Windows 10 install en Gparted Live zien SSD niet in laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 20:18

Marando

Muziekje?

Topicstarter
Dag allemaal,

Na heel wat avonden pielen moet ik constateren dat ik er niet uit kom. Ik zal proberen de situatie kort en bondig uit te leggen.

Laptop is Asus R510L. Ik heb de harddisk vervangen door een nieuwe Curical MX100, welke een clone is van de originele harddisk. Opstarten van Windows geeft een foutmelding, daarna wordt er geprobeerd om het systeem te herstellen maar de recovery partitie ontbreekt. Aangezien ik toch Windows 10 er op wil zetten, heb ik deze installatie gestart. Maar op het punt dat ik moet aangeven op welke harddisk/partitie ik deze wil installeren, is de lijst helemaal leeg, er worden geen harddisks gevonden.

Ik heb enorm veel instellingen nagelopen in de (beperkte) bios, de SSD wordt herkend in de bios, maar niet tijdens de installatie van Windows 10. Voor de zekerheid heb ik ook een keer opgestart met GParted live cd, ook deze vindt mijn SSD niet. Diskpart via command promt vindt mijn SSD ook niet. Op mijn bios na wordt de SSD dus nooit gevonden.

Is mijn SSD kapot of zie ik nog iets anders over het hoofd? Alvast bedankt voor de gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gezien Windows na de clone aktie een fout geeft, werkt de disk dus wel, anders was deze niet zover gekomen.
Lijkt me een probleem met je sata drivers.
Kijk even goed hoe je draait in ide mode of ahci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando

Marando

Muziekje?

Topicstarter
In de bios staat het op AHCI en hierin kan ook niks gewijzigd worden, het is de enige optie.
Ik zou het liefst de SSD er uithalen en checken in mijn pc, ware het niet dat alle schroefjes van de laptop kapot zijn gedraaid, ik krijg dat ding dus in mijn hele leven niet meer open.. Ja, ik weet het, eigen schuld, maar damn, wat een slappe rot schroefjes zitten daar in zeg. Het is niet de eerste keer ofzo dat ik een computer/laptop open heb geschroefd, dat heb ik toch wel een kleine 500 keer gedaan minimaal, het was vroeger een onderdeel van mijn werk per slot van rekening.

Heb zoveel geprobeerd, niet in EUFI mode opstarten, wel in UEFI mode opstarten, maar af en toe ziet de bios de harddisk opeens niet meer, na uit en aanzetten ziet ie 'm wel weer. Snap het niet meer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando

Marando

Muziekje?

Topicstarter
Update:

De SSD is een Crucial BX100 en deze werkt niet goed samen met de Asus laptop, ook niet na een firmware update van de SSD. Ik heb er een oudere Crucial M4 in gestopt (het is me gelukt om toch de schroefjes los te krijgen) en nu werkt het allemaal perfect!

Ik zou de bios van de Asus nog kunnen flashen maar ik ben er wel even klaar mee zo, hij werkt. :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Marando op 23-08-2015 07:35 ]