Slecht wifi bereik

Pagina: 1
Acties:

• darobb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-01-2024
Hallo,

Al sinds een tijd loop ik te kloten met wifi.
En dan met name het bereik door mijn hele huis.

Ik heb een rijwoning (nieuwbouw, vol met metal stud wanden).
(+/- 10m lang & 5m breed, twee woonlagen)

De internetverbinding heb ik via Ziggo, de goedkoopste variant. (Snel genoeg voor mij).
Deze komt binnen in mijn meterkast bij de voordeur. Hier staat mijn UBEE EVW320B.

De UBEE zit in mijn meterkast aangesloten op een switchje die de verbinding naar verschillende punten in mijn huis verdeeld.
Op deze manier heb ik bijvoorbeeld mijn tv, receiver, bluray en Wii U in de woonkamer aangesloten.
In de meterkast zit mijn Synology direct op de UBEE aangesloten.

Alles werkt als een zonnetje tot ik wifi ga gebruiken…

Het bereik van de UBEE is niet echt om over naar huis te schrijven.
Helemaal op de bovenverdieping aan de achterkant van mijn huis is het bereik dramatisch. In ieder geval niet stabiel. (Niet erg fijn tijdens het luisteren van muziek, youtube of een potje Hearthstone)
Hier voor heb ik een repeater/accespoint of wat het dan ook is, bekabeld aangesloten om mijn bovenverdieping te voorzien van wifi.
Ik zit hierdoor wel met meerdere SSID’s.

Overigens kan ik via het UBEE wifi netwerk geen gebruik maken van airplay wat wel kan via het netwerk dat wordt uitgezonden door mijn repeater/accespoint.
(Ziggo, bedankt… XD)

Een tijdje geleden was ik het zo beu dat ik na aanraden en onderzoek een Asus RT-AC66U heb gekocht.
Deze heb ik in mijn meterkast geplaatst in de hoop dat dit apparaat toch wel heel mijn huis (incl. bovenverdieping en een deel van m’n tuin) zou dekken.
De repeater/accespoint heb ik verwijderd en het draadloze signaal van de UBEE uitgezet.
Maar helaas… De dekking van de ASUS-AC66U was eigenlijk even karig. Daarnaast stopte de verbinding er om de aantal minuten compleet mee zodat een reset van het apparaat nodig was voordat de verbinding weer terug was. Om vervolgens te wachten op de volgende reset die het apparaat nodig had.

De Asus is terug naar de winkel en nu zit ik dus weer met mijn oude situatie.

En dan nu dus de vraag, heeft iemand een advies? 

Wat ik graag wil is een stabiele wifi-verbinding door heel mijn huis, onder, boven en nog zo’n 2,5 meter van mijn tuin.
Het liefst zet ik een router in mijn meterkast zodat ik mijn switch en Synology er rechtstreeks op aan kan sluiten.

Een alternatief zou een repeater/accespoint zijn die ik op de plaats van mijn huidige repeater/accespoint vervangt met een uitstekend bereik.
Hierbij moet ik dan voor lief nemen dat mijn Synology en mijn switch niet op dezelfde router zijn aangesloten.

Wie heeft er een advies, in een router, repeater/accespoint?
Het liefst met AC met oog op de toekomst en voor mijn ipad air 2.
Of andere alternatieven die ik misschien nog over het hoofd heb gezien?
(Als ik nog belangrijke informatie vergeten ben, hoor ik het graag)

Alvast bedankt!

Ik zoek een?
Router, repeater/accespoint die stabiel is en met bereik door mijn hele huis

Wat is je budget?
+/- €125,- maar minder mag ook :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren qua merk of type. Wel graag een apparaat dat AC ondersteund.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een rijwoning (nieuwbouw, vol met metal stud wanden).
(+/- 10m lang & 5m breed, twee woonlagen)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Apple Airport Extreme

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Powerline

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17

skoozie

SCSI

ik denk dat hij een andere AC bedoeld :X

Als je doorgeeft wat "Hier voor heb ik een repeater/accespoint of wat het dan ook is, bekabeld aangesloten om mijn bovenverdieping te voorzien van wifi." precies is, kan er op basis daarvan misschien iets gezegd worden. Je had rvt ook de router kunnen aansluiten op de plek van je accesspoint, met de kabel in een LAN poortje, DHCP uit en met het zelfde SSID.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:17
Vergelijkbaar gedoe gehad met het wifi signaal. Van een D-Link DIR 855 naar een Asus RT-AC66U router. Daarna een D-Link DIR-868L gehad, daar werd het signaal al beter van, echter mijn zoon op zolder moest meer van zijn 4G gebruiken dan dat hij wifi had.

Sinds maand of 2 heb ik XS4ALL met een Fritz!box 7490, en nu overal bereik.(2,4GHz) Op zolder heeft mijn zoon nu ook goed bereik (3-4 van de 4 streepjes). Achter in de tuin (afstand meterkast - achter in de tuin is 25 meter) ook prima bereik.

edit: mijn huis is uit 1993, veel beton en groot.

