Toon posts:

Pentium G3220: Wanneer gaat de stockcooler aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor mij alweer een jaar of acht geleden dat ik zelf een PC in elkaar heb gezet, dus ik moet weer even bijgepraat worden, vrees ik.

Ik heb een Pentium G3220 op een Asrock H81M-HDS boardje geinstalleerd met de bijgeleverde stock cooler. Nu viel me op dat deze CPU-cooler alleen bij het aanzetten van de computer even aan gaat, maar daarna uit blijft. Is dit normaal?

Ik heb Speccy geinstalleerd en dan zie ik de temperatuur van de processor schommelen tussen 33 en 34 graden. En na een tijdje als het beeld uitgegaan is en ik weer terugkom, dan is de processor slechts 25 graden.

Toen maar een programma Cinebench een CPU run laten doen en bij de rendering kwam de CPU niet boven de 40 graden uit maar ik zag de CPU-fan nog steeds niet draaien.

Dus mijn vraag: is het normaal dat die fan nooit aan gaat? :)

Verwijderd

Probeer eens prime95 en kijk dan nog eens.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de tip. Hij ging nu inderdaad wel aan, bij iets van 44 graden.

Nu gaat hij trouwens ook altijd aan bij het aanzetten van de computer. Misschien omdat ie een keer is aangeslingerd geweest, door nieuwigheid, of door het installeren van de inf chipset moederbord drivers. Ik weet het niet precies maar ik vind het wel mooi zo. :)

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren weer een tweede systeem gebouwd met deze processor en stock-cooler. De fan ging in eerste instantie weer niet aan.

Wat blijkt: Intel wikkelt zijn fan-snoer zo trak langs de heatsink dat hij er aan de bovenkant net langs schiet en net de fan zelf raakt. Dus de fan zit dan gewoon klem door zijn eigen draad. Net echt handig! Ik had hem niet helemaal afgewikkeld want dan zou het snoer te lang zijn, dus ik vond het wel mooi om hem te laten zitten het eerste stukje. Ik had er alleen wel wat aan moeten wrikken om wat extra speling te krijgen. :)