nu een 3440 x 1440 34" curved scherm staan. ik heb deze via de 2e kans van coolblue kunnen aanschaffen(met korting ^^). Ben er erg tevreden mee. Echter zit ik momenteel zonder videokaart en gebruik het scherm over HDMI vanaf mijn laptop.

Merk wel dat de 3440 x 1440 resolutie veel vraagt van de videokaart die erin zit(850m), Dus echt veel gamen heb ik er nog niet op gedaan. Het is wel echt heel gaaf, en heb er totaal geen last van dat ik maar 1 scherm heb, aangezien LG bijpassende software bied voor split screen etc.

Films zijn gemaakt op dit aspect ratio,(heeft te maken met dat men gelooft dat 21:10 ons zichtvlak is ofzoiets) dus vullen over het algemeen het volledige scherm. Youtube en netflix vullen niet het hele scherm. Maar de zwarte balk naast de film merk je weinig van.

Kwa games is het wel echt heel gaaf, die extra ruimte links en rechts. zon scherm vult je hele zichtveld. Ik zit er iets meer dan een armlengte vanaf,(plus minus 60cm.)

Ik moet wel toegeven dat ik blij ben dat ik een 3440 x 1440 resolutie heb. ik denk dat je bij 1080 pixels gaat zien.

Kwa videokaarten, ik hou het bij een r9 390x, als me dat te weinig fps oplevert komt er een 2e bij.

• 3L3ktr1k
Op voorgaande reacties gebasseerd ga ik toch voor een 21:9 scherm! Heel erg bedankt jullie allemaal!

Is de LG ( pricewatch: LG 29UB55-B Zwart ) die ik gelinked had goed? Of is er wat anders wat beter is en niet ruim boven de €400,- uitkomt?

• Beat The Best
Van welk formaat scherm stap je af?

een 27 inch full hd is kwa formaat gelijk aan een 34 inch ultra wide.

en voor 400 euro haal je 34" schermen
ik zou eerder 1 van deze doen.
http://tweakers.net/price.../376722;457635/categorie/

• 3L3ktr1k
williambrons schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:11:
Van welk formaat scherm stap je af?

een 27 inch full hd is kwa formaat gelijk aan een 34 inch ultra wide.

en voor 400 euro haal je 34" schermen
ik zou eerder 1 van deze doen.
http://tweakers.net/price.../376722;457635/categorie/
Ik stap over van een 22'' en een 24''.

Oke, dan zal ik daar nog eens naar gaan kijken, dankjewel voor de tip!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

DonJunior schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:32:
edit:
op een Asus 970 GTX
Jammer dat die Samsung krom is anders zou ik hem serieus overwegen, vooral vanwege zijn VA-panel (goed contrast).

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:34
Doordat het scherm niet glanst, en je toch altijd recht voor je scherm zit (achter mn pc in ieder geval wel.. voor een tv is het wat anders) heb je echt geen last van kromming.
Voor een tv vind ik het onzin, maar zo als desktop is het echt wel prima.

*sowieso

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-01 20:11
DonJunior schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:32:
[...]

Plaatjes spreken voor zich:
[afbeelding]

8)

Overigens als je schoolwerk doet op een 3440x1440 kun je prima alles kwijt op je scherm hoor.
Ik zit soms met 3 programma's naast elkaar (Spotify, Word, Chrome) en dat werkt prima.

edit:
op een Asus 970 GTX
Hoe is het gamen? Ik las vooral erg veel Ghosting? Of ligt dat aan de instellingen?

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-01 11:25
Tachyon schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:41:
[...]

Jammer dat die Samsung krom is anders zou ik hem serieus overwegen, vooral vanwege zijn VA-panel (goed contrast).
Meeste mensen zijn juist lyrisch over de kromming. Maar mogelijk wil je zo'n scherm meer om op te werken en niet om op te gamen?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

Shodan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:49:

Meeste mensen zijn juist lyrisch over de kromming.
Ben wel benieuwd hoe je tot deze conclusie gekomen bent ;)
Wellicht onder gamers, maar er is ook een grote groep mensen die kromme schermen maar niks vind. Tijd voor een poll?
Maar mogelijk wil je zo'n scherm meer om op te werken en niet om op te gamen?
Zeker niet primair om mee te gamen. Vooral produktiviteit en films/series kijken en een beetje gamen.
Ik zoek een all-round scherm zonder echt zwakke punten. Liefst natuurlijk alleen maar sterke punten, maar zo'n scherm bestaat simpelweg niet.

