[iMac late 2012] Geheugen en SSD of alleen SSD upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarsent
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-03-2021
ik zit met een dilemma:
ik gebruik mijn iMac (21.5" 2.7 ghz, i5, 8gb ram en 1TB HDD) hoofdzakelijk voor fotobewerking met lightroom. Ik werk voornamelijk met RAW files (ca. 35mb per stuk)
Qua 'bewerking' doe ik echter geen spectaculaire dingen. vaak alleen belichting tweaken en wat ruis 'weghalen'
Ik heb mijn foto's allemaal op de apple router staan (3TB). enkel voor het bewerken lees ik ze eerst in op de PC. De router is dus het archief.
Mijn dillema is nu:
- ik wil niet meer dan 200 euro besteden; dat is dus het budget. Hiermee kan ik het volgende kopen:

- 2x8gb Corsair Mac Memory - DDR3 SODIMM 1600Mhz CL11 Kit - 16GB á 96 euro (goede keus of moet ik voor Kensinton gaan?)
- 256 gb SSD (samsung EVO 850) á 107,- euro

andere optie:

geen ram uitbreiding maar:
- 500gb SSD (Samsung EVO 850) á 186,- euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat wil je bereiken? Ik denk dat je eerder meer snelheid gaat ervaren door het plaatsen van een SSD i.p.v. de upgrade van 8GB naar 16GB.

Upgraden naar 16GB is nuttig voor de toekomst, maar bij het bewerken van de foto's vraag ik me af of je die upgrade direct gaat merken. Daarnaast werk je vanaf een NAS. Kun je uit de voeten met 256 GB of heb je de 500 GB nodig omdat je die nu ook intern gebruikt?

Als 256GB genoeg is, zou ik voor de eerste optie gaan. Heb je meer nodig? Dan de tweede. Sowieso gaat alles een stuk vlotter reageren ongeacht de keuze die je maakt.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Ik zou beginnen met de 1TB HD te vervangen door een SSD.
http://www.everymac.com/s...e-aluminum-2012-2013.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De 2012 is wel een lastig model om veilig in te komen! Scherm is met tape geplakt aan de behuizing. Schiet je uit met je pasje of mesje sloop je je paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:47
Ik heb je topictitel iets verduidelijkt: [iMac late 2012] Geheugen en SSD of alleen SSD upgraden? Belangrijkste om je te kunnen helpen, is om te weten waar je nu tegenaan loopt :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:03

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Als ik me imac open zou hebben liggen om de sad te upgrade zou ik
Meteen de ram er bij doen ben je ineen keer klaar, ram is niet het duurste meer tegenwoordig als je hem in de toekomst wel
Wilt upgrade heb je weer nieuwe band nodig om de display opnieuw vast te maken, kost ook snel weer €20? Dus het betekend dat de ram nu €20 goedkoper is dan dat je het in de toekomst doet
Pagina: 1