Cooler master nepton 140xl of NZXT Kraken X41

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschrijver88
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:58
Goedenmiddag, mede tweakers.

Ik ga over een aantal weken na mijn vakantie een compleet nieuw systeem aanschaffen ( hopelijk zijn de z170 Mini-itx moederbordjes tegen die tijd leverbaar )
Mijn keuze is gevallen op een i5 6600k, deze zal in een Thermaltake core v1 geplaatst worden http://tweakers.net/price.../thermaltake-core-v1.html.

Ik vroeg mij af welke 140mm AIO ik hiervoor het beste kan kiezen. Er is zover ik weet helaas nergens een goede vergelijkingstest tussen de Cooler master nepton 140xl of NZXT Kraken X41 te vinden.
Op de nepton kan eventueel nog een Noctua NF-A14 PWM, 140mm waardoor de prijs gelijk getrokken wordt met de Kraken.

Ik vind de combinatie van stilte en goede koelprestaties belangrijk.

Helaas past er geen noctua u14s in de kast anders was dat mijn keuze geweest.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om de knoop door te hakken aangezien de verschillen tussen de 2 klein zijn.

M.v.g. Mschrijver88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb zelf de Kraken X41 en X61 gehad maar heb met beide problemen ondervonden, namelijk een ratelende pomp. Nou heb ik waarschijnlijk pech gehad met twee slechte exemplaren, maar toch moet ik het melden :) Verder heb ik ook een Corsair H110i GT gehad; zeer goede kwaliteit, maar de software werkte wat minder lekker dan bij NZXT. Tot op heden geen ervaring met Cooler Master AIOs nog.

Het probleem, of eerder nadeel, bij alle AIOs zijn de meegeleverde fans. Deze kunnen vaak behoorlijk wat lucht verplaatsen tegen goede statische druk, maar wel ten koste van de geluidsproductie. Ik verbaasde me vooral bij NZXT over de fans die 25-30% RPM prima zijn, maar daarboven gewoon vervelend lawaai gaan maken.

Gelukkig kies je voor een 6600K, een relatief zuinige CPU en geen heethoofd, maar zo te zien wel de K versie. Met een relatief kleine kast en een overclockbare CPU zullen de fans op je waterkoeler toch soms wat moeten aanpoten (tijdens zware gamesessies bijv.). Ondanks dat het wat prijzig is, raad ik toch wel aan om de fans te vervangen.

Je houd de volgende opties over:

pricewatch: NZXT Kraken X41
pricewatch: Cooler Master Nepton 140XL
pricewatch: Corsair Hydro H80i GT

De Cooler Master is qua prijs het aantrekkelijkst, maar heeft het kortste garantie (2 jaar) met de minste instelmogelijkheden.

De NZXT Kraken X41 ziet er zeer goed uit, koelt erg goed voor zijn grootte en heeft prettige software. Nadelen, volgens mij, zijn de gebrekkige kwaliteitscontrole en de luidruchtige fans.

De Corsair H80i GT is de nieuwste van de drie, maar wel 'slechts' 120mm. Dit geeft je wat meer opties qua aftermarket fans, maar ook minder radiator oppervlakte. Ik ben persoonlijk echt gecharmeerd van het design, de mooi gesleevede tubes en de afwerking is subliem. Corsair link wil nog wel eens wat gestoei zijn en ook de fans zijn mwah-mwah, maar net wat prettiger dan NZXT vind ik.

Als je benchmarks vergelijkt dan zullen de drie koelers elkaar gewoon niet heel veel ontlopen qua performance. Ik zou daarom voornamelijk je keuze baseren op: (1) looks (2) prijs (3) geluidsproductie (4) garantie en (5) het merk dat je liever kiest.

Ik kan je moeilijk helpen de knoop door te hakken, maar ben zelf het meest gecharmeerd door de Corsair variant, gevolgd door de NZXT Kraken en achteraan de Cooler Master. Maar het zijn alle 3 uitstekende AIO waterkoelers, maar ze kosten wel wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Laatst online: 13:47
Wil je persé een AIO? Ik zou eerder voor een luchtkoeler gaan. Die zijn vaak stiller, beter en kunnen niet lekken :p.

• Mschrijver88
  • Laatst online: 13:58
Bedankt voor de reacties, ik ga denk ik toch voor de nzxt, als ik hem teveel herrie vind maken ga ik een andere oplossing zoeken.

En ja ik wil een AIO, ik kom van een custom loop met cpu en 2 videokaarten watergekoeld, werkt leuk maar ook zoveel gedoe als je even snel hardware wilt wijzigen.
Helaas past er geen hoge luchtkoeler in de Thermaltake core v1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 11:41
Mschrijver88 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:43:
...ik ga denk ik toch voor de nzxt...
Hoi Mschrijver,

Ik ben van plan een X41 of X61 aan te schaffen. Ik ben benieuwd hoe je X41 je bevalt. Maakt 'ie veel lawaai?