Het is jammer dat er niet meer VA-monitoren zijn. Ten opzichte van IPS zijn de kijkhoeken slechts marginaal kleiner. En je zit toch altijd recht voor je monitor. In de praktijk is het gewoon gelijk. En IPS heeft dan een iets betere kleurweergave, maar ook dat verschil is met moderne AMVA-panels erg klein geworden. Qua reactiesnelheid zijn ze ook min of meer gelijk. Blijft over het superieure contrast van een VA-panel tov een IPS. Met IPS heb je nooit echt zwart. Niet in films en niet in games. Daar kan ik me altijd gruwelijk aan ergeren :(

Daarom vond ik de Samsung ook een interessante optie. Maar ja, krom... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Shodan
Tachyon schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:58:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je tot deze conclusie gekomen bent ;)
Wellicht onder gamers, maar er is ook een grote groep mensen die kromme schermen maar niks vind. Tijd voor een poll?

[...]

Zeker niet primair om mee te gamen. Vooral produktiviteit en films/series kijken en een beetje gamen.
Ik zoek een all-round scherm zonder echt zwakke punten. Liefst natuurlijk alleen maar sterke punten, maar zo'n scherm bestaat simpelweg niet.

Het is jammer dat er niet meer VA-monitoren zijn. Ten opzichte van IPS zijn de kijkhoeken slechts marginaal kleiner. En je zit toch altijd recht voor je monitor. In de praktijk is het gewoon gelijk. En IPS heeft dan een iets betere kleurweergave, maar ook dat verschil is met moderne AMVA-panels erg klein geworden. Qua reactiesnelheid zijn ze ook min of meer gelijk. Blijft over het superieure contrast van een VA-panel tov een IPS. Met IPS heb je nooit echt zwart. Niet in films en niet in games. Daar kan ik me altijd gruwelijk aan ergeren :(

Daarom vond ik de Samsung ook een interessante optie. Maar ja, krom... ;)
Ik beantwoord je vraag al in mijn response. Ik kijk vooral naar de reacties van gamers op deze monitoren en alle fora die ik heb bezocht wordt nagenoeg unaniem geroepen dat je vooral voor een curved display moet kiezen.

Mogelijk kijk je vooral naar de reacties van mensen op curved TVs, wat een heel ander verhaal is, omdat je er veel verder vanaf zit en je er vaak niet recht voor zit.

Zie ook deze video van Linus Tech tips. Beetje hyper mannetje en lolbroek, maar hij heeft wel verstand van zaken.

De kromming is zeer subtiel en zoals Linus ook in de video aangeeft, de hoekpunten van een plat scherm voelen opeens een stuk verder weg dan als je een tijd lang gewend bent met een krom scherm te werken.

Alles wat ik zeg is echter wel gebasseerd op reacties van mensen op internet. Ik heb nog nooit een ultrawidescreen zelf kunnen bekijken. Maar in een winkel is het ook weer erg lastig beoordelen.

De samsung schijnt wel echt erg goed te zijn. Super donker zwart (voor een LCD) en prima kleurweergave.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Shodan schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:56:
[...]

Ik beantwoord je vraag al in mijn response. Ik kijk vooral naar de reacties van gamers op deze monitoren en alle fora die ik heb bezocht wordt nagenoeg unaniem geroepen dat je vooral voor een curved display moet kiezen.

Mogelijk kijk je vooral naar de reacties van mensen op curved TVs, wat een heel ander verhaal is, omdat je er veel verder vanaf zit en je er vaak niet recht voor zit.

Zie ook deze video van Linus Tech tips. Beetje hyper mannetje en lolbroek, maar hij heeft wel verstand van zaken.

[video]

De kromming is zeer subtiel en zoals Linus ook in de video aangeeft, de hoekpunten van een plat scherm voelen opeens een stuk verder weg dan als je een tijd lang gewend bent met een krom scherm te werken.

Alles wat ik zeg is echter wel gebasseerd op reacties van mensen op internet. Ik heb nog nooit een ultrawidescreen zelf kunnen bekijken. Maar in een winkel is het ook weer erg lastig beoordelen.