[ Voor 21% gewijzigd door TFZ61 op 19-08-2015 14:11 ]

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het is echt niet zo simpel als een random apparaat kopen, dat 'zo hard mogelijk' zetten en magisch een goed werkend draadloos netwerk hebben...

Je moet weten wat voor troep er van de buren in de lucht zit, zowel op 2.4Ghz als 5Ghz, je moet weten hoe hard de demping van het signaal door vloeren/muren is, je Ubee kan je maar beter meteen in bridge mode zetten, die zijn gewoon niet zinvol om als router te gebruiken.

Dan moet je waarschijnlijk met twee AP's werken, een voor boven, een voor beneden. Die moeten bedraad aangesloten worden, maar niet allebei op de Ubee. Een AP wordt ook een router, die sluit je op je Ubee aan, en de andere AP gaat op je (nieuwe) router.

Volgens mij is je vraag verder ook al tig keer beantwoord en staan er zat topics over hoe je dit moet doen, misschien dat het helpt als je even zoekt in plaats van topic nummer 999999 aanmaakt met een identiek probleem ;) Maar dat is aan de mods om te beslissen.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
skoozie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:00:
[...]

ik denk dat hij een andere AC bedoeld :X
ja weet ik ;) , er is nl Powerline naar WiFi
dus

1. kabeltje van modem of router naar homeplug A in de meterkast
2. homplug B met wifi in stopcontact op bovenverdieping
3. voila bereik op de hele verdieping

pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 19:46
Aangezien je al een bekabeld netwerk hebt zou ik het zelf als volgt inregelen:
1. zet je ubee in bridge mode
2. zet naast de ubee een wireless router
3. zet boven een AP neer die bekabeld is verbonden met de router beneden
4. stel beide wireless AP's in op hetzelfde ESSID
5. laat de AP's automatisch de kanalen kiezen, en zet ze zeker niet op hetzelfde kanaal (dan gaan ze elkaar storen)
6. zorg dat zowel de wireless router als het wireless AP ondersteuning hebben voor 2.4 en 5GHz wifi
7. als je geen AP hebt/kan kopen voor boven, dan kan je ook een standaard wireless router pakken, DHCP uitzetten en die op een van de lanporten aansluiten (het werkt dan als een access point)
8. als je AP en router van hetzelfde merk haalt, dan is er waarschijnlijk zelfs automatische handover mogelijk :)
9. indien router en/of AP externe antenne's hebben, dan kan het wel nut hebben om te spelen met de richting ervan
10. meer zendvermogen op een AP klinkt leuk, maar bedenk dat de clients (telefoon/laptop/tablet, etc) ook terug moeten kunnen zenden, maw, het signaal moet beide kanten om kunnen gaan, dus het nut van hoger zendvermogen is erg beperkt
11. wat betreft airplay, daarvoor geld dat alle apparaten in hetzelfde netwerk moeten zitten. Op het moment dat je met meerdere routers gaat spelen, gaat het snel mis!

Persoonlijk zou ik nooit, maar dan ook nooit repeaters gebruiken; want:
- het halveert je bandbreedte (alle signalen moeten er 2x langs)
- het vervuilt de ether, extra signalen, maar niet extra bandbreedte

Pas op met ethernet over powerlines, de kwaliteit daarvan is erg wisselend, en hangt af van je bekabling, groepen indeling, andere verbruikers op de groepen, lengte van de kabels, etc. Als er toch al UTP door je huis ligt, zou ik dat gebruiken, dat geeft zeker de beste resultaten.

@skoozie: je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ik dacht het ene, maar type het andere!

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 19-08-2015 15:13 . Reden: PoE fout gefixt! ]

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17

skoozie

SCSI

borft schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:29:
Pas op met power-over-ethernet (PoE), kwaliteit daarvan is erg wisselend, en hangt af van je bekabling, groepen indeling, andere verbruikers op de groepen, lengte van de kabels, etc. Alss er toch al UTP door je huis ligt, zou ik dat gebruiken, dat geeft zeker de beste resultaten.
Het is geen Power over Ethernet, dat is dat je apparatuur (telefoons/Access points/ip cams) gaat voeden via een UTP kabel, jij hebt het over Ethernet over Powerline.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• darobb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-01-2024
@Vinnienerd Iets boven het budget maar ik houd het in mijn achterhoofd.

@Majin Buu Ik heb geen powerline ingedachten. Ik heb UTP bekabeling door mijn huis liggen dus dat kan ik gebruiken.

@Skoozie het is een envivo ENV-1247. En op de plaatst waar die nu hangt prik ik liever een beter (klein) accespoint oid. in het stopcontact dan dat ik er een complete router neerzet.

@FZ61 klinkt erg goed, alleen ook een beetje prijzig

@ Precies! Zoals je zelf aangeeft: "Het is echt niet zo simpel als een random apparaat kopen" Daarom dacht dat het handig was om een topic aan te maken met mijn specifieke situatie erin. ;) Bedankt voor de uitleg van een eventuele situatie.

@borft dat klinkt ook erg goed. Heb je nog geode ervaringen met een router en accesspoint van hetzelfde merk?
Pagina: 1