Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 19:16
Ik heb even wat advies en meningen nodig.

Binnenkort vertrek ik naar Hong Kong en ik wil hier graag wat straat fotografie, de skyline en eventueele landschappen fotograferen, vooral bij low-light conditions.

Nu heb ik al het nodige onderzoek gedaan en ik kom tot de conclussie dat ik mogelijk een nieuwe lens nodig heb met een lagere F-Stop, momenteel heb ik een als standaard lens de meegeleverde kit lens welke (waarschijnlijk) niet laag genoeg kan gaan.

Ik heb een selectie gemaakt van de volgende 3 lenzen:

Nikkor 50mm FX AF-S F/1.4G
Nikkor 50mm FX AF-S F/1.8G
Nikkor 35mm DX AF-S 1.8G

Nu heb ik begrepen dat ik een "crop"-sensor heb en dat de FX lenzen feitelijk 75mm worden op mijn D5200, en dat ik beter voor de 35mm kan gaan?

Kunnen jullie mij wellicht een advies geven welke lens ik het beste aan kan schaffen en welke voldoet aan mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Straatfotografie met 50mm op DX is inderdaad wat aan de lange kant. Ik zou voor de 35mm gaan: die is minder ingezoomd en daardoor in wat meer situaties bruikbaar.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
Ik heb op mijn crop sensor (Nikon D7000) ook een 50mm 1.8D, maar gebruik deze heel weinig t.o.v. mijn 17-50 waarbij ik met regelmaat rond de 30mm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb de 50 en de 35, en sinds ik de 35 heb gebruik ik de 50 niet meer.
50 vind ik te lang op DX en je moet altijd ver achteruit lopen om iets erop te krijgen.
Bij 35 vind ik dat persoonlijk vaak ook nog wel, zeker voor landschap, maar voor in een stad kun je er leuke foto's mee maken.

Die 35 1.8G is overigens wel een heerlijke lens, stelt snel scherp en maakt echt ragscherpe foto's (net als de 50). De bokeh vind ik vaak ook goed uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Als je nu een 18-55mm kitlens hebt, kun je het prima uitproberen door je lens op 35 of 50mm "vast" te zetten (beetje plakband doet wonderen ;) ), zodat je zelf kunt ervaren wat je het liefst gebruikt. Ik loop zelf ook prima met 100mm op fullframe rond door een stad, het is maar net wat voor foto's je wil maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
Universal Creations schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:57:
Als je nu een 18-55mm kitlens hebt, kun je het prima uitproberen door je lens op 35 of 50mm "vast" te zetten (beetje plakband doet wonderen ;) ), zodat je zelf kunt ervaren wat je het liefst gebruikt. Ik loop zelf ook prima met 100mm op fullframe rond door een stad, het is maar net wat voor foto's je wil maken.
Je hebt een punt, op het moment neem ik ook fotos met de kit lens, en de 50mm heeft me nooit in de weg gezeten, maar om van de 55mm lenzen nou 75 te maken...dan wordt het misschien vervelend :-)

In Hong Kong wil ik voornamelijk fotos maken van de skyline bij zon op/ondergang, vooral veel long exposure shoots dus.

Er is me ook een 24mm F2.8 lens aangeraden door een bekende webshop, maar die lens heeft een prijskaartje van 459,00,-

Beetje teveel van het goede voor het moment.

En als ik de reacties zo lees, dan gaat het de 35mm worden denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Alle lenzen moet je omrekenen (x1,5) op jouw camera. Dus je 18-55 gedraagt zich nu ook al als een 27-82.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
ajhaverkamp schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:12:
Alle lenzen moet je omrekenen (x1,5) op jouw camera. Dus je 18-55 gedraagt zich nu ook al als een 27-82.
Verrek, helemaal niet bij stil gestaan.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Precies.. En een 50mm op een FX camera is een populair formaat omdat dat ongeveer overeenkomt met je eigen blikveld. Voor een DX camera heb je dan een 35mm nodig voor hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:55

Fiber

Beaches are for storming.

Kelnarath schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:11:
[...]

Er is me ook een 24mm F2.8 lens aangeraden door een bekende webshop, maar die lens heeft een prijskaartje van 459,00,-

Beetje teveel van het goede voor het moment...
Nog niet eens zo'n gekke tip, alleen inderdaad erg prijzig op Nikon. Canon heeft wel een leuke, betaalbare 24mm, maar daar heb jij weer niks aan...

Gewoon die DX 35mm 1.8G nemen om mee te beginnen. Is niet voor niets een erg populair lensje.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:17:
Precies.. En een 50mm op een FX camera is een populair formaat omdat dat ongeveer overeenkomt met je eigen blikveld.
Dat is een fabeltje. Je blikveld is veel breder dan 50mm, en komt meer met 35mm overeen.
(Sowieso is het erg moeilijk om een blikveld te definieren, omdat je niet als een fotocamera naar de omgeving kijkt).

De enige reden waarom de 50mm vroeger de standaard lens was op camera's, is omdat het de simpelste en goedkoopste prime was die je kon maken. En dus werd die meegeleverd. (Nog altijd is de 50mm f/1.8 de goedkoopste lens voor DSLR's) Een puur economische reden dus, en geen fotografische reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet waar je woont
Maar ik heb een 24mm liggen dan kan je die uitproberen
Alleen geen auto focus op jouw camera (geen interne focus motor in je body)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Echt gaan proberen met je kitlens. Zet hem om 35mm en ga een poosje foto's maken van verschillende onderwerpen, en doe dat ook op 50.

Ik vind zelf 50 veel te veel aan de tele kant op een crop camera. En 35 is mij meestal ook niet wijd genoeg (op crop), Ik zou eigenlijk voor alles wat je noemt denk ik een wijdere lens willen.

Het is maar met hoe je wilt fotograferen, maar voor zowel straat / skyline en landschappen (skylines zijn toch een beetje landschappen?), zou ik liever met 35mm of wijder willen rondlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
Je kan ook een Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Nikon) overwegen. f/2.8, dus een stuk lichterker dan je kitlens, én heeft stabilisatie (wat de 35 en 50mm niet hebben), waardoor je met langere sluitertijden kan fotograferen zonder onscherpe foto's door het bewegen/trillen van je camera te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
Balance schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:07:
Je kan ook een Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Nikon) overwegen. f/2.8, dus een stuk lichterker dan je kitlens, én heeft stabilisatie (wat de 35 en 50mm niet hebben), waardoor je met langere sluitertijden kan fotograferen zonder onscherpe foto's door het bewegen/trillen van je camera te krijgen.
Inderdaad. Of de Tamron variant van de 17-50, welke ik zelf ook heb :)
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)
Pagina: 1