De samsung schijnt wel echt erg goed te zijn. Super donker zwart (voor een LCD) en prima kleurweergave.
Ik snap wat je bedoelt, bij ons zijn er helaas geen electronica zaken in de buurt die zulke leuke schermpjes hebben staan. Al hoewel ik denk dat 34inch op 60Hz met snelle beelden me wel zal irriteren in games. Maar voor proffesioneel werk zal het wel ideaal zijn en gebogen scherm heeft zeker wel wat.

• Shodan
Tja, is 60 Hz nu echt een probleem? Met zo'n resolutie is 60 fps toch een streefwaarde lijkt mij.

Ben niet anders gewend. Speel al jaren op een monitor voor fotografie met 30 ms latency ofzo.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Shodan schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:01:
Tja, is 60 Hz nu echt een probleem? Met zo'n resolutie is 60 fps toch een streefwaarde lijkt mij.

Ben niet anders gewend. Speel al jaren op een monitor voor fotografie met 30 ms latency ofzo.
Mwah als je fps games speelt merk je duidelijk de overlappingen. Tenminste ik zie het wel :P

• Shodan
Xtr3me4me schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:13:
[...]

Mwah als je fps games speelt merk je duidelijk de overlappingen. Tenminste ik zie het wel :P
Maar zoals ik zei, dat is leuk als je consistent >60 fps haalt, wat natuurlijk maar de vraag is hij zo'n resolutie. Of heeft een >60 Hz display ook nut bij lagere fps?

Speel trouwens geen shooters, alleen race games/rpgs enz.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Shodan schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:38:
[...]

Maar zoals ik zei, dat is leuk als je consistent >60 fps haalt, wat natuurlijk maar de vraag is hij zo'n resolutie. Of heeft een >60 Hz display ook nut bij lagere fps?

Speel trouwens geen shooters, alleen race games/rpgs enz.
Oh jawel hoor. Ook al heb je een 144Hz scherm en je behaalt maximaal 70fps in game, dan alsnog zie je duidelijk het verschil.
Aangezien het scherm gewoon 144 x per seconde de pixels kan verversen. Dus overlappingen heb je alleen als je boven de 144fps komt, want dan kan je scherm je niet bijbenen.

• Shodan
Xtr3me4me schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:53:
[...]

Oh jawel hoor. Ook al heb je een 144Hz scherm en je behaalt maximaal 70fps in game, dan alsnog zie je duidelijk het verschil.
Aangezien het scherm gewoon 144 x per seconde de pixels kan verversen. Dus overlappingen heb je alleen als je boven de 144fps komt, want dan kan je scherm je niet bijbenen.
AH, je doelt op het niet synchroon lopen van vid kaart frame en beeld frame, wat tot tearing leidt.

Moet eerlijk zeggen dat ik sowieso met vsync aan speel. Vroeger met BF3 niet, aangezien daar een soepel beeld zeer nuttig is, maar bij niet shooters is dat allemaal veel minder van belang vind ik zelf. Zal me er eens wat meervin verdiepen. 1000.- is een hoop geld en dus een fikse investering...

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Shodan schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:19:
[...]

AH, je doelt op het niet synchroon lopen van vid kaart frame en beeld frame, wat tot tearing leidt.

Moet eerlijk zeggen dat ik sowieso met vsync aan speel. Vroeger met BF3 niet, aangezien daar een soepel beeld zeer nuttig is, maar bij niet shooters is dat allemaal veel minder van belang vind ik zelf. Zal me er eens wat meervin verdiepen. 1000.- is een hoop geld en dus een fikse investering...
Dat is inderdaad niet mis. Of je wacht op de nieuwe game schermen met mooie IPS en 100Hz:

http://nl.hardware.info/n...utm_campaign=hardwareinfo

• Shodan
Voordeel van samsung is juist dat het geen IPS is. Hierdoor heb je niet die irritante IPS glow, die heb ik nu ook op mijn scherm. Hierdoor wordt het zwart meer grijs. De iets geringere kleurweergave en kijkhoeken neem ik dan wel voor lief.

Er is trouwens al een ACER 75Hz freesync scherm, voor 1100,- De Gsync schermen zullen hoogstwaarschijnlijk nog duurder worden.

Ik ga gewoon eens kijken of ik zo'n scherm ergens kan bekijken of een niet goed geld terug garantie kan afdwingen ergens, maar vooralsnog wacht ik nog ff :)
Pagina: 1